Luokkaero parisuhteessa
Vähän kärjistetty otsikko, mutta kertoo olennaisen aiheesta.
Me ollaan siis 30 vuotiaita 10 vuotta avioliitossa ollut pariskunta, jossa miehen urakehitys on johtanut jonkinnäköiseen "kastieroon" suhteessa.
Ollaan alettu seurustelemaan lukion jälkeen 20-vuotiaina opiskelijoina. Muutaman vuoden jälkeen syntyi lapsi ja mentiin naimisiin.
Hölmönä opiskelin ensin naisvaltaiselle alalle, jossa palkkakehitys hinkkasi paikoillaan. Mentiin samana vuonna työelämään ja viiden vuoden aikana mun palkka oli noussut 50€/kk ja miehen 1000€/kk. Vaihdoin sitten alaa ja nyt mulla pari vuotta työkokemusta ja suomalaisen mediaanipalkka. Olen asiantuntijatyössä, mutta työhöni kuuluu myös "käsienlikaamista". Toistaiseksi ei matkustelua.
Mies on kuitenkin samalla edennyt urallaan todella nopeasti ja tienaa nyt melkein tuplasti sen, mitä minä.
Meillä on molemmilla omat rahat ja maksetaan kaikki 50/50. Tämä ei sinällään haittaa, ei minulla ole miehen rahoihin mitään oikeutta, eikä omakaan palkkani huono ole.
Mutta se mikä painaa... Koska mies on edennyt jonkin sortin johtajaksi, hän käy kerran pari vuodessa ulkomaanmatkoilla ja käyvät reissuissaan katsomassa nähtävyyksiä ja syömässä 5 ruokalajin illallisia yms..
Yritän aina välillä ehdottaa, josko lähdettäisiin yhdessä ulkomaanmatkalle. Miestä vaan ei kiinnosta hiukkaakaan katsoa kanssani mitään matkakohteita tms. vaan jos reissun haluan, saan sen yksin varata. Mies lähtee kyllä mukaan järjestämälleni reissulle ja oletettavasti maksaa siitä puolet myös. Olen kerran järjestänyt meille matkan Espanjaan. Jostain "tavallisisen tason" ravintoloista mies saattaa todeta, että eipä ollut ihmeellistä. Minä taas totean, että tämän paremmassa minä en ole koskaan käynytkään.
Jotenkin harmittaa, että mies näkee maailmaa ja kulttuuria ja hienoja ravintoloita "firman piikkiin", mutta ei ole yhtään kiinnostunut suunnittelemaan reissua minun kanssani. Minun pitäisi huolehtia matka, jos sellaisen haluan. Katsoa yksikseni mielenkiintoinen matkakohde, varata hotellit, lentoliput ja kuljetukset. Toimia siis matkanjärjestäjänä.
Tai sitten järjestän matkan ihan itselleni ja jätän miehen kotiin.
Mitä ajattelette?
Kommentit (742)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei paljoa vaadi pikkupomonq lähteä valmiiseen pöytään työreisuilla. Kaikki on hoidettu. Ei vältte tartte puhua vierasta kieltä kuin tylasioissa. T. Pomo"
Samoin olis ollut näillä kahdenkeskisillä lomamatkoilla. Mä järjestän kaiken. Ainut ero on, että mies joutuu maksamaan omasta matkastaan, eikä tarvi puhua työasioista, jos ei halua.
ap
Se vaatii sen että ainoa vapaa menee tehdessä jotain mistä ei pidä
Joo, se on kieltämättä kamala rangaistus joutua viettämään aikaa vaimonsa/perheensä kanssa.
On siinä taas jollakin ongelma. Jos tuo on elämäsi suurin ongelma, niin ole tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapset ei kaipaa ulkomaanreissuja kuin silloin, kun toinen vanhemmista ryhtyy lasta manipuloimaan, että "että isi se vaan reissaa, me ei koskaan...". Minusta ap on itsekäs: hänellä on ollut kaikki mahdollisuudet saada samanlainen työ kuin miehellään on, mutta hän on valinnut pienemmän työmäärän, pienemmän palkan ja elämisen miehen siivellä."
Millä perusteella väität, että teen vähemmän töitä ja elän mieheni siivellä?
Ap
Itsehän niin kerroit. Näennäisesti voit tehdä töitä saman verran mutta palkka ratkaisee eli TULOS
Jos puhutaan työnteon määrästä, puhutaan työntekoon käytetystä ajasta ja vaivasta. Palkasta puhuminen on sitten eri asia ja se ei toisaalta myöskään ole mikään (pelkkä) oma valinta paljonko tienaa.
Ap:n mies on kyllä tiennyt valitsevansa pienituloisen puolison (joka tosin sittemmin on vaihtanut alaa ja päässyt paremmille ansioille), silloin sitä pitäisi ymmärtää että saattaa joutua maksamaan jostain enemmän jos perheen yhdessä haluaa. Jos ei ole valmis jakamaan omastaan, kannattaa hommata puoliso samalla tulotasolla tai ainakin jättää lapset tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuinka varmaa on, että nuo todella ovat olleet työmatkoja eikä reissuja kavereiden kanssa?"
No usein taksi on tullut hakemaan hänet kotipihasta, niin oletan olleen työmatkoja.
ap
Todennäköisempää on kyllä että hänellä on sidechick. Osa saattaa toki olla työmatkojakin mutta niiden alle on hyvä peitellä kaikenlaisia kuvioita kun niistä ei välttämättä "saa" kaikkea kertoa. Onko tullut vähän lapsesta kiloja ja paikat roikkuu erilailla kun ennen?
No ei ois ihme jos olisikin vähän kroppa rupsahtanut, jos on yksin hoitanut lapsen, opiskellut työn ohessa ja myöhemmin työn ja perheen ohessa lisää, saamatta lainkaan tukea toiselta. Ei siinä pahemmin jää aikaa panostaa omaan ulkonäköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Maksan itse kampaajani ja kosmetiikkani sekä vaatteet. "
VAutsi, oikein ite!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuinka varmaa on, että nuo todella ovat olleet työmatkoja eikä reissuja kavereiden kanssa?"
No usein taksi on tullut hakemaan hänet kotipihasta, niin oletan olleen työmatkoja.
ap
Todennäköisempää on kyllä että hänellä on sidechick. Osa saattaa toki olla työmatkojakin mutta niiden alle on hyvä peitellä kaikenlaisia kuvioita kun niistä ei välttämättä "saa" kaikkea kertoa. Onko tullut vähän lapsesta kiloja ja paikat roikkuu erilailla kun ennen?
No ei ois ihme jos olisikin vähän kroppa rupsahtanut, jos on yksin hoitanut lapsen, opiskellut työn ohessa ja myöhemmin työn ja perheen ohessa lisää, saamatta lainkaan tukea toiselta. Ei siinä pahemmin jää aikaa panostaa omaan ulkonäköön.
Niinpä. Siinähän se juju on ja samalla se sudenkuoppa. Itsestä huolen pitäminen. Tätä painotetaan Tinderissä, eikä suotta.
Alkaa ne "työmatkat" kiinnostaa puolisoa yhä enemmän. Jossain kohtaa se totuus sitten paljastunee.
Mikä luokkaero tuo on,palkkaero.Ei luokkayhteiskuntaa Suomeen ja ihan mahdotonta onkin jos nykyinen tilanne jatkuu.Tämä maa on kuin Romania.Pyrokraatit varmaan on olemassa muuten akateeminen työttömyys on huipussaan.Se mitä kukin perh.maksaa mistäkin.On omaasiansa.Sovi sen miehesi kansssa asioista.Niin muutkin tekee.Hölmöä tänä aikana matkustella ulkomailla.Ilmastokysymys.Suomesta löytyy kesäisin paljon asioita.Turhaa rahan törsäystä lähtee ulkom.Eihän aloittaja kyllä kertonut miten minne lomille..Hienosto ihmiset haluaa ulkomaille.Olevonaan parempaa väkeä.Ikinä tiedä milloin ei työtä ole.Pitäisi varautua aina.Näitä tarinoitaan riittää suomessa kun kaikki loppui ja meno,joku taloudellinen vakaus olla pitää.Ei velkaa,vaan osta kaikki käteisellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei paljoa vaadi pikkupomonq lähteä valmiiseen pöytään työreisuilla. Kaikki on hoidettu. Ei vältte tartte puhua vierasta kieltä kuin tylasioissa. T. Pomo"
Samoin olis ollut näillä kahdenkeskisillä lomamatkoilla. Mä järjestän kaiken. Ainut ero on, että mies joutuu maksamaan omasta matkastaan, eikä tarvi puhua työasioista, jos ei halua.
ap
Joo, se on kieltämättä kamala rangaistus joutua viettämään aikaa vaimonsa/perheensä kanssa.
Jos se tapahtuu lentokoneessa tai muualla ei muilaisassa. Matkustamista tällä tsrkoitin kuten hyvin tiesit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tekosyitä riittää ja sitten ihmetellään kun miekkonen lähtee nuoremman ja freesimmän matkaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapset ei kaipaa ulkomaanreissuja kuin silloin, kun toinen vanhemmista ryhtyy lasta manipuloimaan, että "että isi se vaan reissaa, me ei koskaan...". Minusta ap on itsekäs: hänellä on ollut kaikki mahdollisuudet saada samanlainen työ kuin miehellään on, mutta hän on valinnut pienemmän työmäärän, pienemmän palkan ja elämisen miehen siivellä."
Ap
Olen kyllästynyt kuulemaan tätä, että mä en muka tee itse asioiden eteen mitään. On totta, että hölmönä tyttönä lähdin 15 vuotta sitten opiskelemaan ensin huonopalkkaiselle alalle, kun ei käynyt mielessäkään, että tytöt vois mennä miesvaltaisille aloille. Palkoista ei peruskoulussa ja lukiossa puhuttu ja 18-vuotiaalle minulle 2500 €/kk oli valtava mälli rahaa, kun oli tottunut vaan karkkirahoihin.
Kun hiffasin
Hohhoijaa AP. Mies on käyttänyt sinua hyväkseen ja käyttää edelleen, ja silti sinä kuuntelet tätä koirien räkyttämistä ja näykkimistä, ihan kuin sinun pitäisi olla joku graalin malja ja ikuisen seksin, äidinmaidon ja rahan lähde. Ymmärätkö, että vaikka makaisit viimeisilläsi maassa niin, että puolet raajoistasi on syötynä, vieressäsi on mies joka sättii sinua h uoraksi ja siipeilijäksi. Miesten väkivaltaisuus - mukaanlukien henkinen väkivalta eli esim. siipeilijäksi hakkuminen - ei ole sidoksissa siihen mitä sinä teet, vaan siihen, mitä he ovat. Väkivaltaisia. Nykyään vaimoa ei saa enää hakata ja r aiskata, no saa edelleen pahoinpidellä psykologisesti, taloudellisesti ja käyttää hyväkseen seksuaalisesti, jne. Mitäpä mies sitten tekee - no juuri tätä tietysti.
Miksi itse reagoit syyllistämiseen, joka ei ole totta. Tajuatko, että tuo rakkilauma ei lopeta koskaa kiusaamistasi ja hyväksikäyttöäsi, niin kauan kun syyllistyt jokaisesta vihaisesta sanasta, oli sille perää tai ei
Tiedät itse että olet antanut perheeseen paljon enemmän kuin mies. Ja kaikki tietävät senkin, että jos lopettaisit, mies saisi raivarit ja etsisi vaan uuden hyväksikäytettävän, sen sijaan että antaisi takaisin. MITÄ SITTEN? Aiotko elää kuin alistettu rotta loppuelämäsi sen vuoksi, että mies on hyväksikäyttäjä? Sillä, miten hyväksikäyttäjä tai nämä räkyttävät piskit reagoivat reiluun rajanvetoon, ei ole mitään tekemistä sinun arvosi tai hyvyytesi kanssa. Arvosta itse itseäsi. Niin kauan kun et arvosta, eivät muutkaan arvosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No, voitko väittää ettei olisi? Mieluummin ehkä matkalle "aikuista" freesiä seuraa kuin valittava vaimo ja kitisevä mukula.
Vierailija kirjoitti:
"Näennäisesti voit tehdä töitä saman verran mutta palkka ratkaisee eli TULOS"
Palkka ei ole sama asia kuin työn teko vaan se on siitä työstä saatava korvaus. Paljon työtä tekevä voi saada silti vähän palkkaa ja vähän työtä tekevä paljon palkkaa.
Työnteossa ei ole mitään näennäistä.
Lähtökohtaisesti ei kannata tehdä paljon töitä ja saada vähän palkkaa. Se on todella tyhmää ja beta käytöstä. Ole alfa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen kyllästynyt kuulemaan tätä, että mä en muka tee itse asioiden eteen mitään. On totta, että hölmönä tyttönä lähdin 15 vuotta sitten opiskelemaan ensin huonopalkkaiselle alalle, kun ei käynyt mielessäkään, että tytöt vois mennä miesvaltaisille aloille. Palkoista ei peruskoulussa ja lukiossa puhuttu ja 18-vuotiaalle minulle 2500 €/kk oli valtava mälli rahaa, kun oli t
Trolololololololooooo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
T
Lähtekööt. Terve menoa vaan. Ei ole hyvälle naiselle menetys päästä eroon paskasta riistäjämiehestä, vaikka tämä lähtisi antarktikselle, jahtaamaan teinipimppaa tai vaikka narun jatkoksi. Oleellista on se, että nainen pääsee eroon kiusaajasta aja alistajasta, ja elämään omaa elämäänsä, takaisin kiinni hyvinvointiin ja onneensa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No, voitko väittää ettei olisi? Mieluummin ehkä matkalle "aikuista" freesiä seuraa kuin valittava vaimo ja kitisevä mukula.
Höpö höpö. Mies käy noilla yritysmaksoilla siksi, että yritys maksaa viulut ja itse saa olla riippana. Ei ole mitään tekemistä vaimon ja lapsen kanssa tällä, kyseessä on puhtaasti taloudellinen järjestely. Firman suorastaan kannattaa järjestää työmatkoja, jottei tee voittoa ja joudu maksamaan siitä veroja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niinpä. Siinähä
Jos mies on seksiaddikti ja kuvittelee että työssäkäyvä 50/50 ja synnyttävä vaimo toimii näiden kahden täyspäivätyön lisäksi vielä hänen h uoranaan, niin ei ansaitse muuta kuin sen h uoran. Ja tuollaisten miesten lapset myös kadulle
Teillä on ap aivan selkeästi kahden eri elintason perhe, ja omasta kokemuksesta sanon, etten suostuisi tuohon enää koskaan. En suostuisi maksamaan enää puolia kaikesta vaan tulojeni mukaan, ja alkaisin laittaa rajoja myös ajan- ja rahankäyttöön ellen vain ottaisi kokonaan erillisiä talouksia, eli eroaisi. Miehellä tuntuu olevan muutakin hämärää, koska jos hän oikeasti käy työpaikan puolesta ulkomailla, niin vähän ihme menoa nyt - oletko varma, ettei hänellä ole sivusuhdetta, koska en ole ikinä työn puolesta reissatessa ehtinyt käydä kuin korkeintaan messuhallin tai toimiston vessassa semminkin olemme etsineet iltamyöhällä ruokapaikkaa? Ihan jopa meidän toimarit ovat olleet samassa porukassa, kukaan mitään ryyppäämään ja fine dinengeille ehdi, eli nyt mies leuhkii asioilla joita ei ole tapahtunut tai häärää jotain muuta mikä ei kestä päivänvaloa :D Lisäksi kaikki firmat säästävät nyt todella paljon, eli kaikki reissut on vedetty niin tiukoille aikatauluiltaan, et sinne ei jäädä yhtään enempää kuhnimaan ellei käytä lomapäiviä ja maksa itse ylijääneitä päiviä hotelliin ja lentoihin. Yritimme tätä kerran, mutta firma ilmoitti, että omaan piikkiin menee niin kuin kuuluukin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen suuresti, että mies tuohtuu jos nyt varaan matkan minulle ja lapselle. En toki tiedä, mutta epäilen, ettei hän oikeasti haluaisi jäädä kotiin jos me lapsen kanssa lähdetään.
Kysyin häneltä jo matkustamisesta ja hän sanoi ettei saa siitä mitään. Oletan, ettei hän silloin ole halukas lähtemään matkalle.
Ap
Ainakaan sinun kanssasi... Toisen kanssa tilanne voisi olla aivan erilainen.
No jos mies haluaa mielummin jonkun toisen kanssa, niin mies on hyvä ja sanoo sen suoraan. Emme kumpikaan ole toisistamme taloudellisesti riippuvaisia.
Ap
Erikoiselta vaikuttaa teidän elämä. Voin toki kommentoida vain omasta puolestani.
Itse tienaan n.tuplasti (brutto) mieheeni nähden, hän nippanappa keskituloinen, itse hyvätuloinen. Minä myös vastuussa perheen matkajärjestelyistä pääasiassa, myös maksajana. Tämä ok, sillä haluan matkustaa perheenä, en yksin. Jos haluan 5 tähden hotellin, niin en vaadi että toisen pitäisi pystyä sitä pienempituloisena maksamaan vaan haluan tarjota elämyksiä toisellekin. Elämme muutoin ihan tasavertaista elämää, hän huolehtii tietyistä arjen asioista ja minä tietyistä, ja yhdessä ollaan vastuussa koko paketista :)
En matkusta nykyisin työssäni, enkä haluaisikaan.
Ehkä teidän pitäisi jutella toiveistanne ja tilanteestanne?
Ihme vatulointia sinulla: epäien, luulen, oletan. Mikset vaan puhu ja kommunikoi miehesi kanssa ihan suoraan! Sano, että sinulle olisi tärkeää matkustella, mieluiten yhdessä koko perheen kanssa, mutta tarvittaessa kahdestaan lapsen kanssa. Kysy mieheltä, tulisiko hän mukaan, että se olisi sinusta ihanaa. Mutta jos ei halua tulla, niin sitten reissaat lapsen ja ystävien kanssa. Miestä on houkuteltu mukaan, mitä siitä, jos hän pahastuu kun te lähdette, jos itse on päättänyt olla lähtemättä mukaan.