Ellen Jokikuntaan valtaisa pettymys: Ystäviltä saatu vanhemmuuslaatikko oli täynnä ympäripyöreitä lässytyksiä
Jokikunnas oli pyytänyt tuoreena vanhempana lahjaksi hyviä neuvoja, mutta oli saanut vain mielestään tyhmää lässytystä huumorista ja sen sellaisesta.
IS kertoo:
-JOKIKUNNAKSEN ystävät olivat kirjoittaneet neuvonsa postikortteihin, jotka oli pakattu kauniiseen puiseen laatikkoon. Jokikunnas avasi laatikon innolla juhlien jälkeen ja alkoi lukea kortteja, mutta pettymys oli suuri.
-Ne olivat ihan hirveitä, laimeita latteuksia!
-Siellä oli tällaisia, että huumori ja nauru auttaa kaikkeen. Yhdessä kortissa luki: hassutelkaa paljon, kaikki menee hyvin. Läsnäoloa, rakkautta ja yhdessä oloa ja koko muu maailma unohtuu, Jokikunnas kertoo.
-Olin tosi, tosi pettynyt. Olin silleen, että miten tämä on mahdollista? Mulla on käsittämättömän ihania ystäviä, älykkäitä, syvällisiä, upeita vanhempia kaikki.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo no eipä nuo ystävät varmaan enää häiritse Jokikunnasta latteuksillaan.
Miten kehtaa sanoa noin julkisesti ihmisistä jotka todennäköisesti lukevat jutun?
Kannattaa lukea juttu ihan ajatuksen kanssa, niin syvin merkitys ehkä välittyy. Tajuat ehkä saman minkä Ellen tajusi.
Spoiler: Ellen tajusi, ettei vanhemmuudessa neuvotuksi tuleminen tunnukaan kivalta.
Silti hän oli pyytänyt neuvoja, joita piti latteina.
Sehän sanoi tuossa että ymmärsi vasta jälkikäteen miksi tuli ympäripyöreyksiä eikä konkreettisia ohjeita. Koska se on raivostuttavaa saada toisilta ohjeita vanhemmuuteen. Sanoo ymmärtäneensä sen nyt kun on itse äiti ja joku ulkopuolinen tuli ekan kerran neuvomaan.
itse kun sai ekan lapsen niin tajusi että ainakin vauvoista kaiken oppii sit itte kun asiat tulee vastaan. 2 asiaa ehkä jotka haluaisin nostaa esille jos tätä lukee joku jonka tuttu on saamassa ekan lapsen ja haluaa olla avuksi. alle 0,5 vuotiaiden kanssa tarjoudu pitämään vauvaa (jos hereillä) sen aikaa että äiti tai isä kerkeää syödä ja juoda rauhassa. Isovanhemmat asui meillä kaukana ja ne kerrat kun sai syödä rauhassa niin oli harvassa. Toinen se että aika menee nopeasti, siis ihan yhtäkkiä se vastasyntynyt on 1,5 vuotias ja alkaa opetella puhumista ja liikkuu jo kävellen. Nauti siitä vauva-arjesta ja jos et siitä nauti niin älä huoli, se on ohi ihan oikeasti heti.
Muun saa selville googlaamalla.
No mutta ehkä sen oivalluksen olisi voinut kommunikoida haukkumatta ystävien vaivalla tekemää lahjaa? Vieläpä podcastilla.
Olen saanut hieman erilaisen kuvan Ellenistä.Vaikeaa uskoa tuo kiittämättömyys.
SIIS halus BABYshowerin ilman BABYA??? lapsihan oli jo 7 tai 8 kun ne sn haki ??? MITÄ??
outoa....mitä ihmeen lahjoja tuossa tilanteesa voi antaa, niin kun oikeessa baby dhowerissa annetaan, vauvan vaippoja, vaatteita...??
Vierailija kirjoitti:
itse kun sai ekan lapsen niin tajusi että ainakin vauvoista kaiken oppii sit itte kun asiat tulee vastaan. 2 asiaa ehkä jotka haluaisin nostaa esille jos tätä lukee joku jonka tuttu on saamassa ekan lapsen ja haluaa olla avuksi. alle 0,5 vuotiaiden kanssa tarjoudu pitämään vauvaa (jos hereillä) sen aikaa että äiti tai isä kerkeää syödä ja juoda rauhassa. Isovanhemmat asui meillä kaukana ja ne kerrat kun sai syödä rauhassa niin oli harvassa. Toinen se että aika menee nopeasti, siis ihan yhtäkkiä se vastasyntynyt on 1,5 vuotias ja alkaa opetella puhumista ja liikkuu jo kävellen. Nauti siitä vauva-arjesta ja jos et siitä nauti niin älä huoli, se on ohi ihan oikeasti heti.
Muun saa selville googlaamalla.
No jaa, ensimmäinen neuvo olisi ollut meillä täysin turha, lapsi oli vauvana hyvä nukkumaan ja viihtyi hereilläkin hyvin muutaman tovin viltillä, joten aina sai syödä ja juoda rauhassa kun halusi.
Voisiko, voisiko mitenkään toivoa, että tuo linssilude alkaisi keskittymään siihen lapseen. Yksityisesti. Ilman järjetöntä julkisuushakuisuutta. Ihan vaan niinkuin normaali aikuinen. Ilman ystävien tai "ystävien" haukkumista, kun ei oikeita lahjoja tule. Tässä on vuosikymmenet jouduttu kuuntelemaan sitä vinkumista kun lasta ei saa. Sitten kun se saa, vinkuminen jatkuu. Lopeta.
Koko oivallus on vähän outo, koska on täysin eri asia pyytää neuvoja ja vinkkejä ja saada niitä kuin tulla neuvotuksi pyytämättä. Jälkimmäisestä ei varmaan kukaan ihminen koskaan, missään olosuhteissa pidä.
Ilmeisesti olis pitänyt kirjoittaa, sait muiden tekemän lapsen. Säilyy kroppa ja mieli on parempi.
Miten kiittämätön voi olla.
Se kertoo hänen tyhmyydestä,on tietoa mitenkä toimia lapsen kanssa ja tuo poika on kohta karvakulli iässä,valvoo vain ettei mene poju huume hommiin.Miljoona vuotta tehty kirjoija miten toimia vanhempana mutta eihän julkkistyyppiä kiinnosta lukea osaako edes.Somesta apua ,heh heh.lähetä se poju takaisin ja jatka bailaamista.
Mä en ainakaan osaisi antaa mitään neuvoja vanhemmuuteen, muuta kuin että koita jaksaa.
Ja sekin on latteus.
Mun oma äiti sanoi mulle, kun odotin lastani, että nuku nyt kun vielä voit. Ja totesi siihen perään, että eihän sitä oikeasti kumminkaan voi nukkua mihinkään varastoon.
Mutta voisi vielä nauttia siitä, että voi nukkua rauhassa ja pitkään. Vaikka eihän siitä mitään apua tietysti enää sitten ole, kun joutuu heräilemään ja valvomaan vauvan takia ja itse asiassa vähän isompienkin.
Kun saa lapsen, on sitten äiti lopun ikänsä. Ja se lyö leimansa sitten vähän joka asiaan. Äitinä sitä kantaa huolta lapsestaan vaikka tämä olisi jo eläkkeellä. Niin se vaan menee.
Ellenillä alkaa julkisuudessa loppua jutut. Talo asiat on käyty läpi. Nyt on vuorossa ystävät ja heidän viestit. Jostakin se on rahaa ansaittava.
Vierailija kirjoitti:
Hän on onnekas kun on iso ystäväpiiri joka järkkää juhlat.
Mikä sitten on syvällinen viisaus vanhemmuudesta? Se voi olla vaikka " rentous kannattaa" jos sen on oppinut kantapään kautta täydellisyyttä tavoitellessan.
Viisaita kirjoja vanhemmuudesta löytyy.
Ellen on tosi ihanan oloinen tyyppi, tuo oli vähän outo sammakko suusta
Sammakkoon sisältyi oivallus siitä, että kukaan ei voi opettaa juuri sinun lastasi koskevia asioita tai tehdä sinusta tietynlaista äitiä, vaan sinun on kohdattava kaikki itse. Mitään ei voi yleistää. Ainoastaan voisi toivottaa kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Lapsi ei mene rikki, kunhan rakkautta ja turvallisuudentunnetta riittää.
Ja tämän asian Ellen näytti ymmärtävän. Hän vaan esitti asian hieman rujosti. On aika suorasanainen ja joskus näyttää töksäyttelevän. Oli aika kiukkuinenkin välillä niille remppamiehille, enkä ihmettele. Kulttuurierot.
Ap jätti jutun loppouosan kertomatta, juttuhan jatkui näin:
" Kunnes mä tajusin, kun sain ventovieraalta ensimmäiset mielipiteet vanhemmuudesta. Sitten mulla räjähti pää ihan totaalisesti, Jokikunnas kertoo nauraen.
Paasonen komppaa vierellä.
Nimenomaan. Siihen on syynsä, että noi kaikki tuollaiset neuvot ovat todella ympäripyöreitä, koska mikäänhän ei vituta niin paljon kuin se, että ventovieras tai edes mikään tuttu antaa sulle mitään, mitään neuvoja siitä, miten kasvattaa sun lasta, Paasonen sanoo."
Eli sitten Jokikunnas tajusi, miksi olikin hyvä, että saamansa neuvot olivat niin ylimalkaisia.
Et sitten lukenut juttua, AP. Sanoi ettei tajunnut miksi sai niin ympäripyöreitä ohjeita, kunnes sitten kun joku sivullinen alkoi neuvomaan häntä vanhemmuudessa ja hän huomasi että se vituttaa tosi paljon, ja että siitä syystä hänen ihanat ystävänsäkään eivät olleet halunneet neuvoa liian tarkasti häntä, koska lapsiperheinä tajusivat että ohjeet ei tunnu kivoilta.
Vierailija kirjoitti:
Miten kehtaa sanoa noin julkisesti ihmisistä jotka todennäköisesti lukevat jutun?
Kun jutun lukee niin selviää, että Jokikunnas tajusi ystäviensä olleen oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lukevat koko jutun. Ihan niin kuin sinunkin olisi ollut syytä lukea ennen tympeää kommenttiasi. Inhottava toimittaja teki raflaavan otsikon, kun tiesi pölvästien tarttuvan siihen. Aika halpa veto sinultakin, ap
Eiköhän ne ystävät osaa ottaa tuon huumorilla.
Minulle parhaan neuvon äitiyteen antoi neuvolalääkäri (nainen ja äiti hänkin).