Miten toimitte pihien ihmisten kanssa?
Väitän että jokainen tuntee tai on tuntenut pihin ihmisen. Miten toimitte näiden kanssa?
Annatko jossain kohdassa potut pottuina? Oletko välittämättä toisen piheydestä? Vai unohdat koko tyypin?
Kyläilyt, itsellä hyvät tarjoilut jotka toiselle maistuvat mutta vasta vierailulla et saa vettä kummempaa?
Lahjat, itse hankit jotain fiksua ja toinen ei mitään tai jotain täysin ihme kräsää, millä antajakaan ei tekisi itse mitään.
Tarkoitan pihiä joka tulee hyvin toimeen mutta mitään ei pysty toiselle tarjoamaan.
Kommentit (220)
Kyllä minä pihejä tunnen, mutta en sellaisia, jotka maksattavat asioitaan muilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni pihiys ei tarkoita sitä, että ei koskaan anna mitään takaisin. Se tarkoittaa vain sitä ettei käytä rahaa tuhlailevasti eikä ehkä halua käyttää rahaa mihinkään muuhun kuin välttämättömään.
Lokkeilu on sitten sitä, että elää toisen lompakolla.
Tuossahan se tuli pihiyden ydin. Käytetään rahaa vain välttämättömään. Pihille se tarkoittaa kirjaimellisesti vain ja ainoastaan välttämättömään. Minkäänlainen tarjoaminen toisille tai lahjojen antaminen ei ole välttämätöntä (pihille). Lokkeilustakin yleensä muistuttavat juuri pihit, koska pihi on luonnostaan myös lokki.
Tuo on ennakkoluuloinen asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua häiritse kenenkään pihiys, jos eivät yritä tulla mun lompakolle, mutta toiseksi ei ole ollut harmia piheistä tuttavista.
Ole tarkkana. Ennemmin tai myöhemmin huomaat, että sinun lompakollasi lokki käy. Siitä syystä en itse ole tekemisissä.
Kohta eläkeiässä eikä ole kukaan vielä lompakolla käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ainakin seurustelusuhteessa ollessa pitää olla selvät pelisäännöt, että esim. jos yökyläilee toisen luona, niin hankitaan sitten omat eväät eikä syödä siellä kylässä ollessa tyttöystävän/poikaystävän ruokia. ja synttärinä/jouluna ei hankita lahjoja, koska se kyrsii, jos itse olet ostanut vaikka 50€ lahjakortin ja toinen ei ole ostanut mitään.
Minä en osta lahjoja koskaan vastavuoroisuuden ajatuksella. Eihän se silloin mikään lahja olisikaan, vaan vaihtokauppa. Lahja pitää antaa puhtaasta sydämestä. Siksi, että haluaa antaa toiselle jotain. Niitä ei jälkikäteen muistella jonain velkana.
Mistähän löytäisin ihmisiä jotka haluavat antaa mulle kivoja lahjoja, eikä mun tartte muistaa heitä?
No minä olen sellainen. Annan mielelläni lahjoja, mutta en odota vastapainoksi lahjoja takaisin.
Mulle pihi on yhtä kuin ahne, mitään hyvää ei muille suoda, itse otetaan kaikki avosylin vastaan. Ja jos toinen on hölmö, eikä ymmärrä että mitään ei saa takaisin niin homma jatkuu vaikka hautaan saakka.
No ei haittaa pihiys eikä köyhyys. Pitää vaan miettiä mitä tehdä heidän kanssaan. Jotain joka ei liity rahaan.
Kaveripiirissä ei ole yleensä tapana tarjota toisille tai ostella lahjoja. Jos joku ei piheyttään lähde yhteiseen tekemiseen mukaan niin siinähän tyyppi karsiutuu automaattisesti pois elämästä.
Pihi on ok, jos on muuten normaali keskustelutaitoinen hyvä tyyppi, joka pystyy kehittymään.
Saita on siinä ja siinä, ajattelu lähtee yleensä vain rahasta. Yksiulotteinen tyyppi.
Itara on tyyppi, josta on syytä päästä eroon. Ei kaihda toisten hyväksikäyttöä tai kyseenalaisia keinoja. Kehityskyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Kaveripiirissä ei ole yleensä tapana tarjota toisille tai ostella lahjoja. Jos joku ei piheyttään lähde yhteiseen tekemiseen mukaan niin siinähän tyyppi karsiutuu automaattisesti pois elämästä.
Ette siis koskaan käy toistenne luona? Tai pidä mitään juhlia?
Jotkut ehkä sekoittavat piheyden ja säästäväisyyden?
Pihi on nimittäin ikävä ihminen muutenkin. Säästynyt minäkin pitkään moisilta olin, kunnes kaveri alkoi seurustella pihin kanssa. Alussa saattoi lähteä jonnekin mukaankin, mutta rutkutti koko illan jostain kympin keikkalipusta eikä kellään ollut kivaa.
Tai jos tulivat käymään oli naama nurin päin kun meni bensaan rahaa.
Ja se on ihan taivaan tosi mitä täälläkin moni on sanonut, että on sitten pihi kaikessa muussakin. Kiitoksessa, hymyissä, ystävällisyydessä, kotitöissä... Ja kieli pitkällä toisten lompakoille koko ajan, josko joku jotain tarjoaisi.
Hyväpalkkaisessa työssä tämä tyyppi. Erohan siitä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se pihi lopulta jää yksin. Mikään sanominen, näpäytys tai vihje, ei mene perille. Kokemusta on, nykyisin tarjoan kerran ja katson miten toinen vastaa. Sitten mennään sen mukaan jos enää kiinnostaa, kukaan mitään vesilasi leikkejä jaksa.
Miksi pihi ihminen pitäisi jättää yksin? Jos ei tykkää käyttää rahaa, niin ei sitten tykkää. Mitä ihmettä se minuun vaikuttaa?
Pihi ihminen tykkää maksattaa muilla.
Mun tuttu teki tätä aina. Kerran otettiin kimppataksi. Sanoin pääsen hyvin kävellen kotiin, mennään kimpasa, ei tämä tule niin kalliiksi ja jaetaan taksi. Mulla on matkaa 2 km, heillä 20.
Katsoin mitä taksi maksoi, kun oltiin mun luona.Kaveri ja puoliso meni kotiin ja halusi multa puolet loppusummasta.
No tuota, ei. Pihin kanssa EI JAETA mitään maksuja, koska häviät. Pihin kanssa EI OSALLISTUTA mihinkään, mikä maksaa, koska häviät. Pihin pöydässä mikään ei ole ilmaista, muistakaa tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki tulee kylässä käytyä, mutta ei ole ollut tapana viedä mitään vaikka olisi tunnettu kymmeniä vuosia. Yleensä syödään ravintolassa, mutta jos harvoin on kotona syöty niin sovitaan kuka tuo mitäkin.
Pihejä on kahdenlaisia: siedettäviä ja sietämättömiä.
Siedettävä: antaa pieniä lahjoja, haluaa viettää vapaa-aikaa edullisesti, on ekologinen ja kierrättää
Sietämätön: yrittää hyötyä muista, esimerkiksi yhteiseen mökkiviikonloppuun ei tuo mitään mukanaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki tulee kylässä käytyä, mutta ei ole ollut tapana viedä mitään vaikka olisi tunnettu kymmeniä vuosia. Yleensä syödään ravintolassa, mutta jos harvoin on kotona syöty niin sovitaan kuka tuo mitäkin.
Ja pihi ei tuo mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pihi ei tuo mitään?
Sitten ei pihi syö mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pihi ei tuo mitään?
Sitten ei pihi syö mitään.
Kyllä syö ja velottaa kaupan päälle matkakulut. Oli ensimmäinen ja viimeinen kutsukerta (juu, ei saanut matkakuluja).
Vierailija kirjoitti:
Mulle pihi on yhtä kuin ahne, mitään hyvää ei muille suoda, itse otetaan kaikki avosylin vastaan. Ja jos toinen on hölmö, eikä ymmärrä että mitään ei saa takaisin niin homma jatkuu vaikka hautaan saakka.
Minä taas pidän hölmöinä niitä, jotka ostavat lahjoja ja kukkia, vaikka selkeästi sanoo, että kiitos ei, älä tuo mitään. Jos on niin typerä, että kantaa vuositolkulla lahjoja ja ihmettelee, että miksi se ei osta minulle mitään, niin saakin olla lahjoitta.
En ole pihi, mutta en jaksa sitä kun erikseen kerron, etten toivo tavatessa mitään erityisiä tuotavia tai lahjuksia ja silti tuodaan jotain. Tykkäsin siitä, miten toimittiin kun oltiin parikymppisiä, eli tullaan toisen luokse vain oleilemaan rennosti ja korkeintaan kahvit tai pari kaljaa juotiin opiskelijakämpässä, jossa tavarat saattoivat olla siellä täällä. Nykyään nelikymppisenä vierailut ovat muuttuneet typeriksi rituaaleiksi, joista rentous on kaukana. Sanon suoraan, että kun pyydän porukkaa koolle, niin tilataan yhdessä sapuskat kotiinkuljetuksella, en ala itse kokkailla. Haluan rentoutua viikonloppuna enkä suorittaa ja kilistellä jotain iittalan laseja. Tämä on karsinut osan porukasta pois, mutta rentoa meininkiä arvostavat ihmiset kyläilevät edelleen.
Vierailija kirjoitti:
En ole pihi, mutta en jaksa sitä kun erikseen kerron, etten toivo tavatessa mitään erityisiä tuotavia tai lahjuksia ja silti tuodaan jotain. Tykkäsin siitä, miten toimittiin kun oltiin parikymppisiä, eli tullaan toisen luokse vain oleilemaan rennosti ja korkeintaan kahvit tai pari kaljaa juotiin opiskelijakämpässä, jossa tavarat saattoivat olla siellä täällä. Nykyään nelikymppisenä vierailut ovat muuttuneet typeriksi rituaaleiksi, joista rentous on kaukana. Sanon suoraan, että kun pyydän porukkaa koolle, niin tilataan yhdessä sapuskat kotiinkuljetuksella, en ala itse kokkailla. Haluan rentoutua viikonloppuna enkä suorittaa ja kilistellä jotain iittalan laseja. Tämä on karsinut osan porukasta pois, mutta rentoa meininkiä arvostavat ihmiset kyläilevät edelleen.
Ja kun pyydät porukkaa koolle niin maksat tarjottavat?
Pihit on tippuneet pois vuosien varrella, se on niin erilainen elämäntyyli kuin omani. Sen mukana tulee aina muita huonoja luonteenpiirteitä. Enkä vaan välitä "lainailla" itseäni parempituloisille.