Päätin juuri luopua työelämästä ja muuttaa pieneen mökkiin maaseudulle
Tein suunnitelmastani ketjun alkukuussa - kiitokset kaikille kommentoijille! En olsi odottanut niin montaa vastausta, ja niin hyviä pointteja aiheesta.
Alun perin mietin toteuttavani suunnitelmani myöhemmin, mutta tilanteeni muuttui. Työpaikalla toteutettiin ulkoistuksia. Minua ei olla irtisanomassa, mutta työ muuttuu todella epäkiinnostavaksi. Ja minä veikkaan, että porukkaa aletaan vähentämään ennen pitkää. Käytin siis ainoan valttikorttini. Minua tarvitaan kipeästi muutosvaiheessa. Etätyö on siis ollut ei, mutta nyt se minulle sallitaan kesälomani jälkeen. Työsopimus päättyy uutena vuotena, ja sen jälkeen auttelen pääasiassa etänä osa-aikaisesti kevääseen saakka.
Kaupunkiasunnolleni löytyi tuttu ostaja, eli kesälomaksi muutan pieneen mökkiin maalle. Siellä on kyläkauppa, eikä lähimpään markettiin ole pitkä matka.
Asunnon myynnin jälkeen minulle jää n. 265 000 euroa sijoitussalkun nykyisellä arvolla. Se on pieni summa kun aikoo elää osingoilla ja koroilla, mutta ei tule olemaan isoja menojakaan. Lämmitys on puulla, ja puut saan omasta metsästä. Aika paljon säästää kun on aikaa tehdä asioita itse. Laskin sen mukaan, että 250 000 x 4%. Tavoitteena on 5% osinkotuotto ja 3% osinkojen vuosittainen kasvu 200 000 eurolle, ja loput korkosijoituksiin. Lisätuloja voin saada myymällä puuta tai osan metsästä, tai miksei vaikka puuhastelemalla jotain :D
Tukia en ole laskenut mukaan, ne ovat sitten plussaa jos niitä saan.
Vaaransa tässä on. Jos osakemarkkinat romahtavat ihan täysin, voi tulla aika tiukkaa sillä oletuksella, ettei tukia saa senttiäkään. Ja työelämään olisi hankalaa palata. Mutta sellaista on elämä, ei ikinä voi tietää.
Olen kyllä innoissani tulevaisuudesta. Toivottakaa minulle onnea matkaan :)
t. 46v tuleva downshiftaaja-mummonmökkimies
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tule saamaan mitään tukia tuolla omaisuudella. Mitä tukia luulit saavasi? 😂
Työttömyystukia, kun työ loppuu?
En tosiaan ole laskenut mitään tukien varaan. Ne ovat extraa päälle jos niitä saa.
Huijaamaan en ala, eli ilmoitan kyllä rehellisesti, että laittakaa karenssia vain. Työhakemuksia en aio rustata ainuttakaan.
Tässä on tosiaan vielä aikaa säästää rahaakin. Kun muutan kesälomaksi mökille, teen loppuvuoden töitä olemattomilla kuluilla. Ja sitten on alkuvuosi osa-aikaista.
ap
Oletko laskeskellut miten eläkkeelle käy tai miten pärjäät sitten vanhana, jos meinaat jättää työnteon pysyvästi?
Onnittelut.
Pieni varoituksen sana kuitenkin. Älä ota mitään naista riesaksi tai jos otat niin ota tasa-arvoiseen suhteeseen eli nainen tekee tasan tarkkaan puolet kaikista askareista. Äläkä missään tapauksessa anna naisen tuhota paratiisiasi eli älä mene naisen kanssa naimisiin tai edes kihloihin jolloin hän ei voi eroamalla viedä puolta elämäntyöstäsi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi, niin saa kyllä peruspäivärahan ihan kuten kaikki muutkin työttömät. Ja alkuun varmaan liitostakin, jos sellaiseen kuuluu. Tosin siinä kai on jonkinlainen omavastuu, jos on itse irtisanoutunut. Jossain maalla saa luultavasti ihan rauhassa pysytelläkin työttömänä. Olemattomiin työpaikkoihin on paha patistella.
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut.
Pieni varoituksen sana kuitenkin. Älä ota mitään naista riesaksi tai jos otat niin ota tasa-arvoiseen suhteeseen eli nainen tekee tasan tarkkaan puolet kaikista askareista. Äläkä missään tapauksessa anna naisen tuhota paratiisiasi eli älä mene naisen kanssa naimisiin tai edes kihloihin jolloin hän ei voi eroamalla viedä puolta elämäntyöstäsi.
Siellä maalla voi olla itsenäisiä, omillaan tulevia ex-kaupunkilaisnaisia. Kyllä meitä löytyy ihan landeltakin asumasta.
Vierailija kirjoitti:
Alkuunsa nyt vaikka ansiopäivärahaa, siihen ei pääomatulot vaikuta.
Mitä silmäni näkevätkään. Voiko olla totta!
Kohteliaita, hyväntahtoisia, tsemppaavia
kommentteja paikassa vauva.fi. Jopas,
jopas. Mutta Ap onkin ylemmän
korkeakoulututkinnon suorittanut.
Niinpä niin. Kiitos tästä. 👋
Ihan mahtista, että toteutit suunnitelmasi. Seurasin sitä alkuperäistä ketjua.
Mulle kävi myös vähän samalla tavalla, siis työkuviot mennikin yllättäen uudiksi. Olen jo pari vuotta ajatellut, että hyppään pois oravanpyörästä jos tilanne sellaiseksi muuttuu, mutta kuvittelin sen olevan ajankohtaista vasta ehkä ensi syksynä tai ensi vuonna. Kärsin pahasta työuupumuksesta, johon yksi syy työpaikan jatkuvat yyteet, siis kolmet vuodessa. Olin nyt alkuvuodesta lomautettuna ja silloin aloin tekemään tosissaan laskelmia ja suunnitelmia tulevaisuuden varalle ja näin, että se olisi mahdollista....Ja sitten meillä alkoikin taas yyteet ja tällä kertaa tiedän, että mut irtisanotaan. No, mulla on sijoitusasunto (jonka voin tarvittaessa vaikka myydä) ja pistän oman asuntoni vuokralle, ja näillä tuloilla lähden katsomaan, mitä maailmalla tarjota, mutta voin silti aina palata takaisin jos siltä tuntuu tai tilanne vaatii. Aikuiset lapset huolehtii asioista ollessani poissa. Niukasti saa elää, mutta lomautukset on opettaneet karsimaan kaiken turhan ja näyttäneet, miten vähällä pärjään, kiitos siitä työnantajalle 😁
29 jatkaa vielä.
Ihan hurjasti tsemppiä uudelle taipaleelle ja nauti kaikesta, mitä sulla nyt on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa!! Seurasin ja kommentoin aiempaa ketjua ja hienoa kuulla että haave toteutui! Saman olemme tehneet, eli muutimme maalle, asumaan vaatimattomasti, eikä oltaisi paremmin voitu valita. Teemme töitä mutta itse olen etätyössä ja puoliso käy töissä vain 3-4 päivänä viikossa.
On ihanaa, rauhallista, helppoa ja yksinkertaista elämää!
Mukava kuulla!
Mietin kanssa tuota, että kyllähän osa-aikainen etätyökin on ehkä mahdollisista. Kovin paljoa sellaista ei meille alemmille asiantuntijoille kylläkään ole tarjolla, paitsi nyt poikkeustilanteessa kun työnantajalla oli kova tarve saada minut pysymään töissä muutoskauden yli.
ap
Kyllä asiantuntijoille on etätöitä tarjolla. Ja osittaista vielä enemmän.
Jos kokonaan haluaa etätöihin (tai siis muutaman kerran vuodessa toimistolla tms.) niin helpoiten se tapahtuu niin, että olet ensin ihan normaalisti töissä ja näytät kykysi. Tämä toki edellyttää myös sitä, että työ on sellaista, mitä pystyy tekemään etänä.
Korona pakotti firmat hankkimaan etätöihin soveltuvia ohjelmia, käytäntöjä yms. ja sen jälkeen etätyöt ovat onnistuneet huomattavasti helpommin, mitä ennen koronaa. Toki jo ennen koronaa, on tuolla alussa kerrotulla kaavalla etätyöt onnistuneet, ei se ole mikään pelkkä korona-ajan juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi myös vähän samalla tavalla, siis työkuviot mennikin yllättäen uudiksi. Olen jo pari vuotta ajatellut, että hyppään pois oravanpyörästä jos tilanne sellaiseksi muuttuu, mutta kuvittelin sen olevan ajankohtaista vasta ehkä ensi syksynä tai ensi vuonna. Kärsin pahasta työuupumuksesta, johon yksi syy työpaikan jatkuvat yyteet, siis kolmet vuodessa. Olin nyt alkuvuodesta lomautettuna ja silloin aloin tekemään tosissaan laskelmia ja suunnitelmia tulevaisuuden varalle ja näin, että se olisi mahdollista....Ja sitten meillä alkoikin taas yyteet ja tällä kertaa tiedän, että mut irtisanotaan. No, mulla on sijoitusasunto (jonka voin tarvittaessa vaikka myydä) ja pistän oman asuntoni vuokralle, ja näillä tuloilla lähden katsomaan, mitä maailmalla tarjota, mutta voin silti aina palata takaisin jos siltä tuntuu tai tilanne vaatii. Aikuiset lapset huolehtii
Sä et olet terve. Etkö tiedä toisen asioista yhtään mitään. Valitettavaa
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi myös vähän samalla tavalla, siis työkuviot mennikin yllättäen uudiksi. Olen jo pari vuotta ajatellut, että hyppään pois oravanpyörästä jos tilanne sellaiseksi muuttuu, mutta kuvittelin sen olevan ajankohtaista vasta ehkä ensi syksynä tai ensi vuonna. Kärsin pahasta työuupumuksesta, johon yksi syy työpaikan jatkuvat yyteet, siis kolmet vuodessa. Olin nyt alkuvuodesta lomautettuna ja silloin aloin tekemään tosissaan laskelmia ja suunnitelmia tulevaisuuden varalle ja näin, että se olisi mahdollista....Ja sitten meillä alkoikin taas yyteet ja tällä kertaa tiedän, että mut irtisanotaan. No, mulla on sijoitusasunto (jonka voin tarvittaessa vaikka myydä) ja pistän oman asuntoni vuokralle, ja näillä tuloilla lähden katsomaan, mitä maailmalla tarjota, mutta voin silti aina palata takaisin jos siltä tuntuu tai tilanne vaatii. Aikuiset lapset huolehtii
Lopeta valehtelu kiitoksista. Sä et tunne ihmistä tai ihmisen tilannetta lainkaan. Silti sä saat kirjoittaa näin voimalla pitkästi. Niin, normaalia SINULLE. Mitkä mahdollisuudet toisella ihmisellä on?
Hienoa! Onnittelut täältäkin. Oma tilanne on sairastelun vuoksi tosi erilainen, mutta haaveena samanlainen maalle muutto. Omalla kohdalla saattaa hyvinkin jäädä vain ikuiseksi haaveeksi, silti kiva lukea muista, joilla tuo on mahdollista. Toivottavasti kerrot tänne välillä kuulumisiasi uudesta elämästäsi oman elämäsi herrana.
Sellaisen varoituksen sanasen haluan kokemuksestani kertoa, että jos mahdollista ottaa vakuutus sairastumisen varalle tms varasuunnitelma, se kannattaa miettiä ja laskea tarkkaan vielä työelämässä tukevasti ollessa. Työttömänä (ja ilman elätettäviä lapsia) et hetken kuluttua nimittäin enää saa samanlaista terveydenhoitoa kuin työelämässä ollessasi. Näin se vain on. Hyvällä tuurilla et terveydenhoitoa ehkä tarvitsekaan, mutta kun ikää alkaa olla 50 vuotta, niin erilaiset koneiston kulumiset alkaa vaan tulla eteen.
Perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon saattaa olla hyvinkin takkuista työttömänä päästä, sinne ei kannata jäädä vääntämään, vaan suunnata yksityiselle ja sieltä lähete eteenpäin. Tämä ihan yleisenä neuvona oravanpyörästä pois pudottautuville, ei minään pelotteluna vaan oman (ja monen muun saman kokeneen) perstuntuman perusteella. Sitä ei työssä ollessaan osaa ajatella, mutta on ehdottomasti asia, joka on hyvä tietää. Silloin pystyy asiaan myös varautumaan. Tsemppiä ja leppoista eloa!
N47
Vierailija kirjoitti:
Oletko laskeskellut miten eläkkeelle käy tai miten pärjäät sitten vanhana, jos meinaat jättää työnteon pysyvästi?
Eläke tulee jäämään pieneksi. Mutta koska en aio käyttää säästöjäni vaan ainoastaan osan niiden tuotoista vuosittain, eläkkeellähän tuloni nousisivat kun saisin osinkojen ja korkojen lisäksi vielä eläkkeen.
ap
Tässä muutamia lisähuomioita:
Terveysmenot ovat kyllä hyvä pointti. Niihin on kyllä varauduttava.
Aion säästää rahaa loppuvuoden, kesälomasta alkaen kuluni tippuvat aivan minimiin koska asun mökillä jo, ja teen etätyötä. Säästöt voivat hyvinkin karttua n. 15 000 eurolla tänä aikana.
Isoin riski tässä on pörssiromahdus, tai oikeammin osinkojen romahdus. Jos maailma ei kaadu, tulojeni pitäisi nousta hieman inflaatiota nopeammin vuosittain.
Turvasatamaan aion jättää n. 30 000 - 50 000 euroa. Niitä rahoja voi käyttää terveysmenoihin, jos tiukka paikka tulee.
Joku kyseli olenko hajauttanut ulkomaille? Kyllä olen.
Salkussa on kotimaisia, eurooppalaisia ja amerikkalaisia osakkeita. Olen suosinut erittäin laadukkaita ja vakaita yhtiöitä. Pikavoittoja ei niistä saa, mutta riskit ovat pienempiä. Lisäksi minulla on kehittyvien markkinoiden rahastoa ja koko maailmaan sijoittavaa indeksirahastoa.
Korkosijoituksissa en niinkään välitä tuotoista, turvallisuus ratkaisee. Ne aion pääosin pitää lyhyissä koroissa ja määräaikaistalletuksissa.
Aion kyllä tehdä jotain mistä saan lisätuloja. Nyt kun ei tarvitse huolehtia pääsenkö "tuntipalkoille". Esimerkiksi puisien kalusteiden nikkarointi onnistuu ihan kohtuullisesti, ja se on myös harrastus. Myin viime kesänä parikin tekemääni kalustetta, ja sain niistä muutamia satasia. Alkuvaiheessa voin harkita osa-aikaista etätyötä jos sellaista sattuu löytymään, mutta ei välttämättä löydy.
ap
Vielä kommenttina. Saat ansiosidonnaista jos kuulut liittoon. Kun teet sopivan pätkän lisää töitä niin ansiosidonnainen jatkuu. Työmarkkinatuen taitaa saada vaikka olisi varallisuutta, eli sen 600 eur/kk.
Voi olla että joudut käyttämään pääomia, mutta eläke tulee aikanaan.
Onnea valinnalle!
Ihan mahtavaa AP! Tsemppiä jatkoon. Itsellä hiukan samansuuntaisia suunnitelmia tulevaisuudessa.
Hienoa, onnittelen! Minä olen jo 55-vuotias nainen ja harkitsen tuota. Minulla on nuorin lapsi vielä kotona ja lähinnä mietin, miten selviän lumitöistä maalla😄asun siis pohjoisessa. Pienet on huolet sanoi pohjoisen tyttö.
Mun lapsuudentuttu muutti myös maaseudulle. Heillä on 3 lasta, jotka ovat muuttaneet jo pois kotoa. Hänen vaimonsa on syntynyt ulkomailla, äidinkieli englanti jaon opettaja koulutukseltaan .
En tiedä missä maassa on opettajana, Qatarissa tai Emiraateissa, tekee tämän täysin etänä. Tienaisi paljon paremmin, jos asuisi maassa. En tiedä koko tarinaa, vain pieni
juttuja sieltä täältä. Mutta sanoi samaa. Perheasunto on vuokralla, vuokratuloilla pärjäävät, vaimo menee puolikasta päivää ja tää mun tuttu, ei tee mitään, mistä saa tuloja. Hän hakkaa halkoja, kasvattaa porkkanoita, luo lunta, eli sellaista kodin hommia. Sanoi elää upeaa elämää
Työttömyystukia, kun työ loppuu?