Alempi amk-tutkinto ei ole nykypäivänä minkään arvoinen
Lähes joka hommaan toivotaan ylempää korkeakoulututkintoa ja jos ei vaadita, niin ainakin tehtävään valitaan se, jolta tuo löytyy.
Kommentit (75)
Aijaa.
Miespuolisena Sosionomina saan valita työpaikkani laitossektorilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista olen kuullut minäkin. Ekonomit pesevät tradenomit työnhaussa mennen tullen. Mutta mikä estää jatkamasta ylempään amk-tutkintoon tai maisteriopintoihin?
Työkokemus ratkaisee. Jos valmistuu ilman työkokemusta, niin on todella vaikea työllistyä, vaikka olisi ekonomi.
AMK-opinnot ovat täyttä kuraa. Miettikää nykyisiä tietojärjestelmiä, kun ne eivät ikinä ole ajoissa valmiita ja eivät toimi. Kiitos AMK.
Vierailija kirjoitti:
AMK-opinnot ovat täyttä kuraa. Miettikää nykyisiä tietojärjestelmiä, kun ne eivät ikinä ole ajoissa valmiita ja eivät toimi. Kiitos AMK.
Joo onhan se nyt ihan täyttä kuraa opiskella sairaanhoitajaksi. Mihin heitä muka tarvitaan.
🙄
AMK-tutkintojen arvon romahtamiseen ovat vaikuttaneet oppilaitokset itse. Niillä töillä joista nykyään saa arvosanan 4-5 ei olisi ennen päässyt edes läpi. Kun ohjaan ohjattaviani, niin vastaus on, että koululla sanottiin ettei tarvitse tehdä näin ja näin tai sitten, että joku lyhyelle ammattikurssille sopiva käytäntö on kuulemma täysin tieteellinen.
Monta AMK-työtä on tullut ohjattua. Aniharvan olisin sen perusteella ottanut töihin. Opiskelijat uskaltavat nykyään tosin vaatia. Esimerkiksi 6000€ aloituspaikan vaatiminen ei ole mitenkään tavatonta. Realismi olisi siellä 2600€ tietämissä. Koulussa kun on kuulemma koko ajan opetettu, että he ovat akateemisia huippuosaajia.
AMK tutkinto on arvokas JOS sinulla on alan työkokemusta alla vähintään 10v.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä joku mollaa AMK-koulutusta jatkuvasti? Antaa ihmisten opiskella, mitä haluaa. Ei oo vissiin itsellä koulutusasiat hyvin, kun on tarve muiden koulutuksia mollata.
Johtuu siitä, että yliopistotutkinnon suorittaneille ei enää ole sellaisia työtehtäviä, joihin ovat kouluttautuneet ja hakevat samoja paikkoja kuin amk tradenomit. Katkera olo siis joillakin.
Sori nyt mutta eilen juuri katselin mollin sivuja ja siellä oli vain muutamia työpaikkoja, joissa vaadittiin ylempää kk-tutkintoa. Ne oli kaupallisen- ja teknisenalan töitä ja jo vaatimuksista ja työn sisällöstä tuli esille että vaatii aika laajaa osaamista alalta x.
Ei voi sanoa että suurimpaan osaan tarvitaan ylempi tutkinto. Mielestäni voi sanoa että nykyään vaaditaan usein korkeakoulututkinto, mutta sitä ei ole tarkasti määritelty. Lukee siis että soveltuva kk-tutkinto. Muutkin seikat ratkaisevat kuin se pelkkä paperi siis. Kunhan joku paperi on ja tutkinto loppuun asti tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista olen kuullut minäkin. Ekonomit pesevät tradenomit työnhaussa mennen tullen. Mutta mikä estää jatkamasta ylempään amk-tutkintoon tai maisteriopintoihin?
Ekonomit ja tradenomit hakevat aivan eri tehtäviin. Ekonomit asiantuntijatehtäviin ja tradenomit assistenteiksi. Miksi assistentiltä pitäisi vaatia myös ylempää korkeakoulututkintoa?
Näitä vatipäitä siis edelleen riittää, jotka kuvittelee tradenomin olevan assistentin tutkinto.
Totta. Tradenomi on liittymämyyjän ja kaupan kassan tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt mutta eilen juuri katselin mollin sivuja ja siellä oli vain muutamia työpaikkoja, joissa vaadittiin ylempää kk-tutkintoa. Ne oli kaupallisen- ja teknisenalan töitä ja jo vaatimuksista ja työn sisällöstä tuli esille että vaatii aika laajaa osaamista alalta x.
Ei voi sanoa että suurimpaan osaan tarvitaan ylempi tutkinto. Mielestäni voi sanoa että nykyään vaaditaan usein korkeakoulututkinto, mutta sitä ei ole tarkasti määritelty. Lukee siis että soveltuva kk-tutkinto. Muutkin seikat ratkaisevat kuin se pelkkä paperi siis. Kunhan joku paperi on ja tutkinto loppuun asti tehty.
Lukutaito?
"ja jos ei vaadita, niin ainakin tehtävään valitaan se, jolta tuo löytyy"
Ap
Niin no esim. sh-tutkinto on amk tutkinto ja yamk-tutkintoa et saa ilman sitä. Sh:na et voi toimia ilman tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes joka hommaan? Pieni otos on sinulla noista "hommista".
Niihin hommiin, joihin mulla olisi edes teoreettinen mahdollisuus päästä.
Ap
Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa.
Taidat hakea hommiin, joihin ei sun koulutus riitä.
Mä oon käynyt pari amista. Molemmista pääsi hyvin töihin joista nautin. Pakko myöntää että vetelen firmassamme parempaa palkkaa kuin korkeasti koulutetut työkaverit, koska olen pätevä ilman pitkiä tutkintopohjia ja ennen kaikkea kokenut alalla.
Välillä kyllä mietin että tekisi mieli lähteä jatko-opiskelemaan, koska saisin paljon hyväksilukujakin ja opiskelu on hyväksi. Todellisuudessa valmistuttuani joutaisin työskentelemään toiminimellä ja verkostoitumaan laaja-alaisesti, sekä tuomaan työt kotiini, jotta hyötyisin alani korkeakoulututkinnosta. Mutta eihän tämä kaikkia aloja tietenkään koske.
Käytännön osaaminen suoritetaan siellä työpaikalla.