Luokkaero parisuhteessa
Vähän kärjistetty otsikko, mutta kertoo olennaisen aiheesta.
Me ollaan siis 30 vuotiaita 10 vuotta avioliitossa ollut pariskunta, jossa miehen urakehitys on johtanut jonkinnäköiseen "kastieroon" suhteessa.
Ollaan alettu seurustelemaan lukion jälkeen 20-vuotiaina opiskelijoina. Muutaman vuoden jälkeen syntyi lapsi ja mentiin naimisiin.
Hölmönä opiskelin ensin naisvaltaiselle alalle, jossa palkkakehitys hinkkasi paikoillaan. Mentiin samana vuonna työelämään ja viiden vuoden aikana mun palkka oli noussut 50€/kk ja miehen 1000€/kk. Vaihdoin sitten alaa ja nyt mulla pari vuotta työkokemusta ja suomalaisen mediaanipalkka. Olen asiantuntijatyössä, mutta työhöni kuuluu myös "käsienlikaamista". Toistaiseksi ei matkustelua.
Mies on kuitenkin samalla edennyt urallaan todella nopeasti ja tienaa nyt melkein tuplasti sen, mitä minä.
Meillä on molemmilla omat rahat ja maksetaan kaikki 50/50. Tämä ei sinällään haittaa, ei minulla ole miehen rahoihin mitään oikeutta, eikä omakaan palkkani huono ole.
Mutta se mikä painaa... Koska mies on edennyt jonkin sortin johtajaksi, hän käy kerran pari vuodessa ulkomaanmatkoilla ja käyvät reissuissaan katsomassa nähtävyyksiä ja syömässä 5 ruokalajin illallisia yms..
Yritän aina välillä ehdottaa, josko lähdettäisiin yhdessä ulkomaanmatkalle. Miestä vaan ei kiinnosta hiukkaakaan katsoa kanssani mitään matkakohteita tms. vaan jos reissun haluan, saan sen yksin varata. Mies lähtee kyllä mukaan järjestämälleni reissulle ja oletettavasti maksaa siitä puolet myös. Olen kerran järjestänyt meille matkan Espanjaan. Jostain "tavallisisen tason" ravintoloista mies saattaa todeta, että eipä ollut ihmeellistä. Minä taas totean, että tämän paremmassa minä en ole koskaan käynytkään.
Jotenkin harmittaa, että mies näkee maailmaa ja kulttuuria ja hienoja ravintoloita "firman piikkiin", mutta ei ole yhtään kiinnostunut suunnittelemaan reissua minun kanssani. Minun pitäisi huolehtia matka, jos sellaisen haluan. Katsoa yksikseni mielenkiintoinen matkakohde, varata hotellit, lentoliput ja kuljetukset. Toimia siis matkanjärjestäjänä.
Tai sitten järjestän matkan ihan itselleni ja jätän miehen kotiin.
Mitä ajattelette?
Kommentit (742)
naiset voivat sitten olla kateellisia ihan mistä tahansa. en ennusta pitkää ja onnellista jatkoa tuolle parisuhteelle.
ehkä ap:n pitäisi ottaa köyhä mies elätettäväksi, niin ei tarvitsisi olla kateellinen miehelle. vai eikö sekään kelpaa. kai se sillekin olisi jostain kateellinen.
luulen, että ap hakee täältä sellaista vastausta, että nykyisen miehen pitäisi maksaa kaikki ja antaa ap:lle kaikki rahansa.
Sorry AP mutta miehesi kuulostaa siltä että sillä on noussut pissa päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapset ei kaipaa ulkomaanreissuja kuin silloin, kun toinen vanhemmista ryhtyy lasta manipuloimaan, että "että isi se vaan reissaa, me ei koskaan...". Minusta ap on itsekäs: hänellä on ollut kaikki mahdollisuudet saada samanlainen työ kuin miehellään on, mutta hän on valinnut pienemmän työmäärän, pienemmän palkan ja elämisen miehen siivellä."
Millä perusteella väität, että teen vähemmän töitä ja elän mieheni siivellä?
Ap
Itsehän niin kerroit. Näennäisesti voit tehdä töitä saman verran mutta palkka ratkaisee eli TULOS
Jos puhutaan työnteon määrästä, puhutaan työntekoon käytetystä ajasta ja vaivasta. Palkasta puhuminen on sitten eri asia ja se ei toisaalta myöskään ole mikään (pelkkä) oma valinta paljonko tienaa.
Ap:n mies on kyllä tiennyt valitsevans
Maailma on täynnä näitä miehiä, jotka eivät pidä perhettä sijoituskohteena tai ymmärrä yhteen hiileen puhaltamista. He makaavat ja antavat naisen tehdä työt, ja välittömästi kun nainen lopettaa, he saavat raivarit ja häipyvät. Ihan puhtaita hyväksikäyttäjiä
On toki kurjaa tajuta, että oma mies on tällainen, mutta totuutta ei pääse pakoon. Jos roikkuukin miehessä niin pitkään kuin mahdollista, niin kuvioon astuvat pettämiset ja muut. Lapsi saa epäterveen ja naisvihamielisen käsityksen parisuhteista, ja sinne meni oma elämä sekä oma perimä, hyväksikäyttäjän eduksi. Ei tuollaisesta kuviosta kannata muuta kuin hankkiutua mahdollisimman kauas. Nykyään, kun huoltajuuskin on sukupuoletonta, ap voi jättää vaikka lapsen miehelle ja pienempituloisena ei joudu maksamaan edes elareita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapset ei kaipaa ulkomaanreissuja kuin silloin, kun toinen vanhemmista ryhtyy lasta manipuloimaan, että "että isi se vaan reissaa, me ei koskaan...". Minusta ap on itsekäs: hänellä on ollut kaikki mahdollisuudet saada samanlainen työ kuin miehellään on, mutta hän on valinnut pienemmän työmäärän, pienemmän palkan ja elämisen miehen siivellä."
Ap
Itsehän niin kerroit. Näennäisesti voit tehdä töitä saman verran mutta palkka ratkaisee eli TULOS
Ymmärrä jo hyvä mies, että minulla ei mitenkään voi olla samaa asemaa kahden vuoden uran jälkeen. Menneisyydessä tapahtuneita vääriä valintoja en voi enää muuttaa. Joten mitä minun pitäisi sinun mielestäsi tehdä? Ja miten minun pienempi palkkani on mieheltä pois, kun kerran maksan kaikesta puolet? Eläminen tulisi miehellekin yksin kalliimmaksi, vaikka toki hänellä siihen varaa olisikin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa vai ei halua? Ei tässä muu auta, kuin kysyä mieheltä itseltään.
Juttelin miehen kanssa ja nyt hän sanoi suoraan, ettei halua matkustaa. Ei kuulemma saa siitä mitään. Ei ole tottunut matkustelemaan, kun ei heidän perheessäänkään koskaan matkusteltu. Stressaantuu vieraalla kielellä puhumisesta ja siirtymistä. Eli ei auta, vaikka minä järjestän kaiken, hän stressaa matkaa ilmeisesti silti.
Ystäväni ovat perheellisiä ja käyttävät tietysti omat lomabudjettinsa perheen kanssa matkusteluun. Eli jos haluan matkustaa, lähden yksin.
Ap
Ei ole kovin uskottavaa. Mies matkustaa ulkomailla työn puolesta ja kehuskelee, miten ovat kierrelleet nähtävyyksiä ja syöneet hienoissa ravintoloissa firman piikkiin. Ja kaikki tämä suomenkielellä? Että muka stressaantuu v
Jep, nyt on kyse jostain muusta. Tulee mieleen exäni, joka jäi kiinni pettämisestä lukuisten naisten kanssa. Hänellä oli aivan samanlaiset tarinat, miksi minua ei voinut ottaa mihinkään mukaan. Esimerkiksi hänen isänsä häihin minua ei voinut ottaa aveciksi, koska hän ei tykkää juhlista :D Suuttui kun en uskonut ja sieltähän löytyi sitten sivusuhde kun hieman kaiveli ja se oli hänen isänsä uuden vaimon tytär.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen suuresti, että mies tuohtuu jos nyt varaan matkan minulle ja lapselle. En toki tiedä, mutta epäilen, ettei hän oikeasti haluaisi jäädä kotiin jos me lapsen kanssa lähdetään.
Kysyin häneltä jo matkustamisesta ja hän sanoi ettei saa siitä mitään. Oletan, ettei hän silloin ole halukas lähtemään matkalle.
Ap
Tähän kiteytyy hyvin ongelmasi parisuhteessasi. Oletat ja oletat sen sijaan, että kysyisit suoraan mieheltäsi. Oletat, että miehesi ei ole halukas lähtemään, mutta oletat myöskin, että hän tuohtuu, jos varaat matkan vain itsellesi ja lapsellesi. Niinpä sitten jätät matkan varaamatta ja harmittelet, että et miehesi takia pääse matkustamaan. Kaikki tämä vain sen vuoksi, että et halua esittää miehellesi
Kiitos. Tämä oli hyvä kommentti. Olen vaan kyllästynyt tuohon, että mies sanoo välillä yhtä ja välillä toista ja sitten vielä toimiikin eri tavalla. Mutta olet oikeassa, että ei kannata itse lähteä samalle polulle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
naiset voivat sitten olla kateellisia ihan mistä tahansa. en ennusta pitkää ja onnellista jatkoa tuolle parisuhteelle.
ehkä ap:n pitäisi ottaa köyhä mies elätettäväksi, niin ei tarvitsisi olla kateellinen miehelle. vai eikö sekään kelpaa. kai se sillekin olisi jostain kateellinen.
luulen, että ap hakee täältä sellaista vastausta, että nykyisen miehen pitäisi maksaa kaikki ja antaa ap:lle kaikki rahansa.
Hänhän otti, miehen opiskellessa elätti tätä. Tällaiseksi ne köyhät kasvavat, kun eivät ymmärrä mitään jakamisesta ja ovat kasvaneet puutteen alaisuudessa, kinastellen kaikesta mahdollisesta sisarusten ja jopa omien vanhempien kanssa. Yltäkylläisissä oloissa kasvaneet eivät pihtaa tai vahdi resurssejaan perheenjäseniltä, joista vaimo on tärkein. Ja jos ei edes mene naimisiin lastensa äidin kanssa, on jo sen vuoksi absoluuttista katuroskaa, pelkkä siittävä piski, tulotasosta riippumatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa vai ei halua? Ei tässä muu auta, kuin kysyä mieheltä itseltään.
Juttelin miehen kanssa ja nyt hän sanoi suoraan, ettei halua matkustaa. Ei kuulemma saa siitä mitään. Ei ole tottunut matkustelemaan, kun ei heidän perheessäänkään koskaan matkusteltu. Stressaantuu vieraalla kielellä puhumisesta ja siirtymistä. Eli ei auta, vaikka minä järjestän kaiken, hän stressaa matkaa ilmeisesti silti.
Ystäväni ovat perheellisiä ja käyttävät tietysti omat lomabudjettinsa perheen kanssa matkusteluun. Eli jos haluan matkustaa, lähden yksin.
Ap
Ei ole kovin uskottavaa. Mies matkustaa ulkomailla työn puolesta ja kehuskelee, miten ovat kierrelleet nähtävyyksiä ja syöneet hienoissa ravintoloissa firman piikkiin. Ja kaik
No nyt on valkoroskaa. Oikein isän uuden vaimon tytär. Oksettavaa touhua kerta kaikkiaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa vai ei halua? Ei tässä muu auta, kuin kysyä mieheltä itseltään
Ap
No nyt on valkoroskaa. Oikein isän uuden vaimon tytär. Oksettavaa touhua kerta kaikkiaan
Se onkin exäni häpeä, eikä minun. - sama
En jaksa lukea koko ketjua noiden välihuutelijoiden vuoksi, joiden jutuissa ei ole mitään järkeä, mutta ap - listaapa ylös nyt tarkemmin mihin miehellä menee rahaa ja laske kuinka paljon paremmin tulet toimeen yksin omassa taloudessasi. Saisit mieheltä elareina takaisin sen mitä olet nyt menettänyt. :D
"Olen vaan kyllästynyt tuohon, että mies sanoo välillä yhtä ja välillä toista ja sitten vielä toimiikin eri tavalla. Mutta olet oikeassa, että ei kannata itse lähteä samalle polulle."
Jotain hämärää täytyy kyllä olla, mutta paha sanoa mitä, kun ei tunne.
Sano miehellesi, että varaat matkan sinulle ja lapselle, jos ei kerran lähde mukaan. Maksa itse oma matkasi ja mies maksaa lapsen matkan ja kaikki lapsen menot kohteessa. Menkää jonnekin, missä voi ratsastaa, jos kerran lapsi harrastaa sitä. Eikä mitään halvinta kohdetta. Joku elämysratsastuskohde, joka maksaa vähän enemmän. Lapselle jää mukavia muistoja ja niin varmaan itsellesikin. Matkan jälkeen sitten katselette koko perheen kesken kuvia ja lapsesi voi kertoa miehellesi, miten ihanaa oli. Jos miestäsi ei kiinnosta kunnella, niin se kertoo aika paljon.
Kuulostaa siltä että en ihmettelisi jos miehellä on jo uusi nainen kiikarissa, ellei sitten jo muutama sivusuhde takanakin. Vanha tavisvaimo ei kiinnosta kun on "menestynyt". Jos sitä menestystä ei kiinnosta jakaa eikä siitä kiinnosta nauttia oman puolison kanssa, niin kenen sitten?
Vierailija kirjoitti:
Ap, ymmärrän sinua hyvin. Tuntuu, että tässä keskustelussa ihmiset ihan tarkoituksella ymmärsivät tämän aloituksen väärin.
Itselläni on hyvin samankaltainen tilanne. Itselläni on keskimääräistä parempi palkka, mutta ei kuitenkaan mikään huippu. Työn puolesta en käy matkoilla enkä syömässä.
Mies käy työn puolesta paljon hyvissä ravintoloissa ja myös matkustaa jonkin verran. Muutenkin hänen työnsä on hyvin sosiaalista, joten vapaa-ajallaan hän ei halua tavata ystäviä, käydä ulkona syömässä, matkustella, käydä elokuvissa tai tehdä juuri mitään muuta kuin omia liikuntaharrastuksia. Vaimo on kiva kun tekee ruokaa ja vain "on" kotona.
Kuulostaa siis ihan kivalta elämältä. Tosiasia on, että itse en ole saanut tältä avioliitolta oikein yhtään mitään muuta kuin lapset. En ole sen tyyppinen vaimo, joka nauttii siitä, että voi olla vain kotona tekemässä ruokaa.
Lapset ovat nyt kohta aikuisi
Mitä tarkoitat että ymmärretty väärin? Siis jos ongelma on se että pariskunnalla on eri mielenkiinnon kohteet ja ei tehdä asioita yhdessä? Jos tämä on ongelma kannattaa se ilmaista. Mutta tämä on pariskunnan sopimusasia, osa viihtyy yksin ja osa seurassa. Oletko kertonut puolisollesi että haluat tehdö yhdessä vaikka niitä reissuja? Jos työn puolesta tekee jo noin paljon asioita niin ymmärrän, ettei jaksa tehdä aina samaa vapaa-ajalla. Ei kai se miehen vika ole. Miksi ette keskustele näistä asioista, vaan ollaan mielummin marttyyreita. Jos haluat mennä jonnekin niin mene, leffaan ja syömään voi hyvin mennä yksinkin tai pyydä kaveria tai lasta mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuinka varmaa on, että nuo todella ovat olleet työmatkoja eikä reissuja kavereiden kanssa?"
No usein taksi on tullut hakemaan hänet kotipihasta, niin oletan olleen työmatkoja.
ap
Todennäköisempää on kyllä että hänellä on sidechick. Osa saattaa toki olla työmatkojakin mutta niiden alle on hyvä peitellä kaikenlaisia kuvioita kun niistä ei välttämättä "saa" kaikkea kertoa. Onko tullut vähän lapsesta kiloja ja paikat roikkuu erilailla kun ennen?
Ai että, kun ei osunut tuo siivellä eläminen niin sitten vedetään tämä rupsahtamiskortti viimeisenä oljenkortena.
Kiitos kysymästä, mutta ei osunut ja uponnut tämäkään halveerausyritys.
Ap
Olen pappissäätyä, joten naureskelen usein talonpoikaissäädystä olevan vaimoni heikoille latinantaidoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos puhutaan työnteon määrästä, puhutaan työntekoon käytetystä ajasta ja vaivasta. Palkasta puhuminen on sitten eri asia ja se ei toisaalta myöskään ole mikään (pelkkä) oma valinta paljonko tienaa.&nbs
Onko muka oikeasti noin, että pienituloisemman ei tarvitsisi maksaa elatusmaksuja? Vähävarainen on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että en ihmettelisi jos miehellä on jo uusi nainen kiikarissa, ellei sitten jo muutama sivusuhde takanakin. Vanha tavisvaimo ei kiinnosta kun on "menestynyt". Jos sitä menestystä ei kiinnosta jakaa eikä siitä kiinnosta nauttia oman puolison kanssa, niin kenen sitten?
Mikä tekee minusta "tavallisen naisen"?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Maksan itse kampaajani ja kosmetiikkani sekä vaatteet. "
VAutsi, oikein ite!
Joo kirjoitin myös tämän tuohon, koska palstaukot kuvittelevat miesten rahoittavan naisen ulkonäkötyötä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekee minusta "tavallisen naisen"?
Ap
Se riittää olet kuulunut hänen elämäänsä ennen nykyistä menestystä. Kuten vaikka tuoreille julkkiksille käy usein, uudet tuttavuudet uusista piireistä kiinnostavat, vanhoja ei jakseta arvostaa vaikka syytä olisikin.
Johtajat harvemmin järkkäävät omat reissunsa.