Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päätin juuri luopua työelämästä ja muuttaa pieneen mökkiin maaseudulle

Vierailija
01.03.2025 |

Tein suunnitelmastani ketjun alkukuussa - kiitokset kaikille kommentoijille! En olsi odottanut niin montaa vastausta, ja niin hyviä pointteja aiheesta.

Alun perin mietin toteuttavani suunnitelmani myöhemmin, mutta tilanteeni muuttui. Työpaikalla toteutettiin ulkoistuksia. Minua ei olla irtisanomassa, mutta työ muuttuu todella epäkiinnostavaksi. Ja minä veikkaan, että porukkaa aletaan vähentämään ennen pitkää. Käytin siis ainoan valttikorttini. Minua tarvitaan kipeästi muutosvaiheessa. Etätyö on siis ollut ei, mutta nyt se minulle sallitaan kesälomani jälkeen. Työsopimus päättyy uutena vuotena, ja sen jälkeen auttelen pääasiassa etänä osa-aikaisesti kevääseen saakka.

Kaupunkiasunnolleni löytyi tuttu ostaja, eli kesälomaksi muutan pieneen mökkiin maalle. Siellä on kyläkauppa, eikä lähimpään markettiin ole pitkä matka.

Asunnon myynnin jälkeen minulle jää n. 265 000 euroa sijoitussalkun nykyisellä arvolla. Se on pieni summa kun aikoo elää osingoilla ja koroilla, mutta ei tule olemaan isoja menojakaan. Lämmitys on puulla, ja puut saan omasta metsästä. Aika paljon säästää kun on aikaa tehdä asioita itse. Laskin sen mukaan, että 250 000 x 4%. Tavoitteena on 5% osinkotuotto ja 3% osinkojen vuosittainen kasvu 200 000 eurolle, ja loput korkosijoituksiin. Lisätuloja voin saada myymällä puuta tai osan metsästä, tai miksei vaikka puuhastelemalla jotain :D

Tukia en ole laskenut mukaan, ne ovat sitten plussaa jos niitä saan.

Vaaransa tässä on. Jos osakemarkkinat romahtavat ihan täysin, voi tulla aika tiukkaa sillä oletuksella, ettei tukia saa senttiäkään. Ja työelämään olisi hankalaa palata. Mutta sellaista on elämä, ei ikinä voi tietää.

Olen kyllä innoissani tulevaisuudesta. Toivottakaa minulle onnea matkaan :)

t. 46v tuleva downshiftaaja-mummonmökkimies

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Onnittelut täältäkin. Oma tilanne on sairastelun vuoksi tosi erilainen, mutta haaveena samanlainen maalle muutto. Omalla kohdalla saattaa hyvinkin jäädä vain ikuiseksi haaveeksi, silti kiva lukea muista, joilla tuo on mahdollista. Toivottavasti kerrot tänne välillä kuulumisiasi uudesta elämästäsi oman elämäsi herrana.

Sellaisen varoituksen sanasen haluan kokemuksestani kertoa, että jos mahdollista ottaa vakuutus sairastumisen varalle tms varasuunnitelma, se kannattaa miettiä ja laskea tarkkaan vielä työelämässä tukevasti ollessa. Työttömänä (ja ilman elätettäviä lapsia) et hetken kuluttua nimittäin enää saa samanlaista terveydenhoitoa kuin työelämässä ollessasi. Näin se vain on. Hyvällä tuurilla et terveydenhoitoa ehkä tarvitsekaan, mutta kun ikää alkaa olla 50 vuotta, niin erilaiset koneiston kulumiset alkaa vaan tulla eteen.

Perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon saattaa o

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Ei yksityinen lääkäri ihan mahdottomia maksa verrattuna iänikuinen jonotus terveyskeskukseen tai siellä estetään edes tapaamasta lääkäriä. Itse pääsin parin jutun takia leikkaukseen sairaalan, kiitos yksityisen lääkärin kirjoittaman lähetteen. Toinen oli tapaturman jälkeen yksityisen kautta julkiselle kalliisiin kuvauksiin ja koepalan ottamisiin, jotka vaativat pari yöpymistä sairaalassa. Niin ja olin työtön silloin.

Vierailija
102/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 162,28 euroa omaisuudellasi tulee tuhlattavaksi joka kuukausi eläkkeelle asti. Sen jälkeen saat eläkkeen. Työttömyyskorvauksen saat rahoistasi huolimatta eli n. 1800e/kk puhtaana käteen. Ei niihin varallisuutta katsota. Vain tuotto. Sis. Yhteenlaskettu oma kk. Rahasi (säästösi) ja netto työmarkkinatuki vähintään eli 650e/kk. Eläke riittää eläkkeellä. Miksi perikunnalle säästellä? Tuolla n. 1800 elää ihan normaalin ylellistä elämää. Enhän minä saa edes palkkaa tuota per. kk. Saatikka käteen.

Voi, miten olet väärässä. Ansiosidonnaisen jälkeen työttömyyskorvaus eli työmarkkinatuki on netto 695 €, josta vähennetään sijoitusten tuotot, pankkitilien korot ja mahdolliset muut tulot esim. metsätulot. Ei siitä kuule jää latin latia jäljelle, jos on em. tuloja. Näin ovat meitä viisaammat päättäneet ja tulivat voimaan tänä vuonna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se toinen ketju poistettu, vai miksi piti aloittaa uusi? Taidat vain kerjätä huomiota, etkä ole minnekään lähdössä.  

Ei ollut poistettu. Viimeisin kommentti siellä 15.2. Ihan turhaan ap aloitti uuden. Mielenkiintoista, jos ap:lla ei ole ollut määräaikaista työsuhdetta, niin nyt mukamas ei ole irtisanottu, mutta firma nyt saanut hänet allekirjoittamaan paperin, että työsopimus loppuu uutena vuotena. 

Voisitko laittaa tänne linkin siihen ketjuun?

https://www.vauva.fi/keskustelu/5941756/mita-jos-lopettaisin-tyonteon-j…

Ap aloittaa siellä näin: Olen 45-vuotias mieshenkilö. Tuikitavallinen työelämän puurtaja. Alemman tason asiantuntija isoss

Aivan. Palstalaiset ovat helposti höynäytettävissä. Aihe näköjään kiinnostaa, niin siitä saa punottua juonta.

Vierailija
104/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sulle on tapahtunut että olet noin katkera ja kateellinen? Oliko se äiti? Isä? Veli? Vai naapurin Ville-setä? 

Inise vaan, että palstalaisia kiinnosta, niinpä näkyy suakin kiinnostavan. Kovasti, kun olet joka välissä kiljumassa katkeruuttasi elämääsi kohtaan. 

Vierailija
105/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea. Itsekin haaveilin aiemmin tuollaisesta, mutta perheelliselle tuo ei onnistu ja niin, nyt olen liian vanha :(

Ainoa asia, mikä minulle "tökkii" tuossa ap:n suunnitelmassa, on tuo mahdollinen tukien kinuaminen. Miksi me veronmaksajat olisimme velvollisia kustantamaan jonkun tällaisen töistäluopujan unelman toteuttamista?

Jos todella elätät itsesi säästöilläsi ja pääomatuloilla, niin onnea matkaan! Toteuta unelmasi, mutta älä laske tukien varaan.

Tukia saisi muutenkin leikata. Kun ajatellaan tulevia maanpuolustusmenoja, niin varmasti tuet joudutaan käymään läpi aika tiheällä kammalla. Ei meillä tule olemaan varaa kustantaa työkykyisten ihmisten erilaisia unelmia, vaikka ne olisivat kuinka ihania ja houkuttelevia.

Vierailija
106/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea. Itsekin haaveilin aiemmin tuollaisesta, mutta perheelliselle tuo ei onnistu ja niin, nyt olen liian vanha :(

Ainoa asia, mikä minulle "tökkii" tuossa ap:n suunnitelmassa, on tuo mahdollinen tukien kinuaminen. Miksi me veronmaksajat olisimme velvollisia kustantamaan jonkun tällaisen töistäluopujan unelman toteuttamista?

Jos todella elätät itsesi säästöilläsi ja pääomatuloilla, niin onnea matkaan! Toteuta unelmasi, mutta älä laske tukien varaan.

Tukia saisi muutenkin leikata. Kun ajatellaan tulevia maanpuolustusmenoja, niin varmasti tuet joudutaan käymään läpi aika tiheällä kammalla. Ei meillä tule olemaan varaa kustantaa työkykyisten ihmisten erilaisia unelmia, vaikka ne olisivat kuinka ihania ja houkuttelevia.

Ei ap tukien hakemista suunnitellut, kunnes hänelle toitotettiin että on oikeus työttömyysetuuteen. Sen jälkeen totesi, toki asioista tietämättömänä, että voi hakea etuutta mutta työtä ei hae.

Ja myös totesi että huijaamaan ei ala, eli oma yhteenvetoni on että ei ole hakemassa etuuksia.

Vierailija
107/141 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jokainen saa toteuttaa unelmiaan - omalla kustannuksellaan. Kuten käsittääkseni tarinan henkilö on tekemässä. 

Kovin tuottavaa ei ole yhteiskunnan kannalta, että yhteiskunnan kouluttamat nuoret ihmiset jäävät tarpeeksi tienattuaan downsiftaamaan. Tässä toki työelämän pitää katsoa peiliin.

Olen onneksi niin vanha, etten enää suostu höykytettäväksi. Teen parhaani ja se saa riittää. Työelämää tehostetaan vuosi vuodelta niin paljon, ettei enää vaan jaksa. Uusia (keskeneräisiä) ohjelmia joka vuosi, vastuuta, tuloksia, hankehumppaa. Päivät ovat niin täynnä, että illalla on kuin tyhjiin puristettu tiskirätti.

Silti kokoan itseni ja lähden salille, syön terveellisesti ja niin ollen nukun hyvin.  Mutta olen alkanut väsyä tähän ja jarrutella hissukseen, katsotaan miten käy. 

Olen oikeistolainen katsantokannaltani, eli jokainen terve aikuinen on itse vastuussa itsestään. Ei yhteiskunta eli toiset veronmaksajat. Tuo tehostaminen on vaan lähtenyt lapasesta, ihmiset unohdetaan. Tai näennäisesti välitetään, järjestetään virtuaali taukojumppia yms. luentoja, joihin ei kukaan ehdi osallistua.

Työelämä on minusta mukavaa, olen aina tykännyt töistäni, mutta tehostaminen on nyt vienyt siitä sen imun ja flown - kun mikään ei riitä.

Vierailija
108/141 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekoäly tulee ja vie kaikki vähänkin siedettävät duunit niin kuin uhkaillaan niin teen saman. Pitäköön tunkkinsa, prkl. 

Vierailija
109/141 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
110/141 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaupan alalla sopimus.

Pam ei saanut ajamaansa irtisanomissuojaa."

https://yle.fi/a/74-20147691

Vierailija
111/141 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaupan alalla sopimus.

Pam ei saanut ajamaansa irtisanomissuojaa."

https://yle.fi/a/74-20147691

Onnea asuntovelkaisille.

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Vierailija
112/141 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tule saamaan mitään tukia tuolla omaisuudella. Mitä tukia luulit saavasi? 😂

Ansiosidonnaista ainakin. Minäkin sain, vaikka oli yli 90 tonnia vuodessa pääomatuloja. 

Eli rikkaille annetaan. Suoraan hallituksen käsikirjasta. 

Vierailija
113/141 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa. Voisin tulla mukaasi. Minulla on pieni koira ja suunnilleen saman verran pääomaa kiinni talossani.

Turha kuvitella! Ei ap sinua sinne halua, olisi se maaseudun rauha sitten iäksi mennyttä.

Vierailija
114/141 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."

https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

Vierailija
115/141 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuesta menee 20 % veroa

https://www.kela.fi/verotus#tyottomyystuet

Vierailija
116/141 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkemmin ajateltuani ap taitaa todellakin olla mielikuvitusihmimen.

Koska tuskinpa mummonmökkiläinen omistaa metsää niin paljon, että rahantarpeessa voisi myydä sitä? 

Metsää, hyvää sellaista, pitää omistaa kymmeniä hehtaareita, että siitä saisi tarpeeksi tuottoa elämiseen. Lisäksi metsät pitäisi sijaita optimaalisella paikalla, jotteivät kuljetuskustannukset karkaa käsistä.

Jatkoa mielikuvituskeromukseen odotellen!

Vierailija
117/141 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin

Täältä löytyisi yksi pieni maaseutu talo seuraavalle irti ottajalle järven rannalta. Olen ikävä kyllä kahden loukussa, eli toinen on nyt ylimääräinen.

Vierailija
118/141 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittaa täällä unelmistaan, niin kuin se olisi totta.

Vierailija
119/141 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli totta tai ei, pakko kommentoida tuista. Ap ei tule saamaan yleistä asumistukea tai toimeentulotukea, koska omistusasunto, varallisuutta ja pääomatuloja. Ansiopäivärahaan pääomatulot ja varallisuus eivät tosiaan vaikuta, mutta pitää olla työkkärissä kirjoilla työttömänä työnhakijana, noudattaa työllistymissuunnitelmaa, hakea todennäköisesti neljää työpaikkaa kuukaudessa ja osallistua tapaamisiin ja tarjottuihin palveluihin. Työmarkkinatuella samat vaatimukset, mutta pääomatulot vaikuttavat, joten sitä ei todennäköisesti saa. Tukia ei ole tarkoitettu downshiftaajille. Lisäksi hallitus on kiristämässä sekä toimeentulotuen että työttömyysturvan ehtoja.

Vierailija
120/141 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko ap, miten paljon sulla on metsää ja mikä on siellä määräävin puulaji?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä