Alempi amk-tutkinto ei ole nykypäivänä minkään arvoinen
Lähes joka hommaan toivotaan ylempää korkeakoulututkintoa ja jos ei vaadita, niin ainakin tehtävään valitaan se, jolta tuo löytyy.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tähän ylikouluttaminen johtaa, mutta silti Suomessa ollaan huolestuneita siitä, että väestössä on vähemmän korkeakouluttautuneita kuin verrokkimaissa.
Ongelma on vaan se, että alemmalla korkeakoulututkinnolla ei saa mitään, maisteri ei riitä ja tohtori on ylikouluttautunut. Mikään ei enää ole hyvä, joten siksi palkkaavat tekoälyn.
Tämä on totta, ei osata järkevää koulutusta arvostaa tai sitten koulutusta on liikaa. Luultavasti työtä hakeva tietää mihin hakee töihin ja miksi. Jotkut jopa vaihtavat alaa tarkoituksella alempaan tehtävään.
Vastavalmistuneita kollegoita jututtaneena koulutus on koronan jälkeen muuttunut kirjekurssiksi.
Omat lapset lähtee ulkomaille, jossa käydään ihan aikuisten oikeasti siellä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista olen kuullut minäkin. Ekonomit pesevät tradenomit työnhaussa mennen tullen. Mutta mikä estää jatkamasta ylempään amk-tutkintoon tai maisteriopintoihin?
Meinaat että palkanlaskijaksi ja laskuttajaksi otetaan ekonomi? Eiköhän niille kaikille löydy töitä. (sama kun puhuisit että lääkäri ja sairaanhoitaja kilpailee samoista työpaikoista)
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä joku mollaa AMK-koulutusta jatkuvasti? Antaa ihmisten opiskella, mitä haluaa. Ei oo vissiin itsellä koulutusasiat hyvin, kun on tarve muiden koulutuksia mollata.
Meillä kauppissitseillä laulettiin jatkuvasti pilkkalauluja tradenomeista ja "ammattisurkeasta". Kuitenkin kaikilla oli koulutusasiat kunnossa, kun kauppikseen oltiin päästy.
No minkä ne opiskelijat sille systeemille mahtaa? Koko AMK syntyi aikanaan poliittisena "Nokia-kompromissina", susi jo syntyessään. Keinotekoisia tutkintonimikkeitä luomalla ja väliportaita kehitellen saadaan homma pyörimään. Itse ammattiosaaminen voi olla jopa YAMK-tasolla ohutta.
Julkisella sektorilla noita vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto hommia on eniten.
Mietin joskus yamk-tutkinnon suorittamista. Tutustuttuani silloisiin opintojen sisältöihin totesin kuitenkin ettei ko. tutkinnon jatke ole minulle tarpeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista olen kuullut minäkin. Ekonomit pesevät tradenomit työnhaussa mennen tullen. Mutta mikä estää jatkamasta ylempään amk-tutkintoon tai maisteriopintoihin?
Raha. Tai siis sen puute.
Ap
Maisterit ja yamkit voi hyvin suorittaa töiden ohessa. Ei ole rahasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella sektorilla noita vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto hommia on eniten.
Asia on näppärästi ratkaistu kun suorittaa amk-tutkinnon jälkeen yamk-tutkinnon.
Puhut sontaa 🤗 Mars, navettaan töihin siitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi, kunhan vaan on se työpaikka :D
Ap
Olen tradenomi. Haluaisin syventää taloushallinnon osaamistani. Olen katsonut yamk-tutkintojen sisältöä ja ne ovat täyttä höttöä. Jotain johtamista yms. Eivät anna mitään käytännön osaamista. Toisin kuin yliopiston maisteriopinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
No suorita se yamk tai maisterinpaperit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
En mä voi tehdä tätä menettämättä työttömyyspäivärahaani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se siis joskus ollut? Sehän on vain tutkinnon puoliväli. Miksi kukaan lopettaisi opintonsa siihen?
Todellakin on! Vasta viime vuosina on tullut tuo YAMK-hulluus.
Ap
YAMK tulisi lakkauttaa. On täysin ok, että osa haluaa opiskella 3v amkissa ja osa 5v yliopistossa. Ei pitäisi vaatia YAMK:n suorittamista, että voi työllistyä.
Nyt on valtava määrä työttömiä. Ainoastaan parhaista parhaat saa duunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
No mene töihin ja suorita työnohella! Ei tää nyt voi olla noin vaikeeta!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
No mene töihin ja suorita työnohella! Ei tää nyt voi olla noin
Ok. Minäpä menen :)
Ap
Jos se takaa töitä, niin ongan se jonkin arvoinen
Vierailija kirjoitti:
Olen tradenomi. Haluaisin syventää taloushallinnon osaamistani. Olen katsonut yamk-tutkintojen sisältöä ja ne ovat täyttä höttöä. Jotain johtamista yms. Eivät anna mitään käytännön osaamista. Toisin kuin yliopiston maisteriopinnot.
Kaikki pääsevät höttökurssit läpi, joten amk saa käärittyä rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekonomit ja tradenomit hakevat aivan eri tehtäviin. Ekonomit asiantuntijatehtäviin ja tradenomit assistenteiksi. Miksi assistentiltä pitäisi vaatia myös ylempää korkeakoulututkintoa?
Näitä vatipäitä siis edelleen riittää, jotka kuvittelee tradenomin olevan assistentin tutkinto.
AMKista ei pääse jatkamaan suoraan YAMKiin. 2 v työkokemusvaatimus.