Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joilta juoksu ei luonnistu, vaikka olisi hyvässä kunnossa?

Vierailija
13.03.2025 |

Olin nuorena superhyvässä kunnossa ja kokeilin lenkkeilyä. Ei. Pystyin tietenkin juoksemaan, mutta se oli tervanjuontia. 

Nyt olen keski-ikäinen, ja vasta palailemassa salille muutaman vuoden tauon jälkeen. Lämmittelyksi soudan tai teen crosstraineriä. Juoksumatolla en ikinä menisi. Katson ihmetellen himojuoksijoita.

Juoksijat, onko juoksu ollut teille luontaista aina, vai oletteko tehneet jotain sen eteen?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hapenottokykysi ei ole riittävä juoksuun.

Vierailija
2/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkaan hapenottokykyni ei ole riittävä juoksuun. Käyn salilla, kävelen pitkiä matkoja mutta en jaksa juosta. Mistä suunnasta tätä ongelmaa pitäisi lähestyä jos tämä edes on ongelma? 

N59

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joillekin ei vaan sovi juoksu. Mä kokeilin kestävyysjuoksua, ja pääsin kyllä puolimaratoniin asti ja vielä niin et syke pysyy kurissa, mutta ihan hirveetä tahmaamistahan tuo oli silti. Vaihdoin sitten pikajuoksuun, se on kivempää. Pitkät aerobiset teen uimalla. 

Vierailija
4/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkaan hapenottokykyni ei ole riittävä juoksuun. Käyn salilla, kävelen pitkiä matkoja mutta en jaksa juosta. Mistä suunnasta tätä ongelmaa pitäisi lähestyä jos tämä edes on ongelma? 

N59

Jos juoksu kiinnostaa haasteista huolimatta, niin kannattaa katella vaikka paikallisia juoksukursseja. Myös netistä löytyy aloittelijoiden ohjelmia. Nyrkkisääntönä alkuun, pidä sykkeet kurissa, ensin kävelyä-juoksua ja vähitellen sitten lisää juoksua. Yleisin ongelma juoksun aloittamisessa on, että aloitetaan liian kovaa. Pitäs aloittaa tooooodella kevyesti. Ja se on tympeää. 

Vierailija
5/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on polvivamma, joka hidastaa vauhtini hölkäksi. Juuri hölkkäsin talven tauon jälkeen koiralenkillä, kun reitillä ei ollut jäätä. 

Jos haluatte, voitte aloittaa kävelyvauhtisesta tai sitäkin hitaammasta hölkästä ja nostaa vauhtia pikkuhiljaa, ottaa välillä vaikka lyhyitä spurtteja. Huomaatte eron muutamassa viikossa. 

Hölkkä tekee ainakin minun keholleni hyvää, kun polviin tulee joustoa ja keskivartalo aktivoituu toisella tavalla kuin kävellessä. En ole luonnostani mikään urheilullinen, ennemminkin lukutoukka. 

N46

Vierailija
6/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei sujunut. Sitten tajusin, että juoksu aiheuttaa rytmihäiriöitä ja päädyin kardiologille, joka kielsi juoksun. 

Vierailija
7/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistunut mullakaan järin hyvin. Päättelin että lapsuudessa saatu passiivinen tupakointi on tehnyt tehtävänsä.

Vierailija
8/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kai ihan hyvä hapenottokyky (47) ikäisekseni (N48) ja jaksan kyllä erinomaisesti monenlaista aerobista mutta pitkäkestoista juoksua en. Mulla se ei jää kiinni keuhkoista vaan jaloista. Mulla alkaa tuntua penikoissa niin nopeesti että pitkään en voi yhtäjaksoisesti juosta. Varmaan mun juoksutekniikka on vaan niin huono. Esim. mailapeleissä se ei haittaa eikä tunnu vaikka niissäkin tulee juostua tosi paljon - kuitenkin se on enemmän sellaista pyrähdystyyppistä.

Vierailija
9/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hapenottokykysi ei ole riittävä juoksuun.

Juoksussa ei tosiaan oikein pysty sluibailemaan kevyemmin, ellei heitä kävelyksi. Joten hapenottokyky on kriittiinen. 

Vierailija
10/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkojen tilavuuden laajentaminen hengitysharjoituksilla? Pitkälle sitouttava juttu tosin. 

Vierailija
11/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella taitaa kyse tosiaan olla hapenottokyvystä. Mutta jos se on kunnossa, tekniikka voi silti olla väärä. Todennäköisimmin askel on edestä liian pitkä, kadenssi liian matala, lantio kulkee liian alhaalla ja takana ja polvista joustetaan 'kissamaisen notkeasti'. Eli lyhyempää kauhaisua sieltä edestä, lantio ylös ja eteen, jotta 'napanöyhtä tuulettuu'. Kyllä se siitä.

Vierailija
12/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon olet harjoitellut juoksua? Keho vaatii totuttelua ja harjoittelua uudenlaiseen liikkumiseen. Juokseminen vaatii lihaksilta ja jänteiltä erilaisia omisnaisuuksia kuin soutu. 

Olen nähnyt kun ikänsä juoksua vihannut on oppinut nauttimaan juoksusta juoksuohjelman avulla. Eli joku "sohvalta 5 km juoksua" -ohjelma hänellä oli puhelimessa.

Ei pidä olla niin kärsimätön vaan nähdä vaivaa!

13/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty juoksemaan, koska molemmissa polvissa alkava nivelrikko.

N56

Vierailija
14/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla juoksukykyyn vaikuttaa raudanpuute ilman anemiaa. Menosta huomaa kun pitää lisätä raudansyönti, aivan tervanjuontia on ihan normaali lenkkikin. Harmittaa kun haluaisin nimenomaan juoksua treenata. 

Vierailija
15/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta itselläni ollut kanssa aina haasteita juoksemisen kanssa. Ei varmasti ole kyse hapenottokyvystä kohdallani, esim. uinti ja hiihto vastaavina kestävyyslajeina sujuu oikein hyvin (nuorempana harrastin kilpauintia).

Penikoiden kanssa mulla on ollut ongelmia jo vuosia (olen siis yrittänyt juosta kyllä aika paljonkin), mutta vauhtini on aina aika hidas, vaikka kuvittelen meneväni reippaasti. Olin joskus juoksukoulussakin, muttei sieltä oikein muuta konkreettista jäänyt käteen kuin jalka-analyysi, että on oikeanlaiset kengät (minulla tulee olla neutraalit kengät ja penikat menneet varmasti rikki alunperin siksi, että on ollut kengissä joku pronaatiotuki).

Tekniikkahan se täytyy olla, mikä on pielessä ja miksi juoksu ei vie vauhdikkaasti eteenpäin, vaikka tekee ns. paljon töitä juostessa. Olen yrittänyt katsoa videoita ja ehkä tunnistanutkin ongelmaksi mahdollisesti jalan viennin liian eteen jne., mutten jotenkin osaa korjata sitä. Kadenssi on aivan liian alhaalla suhteessa mitä sanotaan, että sen pitäisi olla, mutten sitäkään saa korjattua ellen mene ns. täysillä :D

Juoksu olisi vaan siitä hyvä, kun sitä voisi tehdä joka paikassa, kun reissaan aika paljon. Olen jo aikalailla luovuttanut jo kuntojuoksustakin. Onhan noita muitakin lajeja.

Vierailija
16/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko vaikutusta kuinka paljon, mutta aika monella tietämälläni juoksijalla on vähän notkoselkää. Itselläni selkä on päin vastoin, eli notkon sijasta vähän jopa kupera, tai todella suora alaselkä ainakin. Alunperinkin varmasti syntynyt tuon kanssa, ja istumatyön myötä se on pahentunut. Olen miettinyt, että se saattaa vaikuttaa juoksuasentoon heikentävästi siten, että askel on tehoton, kun ei saa sitä edellä jonkun mainitsemaa napaa tuotua eteen ja lantiota oikeaan asentoon.

Vierailija
17/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksu kyllä onnistuu, mutta pyöräilystä ei tule yhtään mitään. Jalat on aivan hapoilla 15 min jälkeen, vaikka jaksan kyllä juosta

vaikka kuinka pitkään.

Vierailija
18/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntönä alkuun on se, että juokse niin hitaasti, että pystyt puhumaan samalla kun juokset. Ja tosiaan alkuun vaikka 2min juoksua 3min kävelyä tekniikalla.

Vierailija
19/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten mikä tahansa asia. Totuttelemalla.

Ensin kävelyä vähitellen vauhtia ja matkaa kasvattaen. Sitten pikkuhiljaa hölkkää sekaan.

Vierailija
20/22 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt pitää erottaa kaksi asiaa.

1. Ei pysty juoksemaan.

3. Juoksu on epämiellyttävää.

Kumpi näistä siis oli tilanne?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan