Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokkaero parisuhteessa

Vierailija
01.03.2025 |

Vähän kärjistetty otsikko, mutta kertoo olennaisen aiheesta.

Me ollaan siis 30 vuotiaita 10 vuotta avioliitossa ollut pariskunta, jossa miehen urakehitys on johtanut jonkinnäköiseen "kastieroon" suhteessa. 

Ollaan alettu seurustelemaan lukion jälkeen 20-vuotiaina opiskelijoina. Muutaman vuoden jälkeen syntyi lapsi ja mentiin naimisiin.

Hölmönä opiskelin ensin naisvaltaiselle alalle, jossa palkkakehitys hinkkasi paikoillaan. Mentiin samana vuonna työelämään ja viiden vuoden aikana mun palkka oli noussut 50€/kk ja miehen 1000€/kk. Vaihdoin sitten alaa ja nyt mulla pari vuotta työkokemusta ja suomalaisen mediaanipalkka. Olen asiantuntijatyössä, mutta työhöni kuuluu myös "käsienlikaamista". Toistaiseksi ei matkustelua. 

Mies on kuitenkin samalla edennyt urallaan todella nopeasti ja tienaa nyt melkein tuplasti sen, mitä minä.

Meillä on molemmilla omat rahat ja maksetaan kaikki 50/50. Tämä ei sinällään haittaa, ei minulla ole miehen rahoihin mitään oikeutta, eikä omakaan palkkani huono ole.

Mutta se mikä painaa... Koska mies on edennyt jonkin sortin johtajaksi, hän käy kerran pari vuodessa ulkomaanmatkoilla ja käyvät reissuissaan katsomassa nähtävyyksiä ja syömässä 5 ruokalajin illallisia yms..

Yritän aina välillä ehdottaa, josko lähdettäisiin yhdessä ulkomaanmatkalle. Miestä vaan ei kiinnosta hiukkaakaan katsoa kanssani mitään matkakohteita tms. vaan jos reissun haluan, saan sen yksin varata. Mies lähtee kyllä mukaan järjestämälleni reissulle ja oletettavasti maksaa siitä puolet myös. Olen kerran järjestänyt meille matkan Espanjaan. Jostain "tavallisisen tason" ravintoloista mies saattaa todeta, että eipä ollut ihmeellistä. Minä taas totean, että tämän paremmassa minä en ole koskaan käynytkään. 

Jotenkin harmittaa, että mies näkee maailmaa ja kulttuuria ja hienoja ravintoloita "firman piikkiin", mutta ei ole yhtään kiinnostunut suunnittelemaan reissua minun kanssani. Minun pitäisi huolehtia matka, jos sellaisen haluan. Katsoa yksikseni mielenkiintoinen matkakohde, varata hotellit, lentoliput ja kuljetukset. Toimia siis matkanjärjestäjänä.

Tai sitten järjestän matkan ihan itselleni ja jätän miehen kotiin.

Mitä ajattelette?

Kommentit (742)

Vierailija
421/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että en ihmettelisi jos miehellä on jo uusi nainen kiikarissa, ellei sitten jo muutama sivusuhde takanakin. Vanha tavisvaimo ei kiinnosta kun on "menestynyt". Jos sitä menestystä ei kiinnosta jakaa eikä siitä kiinnosta nauttia oman puolison kanssa, niin kenen sitten? 

Mikä tekee minusta "tavallisen naisen"?

Ap

Se riittää olet kuulunut hänen elämäänsä ennen nykyistä menestystä. Kuten vaikka tuoreille julkkiksille käy usein, uudet tuttavuudet uusista piireistä kiinnostavat, vanhoja ei jakseta arvostaa vaikka syytä olisikin.

Ok no hän on ihan vapaa lähtemään, jos haluaa jotain muuta.

Ap

Vierailija
422/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

naiset voivat sitten olla kateellisia ihan mistä tahansa. en ennusta pitkää ja onnellista jatkoa tuolle parisuhteelle.

ehkä ap:n pitäisi ottaa köyhä mies elätettäväksi, niin ei tarvitsisi olla kateellinen miehelle. vai eikö sekään kelpaa. kai se sillekin olisi jostain kateellinen.

luulen, että ap hakee täältä sellaista vastausta, että nykyisen miehen pitäisi maksaa kaikki ja antaa ap:lle kaikki rahansa.

Hänhän otti, miehen opiskellessa elätti tätä. Tällaiseksi ne köyhät kasvavat, kun eivät ymmärrä mitään jakamisesta ja ovat kasvaneet puutteen alaisuudessa, kinastellen kaikesta mahdollisesta sisarusten ja jopa omien vanhempien kanssa. Yltäkylläisissä oloissa kasvaneet eivät pihtaa tai vahdi resurssejaan perheenjäseniltä, joista vaimo on tärkein. Ja jos ei edes mene naimisiin lastensa äidin kanssa, on jo sen vuoksi absoluuttista katuroskaa, pelkkä s

Olet oikeilla jäljillä. Mies on köyhästä perheestä lähtöisin, joten voi hyvin olla, että hän pitää siksi kynsinhampain kiinni tienaamastaan rahasta. 

Hänellä ei lapsena ollut harrastuksia, eivät käyneet perheenä ikinä missään ja jos lapset saivat rahaa lahjaksi, äiti otti sen heiltä pois koska "teillä on katto pään päällä". Elivät ja elävät kädestä suuhun edelleen.

Minä taas olen yrittäjäperheestä ja olen ollut todella onnekas, kun vanhemmilani on ollut varaa ja halua panostaa lapsiinsa. Olen saanut kaiken tarpeellisen ja enemmänkin. Saanut kokeilla erilaisia harrastuksia jne. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urpo äijä. Olen elättänyt viiden hengen perheen ja maksanut kaiken. Ei tulisi mieleenkään rillutella yksin ja jättää vähempivarainen puoliso ruikuttamaan rannalle. Olen siirtänyt hänelle merkittävästi varallisuutta, vaikka meillä onkin avioehto. 

Vierailija
424/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

naiset voivat sitten olla kateellisia ihan mistä tahansa. en ennusta pitkää ja onnellista jatkoa tuolle parisuhteelle.

ehkä ap:n pitäisi ottaa köyhä mies elätettäväksi, niin ei tarvitsisi olla kateellinen miehelle. vai eikö sekään kelpaa. kai se sillekin olisi jostain kateellinen.

luulen, että ap hakee täältä sellaista vastausta, että nykyisen miehen pitäisi maksaa kaikki ja antaa ap:lle kaikki rahansa.

Hänhän otti, miehen opiskellessa elätti tätä. Tällaiseksi ne köyhät kasvavat, kun eivät ymmärrä mitään jakamisesta ja ovat kasvaneet puutteen alaisuudessa, kinastellen kaikesta mahdollisesta sisarusten ja jopa omien vanhempien kanssa. Yltäkylläisissä oloissa kasvaneet eivät pihtaa tai vahdi resurssejaan perheenjäseniltä, joista vaimo on tärkein. Ja jos ei edes mene naimisiin lastensa äidin kanssa,

Eli ehkä hän alitajuisesti pelkää, että kohta tulee joku ja ottaa sen häneltä pois. Aivan kuten lapsenakin. 

Tässä myös yksi syy, miksi haluan elättää itse itseni. 

Toisaalta harmittaa, ettei mies halua panostaa rahallisesti oikein mihinkään mahdollisten pelkojensa takia.

Ap

Vierailija
425/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli ehkä hän alitajuisesti pelkää, että kohta tulee joku ja ottaa sen häneltä pois. Aivan kuten lapsenakin. 

Tässä myös yksi syy, miksi haluan elättää itse itseni. 

Toisaalta harmittaa, ettei mies halua panostaa rahallisesti oikein mihinkään mahdollisten pelkojensa takia."

Hankala tilanne ja tuskin helpottaa jatkossa. Itse en suostuisi siihen, että paremmin tienaava pitää kaiken itsellään eikä panosta perheeseen. Vielä vähemmän suostuisin siihen, ettei halua lähteä yhteiselle matkalle, jos pyytää. Välit kyllä tulehtuisivat tuollaisen takia. Alkaisin varmaan katselemaan aidan toiselle puolelle, josko siellä olisi ruoho vihreämpää. Lapsi tietenkin tekee kuviosta monimutkaisemman.

Vierailija
426/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kuinka varmaa on, että nuo todella ovat olleet työmatkoja eikä reissuja kavereiden kanssa?"

No usein taksi on tullut hakemaan hänet kotipihasta, niin oletan olleen työmatkoja. 

ap

Todennäköisempää on kyllä että hänellä on sidechick. Osa saattaa toki olla työmatkojakin mutta niiden alle on hyvä peitellä kaikenlaisia kuvioita kun niistä ei välttämättä "saa" kaikkea kertoa. Onko tullut vähän lapsesta kiloja ja paikat roikkuu erilailla kun ennen?

No ei ois ihme jos olisikin vähän kroppa rupsahtanut, jos on yksin hoitanut lapsen, opiskellut työn ohessa ja myöhemmin työn ja perheen ohessa lisää, saamatta lainkaan tukea toiselta. Ei siinä pahemmin jää aikaa panostaa omaan ulkonäköön.

Tekosyitä riittää ja sitten ihmetellään kun miekkonen lähtee nuoremman ja freesimmän matkaan :D

Mun puolesta saiskin lähteä :D -eri

Vierailija
427/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siinä taas jollakin ongelma. Jos tuo on elämäsi suurin ongelma, niin ole tyytyväinen.

Itse kun olin vastaavassa avioliitossa, niin kyllä se paha mieli oli lähes päivittäistä.

Eron jälkeen olen voinut huomattavasti paremmin, uuteen suhteeseen en enää lähtisi ellei olisi melkoinen superihminen. 

Vierailija
428/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mies sitten lähde ja vaihda nuorempaan, jos kerran sitä oikeasti haluaa? 

Vierailija
429/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kuinka varmaa on, että nuo todella ovat olleet työmatkoja eikä reissuja kavereiden kanssa?"

No usein taksi on tullut hakemaan hänet kotipihasta, niin oletan olleen työmatkoja. 

ap

Todennäköisempää on kyllä että hänellä on sidechick. Osa saattaa toki olla työmatkojakin mutta niiden alle on hyvä peitellä kaikenlaisia kuvioita kun niistä ei välttämättä "saa" kaikkea kertoa. Onko tullut vähän lapsesta kiloja ja paikat roikkuu erilailla kun ennen?

No ei ois ihme jos olisikin vähän kroppa rupsahtanut, jos on yksin hoitanut lapsen, opiskellut työn ohessa ja myöhemmin työn ja perheen ohessa lisää, saamatta lainkaan tukea toiselta. Ei siinä pahemmin jää aikaa panostaa omaan ulkonäköön.

Tekosyitä riittää ja sitten ihmetellään kun miekkonen lähtee nuoremman ja freesimmän matkaan :D

Eli ei kannata avioitua ja olla toiselle uskollinen, rakentaa yhteistä elämää jne, kun homma perustuukin vain toisen ulkonäölle?

Aion toki itse noudattaa tätä, ja tulevissa suhteissa pitää itsekin muutamia sivusuhteita. Pysyy homma freessimpänä ja kiinnostaa ehostautua, kun on aina joku viemässä romanttisille treffeille :)

Vierailija
430/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen suuresti, että mies tuohtuu jos nyt varaan matkan minulle ja lapselle. En toki tiedä, mutta epäilen, ettei hän oikeasti haluaisi jäädä kotiin jos me lapsen kanssa lähdetään.

Kysyin häneltä jo matkustamisesta ja hän sanoi ettei saa siitä mitään. Oletan, ettei hän silloin ole halukas lähtemään matkalle. 

Ap

Ainakaan sinun kanssasi... Toisen kanssa tilanne voisi olla aivan erilainen.

No jos mies haluaa mielummin jonkun toisen kanssa, niin mies on hyvä ja sanoo sen suoraan. Emme kumpikaan ole toisistamme taloudellisesti riippuvaisia.

Ap

No eihän sen kannata hankkiutua sinusta eroon kun kivasti maksat puolet elinkustannuksista ja sen lisäksi hoidat teidän yhteisen lapsen ja hänen kulunsa ja varmaan ison osan kotihommiakin. Hänelle koituisi vaivaa ja kustannuksia jos pitäisi itse hoitaa enemmän asioita.  

Vierailija
431/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

E"li ei kannata avioitua ja olla toiselle uskollinen, rakentaa yhteistä elämää jne, kun homma perustuukin vain toisen ulkonäölle?

Aion toki itse noudattaa tätä, ja tulevissa suhteissa pitää itsekin muutamia sivusuhteita. Pysyy homma freessimpänä ja kiinnostaa ehostautua, kun on aina joku viemässä romanttisille treffeille :)"

Eiköhän mullekin matkaseuraa löytyisi, jos vaan lähtisin kyselemään.

Olen vissiin hölmö, kun haluaisin nimenomaan sen aviopuolison seuraksi.

Ap

Vierailija
432/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen suuresti, että mies tuohtuu jos nyt varaan matkan minulle ja lapselle. En toki tiedä, mutta epäilen, ettei hän oikeasti haluaisi jäädä kotiin jos me lapsen kanssa lähdetään.

Kysyin häneltä jo matkustamisesta ja hän sanoi ettei saa siitä mitään. Oletan, ettei hän silloin ole halukas lähtemään matkalle. 

Ap

Ainakaan sinun kanssasi... Toisen kanssa tilanne voisi olla aivan erilainen.

No jos mies haluaa mielummin jonkun toisen kanssa, niin mies on hyvä ja sanoo sen suoraan. Emme kumpikaan ole toisistamme taloudellisesti riippuvaisia.

Ap

No eihän sen kannata hankki

No tuo valttikorttihan olis myös minun käytettävissä. Kun kerran maksetaan puoliksi...

Ap

Vierailija
433/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat, että tienaat bruttona noin mediaanipalkkaa ja miehesi tuplat sinuun nähden. Nettopalkassa ei ole enää noissa euroissa suuren suurta eroa, tonni, ehkä puolitoista. 

Ei sillä kovin suurta elintasokuilua saa aikaan 😀

Vierailija
434/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitat, että tienaat bruttona noin mediaanipalkkaa ja miehesi tuplat sinuun nähden. Nettopalkassa ei ole enää noissa euroissa suuren suurta eroa, tonni, ehkä puolitoista. 

Omituista ajattelua, että nettotulojen tonni puolitoista on mitätön summa. Jos toinen vaikka laittaa tuon verran rahastoihin tai osakkeisiin joka kuukausi, niin aika nopeasti tulee iso potti. Niillä rahoilla voi sitten harrastella vaikka itä, jos puolisoiden rahat ovat erilliset. Avioparin erotessa, nuo sijoitukset jaetaan, ellei joku ole ollut niin hölmö, että on avioehdolla sulkenut jotain muuta pois kuin ennen liiton solmimista hallussa olleen omaisuuden.

Vierailija
435/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on joku muukin vikana kuin tuloerot. Tottakai miehen pitäisi olla kiinnostunut myös sinun toiveistasi. 

Me tavattiin vaimon kanssa samanikäisinä, mentiin naimisiin, opiskeltiin samaa teknistä korkeakoulualaa eli paperilla siis samat mahdollisuudet. Vaimolle oli kuitenkin tärkeää olla lasten kanssa kotona pitkään, ja itse kannustin siihen myös. Olin nähnyt siitä hyviä esimerkkejä varsinkin vaimon suvun puolelta. Hänen oma halunsa tuohon on kuitenkin se tärkein. Mutta hintana oli se että vaimoni tippui lähes täysin työelämän kelkasta ja joutui aloittamaan nollasta ja täysin eri alalla. On kyllä nyt hyvinkin tyytyväinen, mutta siinä oli etsikkoaikansa jossa oli paljon pettymyksiä. 

Mutta rahasta...Olen koko työuran ansainnut ~95% kaikesta siitä mitä meille on kertynyt, mutta meillä on vain yksi yhteinen pankkitili eikä koskaan ole riidelty rahasta. Kummallakin omat kortit sille tilille eikä mitään ongelmaa siinä. Pankkitunnuksia varten on nimelliset tilit vielä tuon lisäksi, ilman juurikaan muuta käyttöä. 

Luulen että tämä "yhteiset rahat" juttu on harvinaista nykyään, mutta meillä oli näin heti siitä hetkestä alkaen kun menimme naimisiin. Siihen asti pidimme teoriassa asioita erillään siltä varalta jos avioon ei koskaan päädyttäisikään. Kummallakin oli esim. omat ASP-tilit. Lopetettiin toinen niistä kun ostettiin yhteinen asunto kylläkin jo ennen naimisiinmenoa. Asunto on molempien nimissä. 

Vierailija
436/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin veroprosentit ja noilla vuosituloilla erot ovat nettotuloina hieman alle 50 000€/v ja hieman yli 30 000€/v.

Eli 20 000 euron ero vuosituloissa.

Vierailija
437/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä olis aika tarkastella teidän parisuhdetta ensin. Ajat muuttuvat  ja ihmiset. Jos kuitenkin on halua olla yhdessä miettisin myös tasajaon 50/50 oikeudenmukaisuutta. Uudet prosentit peliin. Itse olen sitä mieltä että rahat tulisi olla yhteiset, jos ollaan parisuhteessa jossa on lapsikin. Mutta jollette halua mennä niin pitkälle niin uusi reilumpi jako olisi hyvä. Ja miettikää olisiko joku molemmille kiva matka, jonka voisitte yhdessä toteuttaa.  Kaikkihan eivät halua matkustaa, eikä se ole suhteen edellytys. Asenne ehkä on vähän ikävä mielelläsi, mutta voisitko sitten mennä jonkun kaverin kanssa?

Vierailija
438/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa sille, että mies pitää vaimoaan ihan totaalisen itsestäänselvyytenä. Yhdessä on oltu tosi nuoresta ja kaikki nämä vuodet ap on kiltisti mahdollistanut ja maksanut puolet ja enemmänkin vaatimatta koskaan mitään itselleen. Nytkin vaan ymmärtää ja olettaa ettei mies varmaan halua, kun ei mitään sano. Ja mies tyytyväisenä ottaa ilon irti eikä tule edes mieleen että vaimonkin hyväksi voisi joskus tehdä jotain. 

Vierailija
439/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa sille, että mies pitää vaimoaan ihan totaalisen itsestäänselvyytenä. Yhdessä on oltu tosi nuoresta ja kaikki nämä vuodet ap on kiltisti mahdollistanut ja maksanut puolet ja enemmänkin vaatimatta koskaan mitään itselleen. Nytkin vaan ymmärtää ja olettaa ettei mies varmaan halua, kun ei mitään sano. Ja mies tyytyväisenä ottaa ilon irti eikä tule edes mieleen että vaimonkin hyväksi voisi joskus tehdä jotain. 

Aiemmin ketjussa mainitsin, että kyllä hän joskus pesee autoni tai huoltaa polkupyöräni pyytämättä. Eivät ole jääneet minulta huomaamatta, eli en pidä ainoina huomionosoituksina jotakin materiaa tai muuta sellaista.

Ap

Vierailija
440/742 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee aloitus:

Mutta se mikä painaa... Koska mies on edennyt jonkin sortin johtajaksi, hän käy kerran pari vuodessa ulkomaanmatkoilla ja käyvät reissuissaan katsomassa nähtävyyksiä ja syömässä 5 ruokalajin illallisia yms..

Siis oikeastiko ongelma on miehen työmatka kerran tai kahdesti vuodessa? Matkalla katsotut nähtävyydet ja 5 ruokalajin illalliset? Kyllä ongelman täytyy olla joku muu. Jos ei ole, niin sitten todellakin kyseessä on luokkaero-ongelma sinun puoleltasi. 

Viestejä lukiessa ongelma vaikuttaa enempi kommunikointiongelmalta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi