Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä opiskelemastasi kouluaineesta on ollut sinulle vähiten hyötyä elämässä?

Vierailija
16.03.2025 |

Kuvaamataito ja käsityöt eivät minua juuri ole hyödyttäneet sääliseiskan raapustajasta ja virkkaajastq ei tullut käsityöläistä.

Kommentit (327)

Vierailija
161/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin kirjoittaa matematiikka mutta tulikin mieleen että laskupäätä tarvitaan päivittäin. Ruotsia en ole tarvinnut paitsi ruotsinkokeissa. 

Vierailija
162/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matematiikka sen jälkeen kun siirryttiin perusprosenttilaskuista jne. yhtälöihin yms. 

Jos ajat autolla 100 km tunnissa, miten pitkään vie 150 km matka samalla nopeudella? Olet ehkä sisäistänyt yhtälöt, vaikket niitä tunnista oppineesi tai tarvinneesi? Oletan että osaat laskea esimerkin.

Itse en osaa laskea  tuota. Enkä keksi yhtään tilannetta omassa elämässäni, jossa olisi jotain hyötyä siitä, että osaisin tuollaista laskea. Kaikkien elämä ei ole samanlaista kuin sinun.

t. eri

Taidat olla keskitasoa selvästi heikompi matikassa, jos et tuota älyä!

Niin? Etkö oikeasti tiennyt, että

Ei puoleksikaan niin tyhmä kuin ihminen, joka jankuttaa jostain auton nopeudesta miljoona viestiä, vaikka kysyttiin peruskoulun oppiaineiden hyödyistä/hyödyttömyydestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muu on ollut hyödyllistä paitsi ruotsin kieli ja uskonto. Valtavat tuntimäärät uskomusten opiskelua tiedeaineiden kustannuksella. Hyöty olematon. Ruotsin kieltä en ole vielä kertaakaan tarvinnut, en edes Ruotsissa. 

Ruotsinkieli on kyllä turhaa, mutta uskonto oikeastaan ei, koska koulussahan luetaan kaikki uskonnot ja ne on aika sidoksissa erimaiden kulttuuriin ja ne muokkaa ihmisiä ja kulttuureja. 

Itse kyllä olin aina kiinnostunut uskonnoista ja niiden merkityksestä ihmisille ja siitä, miten ne on vaikuttaneet eri maiden kehitykseen ja esim ihmisten moraalikäsitykseen. Historia on toinen aine, joka on hyvin mielenkiintoinen. Sitä kun opiskelee niin voi huomata, että ihminen ei loppujen lopuksi muutu miksikään. Aina sama meno päällä, mistään ei ole opittu mitään. 

Siihen aikaan, kun minä olin lapsi, niin uskonnontunneilla keskityttiin hyvinkin tunnustukselliseen ev-lut-opetukseen virsineen, rukouksineen ja aamuhartauksineen, eikä muita uskontoja ja kulttuureja juurikaan käsitelty. 

Vierailija
164/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla kyllä oikeasti tyhmä, ellei tuota osaa edes päätellä vaikkei laskeminen sujuisi. 

Oikeasti tyhmä on ihminen, joka jankkaa jostain laskutehtävästä, vaikka aiheena on kouluaineiden hyödyttömyys. Sellainen ihminen, kun ei pysty ymmärtämään, että kaikille se matematiikka ei ole elämän tärkein asia, vaikka sinulle on. 

Vierailija
165/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se joku derivaatta juttu matikassa. Mikä helvetti se ees on. 

Derivaatan ja integraalin ymmärtäminen on kyllä todella tärkeitä.

Sinulle ehkä, kaikille ei. Itse olen pärjännyt elämässäni 52 vuotta ilman, että olen edes kuullut käsitettä integraali. Derivaatta on hämärästi tuttu peruskoulusta. En tosin yhtään muista mikä se on. 

t. eri

Alakoulun jälkeistä matematiikkaa tarvitsee todella vähän. Kaikki lasketaan myöhemmin siten, että sulle annetaan joku ohjelma tai exceli, joka laskee sen. Mikä on järkevää inhimillisten virheiden vähentämiseksi.

Yläkoulun (-asteen) uskonto myös oli jotain josta en muista mitään muuta kuin että minäkuvasta selitettiin jotain. Kuvaamataito oli täysin turhaa, koska meille opetettiin siellä piirtämistä ehkä yksi tunti 3 vuodessa ja loput oli vapaata piirtelyä. Musiikissa oli aika paljon teoriaa ja siitä sitten jotain muistaakin, vaikka en ole ollenkaan musikaalinen.

Vierailija
166/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaamataidon hyötyjä en ole vielä näin 41v ikään mennessä keksinyt. Lähinnä siitä oli haittaa, kun ei osannut piirtää kuin tikku-ukon ja opettaja arvosteli työt kaikkien kuullen. 

Vierailija
167/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taideaineet mukaan lukien liikunta. Niissä viedään tehokkaasti lapselta ilo, kun pakotetaan tekemään asioita, joiden osaamiseen voi hyvin vähän vaikuttaa itse. Noin muutenkin  taide ei ole nautinnollista, jos siihen liittyy pakkoa. 

Vierailija
168/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se joku derivaatta juttu matikassa. Mikä helvetti se ees on. 

Derivaatan ja integraalin ymmärtäminen on kyllä todella tärkeitä.

Sinulle ehkä, kaikille ei. Itse olen pärjännyt elämässäni 52 vuotta ilman, että olen edes kuullut käsitettä integraali. Derivaatta on hämärästi tuttu peruskoulusta. En tosin yhtään muista mikä se on. 

t. eri

Alakoulun jälkeistä matematiikkaa tarvitsee todella vähän. Kaikki lasketaan myöhemmin siten, että sulle annetaan joku ohjelma tai exceli, joka laskee sen. Mikä on järkevää inhimillisten virheiden vähentämiseksi.

Yläkoulun (-asteen) uskonto myös oli jotain josta en muista mitään muuta kuin että minäkuvasta selitettiin jotain. Kuvaamataito oli

No ihan ei mene noinkaan. Kyllä sen käyttäjän pitää osata tarkastaa, onko Excel laskenut oikein. Sehän ei läheskään aina tee niin. Pitää myös osata huomata, onko itse syöttänyt luvut oikein eli täsmääkö lopputulos. Lisäksi pitää ymmärtää, millä kaavalla Excel laskee halutun lopputuloksen, jotta osaa syöttää sille oikein kaavan. 

Vierailija
169/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sanon käsityöt. Nykyihminen ei tarvitse niitä taitoja mihinkään - se on tietty ihan eri juttu jos on kiinnostusta, minulla vaan ei ollut. 

Kaikista muista oppiaineista on ollut hyötyä - jos ei muutoin niin yleissivistävinä. 

Vierailija
170/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin sanon käsityöt. Nykyihminen ei tarvitse niitä taitoja mihinkään - se on tietty ihan eri juttu jos on kiinnostusta, minulla vaan ei ollut. 

Kaikista muista oppiaineista on ollut hyötyä - jos ei muutoin niin yleissivistävinä. 

Peruskoulun opettama "yleissivistys" on varsin suppeaa ja yksiulotteista. Varsinkin, kun opetus perustuu pääosin ulkoaopetteluun ja oman ajattelun minimoimiseen. Sen puoleen ei voi sanoa, että peruskoulusta olisi juurikaan hyötyä yleissivistyksen näkökulmasta. 

Vierailija
171/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen on vaikea ymmärtää sitä, että matematiikka on kieli; se tieteellinen peruskieli, joilla asiat ja ilmiöt voidaan ilmasta objektiivisesti ja täsmällisen tarkasti.

On olemassa matematiikan kieli, mutta itse matematiikka on paljon enemmän kuin kieli. Sama juttu kuin että kirjallisuus on enemmän kuin kirjoitettu kieli. 

Vierailija
172/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsityötaitoja tarvitsee jokainen. Niillä saa näppäräsi napit takaisin paitaan ja pienet reiät korjattua. Armeijassa on muistaakseni edelleen pakollista ommella merkit kauluksiin käsin. Jos siis joku ajattelee, että naiset hoitavat ompelut. 

Vierailija
173/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rättikässästä on ollut kaikkein vähiten hyötyä. En ole koskaan ommellut edes nappia sen jälkeen kun pääsin koulusta, koska on niin helppoa ostaa uusi paita ja lahjoittaa vanha jollekin köyhälle.

Vierailija
174/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeissa töissä se Excel-lomake on siinä tapauksessa täysin hyödytön, jos niitä tuloksia ruvetaan käsin tarkastamaan.

Ei Exceliin syötetä kaavoja, joku IT-pena on tehnyt sen jo.

Vierailija
175/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto. Myös latinan kurssi lukiossa oli jokseenkin hyödytön (vaikka olihan se ihan hauskaa oppia jotain sanontoja latinaksi, tavallaan yleissivistävää). 

Vierailija
176/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin mikä olisi ollut sellainen oppiaine, mitä olen tarvinnut vähiten elämäni aikana. Sanoisin että kotitalous. 

Vierailija
177/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeissa töissä se Excel-lomake on siinä tapauksessa täysin hyödytön, jos niitä tuloksia ruvetaan käsin tarkastamaan.

Sä et tajunnut, mitä tarkoitin tarkastamisella. En tarkoittanut, että se tehdään käsin. Tarkoitin, että pitää ymmärtää, mitä lasketaan ja miten, jotta osaa a) nähdä onko Excel laskenut oikein, b) onko syötetyt tiedot oikein. Ja todellakin Exceliin syötetään kaavoja eihän se muuten osaa mitään laskea. Esim. =SUMMA(B1;B3) on kaava. 

Vierailija
178/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeissa töissä se it-penakin on. Ja aika moni meistä ihan oikeissa töissä syöttää kaavoja Exceliin. Tehdään nääs vähän vaativampia hommia kuin jotain valmiin pohjan täyttämistä. 

Vierailija
179/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta, musiikki, kuvaamataito, käsityö, kotitalous. Pelkät lukuaineet olisivat hyödyllisempiä, vapaa-ajalla voi harrastella taideaineita. 

Vierailija
180/327 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin mikä olisi ollut sellainen oppiaine, mitä olen tarvinnut vähiten elämäni aikana. Sanoisin että kotitalous. 

Et laita ikinä ruokaa?