KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Se siitä sitten. Omat kokonaispisteet olivat sen verran hyvät, että olisin päässyt Metropoliaan, mutta matikka hylättynä ensi vuoden hakua kohti.
Voi miten kurjaa 😔
Saako udella minkä valintakokeen tuloksen olet saanut?
Vierailija kirjoitti:
Amk-valintakokeessa Varasijalla 1. Olen ei-ensikertalainen. Jonottaako ensikertalaiset ja ei-ensikertalaiset eri jonoissa? Vai miten tää menee? Voinko saada paikan, vain jos ei-ensikertalainen ei ota paikkaa vastaa?
Kaikkien jonossa on sekä ensikertalaisia että ei-ensikertalaisia. Ensin otetaan ensikertalaisen kiintiöön x hakijaa ja sen jälkeen kaikkien listalta y hakijaa paremmuusjärjestyksessä. Jos ensikertalaisten kiintiöstä joku luopuu paikastaan tai pääsee muualle, tilalle voidaan ottaa vain seuraavaksi paras ensikertalainen, oli hänen varasijansa 2 tai 10. Jos kaikkien listalta paikan saanut häipyy, sinä saat paikan. AMK:ssa tuo ensikertalaisten kiintiö on niin iso että joskus ei pääse edes ensimmäiseltä varasijalta, jos on ei-ensikertalainen.
Vierailija kirjoitti:
Amk-valintakokeessa Varasijalla 1. Olen ei-ensikertalainen. Jonottaako ensikertalaiset ja ei-ensikertalaiset eri jonoissa? Vai miten tää menee? Voinko saada paikan, vain jos ei-ensikertalainen ei ota paikkaa vastaa?
Mulla sama tilanne. Kattoo miten käy. Toki nuo yliopistojen tulokset vielä sotkee sitten pakkaa. Tsemppiä kaikille!
Koskahan viitsisivät julkaista tamk terveyspuolen valinnat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savoniaan hain ja ei vieläkään edes palkkeja ole ilmestynyt. Tulispa tulokset pian
Mulla Savonian palkit tuli maanantaina
Mulla tuli tänää Savoniaan jo tulokset, pääsin sinne TiTe insinööriksi mut oon 1. hakukohteeseen varasijalla 5 ensikertalaisena nii varmaan sinne pääsen kummiskin.
Nyt katselemassa opiskelijakämppää :)
Vierailija kirjoitti:
Saat paikan kaikissa tapauksissa. Yliopistot vasta aioskelevat julkaista tuloksia.
Diakin koetulokset tulleet. Jäin varalle ei-ensikertalaisena, kuten arvelinkin (vain 2 paikkaa ei-ensikertalaiselle). Huomenna vakaopen soveltuvuuskoe. Onneksi olin päässyt todistusvalinnassa lukemaan sosionomiaa Kamkiin. Joten on koulupaikka. Onnea kaikille, jotka odotatte tietoa! Ja teille, joilla ei ole onnistanut: syksyn haussa uudelleen!
Vierailija kirjoitti:
Voiko yliopistojonot alkaa liikkua nyt jo, kun AMK tuloksia tullut ja joillakin yliopistokohteet alempina hauissa
No, eiväthän nämä tulokset sillai korreloi. Mutta kun yliopistoista tulokset tulevat, alkaa uusjako: amk-paikkojakin tulee jakoon pilvin pimein.
Otetaan esimerkki. Olet pyrkinyt hoitsuksi ja lekuriksi, jälkimmäinen ykköstoiveena.
Pääsetkin lekurikouluun, silloin joku hoitsu pääsee hoitsukouluun hänen tilalleen. Tajuut sä? Ykköstoive toteutuessaan vapauttaa kaikki muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko yliopistojonot alkaa liikkua nyt jo, kun AMK tuloksia tullut ja joillakin yliopistokohteet alempina hauissa
No, eiväthän nämä tulokset sillai korreloi. Mutta kun yliopistoista tulokset tulevat, alkaa uusjako: amk-paikkojakin tulee jakoon pilvin pimein.
Otetaan esimerkki. Olet pyrkinyt hoitsuksi ja lekuriksi, jälkimmäinen ykköstoiveena.
Pääsetkin lekurikouluun, silloin joku hoitsu pääsee hoitsukouluun hänen tilalleen. Tajuut sä? Ykköstoive toteutuessaan vapauttaa kaikki muut.
Tajuan. Mutta osa kertoo laittaneensa amk-kohteet ylemmäs ja yliopistokohteet alemmas. Niin kun amk-paikkoja nyt on tullut ja vastaanotetaan, niin alemmat, tässä tapauksessa yliopistokohteet, vapautuvat ja jonot alkavat liikkua jo nyt
Varmaan harvemmin on noin päin laitettu, mutta varmaan heitäkin on
Vierailija kirjoitti:
Varmaan harvemmin on noin päin laitettu, mutta varmaan heitäkin on
Itse ajattelin taktikoida silleen, että jos haluankin sille alemmalle yliopistotoiveelle niin en menisi AMK kokeeseen, mutta menin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuan. Mutta osa kertoo laittaneensa amk-kohteet ylemmäs ja yliopistokohteet alemmas. Niin kun amk-paikkoja nyt on tullut ja vastaanotetaan, niin alemmat, tässä tapauksessa yliopistokohteet, vapautuvat ja jonot alkavat liikkua jo nyt
Hyvin marginaalista on liikkuminen tällä mekanismilla. Yliopistoissa ollaan tällä hetkellä todistuksella sisällä. Jos sen päällä on AMK-valintakokeella haettava kohde, on sinne myös todistusvalinta. AMK:n todistusvalintarajat eivät suinkaan ole yliopistoa korkeampia. Pisteytyskin on paljon yksinkertaisempi ja sallivampi, ei jää jostain aineesta pisteitä pois, kuten yliopiston puolella voi käydä.
Palkkiteoria piti paikkansa! Tämä kolmekymppinen ei-ensikertalainen itkee onnenkyyneliä, kun sai yhden vain kahdesta ei-enskoille varatusta paikasta opiskelemaan toimintaterapiaa Turkuun!
Omat valintakoepisteet 424.984. Laitan tähän pisterajat jos täällä jotakuta muuta toimintaterapeutiksi haluavaa kiinnostaa:
Turun AMK alimmat hyväksytyt pisteet 370.907
Metropolia 233.784
Jamk 358.906
Oamk 349.94
Kareliasta ei ole kuulunut mitään
Mäkin hakenut toimintaterapeutiksi, mutta miksiköhän en näe mihkään muualle, kun metropoliaan pääsykoepisteitä.
Itelni matikka hylsyyyn oisin päässy varasijojen kärkeen. Nyt vituttaa ja masentaa.
Joo ei irronnut paikkaa joten mitä nyt, syksyn yhteishaku, täydennyshaku vai onko jossain listattuna paikkoja AMK-aloista / linjoista mihin jää avoimia paikkoja kun opinnot syksyllä alkaa? Kaikki neuvot tervetulleita!
Onnea paikan saaneille!!!
Mistä näkee mitkä on olleet amk pääsykokeen maksimipistemäärät tänä keväänä? Kiinnostaa tekniikan pistemäärä ?