Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimitte pihien ihmisten kanssa?

Vierailija
11.03.2025 |

Väitän että jokainen tuntee tai on tuntenut pihin ihmisen. Miten toimitte näiden kanssa?

Annatko jossain kohdassa potut pottuina? Oletko välittämättä toisen piheydestä? Vai unohdat koko tyypin? 

Kyläilyt, itsellä hyvät tarjoilut jotka toiselle maistuvat mutta vasta vierailulla et saa vettä kummempaa? 

Lahjat, itse hankit jotain fiksua ja toinen ei mitään tai jotain täysin ihme kräsää, millä antajakaan ei tekisi itse mitään.

Tarkoitan pihiä joka tulee hyvin toimeen mutta mitään ei pysty toiselle tarjoamaan.

Kommentit (220)

Vierailija
81/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle pihi on yhtä kuin ahne, mitään hyvää ei muille suoda, itse otetaan kaikki avosylin vastaan. Ja jos toinen on hölmö, eikä ymmärrä että mitään ei saa takaisin niin homma jatkuu vaikka hautaan saakka.

Minä taas pidän hölmöinä niitä, jotka ostavat lahjoja ja kukkia, vaikka selkeästi sanoo, että kiitos ei, älä tuo mitään. Jos on niin typerä, että kantaa vuositolkulla lahjoja ja ihmettelee, että miksi se ei osta minulle mitään, niin saakin olla lahjoitta.

Et tainnut ihan käsittää koko keskustelua. 

AhnePihi ei tarjoa vieraalle mitään mutta mässyttää kyllä toisen luona hyvällä halulla.

Vierailija
82/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sanon suoraan, että kun pyydän porukkaa koolle, niin tilataan yhdessä sapuskat kotiinkuljetuksella, en ala itse kokkailla."

Tuo kuulostaa siltä, että jokainen maksaa itse omansa. Pihi isäntä/emäntä toimii juuri näin. Tekosyynä rento meininki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole pihi, mutta en jaksa sitä kun erikseen kerron, etten toivo tavatessa mitään erityisiä tuotavia tai lahjuksia ja silti tuodaan jotain. Tykkäsin siitä, miten toimittiin kun oltiin parikymppisiä, eli tullaan toisen luokse vain oleilemaan rennosti ja korkeintaan kahvit tai pari kaljaa juotiin opiskelijakämpässä, jossa tavarat saattoivat olla siellä täällä. Nykyään nelikymppisenä vierailut ovat muuttuneet typeriksi rituaaleiksi, joista rentous on kaukana. Sanon suoraan, että kun pyydän porukkaa koolle, niin tilataan yhdessä sapuskat kotiinkuljetuksella, en ala itse kokkailla. Haluan rentoutua viikonloppuna enkä suorittaa ja kilistellä jotain iittalan laseja. Tämä on karsinut osan porukasta pois, mutta rentoa meininkiä arvostavat ihmiset kyläilevät edelleen. 

Ja kun pyydät porukkaa koolle niin maksat tarjottavat? 

En, koska sovitaan etukäteen, että tilataan jokainen jotakin mistä tykkäävät, ellei kyseessä ole juhlat tms isompi juttu. Vastaavasti sanon, etten ikinä odota ruokatarjoilua kyläilykohteessa vaan korkeintaan kahvit. Olen todella suorasanainen tän tarjoiluteatterin suhteen. Oleellisempaa on yhdessä tekeminen ja oleminen. 

Vierailija
84/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään tekemisissä pihien ihmisten kanssa. 

Vierailija
85/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omallekin kohdalle on osunut tällaisia pihejä. Yksi kaveripariskunta alkoi tarjota kahvin lisäksi muutakin, kun tajusi että niin mekin teemme.

Toiselle kaverille pienensin tarjoiluja koska huomasin että hän sorastaan ahneena pihinä tuli meille aina nälkäisenä että sai ilmaiseksi mahansa täyteen. Työssäkäyvä ihminen kuitenkin kyseessä eikä mikään köyhä opiskelija, jolle olisin tarjonnut mielelläni. Huomasin että tämä ahnepihi tuli tarkoituksella ruoka-aikaan ja odotti saavansa ensin ruuan ja sitten myöhemmin kahvit pullan kanssa. Alettiin itse syödä vähän aiemmin jos tiedettiin tulostaan, ja kahvin kanssa oli jotain ihan peruskeksejä tai muuta edullista.

Riippuu siis ihmisestä.

Vierailija
86/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sanon suoraan, että kun pyydän porukkaa koolle, niin tilataan yhdessä sapuskat kotiinkuljetuksella, en ala itse kokkailla."

Tuo kuulostaa siltä, että jokainen maksaa itse omansa. Pihi isäntä/emäntä toimii juuri näin. Tekosyynä rento meininki.

Jep!!!

Ja kun ollaan jonkun muun luona niin odotetaan että kaveri tarjoaa ja onhan etukäteen hankituille tarjottaville vaikea hintaa laittaa 

Vierailija
87/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt triggeröi. 

Kun kutsutaan anoppilaan syömään, vahditaan, että varmasti jää tarjottavista apelle huomiseksi lounasta. Että lisää ei sitten oteta, jos ei jää huomista lounasta! Kun uunivuokassa on 1/4 jäljellä, appi hyökkää tupperwaren kanssa. 

Lapset saavat aina anopilta lahjaksi käytettyä kirppiskamaa. Eikä siis mitään hyväkuntoista, vaan rikkinäisiä leluja ja jonkun toisen värittämiä lastenkirjoja. Kirpulla paljon viihtyvänä tiedän, että halvalla saa parempaakin. Meille anoppi antaa lahjaksi saamiaan seurakunnan arpajaisvoittoja tai vanhoja vaatteitaan. Ilmankin pärjäisin...

Sitä en tiedä mitä noille voi tehdä, varsinkaan kun eivät ota kieltoja korviinsa.

Vierailija
88/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aika selvästi ilmaistu etukäteen. Jokainen ystäväni tietää minkälainen työ minulla on, eikä ihmettele asiaa. Jos joku oikeasti kaipaa enemmän viimeisen päälle puunattua kotia, erilaisia ruokia ja kilisteltävää niin hakekoot seuransa muualta. Ei ole sosiaalisiin suhteisiin vaikuttanut kuin muutamien takakireiden yksilöiden kohdalla. Miksi parikymppisinä vierailut ovat niin paljon rennompia ja mukavampia kuin nelikymppisinä? Voidaan me ravintolassakin tavata, ja jokainen maksaa oman osuutensa yhtälailla, mutta moni on sitä mieltä että kotona on mukavampaa ja saunankin saa päälle. Meille saa tulla ilmoittamatta kolkuttelemaan ovelle ja käymään jos kotona ollaan, mites teillä? Meneekö pasmat sekaisin, kun yllätysvieraita varten talo ei olekaan siivottu ja illallista laitettu? Asennoitumiseroja nämä ovat, eikä mitään pihiyttä. 

Vierailija
89/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on pihi sieltä pahimmasta päästä, tai niin luulin. Kunnes sain tietää, että vie lapselapsiaan (minun tekeleet, 3kpl, jokainen asuu omillaan) aina tavatessa kauppakierroksille ja ostaa heille vaatteista kodinkoneisiin ja varmistaa, ettei mitään puutu. Ilmeisesti riippuu henkilöstä, kehen piheys on osoitettu. Lapsenlapsiaan hemmottelee, mutta ulkopuolisista otetaan kaikki hyöty irti.

Vierailija
90/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuukan kanssa on kiusallista mennä kahville. Itse ottaa kahvin ja hän ilmaisen vesilasin (onnistuu koska seurueesta kuitenkin ostetaan ne kahvit ym.). En kyllä tarjoa näissä tilanteissa, mutta on kiusallista.

Mieluiten kutsun nuukan kylään, ei mua hirveästi haittaa olla se joka maksaa kahvit ja vaikka keksit, jos nuuka muuten on ihan kiva ihminen. Eipä tuo kahvi + keksi niin paljon maksa jos tarjoaa. Nuukalle kylään mennessä kannattaa viedä paketti keksejä ihan vaan että jos itse haluaa syödä jotain niin saa sitten tarjolle ne.

Lahjoja ei kannata nuukan kanssa vaihtaa, saattaa olla että nuukalla on kiusallinen olo saada kalliimpi lahja kun ei kuitenkaan itse halua antaa mitään arvokasta. Tällöin on parempi vaan juoda ne kahvit.

Sitten jos tuo käytös vituttaa niin ei kannata kovin paljon viettää aikaa nuukan kanssa.

Vierailija
91/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut etäisyyttä, jos huomaan, että minusta yritetään hyötyä taloudellisesti tai vastavuoroisuus puuttuu. 

Vierailija
92/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuukan kanssa on kiusallista mennä kahville. Itse ottaa kahvin ja hän ilmaisen vesilasin (onnistuu koska seurueesta kuitenkin ostetaan ne kahvit ym.). En kyllä tarjoa näissä tilanteissa, mutta on kiusallista.

Mieluiten kutsun nuukan kylään, ei mua hirveästi haittaa olla se joka maksaa kahvit ja vaikka keksit, jos nuuka muuten on ihan kiva ihminen. Eipä tuo kahvi + keksi niin paljon maksa jos tarjoaa. Nuukalle kylään mennessä kannattaa viedä paketti keksejä ihan vaan että jos itse haluaa syödä jotain niin saa sitten tarjolle ne.

Lahjoja ei kannata nuukan kanssa vaihtaa, saattaa olla että nuukalla on kiusallinen olo saada kalliimpi lahja kun ei kuitenkaan itse halua antaa mitään arvokasta. Tällöin on parempi vaan juoda ne kahvit.

Sitten jos tuo käytös vituttaa niin ei kannata kovin paljon viettää aikaa nuukan kanssa.

Eikö olisi vain helpompi syödä kunnolla kotona ja nauttia pelkästään ne kahvit kaverin kanssa? Eikö tuo nimenomaan ole aika itsekästä olettaa, että toinen jaksaa väsätä sulle jotain erityistä tarjottavaa? Mihin ihmeeseen aikuinen ihminen tarvitsee lahjoja? Koskaan en ole mennyt kenenkään luo kylään syömättä ja lahjaksi tuon korkeintaan kukkia tai pientä syötävää, ja silloinkin mietin, että mahtaa olla turhaa mutta näön vuoksi ilmeisesti pakko tuoda jotain vaikkei tuliainen toista mielyttäisi. Tuntuisi typerältä tuoda jotain rojua, jolle ei ole selkeää tarvetta. 

Vierailija
93/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi vain helpompi syödä kun

No enkö minä juuri näin sanonutkin, että kannattaa vaan juoda ne kahvit jommankumman kotona ja ei vaihdella lahjoja jos se sille nuukalle on kiusallista? Eikä olettaa että se nuuka haluaisi tarjota mitään. Jos haluaa olla nuukan kanssa kaveri niin ei siltä voi odottaa mitään tarjottavaa ja lahjoja. 

Vierailija
94/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piheys on auttanut minua saavuttamaan mielenrauhani. Oma rivarinpätkä + 100000, vaikka koko elämän pienipalkkaisella alalla. Arvostan kaikkia, jotka eivät tuhlaa tarpeettomaan. Luonto kiittää.

Sama! Paitsi että nyt oon työtön mutta onpahan säästöjä mitä syödä.

Vierailija
95/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut tätä- vein tuolle mainitsemalleni ahneelle pihille keksejä kahville mennessäni. Hän laittoi ne kaappiin eikä tarjolle. Seuraavalla kerralla vein taas keksejä, avasin paketin ja kysyin voinko laittaa ne johonkin astiaan tarjolle.

Toivottavasti hän oppi tästä jotain.

Vierailija
96/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tunne pihejä ihmisiä. Ainoat ihmiset, jotka pihistelevät ja säästävät tekevät sitä, koska ovat köyhiä.

Vierailija
97/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on aika selvästi ilmaistu etukäteen. Jokainen ystäväni tietää minkälainen työ minulla on, eikä ihmettele asiaa. Jos joku oikeasti kaipaa enemmän viimeisen päälle puunattua kotia, erilaisia ruokia ja kilisteltävää niin hakekoot seuransa muualta. Ei ole sosiaalisiin suhteisiin vaikuttanut kuin muutamien takakireiden yksilöiden kohdalla. Miksi parikymppisinä vierailut ovat niin paljon rennompia ja mukavampia kuin nelikymppisinä? Voidaan me ravintolassakin tavata, ja jokainen maksaa oman osuutensa yhtälailla, mutta moni on sitä mieltä että kotona on mukavampaa ja saunankin saa päälle. Meille saa tulla ilmoittamatta kolkuttel

Eipä ole täälläkään puunattua kotia tai pidetä ovea kiinni, koska vain saa tulla kylään mutta yhdenkään vieraan ei ole tarvinnut tarjottavia tuoda tai itse maksaa.

Ehkä WT piireissä mennään kylään ja tilataan pizza perässä? 😂

Vierailija
98/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietynlaiset ihmiset varmaan pitää mua pihinä. Sellaset, jotka tuo mulle kaikenlaista tavaraa ja yhtäkkiä päättää, mitä palveluksia ja apua tarvitsen ja tulevat pyytämättä auttamaan. Sitten odottavat jotain rahallista korvausta, vaikka en ole mitään apua tai tavaraa edes halunnut ja olen yrittänyt kohteliaasti kieltäytyä. Vihaan sitä, että pakotetaan ottamaan "apua" vastaan ja sitten kieli pitkällä odotetaan rahaa ja jos ei saada, puhutaan selän takana kaikille, että  pihi paska.

Sanon kyllä sitten jos haluan että mun pihasta käydään luomassa lumet tai korjataan joku ovenkahva.

Ja sama toisinpäin monille iäkkäille: jos on rahaa niin ostaa palvelut eikä vaadi että omat lapset jostain satojen kilometrien päästä tulee hommiin ilmaiseksi.

Vierailija
99/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enkö minä juuri näin sanonutkin, että kannattaa vaan juoda ne kahvit jommankumman kotona ja ei vaihdella lahjoja jos se sille nuukalle on kiusallista? Eikä olettaa että se nuuka haluaisi tarjota mitään. Jos haluaa olla nuukan kanssa kaveri niin ei siltä voi odottaa mitään tarjottavaa ja lahjoja. 

Ei tuo ole mitään nuukuutta vaan käytännön järkeä. Nuuka on ihminen, joka ei suostu maksamaan annosta ravintolassa tai kahvista, eikä lähde mihinkään kun kaikki maksaa pysäköinnistä lähtien. Ei ole mikään ongelma maksaa yhteisestä reissusta hyvät hotellit, ravintolat ja elämykset, mutta en kertakaikkiaan siedä tuota lahja- ja tarjoiluteatteria kyläillessä. Älä kutsu nuukaksi ihmistä, jonka järjenjuoksu on erilainen kuin sinulla. 

Vierailija
100/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kutsu kotiini, en toimi kestikievarina enkä pidä täysihoitolaa lokeille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan