Alempi amk-tutkinto ei ole nykypäivänä minkään arvoinen
Lähes joka hommaan toivotaan ylempää korkeakoulututkintoa ja jos ei vaadita, niin ainakin tehtävään valitaan se, jolta tuo löytyy.
Kommentit (75)
Mun miehellä on pelkkä amistutkinto ja vetää parempaa palkkaa asiantuntijatyöstä (esimiesasema) kuin mä vastaavasta maisteritutkinnolla.
Nykypäivänä on arvokasta se, että on työpaikka. Koulutuksesta viis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se siis joskus ollut? Sehän on vain tutkinnon puoliväli. Miksi kukaan lopettaisi opintonsa siihen?
Todellakin on! Vasta viime vuosina on tullut tuo YAMK-hulluus.
Ap
YAMK tulisi lakkauttaa. On täysin ok, että osa haluaa opiskella 3v amkissa ja osa 5v yliopistossa. Ei pitäisi vaatia YAMK:n suorittamista, että voi työllistyä.
AMK:n vielä ymmärrän, että kaikissa toimistotöissä ei tarvitse olla akateemisen tieteellinen. Tosin AMK sisältää ihan turhaa kevyt-tieteilyä lopputyöstä alkaen ammattiaineiden kustannuksella.
Ylempi AMK on täysi kummajainen kun AMK:n ideoita on valmistua nopeammin ilman tieteen tekoa, mutta sitten tehdään kuitenkin isompi lopputyö jollai pikku höpöhöpökursseilla höystettynä. Nyt AMK:t haluavat vielä tohtoreitakin tuottaa, en tiedä mihin tarpeeseen paitsi oman rahoituksen takaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on pelkkä amistutkinto ja vetää parempaa palkkaa asiantuntijatyöstä (esimiesasema) kuin mä vastaavasta maisteritutkinnolla.
Koska hän on mies ja sinä nainen .
Vierailija kirjoitti:
Ja hän on työllistynyt tähän hommaan viimeisen puolen vuoden sisällä? Kuten nämä muutkin, jotka kertovat, että eivät ole joutuneet työttömänä olemaan? Kyse on nykyhetkestä enkä tapahtumista ennen vuotta 2024.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä joku mollaa AMK-koulutusta jatkuvasti? Antaa ihmisten opiskella, mitä haluaa. Ei oo vissiin itsellä koulutusasiat hyvin, kun on tarve muiden koulutuksia mollata.
Joku trade on vienyt paikan nenän edestä. Sieltähän kyl kuitenkin tulee mm. insinöörit, poliisit ja sairaanhoitajat sen lisäksi.
Ei sairaanhoitajaakaan verrata lääkäriin. Miksi tradenomit siis jatkuvasti epätoivoisesti ylentävät itseään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä joku mollaa AMK-koulutusta jatkuvasti? Antaa ihmisten opiskella, mitä haluaa. Ei oo vissiin itsellä koulutusasiat hyvin, kun on tarve muiden koulutuksia mollata.
Joku trade on vienyt paikan nenän edestä. Sieltähän kyl kuitenkin tulee mm. insinöörit, poliisit ja sairaanhoitajat sen lisäksi.
Ei sairaanhoitajaakaan verrata lääkäriin. Miksi tradenomit siis jatkuvasti epätoivoisesti ylentävät itseään?
Mahtaisko johtua näistä alati mollaavista ketjuista? Ei meikäläisellä ainakaan ole mitään syytä olla olematta ylpeä koulutuksestani. T: se spesialisti
Mun nuori ois päässyt papruillaan Kauppakorkeaan (ei pääkaupunkiseudulle), mutta sanoi että kiinnostaa enempi käytäntö kuin teoria. Sai myöhemmin hyvän harjottelupaikan, on edelleen tyytyväinen valintaansa ja arvostaa koulutustaan. Pohtii vielä jatko-opintoja.
Arvostan kaikkia koulutuksia. Niitä varsinkin, jotka johtavat töihin.
Maisteri
Vierailija kirjoitti:
En minä tiedä miksi joku mollaa. Minä en mollaa, olen vaan ihan älyttömän turhautunut siihen, että työnantajat pitävät tuota tutkintoa nykyään jonain välivaiheena. Ja ilmeisesti ajattelevat myös, että mitä enemmän opintoja ihmisellä on takana, niin sitä parempi työntekijä hän on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tiedä miksi joku mollaa. Minä en mollaa, olen vaan ihan älyttömän turhautunut siihen, että työnantajat pitävät tuota tutkintoa nykyään jonain välivaiheena. Ja ilmeisesti ajattelevat myös, että mitä enemmän opintoja ihmisellä on takana, niin sitä parempi työntekijä hän on.
Ap
Nyt on niin paljon työttömiä että on vara valita. Kysynnän ja tarjonnan laki. Pitää pärjätä sitten muilla avuilla. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa. Surkeaa arvostella toisten koulutuksia. Hienoa että ihmiset opiskelee! Joku kompleksi henkilöllä on tai sitten on kateellinen jollekin AMK-koulutuksen käyneelle ihmiselle. Veikö joku tradenomi miehesi ap?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se ole mikään uutinen ole kenellekään, että Suomessa korkeakoulutus erityisesti yliopisto koulutus haluttu inflatoida jo vuosia sittem. Ja mikä ratkaisu vittuillaanja naureskellaan, että oliko sielää yliopistolla pakko opiskella? Ja jos oli niin pitikö opiskella vielä "väärää" alaa. Että kannattaisko seuraavaksi opiskella vaikka lähihoitajaksi tai puhtaanapitoalan perustutkinto niin saataisiin näillekin aloille enempi korkeampaa osaamista ja siten nostetta aloille. Jaa ei kiinnosta vai? Onko tuota kusi mennyt päähän vai mikä luuseri oot kun et oo töissä, Jos olsit opiskellu "oikeaa alaa" olsit töissä, Mutta palkkaahan sulle ei tietenkään tarvitse maksaa ainakaan palja enemåää kuin sille jolla koulutus jäi puoleen siitä mutta kun hei yritykset tarvii halpaa työvoimaa ja suoraviivaisen tavan potkia työntekijä pihalle, jos se haluaa muistuttaa oikeuksistaan.
Juuri tähän ylikouluttaminen johtaa, mutta silti Suomessa ollaan huolestuneita siitä, että väestössä on vähemmän korkeakouluttautuneita kuin verrokkimaissa.
Ongelma on vaan se, että alemmalla korkeakoulututkinnolla ei saa mitään, maisteri ei riitä ja tohtori on ylikouluttautunut. Mikään ei enää ole hyvä, joten siksi palkkaavat tekoälyn.
Mielestäni insinöörinä tienaa ihan hyvin ja työ on kohtuullisen leppoisaa ja siistiä sisätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tähän ylikouluttaminen johtaa, mutta silti Suomessa ollaan huolestuneita siitä, että väestössä on vähemmän korkeakouluttautuneita kuin verrokkimaissa.
Ongelma on vaan se, että alemmalla korkeakoulututkinnolla ei saa mitään, maisteri ei riitä ja tohtori on ylikouluttautunut. Mikään ei enää ole hyvä, joten siksi palkkaavat tekoälyn.
Tämä on totta, ei osata järkevää koulutusta arvostaa tai sitten koulutusta on liikaa. Luultavasti työtä hakeva tietää mihin hakee töihin ja miksi. Jotkut jopa vaihtavat alaa tarkoituksella alempaan tehtävään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska hän on mies ja sinä nainen .
Ei, vaan tässä(kin) tapauksessa mies tekee tuottavaa työtä ja tuo rahaa systeemiin, kun nainen on julkisella puolella, ja hänen palkkansa kustannetaan mm. miehen maksamista veroista. Ei mikään firma maksa pelkän tutkinnon saati sukupuolen vuoksi kellekään yhtään enempää.