Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päätin juuri luopua työelämästä ja muuttaa pieneen mökkiin maaseudulle

Vierailija
01.03.2025 |

Tein suunnitelmastani ketjun alkukuussa - kiitokset kaikille kommentoijille! En olsi odottanut niin montaa vastausta, ja niin hyviä pointteja aiheesta.

Alun perin mietin toteuttavani suunnitelmani myöhemmin, mutta tilanteeni muuttui. Työpaikalla toteutettiin ulkoistuksia. Minua ei olla irtisanomassa, mutta työ muuttuu todella epäkiinnostavaksi. Ja minä veikkaan, että porukkaa aletaan vähentämään ennen pitkää. Käytin siis ainoan valttikorttini. Minua tarvitaan kipeästi muutosvaiheessa. Etätyö on siis ollut ei, mutta nyt se minulle sallitaan kesälomani jälkeen. Työsopimus päättyy uutena vuotena, ja sen jälkeen auttelen pääasiassa etänä osa-aikaisesti kevääseen saakka.

Kaupunkiasunnolleni löytyi tuttu ostaja, eli kesälomaksi muutan pieneen mökkiin maalle. Siellä on kyläkauppa, eikä lähimpään markettiin ole pitkä matka.

Asunnon myynnin jälkeen minulle jää n. 265 000 euroa sijoitussalkun nykyisellä arvolla. Se on pieni summa kun aikoo elää osingoilla ja koroilla, mutta ei tule olemaan isoja menojakaan. Lämmitys on puulla, ja puut saan omasta metsästä. Aika paljon säästää kun on aikaa tehdä asioita itse. Laskin sen mukaan, että 250 000 x 4%. Tavoitteena on 5% osinkotuotto ja 3% osinkojen vuosittainen kasvu 200 000 eurolle, ja loput korkosijoituksiin. Lisätuloja voin saada myymällä puuta tai osan metsästä, tai miksei vaikka puuhastelemalla jotain :D

Tukia en ole laskenut mukaan, ne ovat sitten plussaa jos niitä saan.

Vaaransa tässä on. Jos osakemarkkinat romahtavat ihan täysin, voi tulla aika tiukkaa sillä oletuksella, ettei tukia saa senttiäkään. Ja työelämään olisi hankalaa palata. Mutta sellaista on elämä, ei ikinä voi tietää.

Olen kyllä innoissani tulevaisuudesta. Toivottakaa minulle onnea matkaan :)

t. 46v tuleva downshiftaaja-mummonmökkimies

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinko linkin alkuperäiseen ketjuun?

Vierailija
42/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osakemarkkinaromahdus pelottaa, niin laita osa fyysiseen kultaan (esim korkojen sijaan?) Kullan tuotto vuonna 2024: 35%

Voima goldilla voi ostaa vaikka gramman kerrallaan. Eurojen arvo heikkenee kun velanotto ( = rahan määrä) kiihtyy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri vinkkasi Maallemuuttajan peruskurssista. Onko kenelläkään kokemusta onko hyvä vai ei?

https://tammijoella.com/yin-yang/maallemuuttajan-peruskurssi/

Vierailija
44/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen jonkinlaista omavaraisuutta ruuan suhteen. Perunapelto, marjapensaita, omenapuita, mansikkamaa, kesäkasvimaa ja kasvihuone. Kanoja on helppoa pitää. Kalastusta ja jospa talon mukana tulisi metsästysoikeutta. Jos et itse metsästä voit saada lihaa metsästysoikeutta vuokraamalla ja edullisesti ostettua. Traktorin varmasti tarvit lumitöihin, polttopuun tekoon ja peltoviljelyyn.

Sijoitusten tuotot näyttää optimistiselta, mutta onnea niille. Yrittäisin kyllä saada jotakin palkkatyötä tai edes sen ansiosidonnaisen tai työttömyyspäivärahan, joka kattaisi peruselämisen kulut.

Minulla oli mökkinaapuri, joka syöpäsairaana nikkaroi myyntiin kaikenlaista. Vieläkin on muistona hänestä saunanpenkki, ulkokukkateline, puisia kukkaruukkuja ym. Näitä meni kaupaksi hyvin. Keräili ylijäämä puutavaraa, joista teki hienoja esineitä. Heti tilaisin terassin kattoon ripustettavan "amishikeinun" jos olisi joku paikallinen tekijä mainostamassa.

Itsellä on uudehko talo maalla mutta tuttua on mm.metsänhoito, istutus ja polttopuun teko ihan perinteisellä halkaisukoneella ja sirkkelillä, kesäkanat ja perunan viljely. N48v

Vierailija
45/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä muutamia lisähuomioita:

Terveysmenot ovat kyllä hyvä pointti. Niihin on kyllä varauduttava.

Aion säästää rahaa loppuvuoden, kesälomasta alkaen kuluni tippuvat aivan minimiin koska asun mökillä jo, ja teen etätyötä. Säästöt voivat hyvinkin karttua n. 15 000 eurolla tänä aikana.

Isoin riski tässä on pörssiromahdus, tai oikeammin osinkojen romahdus. Jos maailma ei kaadu, tulojeni pitäisi nousta hieman inflaatiota nopeammin vuosittain.

Turvasatamaan aion jättää n. 30 000 - 50 000 euroa. Niitä rahoja voi käyttää terveysmenoihin, jos tiukka paikka tulee.

Joku kyseli olenko hajauttanut ulkomaille? Kyllä olen.

Salkussa on kotimaisia, eurooppalaisia ja amerikkalaisia osakkeita. Olen suosinut erittäin laadukkaita ja vakaita yhtiöitä. Pikavoittoja ei niistä saa, mutta riskit ovat pienempiä. Lisäksi minulla on kehittyvien markkinoiden rahastoa ja koko maailmaan sijoittavaa indeksirahastoa.

Kork

Suosittelen tätä videota, jonka avulla oikeasti ymmärtää, minkä takia fyysinen kulta on juuri nyt tässä maailman tilanteessa (alkaen 1900-luvun alusta) erittäin järkevä kohde varoille: 

Puhuja on Vuokraturvan perustajajäsen ja entinen toimitusjohtaja, Ilkka Hikipää, joka on sittemmin siirtynyt mm. raaka-ainesijoittajaksi. 

Vierailija
46/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eikun tubettamaan.

Vierailija
47/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se toinen ketju poistettu, vai miksi piti aloittaa uusi? Taidat vain kerjätä huomiota, etkä ole minnekään lähdössä.  

Vierailija
48/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama suunnitelma mutta pois suomesta,oma pienikuluinen asunto odottaa välimerellä. Siellä on edullista asustella ja nauttia säästä.

Vierailija
49/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kivalta. Mitä aiot puuhata päivisin siellä? Itse aina mietin, että tylsistyisinkö, vaikka toisaalta haaveilen juuri tuollaisesta rennosta elämästä.

Eiköhän kapertelua mökissä riitä, luonto on parasta lääkettä tylsyyteen. Onnea😊

Vierailija
50/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se toinen ketju poistettu, vai miksi piti aloittaa uusi? Taidat vain kerjätä huomiota, etkä ole minnekään lähdössä.  

Ei ollut poistettu. Viimeisin kommentti siellä 15.2. Ihan turhaan ap aloitti uuden. Mielenkiintoista, jos ap:lla ei ole ollut määräaikaista työsuhdetta, niin nyt mukamas ei ole irtisanottu, mutta firma nyt saanut hänet allekirjoittamaan paperin, että työsopimus loppuu uutena vuotena. 

Vierailija
51/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lykkyä tykö. Ite olen it-alalla nyt ollut sen 25v, samalla pienviljelijänä. Mitä enempi ikää tulee, sitä enemmän kiinnostus kohti tilanpitoa. 

Etänä nytkin jo melkein kokonaan, 2 päivää toimistolla per kk. 

tavoitteena jättäytyä kokonaan ns. oman onnen nojaan lähivuosina. 

Vierailija
52/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tule saamaan mitään tukia tuolla omaisuudella. Mitä tukia luulit saavasi? 😂

Työttömyystukia, kun työ loppuu? 

En tosiaan ole laskenut mitään tukien varaan. Ne ovat extraa päälle jos niitä saa.

Huijaamaan en ala, eli ilmoitan kyllä rehellisesti, että laittakaa karenssia vain. Työhakemuksia en aio rustata ainuttakaan.

Tässä on tosiaan vielä aikaa säästää rahaakin. Kun muutan kesälomaksi mökille, teen loppuvuoden töitä olemattomilla kuluilla. Ja sitten on alkuvuosi osa-aikaista.

ap

Tämä paljastaa kaiken ap:n tyhmyydestä. Jos hän ei aio hakea tukia, niin kellekään ei tarvitse ilmoittaa, että laittakaa vaan karenssia. Ketään ei kiinnosta. Ei ole pakko ilmoittautua työttömäksi. Ap on joko typerys tai satusetä. 

Lomakkeella vaaditaan rasti ruutuun, että aikoo hakea kokoaikatöitä. Se on työttömän velvollisuus. Jos ap väittää, ettei aio huijata, niin silloinhan hän aikoo kiltisti hakea neljää työpaikkaa joka kuukausi. 

Vierailija
53/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osakemarkkinaromahdus pelottaa, niin laita osa fyysiseen kultaan (esim korkojen sijaan?) Kullan tuotto vuonna 2024: 35%

Voima goldilla voi ostaa vaikka gramman kerrallaan. Eurojen arvo heikkenee kun velanotto ( = rahan määrä) kiihtyy. 

Bittikulta. Fyysinen on sitä mitä sulla on kotona.

Vierailija
54/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan ole laskenut mitään tukien varaan. Ne ovat extraa päälle jos niitä saa.

Huijaamaan en ala, eli ilmoitan kyllä rehellisesti, että laittakaa karenssia vain. Työhakemuksia en aio rustata ainuttakaan.

Tässä on tosiaan vielä aikaa säästää rahaakin. Kun muutan kesälomaksi mökille, teen loppuvuoden töitä olemattomilla kuluilla. Ja sitten on alkuvuosi osa-aikaista.

ap

Tämä paljastaa kaiken ap:n tyhmyydestä. Jos hän ei aio hakea tukia, niin kellekään ei tarvitse ilmoittaa, että laittakaa vaan karenssia. Ketään ei kiinnosta. Ei ole pakko ilmoittautua työttömäksi.

Olet vain kateellinen

Vierailija
55/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on rahat op:ssa niin bonuksilla maksat vakuutukset, myös sen terveysvakuutuksen. On muutaman kympin vuosi. 

Toki alkuun menee rahaa hankintoihin. Mönkkäri auraukseen ja perään tukkikärry mettähommia varten, säästää selkää ja helpottaa elämää. Ja hanki ne metsurin turvahousut mettähommia niin säilyt ehjänä kauemmin.

Aittaa voit vaikka vuokrata silloin kuin huvittaa. Monelle suomalaisellekin eksoottinen kokemus. 

N50

Vierailija
56/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt samaa. Muutto syrjäseudulle jonnekin. 

Vierailija
57/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut poistettu. Viimeisin kommentti siellä 15.2. Ihan turhaan ap aloitti uuden. Mielenkiintoista, jos ap:lla ei ole ollut määräaikaista työsuhdetta, niin nyt mukamas ei ole irtisanottu, mutta firma nyt saanut hänet allekirjoittamaan paperin, että työsopimus loppuu uutena vuotena. 

Tuo oli väärä tulkinta.

Päätin siis joka tapauksessa irtisanoutua viimeistään keväällä 2026. Totta kai vaihtoehtona oli kärvistellä työssä josta en pitäisi alkuunkaan, ja irtisanoutua sitten.

Mutta koska tilanne oli se, että minua tarvitaan ylimenokauden ajan, se antoi mahdollisuuden neuvotella. Sain luvan etätyöhön, työ on enemmän konsultointia eikä juoksemista tehtäviä suorittamassa, pääsen muuttamaan mökille jo tänä kesänä ja säästän pitkän pennin kun en tarvitse kaupunkiasuntoa. Lisäksi, jos tukia ajatellaan, minun ei tarvitse irtisanoutua.

Tarkennuksena; täysiaikaisuus päättyy uutena vuotena, sitten jatkan kevääseen saakka osa-aikaisena konsulttina.

Itselleni tässä on pelkästään hyviä puolia.

ap

Vierailija
58/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tämä paljastaa kaiken ap:n tyhmyydestä. Jos hän ei aio hakea tukia, niin kellekään ei tarvitse ilmoittaa, että laittakaa vaan karenssia. Ketään ei

Olet vain kateellinen

Ap on kirjoitellut edelliseen ketjuun 13.2. Mukamas sen jälkeen on myynyt asuntonsa ja kaikki asiat ratkenneet ihan hänen haaveittensa mukaan. 

Se nyt vaan on fakta, ettei yksikään virkailija hyväksy 45-vuotiaan työttömyyshakemusta ehdolla, ettei tämän tarvitse hakea yhtään työpaikkaa, saati että tälle maksettaisiin tukia, vaikka osinkotulojakin saa. Sanoisin ennemminkin että sinä olet kateellinen ja sen takia haluat hartaasti uskoa ap:n tarinoita. 

Ap voi kyllä tulla ihan itse kertomaan, miten hän aikoo huijaamatta saada tukia, kun on täällä luvannut, ettei kuitenkaan aio yhtäkään työpaikkaa hakea. 

Vierailija
59/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli väärä tulkinta.

Päätin siis joka tapauksessa irtisanoutua viimeistään keväällä 2026. 

Mikä se sellainen sopimus on, että viimeistään? :D

Vierailija
60/141 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä muutamia lisähuomioita:

Terveysmenot ovat kyllä hyvä pointti. Niihin on kyllä varauduttava.

Aion säästää rahaa loppuvuoden, kesälomasta alkaen kuluni tippuvat aivan minimiin koska asun mökillä jo, ja teen etätyötä. Säästöt voivat hyvinkin karttua n. 15 000 eurolla tänä aikana.

Isoin riski tässä on pörssiromahdus, tai oikeammin osinkojen romahdus. Jos maailma ei kaadu, tulojeni pitäisi nousta hieman inflaatiota nopeammin vuosittain.

Turvasatamaan aion jättää n. 30 000 - 50 000 euroa. Niitä rahoja voi käyttää terveysmenoihin, jos tiukka paikka tulee.

Joku kyseli olenko hajauttanut ulkomaille? Kyllä olen.

Salkussa on kotimaisia, eurooppalaisia ja amerikkalaisia osakkeita. Olen suosinut erittäin laadukkaita ja vakaita yhtiöitä. Pikavoittoja ei niistä saa, mutta riskit ovat pienempiä. Lisäksi minulla on kehitt

Kultaa suositellaan aina välillä - tyypillisesti sen jälkeen kun sen hinta on noussut. Olisi tietysti hyvä sijoitus jos omistaisi aikakoneen.

Kulta ei kuitenkaan lähtökohtaisesti tuota mitään. Ei siis voittoja, korkoa tai vuokratuottoa. Sen arvo voi nousta tai laskea.

Esimerkkinä: jos mietitään kullan reaalihintaa, vuoden 1980 huippuhintaan tehty sijoitus kultaan on yhä tappiolla.

Pitkässä juoksussa ei ole syytä uskoa, että kulta olisi hyvä sijoitus. Jokainen ajoittamisessa onnistunut tietysti uskoo olleensa viisas, kun taas epäonnistuneet katsovat olleensa epäonnekkaita ;)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän