Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako hyvännäköinen ihminen parempaa kohtelua?

Vierailija
07.03.2025 |

Onko hyvältä näyttävän ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että hyvännäköinen ihminen saa aina erityiskohtelua. Pitääkö väittämä mielestäsi paikkansa?

Kommentit (272)

Vierailija
221/272 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen komea iso mies. Omasta Mielestäni saan naisilta selkeästi parempaa kohtelua kun tavikset. Vaikka käyttäydyn itse neutraalisti. Varsinkin hoitohenkilöstöön selkeästi teen vaikutuksen joka tuntuu jopa joskus menevän vähän ylikin 

Vierailija
222/272 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidlissä oli kerran todella komea mies kassana, niin edessäni jonottanut nainen yritti iskeä sitä siinä kassalla.

Kassamies näytti hyvin vaivaantuneelta.

Mies oli homo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/272 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että ulkonäöstä on ollut etua. Enemmän kuitenkin mielestäni oikeastaan sellaisesta mukavuuden vaikutelmasta kuin varsinaisesti  kauneudesta. 

Vierailija
224/272 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on että jo hupparin vaihtaminen pukuun riittää huomattavaan muutokseen kohtelussa, vaikka minulla onkin samat nenä, silmät ja suu edelleen. Hymyt ovat aurinkoisia, katsotaan silmiin, kuunnellaan mitä puhutaan jne.

Vierailija
225/272 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa. Aina. 

Jos on vanhempi, ainakin nainen. Vaikka olisi hyvä asiakas, ja ollut vaikka samalla puh.operaattorilla vuosia maksava asiakas. Siksi lähdin yheltäkin operaattorilta, enkä ole palannut. Sitä muistaa. 

Onneksi on kilpailevia tahoja, ja nyt on mennyt hyvin. Aina saa hyvää palvelua.

Vierailija
226/272 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa. Kaunista palvellaan aina ensin. Siinä kyllä jää sitten ruman rahat ja isommatkin tilaukset saamatta. Rumana olen mm. poistunut autokaupasta kun kaunista kyselijää palveltiin ensin. Vein rahani muualle, vaikka piti ko. kaupasta ostaa se auto.

Olisit ostanut mopon.

Vierailija
227/272 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa ja ei. Kateellisuus nostaa aina päätään kauniin ihmisen kohdalla. Varsinkin naisten keskuudessa.

Minusta tuntuu että se ärsyttää monia jos on nätti + kiva ja ystävällinen luonne.

En ymmärrä, mutta en ala ilkeilemään takaisin.

Mutta kun lehtiä lukee niin juuri nämä kaikki Sofiat ja Martinat ja muut ovat niitä maailman sisäisesti rumimpia, petollisia selkään puukottajia ja käräjille viejiä ja muuta?

Vierailija
228/272 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauneudesta en tiedä, mutta kun laihduin 50 kg niin ihmisten suhtautuminen selvästi muuttui. Katsovat silmiin eikä ohi, tervehtivät, pitävät ovea auki perässään, miehet varsinkin puhuvat useammin (ei mitään flirttailua vaan ihan rupattelua, mutta miehille olin aiemmin näkymätön). Tää on ollut hämmentävää ja herättää hyvin ristiriitaisia tunteita. Esim. työpaikalla ihmiset jotka eivät ole noteeranneet olemassaoloani nyökkäystä kummemmin tulevatkin yhtäkkiä rupattelemaan niitä näitä. En tiedä onko se hyväksyntää vai uteliaisuutta vai mitä. 

Vierailija
229/272 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Suomessa asiakaspalvelijat kohtelee tasavertasesti ihmisiä.

Voi olla, että saat muualla jotain etuja ulkonäöllä, mutta samaan aikaan tulee myös kääntöpuoli. Osa kadehtii. Jne. Seksuaalinen häirintä.... Jne..

Eikö ne ole kaksi eri asiaa.

Vierailija
230/272 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerran yksi juopunut vähän rentun näköinen ihminen alkoi ihan itkemään kun kysyi minulta suuntaneuvoa ja olen asiakaspalveluluontoisessa työssä ja neuvoin asiallisesti,koska kaikkihan pitää kohdella hyvin. Hän sanoi, että pitkään aikaan kukaan ei ole häntä ystävällisesti auttanut,kun kaikki aina vain tiuskivat johtuen kenties hänen humalatilastaan ja ulkonäöstä. Hän siis itki kun häntä kohdeltiin asiallisesti kerrankin.

Vierailija
231/272 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei. Mistä ihmeestä tämmönen ajatus on syntynyt. Mä en ole (enää) mikään kaunis enkä hyvännäköinen, saan pääsääntöisesti hyvää kohtelua/palvelua. Itse palvelen asiallisesti kaikkia, ulkonäöstä riippumatta. Enkä ole koskaan kenenkään lähipiiristäni kuullut kertovan että ulkonäöllä olisi ollut merkitystä siihen minkälaista kohtelua saa.

Palveluammatissa palvellaan kaikkia samalla tavalla. Lääkärikin hoitaa, tuli vastaanotolle millainen paskahousu tahansa. Pieni suloinen kaunis lapsi huomataan, hellitään. Pahansisuinen tuittupää rääväsuu saa erilaisen kohtelun. Okävä kyllä omassa perheessäänkin

Eipä lääkäri hoida samoin. Ennen papereissani luki ammatti. Nyt työtön. Ei saa palvelua sanoisinpa, että ollenkaan. Havaitsin ihan selvän muutoksen. Tilanteet tietty muuttuneet hallituksesta johtuen mutta ainakin itse laiton tään merkille.

Vierailija
232/272 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimukset ovat osoittaneet tämän jo ajat sitten.

Sama toimii myös niin, että hyvännäköisen asiakaspalvelijan palvelun laatu koetaan parempana kuin vähemmän hyvännäköisen.

Hyvännäköisiä pidetään myös älykkäämpänä ja heille maksetaan usein parempaa palkkaa.

Itse asiassa kauneus ja älykkyys kulkevat käsi kädessä. Kauniit keskimäärin ovat älykkäämpiä kuin muut. 

Eli mensalaisen pitäisi voittaa Miss Suomi kisat? Miksi näin ei kuitenkaan ole vielä toistaiseksi koskaan käynyt?

1. Onko miss Suomi kaunein? 2. Moniko älykäs haluaa kuulua Mensaan? 3. Mitä tarkoittaa keskimäärin? 

Veikkaan ettet itse ole jäsen...

Vierailija
233/272 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä millainen on toisen mielestä hyvännäköinen. Ei ole yleistä määritelmää.

Vierailija
234/272 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole arkielämässä havainnut yleisessä kohtelussa isoja eroja, vaikka olen hajuton ja mauton olemukseltani. Enemmänkin palvelun suhteen on näkynyt sukupuolierot ja ikä. Kun esimerkiksi menet autokauppaan tai kodinkoneliikkeeseen naisena ostamaan jotain, niin myyjä kontaktoituu ensin mieheeni.

Työelämässä törmää välillä ulkonäkökeskeisyyteen. Palavereissa puheenvuoron saa se nuori urheilullinen inssipoika tai kivasti meikannut juuri taloon tullut assistentti, meiltä hajuttomilta ja mauttomilta ei kysytä mielipiteitä. Tosin sovitun työn perehdytys insseille ja assistenteille ja sen toteuttaminen kuuluu meidän tehtäviin. Opittuaan talon tavoille osa heistä liittyy tavallisten seuraan. Se toinen osa joka on huomannut huomion himmenneen lähtee etsimään uusia haasteita.

Vierailija
235/272 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus sama, työkokemus suurpiirtein sama niin kumpikohan valitaan

Vierailija
236/272 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa ja ei. Kateellisuus nostaa aina päätään kauniin ihmisen kohdalla. Varsinkin naisten keskuudessa.

Niin mutta oikein ovela ja kiero ei itse hyökkää vaan usuttaa jotkut muut kimppuun esim.  oikea vainoaja voi ollavanhempi ja rumempi kun uhrinsa, mutta usuttaa kimppuun uhria nuoremmat ja kauniimmat ja esittää muka että uhri olisi katkera näitä kohtaan.  Hei ei kaikki ole yksinkertaisia. 

Kaikkein  katkerimnat on vainon järjestelijöt itse! Ja nuoriin tomppeleihin uppoaa ihan mitä vaan. Säälittää oikeesti. 

Vierailija
237/272 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Olen itse keskimääräistä vähemmän viehättävä ja huomattavasti näkymättömämpi ja helpompi unohtaa kuin muut. Usein muut ihmiset unohtavat, että olen ollut paikalla, eivät muista nimeäni, eivätkä muista, kuka minä olinkaan. Työhaastattelussa tiedän jo saapuessani, onko minulla mahdollisuutta saada paikkaa: nimittäin, jos haastattelija on mies, niin on lähes varmaa, että en tule valituksi, vaikka tekisin minkälaisia sirkustemppuja. Tämä oli erityisen hankalaa opiskeluaikoina ja hetki valmistumisen jälkeen (miesvaltainen ala), kun etsin harkkapaikkoja ja koitin saada jalkaa oven väliin.

Ihmisiin tutustuminen ja hyvän kuvan antaminen itsestäni on vaikeaa ja hidasta, koska muilla on tapana tulkita ruman ihmisen luonteenpiirteet ja mielenkiinnonkohteet negatiivisessa valossa. Esim. ujous, nörttiys ja huumorintaju nähdään kauniilla ihmisellä herttaisina ja miellyttävinä piirteinä, mutta ruman ne saavat näyttämään omituiselta ja ärsy

Totta, tällainen ihmismaailma on. Ihmiset haluavat suosia ja suosivat. Sitten he luulevat, että juuri heidän omat tuuliviiritunteensa ovat objektiivinen mittapuu ja "totuus".

Vierailija
238/272 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kukaan saa psrempaa palvelua pelkän kauneuden ansiosta, koska kauneuden näkeminen jo koetaan eri tavalla. Jos sinun mielestä joku on kaunis, niin toisen mielestä ei. Ja kun puhutaan ihmisen kauneudesta, niin usein puhutaan vain kasvoista, vaikka siihen vaikuttavat koko kroppa, ilmeet ja eleet jne. 

Suurempi merkitys on käytöstavoilla, ystävyydellä, empatiakyvyllä jne. joka on ystävällinen ja huomaavainen sinua kohtaan, niin totta kait toinen osapuoli yrittää parhasnsa. 

Vierailija
239/272 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komiat pärjää aina

Vierailija
240/272 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei. Mistä ihmeestä tämmönen ajatus on syntynyt. Mä en ole (enää) mikään kaunis enkä hyvännäköinen, saan pääsääntöisesti hyvää kohtelua/palvelua. Itse palvelen asiallisesti kaikkia, ulkonäöstä riippumatta. Enkä ole koskaan kenenkään lähipiiristäni kuullut kertovan että ulkonäöllä olisi ollut merkitystä siihen minkälaista kohtelua saa.

Palveluammatissa palvellaan kaikkia samalla tavalla. Lääkärikin hoitaa, tuli vastaanotolle millainen paskahousu tahansa. Pieni suloinen kaunis lapsi huomataan, hellitään. Pahansisuinen tuittupää rääväsuu saa erilaisen kohtelun. Okävä kyllä omassa perheessäänkin

Eipä lääkäri hoida samoin. Ennen papereissani luki ammatti. Nyt työtön. Ei saa palvelua sanoisinpa, että ollenkaan. Havaitsin ihan selvän muutoksen. Tilanteet tietty muuttuneet hallituk

Kuka sinne asiatietoihin on tehnyt ammatista muutoksen tai että olet työtön.  

Ne tiedot tulevat, kun eka kertaa annetaan tiedot, ellei potilas halua niitä muuttaa. 

Ainoastaan osoitetiedot tulevat maisraatista.  Ja lääkäri voi kysyä antamasta lähiomaisesta, onko tieto voimassa. 

Mutta kaikki muut tiedot tulevat hamaasta menneisyydestä esim. ammatti, elintavat jne. ja potilas itse pitäisi ne muuttaa.