Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päätin juuri luopua työelämästä ja muuttaa pieneen mökkiin maaseudulle

Vierailija
01.03.2025 |

Tein suunnitelmastani ketjun alkukuussa - kiitokset kaikille kommentoijille! En olsi odottanut niin montaa vastausta, ja niin hyviä pointteja aiheesta.

Alun perin mietin toteuttavani suunnitelmani myöhemmin, mutta tilanteeni muuttui. Työpaikalla toteutettiin ulkoistuksia. Minua ei olla irtisanomassa, mutta työ muuttuu todella epäkiinnostavaksi. Ja minä veikkaan, että porukkaa aletaan vähentämään ennen pitkää. Käytin siis ainoan valttikorttini. Minua tarvitaan kipeästi muutosvaiheessa. Etätyö on siis ollut ei, mutta nyt se minulle sallitaan kesälomani jälkeen. Työsopimus päättyy uutena vuotena, ja sen jälkeen auttelen pääasiassa etänä osa-aikaisesti kevääseen saakka.

Kaupunkiasunnolleni löytyi tuttu ostaja, eli kesälomaksi muutan pieneen mökkiin maalle. Siellä on kyläkauppa, eikä lähimpään markettiin ole pitkä matka.

Asunnon myynnin jälkeen minulle jää n. 265 000 euroa sijoitussalkun nykyisellä arvolla. Se on pieni summa kun aikoo elää osingoilla ja koroilla, mutta ei tule olemaan isoja menojakaan. Lämmitys on puulla, ja puut saan omasta metsästä. Aika paljon säästää kun on aikaa tehdä asioita itse. Laskin sen mukaan, että 250 000 x 4%. Tavoitteena on 5% osinkotuotto ja 3% osinkojen vuosittainen kasvu 200 000 eurolle, ja loput korkosijoituksiin. Lisätuloja voin saada myymällä puuta tai osan metsästä, tai miksei vaikka puuhastelemalla jotain :D

Tukia en ole laskenut mukaan, ne ovat sitten plussaa jos niitä saan.

Vaaransa tässä on. Jos osakemarkkinat romahtavat ihan täysin, voi tulla aika tiukkaa sillä oletuksella, ettei tukia saa senttiäkään. Ja työelämään olisi hankalaa palata. Mutta sellaista on elämä, ei ikinä voi tietää.

Olen kyllä innoissani tulevaisuudesta. Toivottakaa minulle onnea matkaan :)

t. 46v tuleva downshiftaaja-mummonmökkimies

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan ole laskenut mitään tukien varaan. Ne ovat extraa päälle jos niitä saa.

Huijaamaan en ala, eli ilmoitan kyllä rehellisesti, että laittakaa karenssia vain. Työhakemuksia en aio rustata ainuttakaan.

Tässä on tosiaan vielä aikaa säästää rahaakin. Kun muutan kesälomaksi mökille, teen loppuvuoden töitä olemattomilla kuluilla. Ja sitten on alkuvuosi osa-aikaista.

ap

Tämä paljastaa kaiken ap:n tyhmyydestä. Jos hän ei aio hakea tukia, niin kellekään ei tarvitse ilmoittaa, että laittakaa vaan karenssia. Ketään ei kiinnosta. Ei ole pakko ilmoittautua työttömäksi. Ap on joko typerys tai satusetä. 

Lomakkeella vaaditaan rasti ruutuun, että aikoo hakea kokoaikatöitä. Se on työttömän velvollisuus. Jos ap väittää, ettei aio huijata, niin silloinhan hän aikoo kiltisti hakea neljää työpaikkaa joka kuukausi. 

Ei riitä, että laittaa vaan rastia ruutuun. Pitäähän siinä olla työvoimapoliittinen lausunto pohjalla ennen kuin liitto voi maksaa korvauksia. Jos itse irtisanoutuu, niin siitä tulee tuota karenssia vähän enemmän. Ap ei välttämättä tiedä, mitä kaikkea pitää, jos ei ole ennen ollut työttömänä. Mutta toki kannattaa korvaukset hakea, jos niihin on oikeus.

Vierailija
62/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se toinen ketju poistettu, vai miksi piti aloittaa uusi? Taidat vain kerjätä huomiota, etkä ole minnekään lähdössä.  

Ei ollut poistettu. Viimeisin kommentti siellä 15.2. Ihan turhaan ap aloitti uuden. Mielenkiintoista, jos ap:lla ei ole ollut määräaikaista työsuhdetta, niin nyt mukamas ei ole irtisanottu, mutta firma nyt saanut hänet allekirjoittamaan paperin, että työsopimus loppuu uutena vuotena. 

Tuo oli väärä tulkinta.

Päätin siis joka tapauksessa irtisanoutua viimeistään keväällä 2026. 

Mikä se sellainen sopimus on, että viimeistään? :D

Ei se ole mikään sopimus, vaan oma päätökseni :D

Minusta tuntuu, että unohdat perspektiivin; jos haluaisin jatkaa työelämässä, totta kai toistaiseksi voimassaoleva sopimus olisi parempi. Mutta kun en aio :)

Siksi määräaikainen pitkälti omilla ehdoillani on parempi. Säästän paljon rahaa, pääsen muuttamaan mökille aikaisemmin, työn sisältö on huomattavasti miellyttävämpää, eikä minun tarvitse irtisanoutua.

Jos olisin vain kysynyt etätöitä, vastaus olisi ollut ei. Sen jälkeen kun kerroin aikeistani lopettaa työelämässä, sain mitä halusinkin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se toinen ketju poistettu, vai miksi piti aloittaa uusi? Taidat vain kerjätä huomiota, etkä ole minnekään lähdössä.  

Ei ollut poistettu. Viimeisin kommentti siellä 15.2. Ihan turhaan ap aloitti uuden. Mielenkiintoista, jos ap:lla ei ole ollut määräaikaista työsuhdetta, niin nyt mukamas ei ole irtisanottu, mutta firma nyt saanut hänet allekirjoittamaan paperin, että työsopimus loppuu uutena vuotena. 

Voisitko laittaa tänne linkin siihen ketjuun?

Vierailija
64/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap et saa maalla stalkkeria. 

Höpsis. Meillä oli häirikkö/stalkkeri, ja se oli kaupungissa asuessa. Maalla ollaan asuttu viidessäkin kunnassa, ei mitään ongelmia.

Tämä, esim minun mökkiäni ei kukaan edes löydä, ellen anna tarkkoja ohjeita. Ikinä ei ole satunnaista kulkijaa sinne eksynyt stalkkaamaan minua😅. Toisekseen maalla on niin paljon tekemistä ihmusillä, ettei siellä ole aika kuljeksia stalkkerina.

Vierailija
65/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on rahat op:ssa niin bonuksilla maksat vakuutukset, myös sen terveysvakuutuksen. On muutaman kympin vuosi. 

Toki alkuun menee rahaa hankintoihin. Mönkkäri auraukseen ja perään tukkikärry mettähommia varten, säästää selkää ja helpottaa elämää. Ja hanki ne metsurin turvahousut mettähommia niin säilyt ehjänä kauemmin.

Aittaa voit vaikka vuokrata silloin kuin huvittaa. Monelle suomalaisellekin eksoottinen kokemus. 

N50

Jos on metsäverotuksen piiriin kuluva tila, niin kaikki metsänhoitoon liittyvä on vähennyskelpoista.

Vierailija
66/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli väärä tulkinta.

Saahan ihminen tehdä työnantajan kanssa ihan millaisia sopimuksua tahansa.😅

Vierailija
67/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette menneet lankaan. Ap tarinoi omasta päästään..Ehkä testaa juonen juurta palstan yleisöön. Tai vain höpöttelee aikansa kuluksi.

Ei ole vaivan arvoista listata tarinoijan epäloogisuuksia.

Vierailija
68/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä aplle! Kuulostaa hienolta :) 

Vierailija
69/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap et saa maalla stalkkeria. 

Höpsis. Meillä oli häirikkö/stalkkeri, ja se oli kaupungissa asuessa. Maalla ollaan asuttu viidessäkin kunnassa, ei mitään ongelmia.

Tämä, esim minun mökkiäni ei kukaan edes löydä, ellen anna tarkkoja ohjeita. Ikinä ei ole satunnaista kulkijaa sinne eksynyt stalkkaamaan minua😅. Toisekseen maalla on niin paljon tekemistä ihmusillä, ettei siellä ole aika kuljeksia stalkkerina.

Stalkkerit laitetaan maalla ruotuun. Siellä on yleensä niin pienet piirit että tiedetään heti kuka kyseinen tyyppi on.

Vierailija
70/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, ap! Minäkin osallistuin edelliseen ketjuun. Onnea uuteen elämään! 

Oletko ajatellut, että voisit tehdä valmistautumisesta ja uudesta elämästä blogia tai youtube-kanavan? Vaikka ihan anonyymisti ja kertomatta missä paikka on. Ei tarvitse laittaa liian tarkkoja kuvia, tai kuvia itsestäsi, ja voit käyttää nimimerkkiä. Olisi kiva seurata ja se voisi inspiroida muitakin. Toisaalta ymmärrän hyvin, jos et halua kuluttaa aikaasi sellaiseen. 

Vierailija
71/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.vauva.fi/keskustelu/5941756/mita-jos-lopettaisin-tyonteon-j…

Ap aloittaa siellä näin: Olen 45-vuotias mieshenkilö. Tuikitavallinen työelämän puurtaja. Alemman tason asiantuntija isossa yrityksessä. 

Sitten 12.2. hän kirjoittaa: Ikävä kyllä alemman tason asiantuntijalta odotetaan raahautumista sinne konttorille. Mökki on myös kaukana kaupungista, eli työmatkoihin palaisi koko päivä.

Ja myös: Yritän roikkua työssä eläkeikään asti, ellen tule syrjäytetyksi nuorempien, ulkoistamisen tai tekoälyn tieltä. Ilman työtä voisin tehdä vaikka mitä.

Nyt hän onkin niin pirun tärkeä hemmo, että häntä tarvitaan "kipeästi muutosvaiheessa", joka sattumalta tuli tässä juuri tässä välissä (3 vk aikana) kun hän ei ole kommentoinut alkuperäiseen ketjuun. 

.

Missään ei myöskään taida lukea, että hänellä nyt olisi ollut määräaikainen työsuhde, joka loppuu joulukuussa. Jos näin olisi ollut, hän olisi voinut kertoa sen heti, ja sanoa, että juuri nyt on erinomainen aika toteuttaa muutto. Hän ei puhunut mistään päivämääristä aiemmin, vaan suunnitelma piti toteuttaa jossain lähitulevaisuudessa. Nyt yht'äkkiä (tämän ketjun mukaan) työpaikalla "toteutettiin ulkoistuksia" kuluneen kolmen viikon aikana ja hän "käytti ainoan valttikorttinsa". Siis tämä rivityöntekijä, jonka työ muuttuisi "todella epäkiinnostavaksi" veti hihasta hurjan valttikortin siinä vaiheessa, kun kukaan ei ollut vielä irtisanomassakaan häntä. :D

.

Tarkennuksena; täysiaikaisuus päättyy uutena vuotena, sitten jatkan kevääseen saakka osa-aikaisena konsulttina.

Joskin seuraavassa kommentissa:

Ei se ole mikään sopimus, vaan oma päätökseni :D

Minusta tuntuu, että unohdat perspektiivin; jos haluaisin jatkaa työelämässä, totta kai toistaiseksi voimassaoleva sopimus olisi parempi. Mutta kun en aio :)

Siksi määräaikainen pitkälti omilla ehdoillani on parempi. 

.

Kuten mainittua, määräaikaisesta ei ollut mitään puhetta aiemmin, mutta jos kuvitellaan, että sellainen oli, niin on ihan turha sanoa "toistaiseksi voimassaoleva olisi parempi". Eihän mitään takuuta ole, että hänelle sellaista edes tarjottaisiin tässä muutosvaiheessa (saati sen jälkeen), jossa ulkoistetaan työntekijöitä! Nyt ap uskottelee, että määräaikaisen loppuessa hänen "oma päätös" johtaa konsulttina toimimiseen vuoden 2026 alusta alkaen. Mitään ei ole sovittu työnantajan kanssa, mutta hän vain päättää asian. :D 

Eli jos hänellä oli toistaiseksi voimassaoleva sopimus, hän on nyt irtisanoutunut ja tehnyt määräaikaisen joulukuun loppuun. Ei mitään uskottavuutta tuossa väitteessä tai yhtään missään. 

Ap lienee joku palstan vakitrollaaja ja todennäkoisesti nainen. Hän varmasti toivoi, että tästä tulee pitkä ketju, jossa hän kertoo kuvitteellisesta maalaiselämästään osinkotulojen turvin. 

Vierailija
72/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tule saamaan mitään tukia tuolla omaisuudella. Mitä tukia luulit saavasi? 😂

Ansiosidonnaista ainakin. Minäkin sain, vaikka oli yli 90 tonnia vuodessa pääomatuloja. 

Vierailija
73/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli väärä tulkinta.

Saahan ihminen tehdä työnantajan kanssa ihan millaisia sopimuksua t

Kyllä, etenkin rivityöntekijä, jonka panosta arvostetaan niin paljon, että hänen työnsä muuttuu tylsäksi, onkin samalla korvaamaton ja voi sanella säännöt tulevista etätöistä ja konsultoinneista. 

Vierailija
74/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.vauva.fi/keskustelu/5941756/mita-jos-lopettaisin-tyonteon-j…

Ap aloittaa siellä näin: Olen 45-vuotias mieshenkilö. Tuikitavallinen työelämän puurtaja. Alemman tason asiantuntija isoss

Kiitos linkistä! 

Vierailija
75/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette menneet lankaan. Ap tarinoi omasta päästään..Ehkä testaa juonen juurta palstan yleisöön. Tai vain höpöttelee aikansa kuluksi.

Ei ole vaivan arvoista listata tarinoijan epäloogisuuksia.

Totta, täällä on paljon keksittyjä tarinoita,  joista jo parin viestin jälkeen huomaa että soopaa. Heittävät jotain ja seuraavat illan kuinka onnistuvat ja aamulla ketju on veks.

Voi toki olla alustan omia juttuja, ettei homma täällä ihan kuole.  H Koivu elää ja voi hyvin, kuka maksaa?

TLC on mennyttä samoin kuin meidän MTV ja pari muuta kanavaa. YLE porskuttaa veronmaksajien rahoilla,  toimittajaksi pääsee se joka juoksee kovaa  ;D

Vierailija
76/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kivalta. Mitä aiot puuhata päivisin siellä? Itse aina mietin, että tylsistyisinkö, vaikka toisaalta haaveilen juuri tuollaisesta rennosta elämästä.

Kaikkea sellaista, mihin ei nyt ole aikaa.

Jonkin verran aikaa menee ihan päivittäisiin asioihin, koska kaupunkiasunto vaihtuu taloon maalla. Talvisin aikaa menee lämmittämiseen ja lumitöihin. Kesäisin sienestän, marjastan, kalastan ja viljelen. Ajattelin nikkaroida kalusteita omaksi ilokseni, niistä saa pieniä lisätulojakin kun myy eteenpäin. Luen kirjoja, retkeilen metsissä. Meditoin, joogaan ja opettelen uusia asioita.

Teen vanhasta aitasta kunnollisen vierasmajan jota voi lämmittää puulla. Minulla on käynyt enemmän vieraita mökillä kuin täällä kaupunkiasunnolla. Kaverit tykkäävät kovasti paikasta, niin voisin kutsua heitä kylään useammin.

ap

No jonkun vuoden jaksat lukea, meditoida yms. kunnes kyllästyt. Itselleni olisi jo maaseudun lumenluonnit ja puuhommat liikaa. 

Vierailija
77/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kivalta. Mitä aiot puuhata päivisin siellä? Itse aina mietin, että tylsistyisinkö, vaikka toisaalta haaveilen juuri tuollaisesta rennosta elämästä.

Kaikkea sellaista, mihin ei nyt ole aikaa.

Jonkin verran aikaa menee ihan päivittäisiin asioihin, koska kaupunkiasunto vaihtuu taloon maalla. Talvisin aikaa menee lämmittämiseen ja lumitöihin. Kesäisin sienestän, marjastan, kalastan ja viljelen. Ajattelin nikkaroida kalusteita omaksi ilokseni, niistä saa pieniä lisätulojakin kun myy eteenpäin. Luen kirjoja, retkeilen metsissä. Meditoin, joogaan ja opettelen uusia asioita.

Teen vanhasta aitasta kunnollisen vierasmajan jota voi lämmittää puulla. Minulla on käynyt enemmän vieraita mökillä kuin täällä kaupunkiasunnolla. Kaverit tykkäävät kovasti paikasta, niin voisin kutsua heitä kylään useammin.

ap

No jonkun vuoden jaksat lukea, meditoida yms. kunnes kyllästyt. Itselleni olisi jo maaseudun lumenluonnit ja puuhommat liikaa. 

No tuo kertoo vain sinusta. En ole ap, olen 50+ nainen ja vielä monisairas, ja siltikään ei maalla asuminen askareineen ole liikaa. Päinvastoin, kaupungissa en missään nimessä asuisi. Maalla olen viihtynyt nyt 13 vuotta, joista viimeiset 4 vuotta lähes ilman mukavuuksia. Sähköt on ja tuvassa kylmävesihana, siinä se 😄 Eikä mitään ongelmaa.

Vierailija
78/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on vähän samat aikeet. Ikää 47 vuotta enkä ole perhettä onnistunut perustamaan. Alkaa olla tässä iässä aika epätodennäköistä että enää tulee perhettä perustettua kun en tähänkään mennessä ole onnistunut emäntää löytämään. Pari vuotta vielä ajattelin käydä töissä, sitten toivo on lopullisesti mennyt eikä tarvitse enää miettiä asioita mahdollisen perheen elatuksen kannalta.

Laskeskelin että nykyisestä velattomaksi jo maksamastani kaupunkiasunnosta saa sen 300 tuhatta euroa. Sitten on vielä jonkin verran sijoitusrahastoissa rahaa. Ajattelin että sitä mökkiä katselen maalta ja sitten lopetan nykyisen suht hyväpalkkaisen asiantuntijahomman kun ei siihen oikein mitään motivaatiota enää ole.

Vierailija
79/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa masseudulle. Hienoa, että ihmiset tekevät omassa elämässään rohkeasti omannäköisiään valintoja.

Maaseudulla elämisen kulut pienenevät huomattavasti kaupunkiasumiseen verrattuna, jos niin haluaa. Puut, marjat, sienet, kalat ja riistan saa halvalla lähitienoon metsistä ja järvistä. Ei tarvitse maksaa yhtiövastikkeita huoltomiesten töistä, kun talon ylläpito- ja kunnostustyöt tekee itse. Eikä rahaa kuluttavia palveluja ole tarjolla yhtä paljon kuin kaupungeissa.

Kaupunkielämä on paljolti juuri passiivista kuluttamista, maalla asuva oppii tekemään itse. Ja se tekee elämästä paljon mielekkäämpää.

Jos saa metsästysseuran jäsenyyden ja jos kiinnostaa metsästää, Kivaahan se on.

Maallakaan ei pakko itse hoitaa huoltomiesten töitä, eikä kaikki osaa, pysty tai halua.

Vierailija
80/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehdittava osakesalkku. Mulla köyhällä vain muutaman satasta, ja iloinen olen niistäkin muutamasta eurosta osinkoja, mitä saan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi