Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukioon on liian vaikea päästä

Vierailija
10.03.2025 |

Merja Mähkän ig:ssä juttu, jossa mainostetaan että: lukioon on liian vaikea päästä. Mielestäni tämä on vahingollista ja harhaanjohtavaa tietoa nuorille ja sellaisille aikuisille, jotka eivät ole tietoisia asioista, vaan uskovat kaiken mitä esim:ig:ssä lukee. Tulee sellainen olo, että aikuisethan näitä paineita luo, eivätkä suinkaan nuoret. Vaikuttajalla jolla on paljon seuraajia ja sitten saattaa jopa muut vaikuttajat mennä mukaan levittämään virheellistä tietoa, niin siinä on hyvin äkkiä luotu väärää tietoa tuleville lukiolaisille. Tämä ei perustu mihinkään oikeisiin lukuihin ja luodaan mielikuvaa, että keskiarvon pitäsi olla kaikkiin lukioihin 8,5-10. Vaikka oikeasti tässä nyt on selkeästi kyse siitä, että ehkäpä oma lapsi tms halutaan vaikkapa siihen eliittilukioon. Myös pienemmissä kaupungeissa joudutaan  olemaan tunti bussissa, jos ei saada suosikkilukiosta opiskelupaikkaa ja ihan samoin monelta paikkakunnalta matkataan 1/2-1 tunti vakkapa ammattikouluun.

Tämä eilinen lehtijuttu johon hän pohjasi tämän keskustelun, oli tekoälyllä luotu ja siinä kirjoitettiin virheellisesti, että Helsingissä ei lukion ovet aukea, jos keskiarvo ei ole yli 8.5. Ja näinhän asia ei todellakaan ole!  Tosi moneen lukioon pääsee Helsingissä alle kasin keskiarvolla.  Voi kun tiedot tarkistettaisiin aina luotettavista lähteistä ja julkaistaisiin vain paikkansapitäviä juttuja.  

Tässä koko jutussa nyt taisi enemmän olla pointti siinä, että harmitti se ettei päästä sinne ysin keskiarvon eliittilukioon, vaan pitää valita huonompi 7-8.5 lukio. Eli on siis vaikea päästä eliittilukioon.

Mutta niinhän se on aina ollut, että ei vain kaikista tule juristeja tai lääkäreitä ja aina on ollut niitä ns: parempia lukioita. Ja mielestäni on ihan oikein, että heillä on siihen lukio, jossa kaikilla on motivaatio korkealla alusta saakka ja tähtäimet juuri vaikkapa lääkiksessä.

Ihan taas  tulevat perusmaisterit, ammattikorkealaiset ja kauppislaiset voivat olla sitten siellä alemman keskiarvon lukioissa. Unelmia sielläkin saavutetaan ja Suomessa jokaisessa lukiossa saa ihan varmasti hyvää opetusta. 

Ymmärrän että jollekkin lukio on pyhä asia, ja ehkä senkin vuoksi halutaan luoda kuvaa, että lukioon on tosi vaikea päästä

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seiskapuolen rupulukioon ei ole kyllä mitään järkeä mennä. Alle kasin opiskelijat pitäisi ohjata suoraan amikseen tai kymppiluokalle.

Itse menin lukioon kun en aikanaan päässyt haluammalleni linjalle ammattikouluun. Mutta kysymys: Miksi yleisesti tuntuu moni ajattelevan. että ammattikouluihin pitäsi mennä heidän joilla on surkeammat arvosanat ja vastaavasti lukioon heidän joilla on pareemmat? - Mihin tämä perustuu eli miksi näin, eikä tosinpäin?

Ne ihmiset, joilla on 8,5 keskiarvo, tuppaavat olemaan kömpelöitä käsitöissä.

Vierailija
82/127 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukioon ei ole vaikea päästä, jos on noin 8 keskiarvo. Jos menee paljon huonommalla keskiarvolla lukioon, voi olla vaikeaa päästä kursseista läpi. 

Tämähän se. 8 on arvosanana se oletustaso, minkä tasoiset taidot kussakin oppiaineessa tulisi oppia peruskoulussa ja siltä tasolta ne lukio-opinnot lähtevät liikkeelle. Huono ennuste lukiosta valmistumiselle, jos taitotaso ei riitä ensimmäisistä peruskursseista selviämiseen.

Se nyt ei haittaa mitään jos joku yksittäinen aine on heikompi, mutta sitten jos se lukuaineiden keskiarvo on lähempänä seiskaa kuin kasia, niin vaatii jo todellista ryhtiliikettä ja tukiopetusta lukiosta selviämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tällä kirjoittajalla ei ole tietoa siitä, miten työvoimaviranomaiset toimivat. Ihan yleisessä tiedossa on se, kuinka paljon työttömiä on pakotettu lähihoitajiksi kun muutakaan ei oikein ole. Tässä ei todellakaan ole työttömien mielipiteitä tai kiinnostusta kysytty. Kun on pakotettu niin on ollut pakko. Näin tuolla putiikissa toimitaan. Työvoimaviranomaisten mielestä liian usein lähihoitajaksi kouluttautuminen ratkaisee kaikki ongelmat ja että kaikki siellä pärjäävät.

Olen ollut elämäni aikana useita pätkiä työttömänä, eikä kukaan ole ehdottanut minulle lähihoitajaksi ryhtymistä tai muutakaan koulutusalaa, johon en olisi tahtonut. 

Vierailija
84/127 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä hyvin olisi mahdollista vaikka et olisi mennyt lukioon. 

Meidän entinen opetusministeri Henna Virkkunen on filosofian linsensiaatti ja ei ole käynyt lukiota! 

Ja näitä esimerkkejä on muitakin. 

itse arvostan suuresti sellaista henkilöä, joka on raivannut tiensä yliopistoon ja jatkanut vielä linsensiaatiksi tai tohtoriksi ilman lukiotaustaa. 

Toi Virkkunen on broileri, poliittinen.

Katson Hennaa kuin koiran jätöstä kengän pohjassani.

Vierailija
85/127 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuveli ja pikkusisko pääsi lukioon. Keskiarvo vaatimus oli 7. Pikkusisko valmistui. Pikkuveli aloittaa pian kolmannen vuoden. 

Mikä lukio ja missä?

Vierailija
86/127 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miljoonan L:n ylioppilas saa käytännössä valita lähes minkä tahansa opiskelupaikan, joten miksi ihmeessä hän ylipäätään jättäytyisi työttömäksi? Saati sitten että työkkäri pakottaisi hänet lähihoitajaopintoihin, kun kaikki alat ovat avoinna. 

Itse jouduin heti ylioppilaaksi päästyäni ilmoittautumaan työttömäksi. En tosin saanut yhtään laudaturia. Kohtelu oli julmaa, eikä hyväkseni tehty mitään. Onneksi ei pakotettu lähihoitajan koulutukseenkaan.  Suurin järkytys oli kuitenkin se, että en ollut oikeutettu mihinkään Kelan tukeen. Jäin täysin oman onneni nojaan, eikä ketään kiinnostanut. Aloin hyvin pian kärsimään mielenterveysongelmista. Valitettavasti jotkut joutuvat heti ylioppilaaksi päästyään ilmoittautumaan työttömäksi. Tavoitteenani oli päästä opiskelemaan korkeakouluun ja myöhemmin sitten ylipäätään opiskelemaan joku ammatti. TE-toimisto ei kuitenkaan tehnyt mitään tämän eteen. Jäi todellakin epäselväksi, mitä TE-toimiston mielestä olisi pitänyt tehdä. Olen toki lopulta käynyt kaksikin koulua lukion jälkeen, mutta olen ollut tuosta huolimatta taas työtön jo pitkään, eikä taaskaan hyväkseni ole tehty mitään. Odotan eläkkeelle pääsyä, joka kai joskus lopulta tapahtuu.

Vierailija
87/127 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seiskapuolen rupulukioon ei ole kyllä mitään järkeä mennä. Alle kasin opiskelijat pitäisi ohjata suoraan amikseen tai kymppiluokalle.

Menin lukioon 7,7 keskiarvolla. Nykyisin YTT ja yliopistolla töissä. En taitaisi olla, jos amikseen olisi ohjattu.

Minä menin lukioon 8,2 keskiarvolla. Nykyisin syrjäytynyt tradenomi. Amiksen kautta olisin varmaan ajautunut työelämään

Vierailija
88/127 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miljoonan L:n ylioppilas saa käytännössä valita lähes minkä tahansa opiskelupaikan, joten miksi ihmeessä hän ylipäätään jättäytyisi työttömäksi? Saati sitten että työkkäri pakottaisi hänet lähihoitajaopintoihin, kun kaikki alat ovat avoinna. 

Itse jouduin heti ylioppilaaksi päästyäni ilmoittautumaan työttömäksi. En tosin saanut yhtään laudaturia. Kohtelu oli julmaa, eikä hyväkseni tehty mitään. Onneksi ei pakotettu lähihoitajan koulutukseenkaan.  Suurin järkytys oli kuitenkin se, että en ollut oikeutettu mihinkään Kelan tukeen. Jäin täysin oman onneni nojaan, eikä ketään kiinnostanut. Aloin hyvin pian kärsimään mielenterveysongelmista. Valitettavasti jotkut joutuvat heti ylioppilaaksi päästyään ilmoittautumaan työttömäksi. Tavoitteenani oli päästä opiskelemaan korkeakouluun ja myöhemmin sitten ylipäätään opiskelemaan joku ammatt

Tässä puhuttiin miljoonan ällän ylioppilaista. Itse sain vain neljä ällää ja kolme eximiaa, mutta niilläkin pisteillä pääsee käytännössä ihan minne haluaa, erityisesti nykyään, kun papereita painotetaan enemmän. Siksi on täysin absurdi ajatus, että miljoonan ällän ylioppilas pakotettaisiin lähihoitajakoulutukseen.

Sinun puolestasi olen pahoillani, mutta tietyssä mielessä ymmärrän, että jokin tutkinto täytyy ihmisellä olla, jotta hän voi saada muita Kelan tukia kuin opintotukea. Ainakin minun aikanani nuorille oli runsaasti harjoittelupaikkoja, joissa oli mahdollisuus vielä pohtia alavalintaakin. Tärkeintä olisi, ettei nuori ihminen jäisi tuleen makaamaan ja masentuisi.

Vierailija
89/127 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö 7 - 8 keskiarvol pääsee hyviin lukiohin. Perus oppilas sinne pääsee kuhan opiskelee 9 luokal.

Vierailija
90/127 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kannustaisin lapsiani lukioon ihan siitä syystä, että yleissivistyksestä on aina hyötyä, ja useampi vuosi nuoruutta on vain hyvä asia, mihin ammattiin sitten päätyykään.

Vierailija
91/127 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä jos heikompi aines ei pääse lukioon.

Vierailija
92/127 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kannustaisin lapsiani lukioon ihan siitä syystä, että yleissivistyksestä on aina hyötyä, ja useampi vuosi nuoruutta on vain hyvä asia, mihin ammattiin sitten päätyykään.

Nyt oletat, että kaikki opiskelevat lukiossa tosissaan. Ei sieltä paljon päähän jää, jos minimitaso riittää kuten minulle. Onneksi olen älykäs niin ei tarvinnut koskaan tehdä läksyjä.

Vierailija
93/127 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, lukioon ei todellakaan ole vaikea päästä. Ei edes Helsingissä. Minulla on kolme lasta ja keskiarvot 7.78.2 välillä ja valinnanvaraa oli 13 lukiosta Helsingissä. Toki jos luulee itsestänsä liikoja ja pitää parempana kuin muut, niin sitten asia on erikseen. Vai pitääkö sinne päästä 6.5 keskiarvolla Mähkän mielestä? 

Vierailija
94/127 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä kouluttautua lukion kautta akateemiseksi työttömäksi? 

Vierailija
95/127 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin heti ylioppilaaksi päästyäni ilmoittautumaan työttömäksi. En tosin saanut yhtään laudaturia. Kohtelu oli julmaa, eikä hyväkseni tehty mitään. Onneksi ei pakotettu lähihoitajan koulutukseenkaan.  Suurin järkytys oli kuitenkin se, että en ollut oikeutettu mihinkään Kelan tukeen. Jäin täysin oman onneni nojaan, eikä ketään kiinnostanut. Aloin hyvin pian kärsimään mielenterveysongelmista. Valitettavasti jotkut joutuvat heti ylioppilaaksi päästyään ilmoittautumaan työttömäksi. Tavoitteenani oli päästä opiskelemaan korkeakouluun ja myöhemmin sitten ylipäätään opiskelemaan joku ammatt

Sinun olisi pitänyt hakea vähintään kahteen koulutuspaikkaan ylppäreiden jälkeen, muuten et ole oikeutettu työttömyyspäivärahaan. Tämän pitäisi olla kaikille selvä asia.

Vierailija
96/127 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi vaatia lukiolaiselta tälläisia asioita. Siellä opetetaan yleissivistäviä asioita. 🤣🤣

Vierailija
97/127 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤣🤣🤣🤣

Vierailija
98/127 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä kouluttautua lukion kautta akateemiseksi työttömäksi? 

Mitä järkeä kouluttautua työttömäksi amikseksi? Amiksen käyneistä on suhteellisesti suurempi osa työttömiä kuin akateemisista.

Vierailija
99/127 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kummaa kun silti täältä tuppukylän pikkulukiosta jonne pääsee kaikki halukkaat, on lähdetty jatko-opintoihin yliopistoihin. Mm. lääkis (Helsinki), kemianala, psykologia. 

Vierailija
100/127 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kummaa kun silti täältä tuppukylän pikkulukiosta jonne pääsee kaikki halukkaat, on lähdetty jatko-opintoihin yliopistoihin. Mm. lääkis (Helsinki), kemianala, psykologia. 

Böndelukio on eri asia kuin rupulukio. Rupulukioita ovat isojen kaupunkien huonot lukiot esim. Helsingissä medialukio ja kielilukio. Böndelukiosta löytyy opiskelijoita laidasta laitaan. Toisaalta ei sieltäkään varmasti akateemisesti heikoin aines jatka lääkikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä