Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päätin juuri luopua työelämästä ja muuttaa pieneen mökkiin maaseudulle

Vierailija
01.03.2025 |

Tein suunnitelmastani ketjun alkukuussa - kiitokset kaikille kommentoijille! En olsi odottanut niin montaa vastausta, ja niin hyviä pointteja aiheesta.

Alun perin mietin toteuttavani suunnitelmani myöhemmin, mutta tilanteeni muuttui. Työpaikalla toteutettiin ulkoistuksia. Minua ei olla irtisanomassa, mutta työ muuttuu todella epäkiinnostavaksi. Ja minä veikkaan, että porukkaa aletaan vähentämään ennen pitkää. Käytin siis ainoan valttikorttini. Minua tarvitaan kipeästi muutosvaiheessa. Etätyö on siis ollut ei, mutta nyt se minulle sallitaan kesälomani jälkeen. Työsopimus päättyy uutena vuotena, ja sen jälkeen auttelen pääasiassa etänä osa-aikaisesti kevääseen saakka.

Kaupunkiasunnolleni löytyi tuttu ostaja, eli kesälomaksi muutan pieneen mökkiin maalle. Siellä on kyläkauppa, eikä lähimpään markettiin ole pitkä matka.

Asunnon myynnin jälkeen minulle jää n. 265 000 euroa sijoitussalkun nykyisellä arvolla. Se on pieni summa kun aikoo elää osingoilla ja koroilla, mutta ei tule olemaan isoja menojakaan. Lämmitys on puulla, ja puut saan omasta metsästä. Aika paljon säästää kun on aikaa tehdä asioita itse. Laskin sen mukaan, että 250 000 x 4%. Tavoitteena on 5% osinkotuotto ja 3% osinkojen vuosittainen kasvu 200 000 eurolle, ja loput korkosijoituksiin. Lisätuloja voin saada myymällä puuta tai osan metsästä, tai miksei vaikka puuhastelemalla jotain :D

Tukia en ole laskenut mukaan, ne ovat sitten plussaa jos niitä saan.

Vaaransa tässä on. Jos osakemarkkinat romahtavat ihan täysin, voi tulla aika tiukkaa sillä oletuksella, ettei tukia saa senttiäkään. Ja työelämään olisi hankalaa palata. Mutta sellaista on elämä, ei ikinä voi tietää.

Olen kyllä innoissani tulevaisuudesta. Toivottakaa minulle onnea matkaan :)

t. 46v tuleva downshiftaaja-mummonmökkimies

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisia utopioita

Vierailija
82/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on vähän samat aikeet. Ikää 47 vuotta enkä ole perhettä onnistunut perustamaan. Alkaa olla tässä iässä aika epätodennäköistä että enää tulee perhettä perustettua kun en tähänkään mennessä ole onnistunut emäntää löytämään. Pari vuotta vielä ajattelin käydä töissä, sitten toivo on lopullisesti mennyt eikä tarvitse enää miettiä asioita mahdollisen perheen elatuksen kannalta.

Laskeskelin että nykyisestä velattomaksi jo maksamastani kaupunkiasunnosta saa sen 300 tuhatta euroa. Sitten on vielä jonkin verran sijoitusrahastoissa rahaa. Ajattelin että sitä mökkiä katselen maalta ja sitten lopetan nykyisen suht hyväpalkkaisen asiantuntijahomman kun ei siihen oikein mitään motivaatiota enää ole.

Fiksusti ajateltu. Jos ei ole motivaatiota eikä taloudellista pakkoa, niin ei kannata uhrata elämäänsä työnteolle. Minäkin lopetin jo. Elelen noin puolet vuodesta lämpimissä maissa, eri paikoissa. Suomessakin on edelleen asunto, mutta vaihdoin sen pienempään ja halvempaan. Se on jonkinlainen tukikohta ja varasto, jossa en paljonkaan asu. Mökki on myös, siellä olen enimmäkseen kun olen Suomessa, mutta siellä ei saa olla kirjoilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vaan! Itse yritän päästä syksyllä opiskelemaan ja sen jälkeen ekaa kertaa elämässäni kiinni työelämään.

M43

Vierailija
84/141 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vinkui, ettei ole voinut työkuviot järjestyä noin vaan. Kyllä ne vaan voi järjestyä. Itse olin vielä muutama kuukausi sitten ihan rivissä oleva asiantuntija ja lähityössä enemmän kuin etänä. Enkä pitänyt työstäni. Kun kuulivat että olen hakenut muualle töihin, kysyivät miksi. Sanoin että haluan 100 % etätyön ja se järjestyi. Kaiken kukkuraksi mun työaika on vähemmän kuin muilla, mutta saan samaa palkkaa. Ja nyt on mielenkiintoisemmat työtehtävät. En olisi uskonut että tulevat näin vastaan mutta kelpaa!

Eikä se asunnon myyntikään niin hidasta aina ole. Itse myin maaseudulta pikkukaupungista omakotitalon viikossa, viikon aikana kävi 8 katsojaa. Ja hyvä osake hyvällä sijainnilla menee varmasti vielä paremmin.

Aloittajalle onnea jatkoonkin! Hyvä päätös.

Vierailija
85/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tule saamaan mitään tukia tuolla omaisuudella. Mitä tukia luulit saavasi? 😂

Työttömyystukia, kun työ loppuu? 

En tosiaan ole laskenut mitään tukien varaan. Ne ovat extraa päälle jos niitä saa.

Huijaamaan en ala, eli ilmoitan kyllä rehellisesti, että laittakaa karenssia vain. Työhakemuksia en aio rustata ainuttakaan.

Tässä on tosiaan vielä aikaa säästää rahaakin. Kun muutan kesälomaksi mökille, teen loppuvuoden töitä olemattomilla kuluilla. Ja sitten on alkuvuosi osa-aikaista.

ap

Tämä paljastaa kaiken ap:n tyhmyydestä. Jos hän ei aio hakea tukia, niin kellekään ei tarvitse ilmoittaa, että laittakaa vaan karenssia. Ketään ei kiinnosta. Ei ole pakko ilmoittautua työttömäksi.

Ei kai se tyhmyyttä ole, jos ei tiedä miten tukisysteemit toimii? Kertoo vain siitä, ettei ole tarvinnut niitä koskaan käyttää. Ei se onneksi sentään mitään yleissivistykseen kuuluvaa tietoa ole, mutta tuleehan ne sitten tutuiksi, kun niiden kanssa joutuu tekemisiin. 

Vierailija
86/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on vähän samat aikeet. Ikää 47 vuotta enkä ole perhettä onnistunut perustamaan. Alkaa olla tässä iässä aika epätodennäköistä että enää tulee perhettä perustettua kun en tähänkään mennessä ole onnistunut emäntää löytämään. Pari vuotta vielä ajattelin käydä töissä, sitten toivo on lopullisesti mennyt eikä tarvitse enää miettiä asioita mahdollisen perheen elatuksen kannalta.

Laskeskelin että nykyisestä velattomaksi jo maksamastani kaupunkiasunnosta saa sen 300 tuhatta euroa. Sitten on vielä jonkin verran sijoitusrahastoissa rahaa. Ajattelin että sitä mökkiä katselen maalta ja sitten lopetan nykyisen suht hyväpalkkaisen asiantuntijahomman kun ei siihen oikein mitään motivaatiota enää ole.

Fiksusti ajateltu. Jos ei ole motivaatiota eikä taloudellista pakkoa, niin ei kannata uhrata elämäänsä työnteolle. Minäkin lopetin jo. Elelen noin puolet vuodesta lämpimissä maissa, eri paikoissa. Suomessakin on edelleen asunto, mutta vaihdoin sen pienempään ja halvempaan. Se on jonkinlainen tukikohta ja varasto, jossa en paljonkaan asu. Mökki on myös, siellä olen enimmäkseen kun olen Suomessa, mutta siellä ei saa olla kirjoilla. 

a) monessa kunnassa voi nykyään muuttaa kirjat mökille, vyöhykkeitä on muutettu

b) Suomessa voi muuttaa asumaan mökille, kukaan ei hae sinua pois. Vapaa-ajan asuntoon on vaikea mm. saada lainaa, avattua säästötiliä, ainakin vanhaa mobilepayta, mutta muuten asuminen sujuu moitteetta.

Vierailija
87/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukia et saa. vasta eläkkeesi. muuten upeeta, arvostan

Vierailija
88/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tukia et saa. vasta eläkkeesi. muuten upeeta, arvostan

Herää todellisuuteen. Kelan työttömyyspäivärahasta en tiedä, mutta ansiopäivärahaan ei pääomatulot vaikuta. 

Vierailija
89/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.

Vierailija
90/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."

https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

Vierailija
91/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kateellinen. Itse aina haaveillut mökissä asumisesta, mutta ei riitä rohkeus eikä rahat. Joten täällä kaupunkikämpässä menee loppuelämä, vaikka tämä masennusta aiheuttaakin. Ei ihmistä ole luotu tällaiseen.

N47

Vierailija
92/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 162,28 euroa omaisuudellasi tulee tuhlattavaksi joka kuukausi eläkkeelle asti. Sen jälkeen saat eläkkeen. Työttömyyskorvauksen saat rahoistasi huolimatta eli n. 1800e/kk puhtaana käteen. Ei niihin varallisuutta katsota. Vain tuotto. Sis. Yhteenlaskettu oma kk. Rahasi (säästösi) ja netto työmarkkinatuki vähintään eli 650e/kk. Eläke riittää eläkkeellä. Miksi perikunnalle säästellä? Tuolla n. 1800 elää ihan normaalin ylellistä elämää. Enhän minä saa edes palkkaa tuota per. kk. Saatikka käteen.

Vierailija
93/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoisia utopioita

Toisille utopiaa, toisille todellisuutta. Nimimerkillä kymmenen vuotta sitten oravanpyörästä hypännyt. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä pääomatuloilla on mahdollista elää. Pienillä menoilla kun elää hidasta elämää niin ei sitä rahaa loppujen lopuksi niin paljoa tarvitse. Paljon enemmän kului työelämässä ollessa. Ei tule käytyä ravintolassa lounaalla päivittäin, ei tule osteltua uusia vaatteita yhtä paljon, ei tarvitse autolla mennä edestakaisin koko ajan paikasta toiseen.

Vierailija
94/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 162,28 euroa omaisuudellasi tulee tuhlattavaksi joka kuukausi eläkkeelle asti. Sen jälkeen saat eläkkeen. Työttömyyskorvauksen saat rahoistasi huolimatta eli n. 1800e/kk puhtaana käteen. Ei niihin varallisuutta katsota. Vain tuotto. Sis. Yhteenlaskettu oma kk. Rahasi (säästösi) ja netto työmarkkinatuki vähintään eli 650e/kk. Eläke riittää eläkkeellä. Miksi perikunnalle säästellä? Tuolla n. 1800 elää ihan normaalin ylellistä elämää. Enhän minä saa edes palkkaa tuota per. kk. Saatikka käteen.

Työmarkkinatuki 595, jos on 55- vuotta niin pääomatulot ei vailkuta. Pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa ja jos pääsee niin tietenkin mennä. Työkkäri voi myös laittaa töihin esim. jotain sijaisuutta tekemään. Tänä vuonna tuli uudistus, että kaupunki tai kunta joutuu maksamaan puolet työttömyyskorvauksesta jo 100 päivän ansiosidonnaisella tai työmarkkinatuella olon jälkeen niin kauan, että työtön saa tes-palkkatyön.

Vierailija
95/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."

https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

Vierailija
96/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.

Vain tes-palkkatyö kelpaa. 

Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa. 

Vantaalla on 13000 työtöntä."

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6278341

Vierailija
97/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukeen tulee työvelvoite. 

https://yle.fi/a/74-20043998

Vierailija
98/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tule saamaan mitään tukia tuolla omaisuudella. Mitä tukia luulit saavasi? 😂

Työttömyystukia, kun työ loppuu? 

En tosiaan ole laskenut mitään tukien varaan. Ne ovat extraa päälle jos niitä saa.

Huijaamaan en ala, eli ilmoitan kyllä rehellisesti, että laittakaa karenssia vain. Työhakemuksia en aio rustata ainuttakaan.

Tässä on tosiaan vielä aikaa säästää rahaakin. Kun muutan kesälomaksi mökille, teen loppuvuoden töitä olemattomilla kuluilla. Ja sitten on alkuvuosi osa-aikaista.

ap

Mitä järkeä sitten on edes käydä työkkärissä, jos aiot sanoa, että karenssin jälkeen et aio hakea ainoatakaan työpaikkaa? Tuolla tyylillä ei ole mitään korvausta työttömyydestä edes koskaan tulossa.

Vierailija
99/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta nyt kantaa siihen, miten sinun käy, niin kerron esimerkin naapuristani, joka muutti tänne maalle kunnan taajaman reunalle pari vuotta sitten. On siis parin kilometrin matka niin kauppaan, kirjastoon kuin vaikka koululle pelaamaan lentopalloa. Periaatteessa kaikki OK, mutta vain siksi, että muuttaja käyttää härskisti hyväksi naapuriapua.

Tämän tästä tulee kyselyä, että kuka tulee ajamaan polttopuut metsästä pois (rankana), kuka lainaa klapikonetta, kuka tulee talkoisiin pinoamaan polttopuita vajaan jne. Sama talvella: tuletko auraamaan pihatien, että pääsen kylille, tuletko auttamaan jäätyneen vesijohdon sulattelussa, löytyykö sinulta nuohousapua/jääkaappia hajonneen tilalle/hiekoitussoraa...

On hienoa, että maalle muuttaa asukkaita, jotka etsivät yksinkertaisempaa elämää, mutta älkää tehkö sitä naapureiden kustannuksella. Talkoissa ideana on se, että tänään teillä ja huomenna meillä, ei jatkuvasti vain toisella osapuolella.

Vierailija
100/141 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut. 

Pieni varoituksen sana kuitenkin. Älä ota mitään naista riesaksi tai jos otat niin ota tasa-arvoiseen suhteeseen eli nainen tekee tasan tarkkaan puolet kaikista askareista. Äläkä missään tapauksessa anna naisen tuhota paratiisiasi eli älä mene naisen kanssa naimisiin tai edes kihloihin jolloin hän ei voi eroamalla viedä puolta elämäntyöstäsi.

Kihlattu ei vie keneltäkään mitään. Avioliittoa varten voi tehdä haluamansa kaltaisen avioehdon, joten avioerossakaan ei menetä mitään. Avoliitossa ei myöskään lähtijä saa mukaansa kuin omat tavarat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän