Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on elättäjämies, siis oikean kotirouvan aviomies

Vierailija
06.03.2025 |

Palstalla on aina kotirouvien haukkumisketju, kun tänne tulen. Kotirouvia säälittelevät naiset kuvaavat kotirouvaa elättävää aviomiestä alempaan keskiluokkaan kuuluvien kliseiden avulla. Hän antaa talousrahaa, käy vieraissa, ei tee kotitöitä, jättää ja pettää. 

Eli naiset kuvaavat alemman keskiluokan elämäntapaa, joka on heille tuttu. Muunlaista he eivät tunne. Epäselväksi jää vain se miten alempaan keskiluokkaan kuuluvan, töissäkäyvän aviovaimon rooli olisi tuossa kuviossa kovinkaan paljon parempi, jos lapset ovat eron aikana pieniä. Jaettavaa ei ole. Palkka on pieni. Miehellä on nuo heikot perhe-elämän taidot myös eronneena eli puuttuu perhekeskeisen miehen ominaisuudet. 

Palsta on sikäli mielenkiintoinen, että puheenvuoroista voi lukea paljon sellaista mitä kirjoittaja ei itse itsestään oivalla. Jokainen kirjoittaa omasta maailmastaan käsin.

Toisena esimerkkinä voisi olla ns. statusmies, josta palstalla paljon puhutaan. Sille palstan miehet ovat antaneet uuden merkityksen. Se on tavallinen suomalaismies, joka saa hyvää palkkaa, jolla on hyvät sosiaaliset taidot ja josta naiset pitävät. Äskettäin oli tämä määritelmä esillä. Mutta statushan ei tarkoita mitään tuollaista sanakirjassa, vaan se tarkoittaa yhteiskunnallista vaikutusvaltaa.

Kommentit (309)

Vierailija
221/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa olisi muuten myös yksi hyvä tutkimusaihe suomalaiskotirouvien lisäksi eli minkä vuoksi juuri Minna Canthin hahmosta jalostettu raatajanainen on nostettu feministisen pantheonin alttarille. Hänen teoksensa ovat mielestäni vähän osoittelevia, luultavasti tarkoituksella, mutta se vähentää niiden kaunokirjallista arvoa.

Ihan toista maata oli Maria Jotuni, jonka tekstit eivät ole vähääkään vanhentuneet. Eivät muodoltaan varsinkaan. Jotuni on ehdottomasti yksi aliarvostetuimpia klassikoita. Ap

Vierailija
222/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nykyään tuntemani kotiäidit ovat rikkaan perheen äitejä. Puolisot huolehtivat heidänkin oloistaan kotiäitiyden ajan. "

Ehkä osaan antaa vastauksen tähän. Eli feministisessä ideologiassa rahojen pitää olla itse ansaittuja. Rahalla on aina alkuperä ja se on puhdasta vain, jos se on itse ansaittua. Miehen ansaitsemat rahat ovat tässä mielessä epäpuhtaita, ehkä myös perityt tai sijoituksista tulleet rahat. 

Itselleni raha on vain rahaa, sillä ei ole itsetuntoa tai -arvostusta kohottavaa merkitystä. Se mitä raha itse kullekin merkitsee on henkilöhistoriaa, johon kytkeytyy monenlaisia kokemuksia, arvoja ja sukuhistorian painolastia. Siihen voi sisältyä myös poliittisia näkemyksiä, jolloin jokin tulotyyppi voidaan nähdä muita parempana tai huonompana tai varallisuuserot muodostuvat puoluepoliittisen, erottelevan faktorin. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pilaat helposti pari kolme elämää nillittämällä tulevasta olemattomasta eläkkeestäsi."

Jätit vastaamatta: Miten turvaat kotiin jäävän elätettävän, jos ero tai kuolema tulee vuosikymmenten jälkeen?  Kyllä, rättejä saa piippailla jne. Mutta millä kouluttamaton ja ilman työkokemusta oleva elättää itsensä eron/puolison kuoleman jälkeen? 

Et ole ilmeisesti kovin fiksu! Duunaamalla et voi tienata Suomessa kummoista eläkettä!

Se eläke turvataan sijoitusvarallisuudella ja menestyneillä kotikasvatetuilla lapsilla.

Ajatusleikki.

Kummassa perheessä on isommat nettotulot progressiivisen verotuksen maassa: 

a) perheessä, jossa yksi vanhempi tienaa kymppitonnin

b) perheessä, jossa kumpikin vanhem

B tietenkin koska A joutuu maksamaan yli puolet tuosta veroa

Vierailija
224/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vaimoni ei halunnut mennä töihin lasten syntymisen jälkeen, lapset nyt jo isoja eikä halua mennä töihin. Eli haluaa olla kotiäiti omasta halustaan.

Vierailija
225/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli mies, joka salaa uhkapelasi rahat ja lopulta minä maksoin vuokrarästit. Vieläkö pitäisi uudelleen olla sinisilmäinen hölmö ja jäädä pelkän miehen rahan ja mielenoikkujen varaan?

Kuinka monella miehellä on nainen, joka haluaa sisustaa ja matkustella jokaisen irrallisen sentin?

Vierailija
226/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pilaat helposti pari kolme elämää nillittämällä tulevasta olemattomasta eläkkeestäsi."

Jätit vastaamatta: Miten turvaat kotiin jäävän elätettävän, jos ero tai kuolema tulee vuosikymmenten jälkeen?  Kyllä, rättejä saa piippailla jne. Mutta millä kouluttamaton ja ilman työkokemusta oleva elättää itsensä eron/puolison kuoleman jälkeen? 

Et ole ilmeisesti kovin fiksu! Duunaamalla et voi tienata Suomessa kummoista eläkettä!

Se eläke turvataan sijoitusvarallisuudella ja menestyneillä kotikasvatetuilla lapsilla.

Ajatusleikki.

b) perheessä, jossa kumpikin vanhem

Kumpi näistä liitoista päättyy avioeroon?

Vierailija
227/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kumpi näistä liitoista päättyy avioeroon?"

Tilastojen perusteella mitä koulutetumpi ja varakkaampi pariskunta, sitä pienempi on avioeron riski. Mutta tuossa yksittäistapauksessa siitä voi heittää kolikkoa, kun ei olla vielä niin kovin varakkaita ainakaan tulojen perusteella eikä koulutustasosta ole mainintaa. Ap

Vierailija
228/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatusleikki.

b) perheessä, jossa kumpikin vanhemMat tienaa 5000

Turha tämmöistä ajatusleikkiä on leikkiä, jos ne toisen tulot ovat tarpeeksi isot. Meillä koko kotiäitiyden ajan puolison tulot olivat paljon enemmän kuin 10 000. Kun tulot ovat tarpeeksi suuret, ei haittaa, vaikka veroakin menee. Lisäksi myöhemmin tuli minullekin muuta tuloa ja ennen lapsia ollut aina töissä. 

Vierailija
229/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli mies, joka salaa uhkapelasi rahat ja lopulta minä maksoin vuokrarästit. Vieläkö pitäisi uudelleen olla sinisilmäinen hölmö ja jäädä pelkän miehen rahan ja mielenoikkujen varaan?

Kuinka monella miehellä on nainen, joka haluaa sisustaa ja matkustella jokaisen irrallisen sentin?

Tuo on mielestäni vähän eri asiaa. Peliriippuvuus on sairaus, johon kytkeytyy usein muitakin sairauksia. Erilaiset rahankäyttötavat taas ovat parinvalinnassa tapahtuneita virheitä, joita on vaikea korjata sen jälkeen, kun on jo lapsia. Mahdollisesti ne kytkeytyvät vähävaraiseen taustaan, jolloin taloutta ei ole osattu suunnitella ties kuinka monessa sukupolvessa. Sairaus on eri asia kuin ajattelemattomuus. Ap

Vierailija
230/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet työssäkäyvät äidit ovat äärimmäisen väsyneitä ja stressaantuneita  Suomessa. Vaikka kaksi käy töissä, rahaa ei juuri ole ylimääräiseen. Siksi  kadehtivat varakkaita kotiäitiperheitä, joissa nainen saa olla pidempään kotona ja silti perheen ja naisen asiat ovat hienosti. Tästä juontaa pitkälle kotiäitiviha, jota naiset ylläpitää. En ole koskaan yhdenkään miehen kuullut raivoavan tai kadehtivan kenenkään kotiäitiyttä. Jokaisen kateellisen tulisi muistaa, että toisten asiat ei kuulu itselle ja muiden asioita ei tiedäkään kokonaisuudessaan. Muita ihmisiä ei voi hallita.  Joskus se kotiäiti voi olla se varakkaampi,  vaikka mies tienaisi tosi paljon. Esimerkiksi perintösyistä. 

Vierailija
231/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nykyään tuntemani kotiäidit ovat rikkaan perheen äitejä. Puolisot huolehtivat heidänkin oloistaan kotiäitiyden ajan. "

Ehkä osaan antaa vastauksen tähän. Eli feministisessä ideologiassa rahojen pitää olla itse ansaittuja. Rahalla on aina alkuperä ja se on puhdasta vain, jos se on itse ansaittua. Miehen ansaitsemat rahat ovat tässä mielessä epäpuhtaita, ehkä myös perityt tai sijoituksista tulleet rahat. 

Itselleni raha on vain rahaa, sillä ei ole itsetuntoa tai -arvostusta kohottavaa merkitystä. Se mitä raha itse kullekin merkitsee on henkilöhistoriaa, johon kytkeytyy monenlaisia kokemuksia, arvoja ja sukuhistorian painolastia. Siihen voi sisältyä myös poliittisia näkemyksiä, jolloin jokin tulotyyppi voidaan nähdä muita parempana tai huonompana tai varallisuuserot muodostuvat puoluepoliittisen, erottelevan faktorin. Ap

Kirjoititpa hyvin. 

Vierailija
232/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet työssäkäyvät äidit ovat äärimmäisen väsyneitä ja stressaantuneita  Suomessa. Vaikka kaksi käy töissä, rahaa ei juuri ole ylimääräiseen. Siksi  kadehtivat varakkaita kotiäitiperheitä, joissa nainen saa olla pidempään kotona ja silti perheen ja naisen asiat ovat hienosti. Tästä juontaa pitkälle kotiäitiviha, jota naiset ylläpitää. En ole koskaan yhdenkään miehen kuullut raivoavan tai kadehtivan kenenkään kotiäitiyttä. Jokaisen kateellisen tulisi muistaa, että toisten asiat ei kuulu itselle ja muiden asioita ei tiedäkään kokonaisuudessaan. Muita ihmisiä ei voi hallita.  Joskus se kotiäiti voi olla se varakkaampi,  vaikka mies tienaisi tosi paljon. Esimerkiksi perintösyistä. 

Niinpä, selitys kotiäitien mollaamisketjuille voi olla noinkin yksinkertainen. Tosin usein näissä ketjuissa myös miehet ovat haukkuneet kotiäitejä loisiksi. Ei tosin tässä ketjussa vielä ainakaan, mutta aiemmissa lukemissani. Ap

Vierailija
233/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, selitys kotiäitien mollaamisketjuille voi olla noinkin yksinkertainen. Tosin usein näissä ketjuissa myös miehet ovat haukkuneet kotiäitejä loisiksi. Ei

Luuletko, että tässä ketjussa pyörii näitä alfa-miehiä, joisen tulot ovat sitä luokkaa, että naisenkin pystyvät elättämään. Nämä tekijämiehet ei Vauvalla kirjoittele.

Vierailija
234/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastojen perusteella mitä koulutetumpi ja varakkaampi pariskunta, sitä pienempi on avioeron riski. Mutta tuossa yksittäistapauksessa siitä voi heittää kolikkoa, kun ei olla vielä niin kovin varakkaita ainakaan tulojen perusteella eikä koulutustasosta ole mainintaa. Ap

Mutta pariskunta voi olla varakas myös siksi, että mies on aina tienannut paljon. Parilla ei ole avioehtoa. Ja nainen ollut kotiäiti, jolloin mies saanut keskittyä uraan. Tai nainen on voinut saada vaikka ison perinnön. Ja myös kotiäiti voi olla korkeasti koulutettu.

Vierailija
235/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta pariskunta voi olla varakas myös siksi, että mies on aina tienannut paljon. Parilla ei ole avioehtoa. Ja nainen ollut kotiäiti, jolloin mies saanut keskittyä uraan. Tai nainen on voinut saada vaikka ison perinnön. Ja myös kotiäiti voi olla korkeasti koulutettu.

Toki. Tulohuippu kuitenkin saavutetaan vasta keski-iässä. Tilastoissahan on muutenkin kyse vain todennäköisyyksistä. Ne eivät ole ennusteita. Ap

Vierailija
236/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

233. Mahdoton tietää ketä täällä pyörii. Mutta yksi elättäjämies ilmoittatui ja mielestäni kuulosti siltä mitä sanoi olevansa. Ap

Vierailija
237/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden kautta näitä miehiä tullut tavattua kohtuu paljon, olen töissä kovalla alalla, paljon kansainvälisiä tiimejä, matkustelua ja aikaerojen takia kellon ympäri käytännössä ollaan välillä töissä. Toki se näkyy palkkapussissa. Naiset on pääsääntöisesti lapsettomia ja miehillä on kotivaimot pitämässä palettia kasassa. Lämpimästi puhuvat rouvistaan töissäkin. Eivätkä todellakaan pidä rouvia missään köyhyydessä vaan monilla on lisäksi palkattu apua vaimolle, otettu ylimääräisiä vakuutuksia jne.  

Vierailija
238/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ostoksilla Kotirouvassa. 

Vierailija
239/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvissä hommissa myös, teknologia-alalla. Pitkän tähtäimen tavoitteenani on kyllä että poikkiskin työllistyisi, mutta ollaan todettu että tällä hetkellä hänelle parasta on olla kotona ja katsella hiihtoa. Olen onnellisuuteen taipuva ihminen, minulle sopisi sekin jos poikkis tekisi nyt uraa. Olen tosi antelias, olin jo ekoilla treffeillä. 

Vierailija
240/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvissä hommissa myös, teknologia-alalla. Pitkän tähtäimen tavoitteenani on kyllä että poikkiskin työllistyisi, mutta ollaan todettu että tällä hetkellä hänelle parasta on olla kotona ja katsella hiihtoa. Olen onnellisuuteen taipuva ihminen, minulle sopisi sekin jos poikkis tekisi nyt uraa. Olen tosi antelias, olin jo ekoilla treffeillä. 

Hieman muutit kuitenkin tekstiä alkuperäisestä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme