Mistä opiskelemastasi kouluaineesta on ollut sinulle vähiten hyötyä elämässä?
Kuvaamataito ja käsityöt eivät minua juuri ole hyödyttäneet sääliseiskan raapustajasta ja virkkaajastq ei tullut käsityöläistä.
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Uskonto. En usko jumalaan. En uskonut edes lapsena (esikouluikäisenä) mutta vanhemmat kuitenkin päättivät, että minun pitää opiskella uskontoa peruskoulussa. Oppitunnit olivat täyttä ajanhukkaa.
Peruskoulun jälkeen erosin kirkosta. Samalla päätin, etten enää osallistu häihin, hautajaisiin, ristiäisiin tai muihin kirkollisiin tilaisuuksiin. Lupaus on pitänyt. Jätin ihan kylmästi väliin omien sisarusten häät (kahdet häät), isoisän hautajaiset, isoäidin hautajaiset, sedän hautajaiset, tädin hautajaiset, yms.
Harrastan arkkitehtuuria, joten kirkot ovat minulle vain yksi rakennustyyppi satojen muiden joukossa. Jos ja kun vierailen kirkossa, ajoitan vierailut niin että kirkko on tyhjä. Ei jumalanpalvelusta, ei papin jankutusta, ei virsiä, ei lapsiperheitä (kirkuvia pikkulapsia juoksentelemassa käytävillä).
Jos kirkko on sinulle vain yksi rakennustyyppi, silloinhan ei ole mitään järjellistä perustetta olla istumatta sen rakennustyypin penkissä esim. vihkimisen ajan. Eihän siellä ole pakko kuunnella papin puheita, vaan voi vaikkapa ihailla arkkitehtuuria. Tai jos kuunteleekin pappia, voi miettiä vaikka lauserakenteita sen sijaan, että kokee tilanteen jotenkin uskonnollisena.
Kaikki muu on ollut hyödyllistä paitsi ruotsin kieli ja uskonto. Valtavat tuntimäärät uskomusten opiskelua tiedeaineiden kustannuksella. Hyöty olematon. Ruotsin kieltä en ole vielä kertaakaan tarvinnut, en edes Ruotsissa.
Matematiikka. Olkoonkin, että se on Todellisuden Kieli, Kaikkein Ylhäisin, Avain Mysteerioihin jne. kuten täällä jotkut asian ilmaisevat. Ei silti tarkoita, että minä minun todellisuudessani sitä tarvitsisin. Eikä matematiikkaa tarvitse +10 vuotta osaakseen laskea, paljonko autolla kestää matkustaa jonnekin. Kun sitäkin nyt esimerkiksi matematiikan autuudesta tyrkytettiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muu on ollut hyödyllistä paitsi ruotsin kieli ja uskonto. Valtavat tuntimäärät uskomusten opiskelua tiedeaineiden kustannuksella. Hyöty olematon. Ruotsin kieltä en ole vielä kertaakaan tarvinnut, en edes Ruotsissa.
Itse koen, että uskonnosta oli se hyöty, että opin näkemään lapsuudessani harjoitetun aivopesun läpi enkä uskonut enää kaikkea, mitä seurakunnan "viisaat" horisivat. Toinen hyöyty oli se, että opin ymmärtämään, miksi jotkut ihmiset ajattelevat tietyllä tavalla. Esim. miksi islamilaisissa maissa usein naiset peitetään kaapuihin.
Fysiikan oppeja en ole tarvinut yhtään mihinkään peruskoulun jälkeen. Myös taideaineet olleet täysin hyödyttömiä peruskoulun jälkeisessä elämässä. Ja jos joku tulee nillittämään ompelutaidosta: sen opin jo ennen kuin menin kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Uskonto, fysiikka, kemia, ruotsi, käsityö, liikunta, biologia, maantieto, historia
Hyötyä: äidinkieli, matematiikka, kuvaamataito, kotitalous, englanti
Ihmettelen suuresti, ettet koskaan ole tarvinnut esim maantietoa mihinkään. Oikeastaan todella outoa, ettet koe hyötyneesi historiantunneista, liikunnasta, biologiasta ja jopa uskonto on yleissivistävä aine. Ihmiset on näköjään hyvin kapeakatseisia ja minkäänlaista perussivistystä ei osata arvostaa. Sama vaikka tuollaiset ihmiset ei kävisi koulua ollenkaan, koska suurin osa heihin laitetusta ajasta ja rahasta on mennyt ihan hukkaan.
Oikeastaa ainoa aine, joka on turha on se pakkoruotsi. Ruotsi voisi olla valinnainen kieli, koska oikeasti suomalainen ei sitä tarvitse ja ruotsinkielisiä on noin 4% koko kansasta ja niistäkin suurin osa Ahvenanamaalla. Siellä ei tarvitse lukea suomenkieltä, koska se on siellä turhaa, vaikka siellä onkin enemmän suhteessa suomenkielisiä, kuin mantereella ruotsinkielisiä.
Lähes kaikki muut kouluaineet on yleissivistäviä ja ihan tarpeellisia.
Vähiten hyötyä: ruotsi. En muista kertaakaan tarvinneeni.
Eniten hyötyä: matematiikka, tarvitsen työssäni päivittäin
Eniten haittaa: liikunta, vei kiinnostuksen liikuntaan täysin. Löysin liikunnan ilon vasta yli 30-vuotiaana.
Ihmettelen suuresti, ettet koskaan ole tarvinnut esim maantietoa mihinkään.
Ihmettelen suuresti, ettet ymmärrä ilmaisujen "vähiten hyöytyä" ja "en koskaan tarvitse missään" välillä. Miten olet päässyt peruskoulusta läpi noin heikolla luetunymmärtämisellä?
Sinulle, joka ihmettelet, miten maantiedosta voi olla vähiten hyötyä:
Kuivale yksityiskohtaisesti tilanne, jossa tavallinen suomalainen ihminen hyötyy siitä, että osaa luetella ulkomuistista kaikki maailman valtioiden pääkaupungit.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinkieli on kyllä turhaa, mutta uskonto oikeastaan ei, koska koulussahan luetaan kaikki uskonnot ja ne on aika sidoksissa erimaiden kulttuuriin ja ne muokkaa ihmisiä ja kulttuureja.
Itse kyllä olin aina kiinnostunut uskonnoista ja niiden merkityksestä ihmisille ja siitä, miten ne on vaikuttaneet eri maiden kehitykseen ja esim ihmisten moraalikäsitykseen. Historia on toinen aine, joka on hyvin mielenkiintoinen. Sitä kun opiskelee niin voi huomata, että ihminen ei loppujen lopuksi muutu miksikään. Aina sama meno päällä, mistään ei ole opittu mitään.
uskonto. joskin panos vs hyöty vinkkelistä, ruotsi.
Latinan kieli.
Kielen opiskelusta ei ole ollut hyötyä, mutta oheistuotteena tullut kulttuurihistoria on ollut mielenkiintoista ja laajentanut ajattelua monissa muissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Se joku derivaatta juttu matikassa. Mikä helvetti se ees on.
Derivaatan ja integraalin ymmärtäminen on kyllä todella tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mihinköhän niitä mahtaa tavita perusarjessa. Enpä ole huomannut.
N41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matematiikka sen jälkeen kun siirryttiin perusprosenttilaskuista jne. yhtälöihin yms.
Jos ajat autolla 100 km tunnissa, miten pitkään vie 150 km matka samalla nopeudella? Olet ehkä sisäistänyt yhtälöt, vaikket niitä tunnista oppineesi tai tarvinneesi? Oletan että osaat laskea esimerkin.
Itse en osaa laskea tuota. Enkä keksi yhtään tilannetta omassa elämässäni, jossa olisi jotain hyötyä siitä, että osaisin tuollaista laskea. Kaikkien elämä ei ole samanlaista kuin sinun.
t. eri
Taidat olla keskitasoa selvästi heikompi matikassa, jos et tuota älyä!
Niin? Etkö oikeasti tiennyt, että ihmiset ovat erilaisia?
Saa olla kyllä oikeasti tyhmä, ellei tuota osaa edes päätellä vaikkei laskeminen sujuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle ehkä, kaikille ei. Itse olen pärjännyt elämässäni 52 vuotta ilman, että olen edes kuullut käsitettä integraali. Derivaatta on hämärästi tuttu peruskoulusta. En tosin yhtään muista mikä se on.
t. eri
Ruotsinkielestä. En ole tarvinnut koskaan. Aina olen pärjännyt englannilla.