Saako hyvännäköinen ihminen parempaa kohtelua?
Onko hyvältä näyttävän ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että hyvännäköinen ihminen saa aina erityiskohtelua. Pitääkö väittämä mielestäsi paikkansa?
Kommentit (272)
Ulkonäön merkityksestä on vaikka miten paljon tutkimuksia. Kaikissa näkemissäni referaateissa johtopäätös on että ulkonäöllä on keskimäärin suuri tai melko suuri merkitys lähes kaikilla elämänalueilla.
Itsestään selvää on ulkonäön merkitys avioliittomarkkinoilla, politiikassa, esiintyvillä taiteilijoilla jne. Menestyminen ylipäänsä työelämässä näyttää hyvännäköisillä ihmisillä olevan todennäköisempää kuin muilla.
Kaupan kassalla tai muussa vastaavassa tilanteessa asiakkaana asialla ei ole merkitystä Prosessi on niin rutiinia..
Mutta epäilys herää kun vaikka lääkärin pitää valita kahden yhtä sairaan jatkohoitopaikasta...
Ja jos katsotte vaikkapa sanomalehtien juttujen kuvitusta niin hämmästyttävän usein kuvissa on selvästi keskimääräistä kauniimpia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies. Syrjäydyin pahasti teini-ikäisenä, ja olin hyvin hukassa melkein kolmekymppiseksi asti. Sosiaaliset taitoni olivat ruostuneet surkeiksi. 30 v mennessä olin ollut vain yhden naisen kanssa, joka oli ollut pitkäaikainen tyttöystävä. Monen vuoden sinkkuuden jälkeen vihdoin uskaltauduin deittimarkkinoille. Lähtökohtani olivat aika huonot. Tein matalan statuksen hanttihommia, olin persaukinen, sosiaalista elämää ja statusta minulla ei ollut melkein lainkaan, sosiaalisesti olin edelleen aika kömpelö ja kiusaantunut.
Mutta kuitenkin kunhan vain vähän jaksoin heittäytyä deittailuun, naisia oli kuitenkin helppo saada, myös aika kauniita sellaisia. Miksi? Todennäköisesti koska olen muista vioistani huolimatta keskimääräistä selvästi komeampi. Ja toki varmasti minulla on kaikesta vähättelystäni huolimatta muitakin apuja ja ok luonne. En siis väitä, että ulkonäkö oli ainoa avain menestykseen, mutta kyllä se on esittänyt hyvin suurt
Olipas hyvä kommentti sinulta mies, onnittelut sinulle 👍!!! Itselläni on ollut jo teinistä huono itsetunto, kun en ole komea, sosiaaliset taidot ovat kyllä OK, olen puhelias, huumorintajuinen, kuulemma "hauska seuramies", silti olen ollut yksin ja olen jo nyt luovuttanut....!!! T. Mies 63 v.
... aika vähän on nykyää aidosti kauniita naisia kun kaikki on entisiä kauniita eli näyttävät nykyisin pumpattavilta barbaroilta ilmapallonaamoineen ... yökkistä
Ei saa ,ei hyvännäköisyydestä suoranaista hyötyä tai etua ole paljon missään
Vierailija kirjoitti:
Jo on ihmisillä ongelma! 😩 Tunnen älykkäänä suurta myötähäpeää.....
Sen kun sitten tunnet siellä sitä myötähäpeää.... Tämä asia on hyvin monelle tuttu ja myös arka asia - mieti sitä sinä myötähäpeää tunteva.... 🙈!!
Vierailija kirjoitti:
Jo on ihmisillä ongelma! 😩 Tunnen älykkäänä suurta myötähäpeää.....
"Älykkäänä.... " Suhteellinen asia, kuka on "todennut" älykkyytesi, paljonko sait pisa - testissä pisteitä.... 🤣😂🤣!!!
Tiedän kokemuksesta että kauniille naiselle aukeaa ovia ihan toiseen malliin. Tästä syystä suhtaudun vaistomaisesti kriittisesti kauniin naisen ammattitaitoon ja osaamiseen: ulkonäöllä ihan turha yrittää kompensoida minulle osaamista tai älykkyyttä. Tietenkin mennään osaaminen ja muut seikat edellä, ulkonäköperusteethan on peräti kriminalisoitu. Kaikki oikeutettu kunnia ja oikeutettu ansio kaikennäköisille naisille. Tottakai hetero miehenä en voi neoliittisille ominaisuuksilleni aina mihin katse kääntyy herkemmin.
En tiedä olenko hörhö mutta kaupat arvostavat hyvän näköisiä tai komeita asiakkaita, tietenkin että ovat hyvin pukeutuneetkin tai chic että saavat heidät asiakkaakseen, varsinkin suurissa marketeissa, tää on yksi kilpailutekijä. Sanokaa jos olen väärässä. Samoin ravitolat
Olin juuri kaupungilla huonosti pukeutuneena ja kipeänä, asiakaspalvelua ei melkein ollenkaan saanut sen näköisenä.
Joo. Olen itse keskimääräistä vähemmän viehättävä ja huomattavasti näkymättömämpi ja helpompi unohtaa kuin muut. Usein muut ihmiset unohtavat, että olen ollut paikalla, eivät muista nimeäni, eivätkä muista, kuka minä olinkaan. Työhaastattelussa tiedän jo saapuessani, onko minulla mahdollisuutta saada paikkaa: nimittäin, jos haastattelija on mies, niin on lähes varmaa, että en tule valituksi, vaikka tekisin minkälaisia sirkustemppuja. Tämä oli erityisen hankalaa opiskeluaikoina ja hetki valmistumisen jälkeen (miesvaltainen ala), kun etsin harkkapaikkoja ja koitin saada jalkaa oven väliin.
Ihmisiin tutustuminen ja hyvän kuvan antaminen itsestäni on vaikeaa ja hidasta, koska muilla on tapana tulkita ruman ihmisen luonteenpiirteet ja mielenkiinnonkohteet negatiivisessa valossa. Esim. ujous, nörttiys ja huumorintaju nähdään kauniilla ihmisellä herttaisina ja miellyttävinä piirteinä, mutta ruman ne saavat näyttämään omituiselta ja ärsyttävältä. Eläinrakas kaunis nainen on ihanan empaattinen, ruma sen sijaan hullu kissanainen. Jos olet taiteellinen, olet lahjakas ja salaperäinen - siis, jos olet kaunis. Rumana olet kummallinen höperö. Tyylikäs ja kaunis nainen on upea ja haluttava ja verkkareihin pukeutuneena hän on ihanan rento ja hauska. Ruma tyylikäs nainen on koppava ja luulee itsestään liikoja, tyylitajuton ruma nainen on laiska, eikä pidä huolta itsestään.
Ei ole näiden ennakkoluulojen ja -asenteiden kohteena helppoa tulla nähdyksi hienona ja kiinnostavana tyyppinä, johon tutustumiseen kannattaa panostaa.
Vaatetus ainakin vaikuttaa ja tämä on saanut minut arvostamaan kanssaihmisiä vähemmän. Välillä pukeudun melko resuisesti ja kuljen meikittä, jos olen vaikka kauppareissulla tai ulkoilemassa. Vaatteet ovat ehjät, mutteivat viimeistä huutoa. Enimmäkseen minulla on siistit, kauniit työvaatteet ja hiukset nätisti, hyvä meikki.
Ero kohtelussa on valitettavan suuri. Niin naiset kuin miehet kohtelevat tylysti, jos olen meikittä ja resuvaatteissani. Tänään pukumies kiilasi bussin ovella tylysti eteeni, vaikka olin se looginen ensin sisään menevä, jonossa ensimmäinen ja lähinnä ovea.
Vaikea ottaa vakavasti ihmisiä, jotka kumartavat vaatteita ja ulkonäköä. Välillä taas yllätyn joidenkin ihmisten hyvästä käytöksestä eli hlö, jonka olisin kuvitellut käyttäytyvän huonosti, katsookin silmiin ja ottaa huomioon.
Suosittelen kaikkia kokeilemaan tätä. Melko silmiä avaavaa.
No, varmasti saa parempaa palvelua!!
Ja vielä, kun tekee itseänsä vähän tykö, niin aina vaan paranee.
Näin on näreet, sanoi savolainen, kun koivut loppuivat.
Enpä ole lääkärinä huomannut että kohtelu olisi työpaikalla sen kummempaa oli kaunis nainen tai ei. Tai komea mies tai ei. Kohtelu määräytyy muuta kautta, kuitenkin kaikkien kanssa hyvät käytöstavat.
Ei saa. Sen tietää ihan siitä, että minua on aina kohdeltu hyvin. Kun olin nuori ja nätti ja nyt kun olen vanha ja tukeva. Itse asiassa nykyään minua kohdellaan paremmin, kun ei ole vonkaajia häiriköimässä. Yhtä huomaavaisia kaikki ovat.
Kirjauduin Hangossa hotelliin kahdeksi yöksi. Perässäni tuli sellainen meikattu hoikka nainen. Häneltä kysyttiin haluaako välisiivouksen kun oli myös kaksi yötä kuten minäkin, minulta ei kysytty eikä siivottu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaunis vaan on voittaja.
Anoppi kyseenalaisti senkin kohdallani, haukkui ulkonäköäni ja muut oli aina niin upeita. Mutta hän ei ollutkaan normaali niin kai voin hänet tulkita.
En usko tähän. En pidä peilikuvaani kovin hyvännäköiseinä, mutta olen saanut naismyyjiltä välillä niin suoria katseita hymyn kera, että monta päivää tapahtuneen jälkeen olen miettinyt tapahtunutta. Ehkä olenkin vain tyhmä, kun en jäänyt juttelemaan.
Kauniisti käyttäytyvää ei läheskään aina kohdella kauniisti. Päinvastoin.