Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokkaero parisuhteessa

Vierailija
01.03.2025 |

Vähän kärjistetty otsikko, mutta kertoo olennaisen aiheesta.

Me ollaan siis 30 vuotiaita 10 vuotta avioliitossa ollut pariskunta, jossa miehen urakehitys on johtanut jonkinnäköiseen "kastieroon" suhteessa. 

Ollaan alettu seurustelemaan lukion jälkeen 20-vuotiaina opiskelijoina. Muutaman vuoden jälkeen syntyi lapsi ja mentiin naimisiin.

Hölmönä opiskelin ensin naisvaltaiselle alalle, jossa palkkakehitys hinkkasi paikoillaan. Mentiin samana vuonna työelämään ja viiden vuoden aikana mun palkka oli noussut 50€/kk ja miehen 1000€/kk. Vaihdoin sitten alaa ja nyt mulla pari vuotta työkokemusta ja suomalaisen mediaanipalkka. Olen asiantuntijatyössä, mutta työhöni kuuluu myös "käsienlikaamista". Toistaiseksi ei matkustelua. 

Mies on kuitenkin samalla edennyt urallaan todella nopeasti ja tienaa nyt melkein tuplasti sen, mitä minä.

Meillä on molemmilla omat rahat ja maksetaan kaikki 50/50. Tämä ei sinällään haittaa, ei minulla ole miehen rahoihin mitään oikeutta, eikä omakaan palkkani huono ole.

Mutta se mikä painaa... Koska mies on edennyt jonkin sortin johtajaksi, hän käy kerran pari vuodessa ulkomaanmatkoilla ja käyvät reissuissaan katsomassa nähtävyyksiä ja syömässä 5 ruokalajin illallisia yms..

Yritän aina välillä ehdottaa, josko lähdettäisiin yhdessä ulkomaanmatkalle. Miestä vaan ei kiinnosta hiukkaakaan katsoa kanssani mitään matkakohteita tms. vaan jos reissun haluan, saan sen yksin varata. Mies lähtee kyllä mukaan järjestämälleni reissulle ja oletettavasti maksaa siitä puolet myös. Olen kerran järjestänyt meille matkan Espanjaan. Jostain "tavallisisen tason" ravintoloista mies saattaa todeta, että eipä ollut ihmeellistä. Minä taas totean, että tämän paremmassa minä en ole koskaan käynytkään. 

Jotenkin harmittaa, että mies näkee maailmaa ja kulttuuria ja hienoja ravintoloita "firman piikkiin", mutta ei ole yhtään kiinnostunut suunnittelemaan reissua minun kanssani. Minun pitäisi huolehtia matka, jos sellaisen haluan. Katsoa yksikseni mielenkiintoinen matkakohde, varata hotellit, lentoliput ja kuljetukset. Toimia siis matkanjärjestäjänä.

Tai sitten järjestän matkan ihan itselleni ja jätän miehen kotiin.

Mitä ajattelette?

Kommentit (742)

Vierailija
241/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja puhuu siis tuloeroista, kuten on moneen kertaan sanottu. Mutta jos puhutaan luokkaeroista, se näkyy käytöksessä. Korkeammissa sosiaaliluokissa lapset opetetaan pienestä pitäen esittäytymään, pukeutumaan, ruokailemaan ja seurustelemaan. Hyvin kasvatettu ihminen pyyhkii jalkineet mennessään sisälle, ripustaa vaatteet henkariin ja osaa keskustella erilaisten ihmisten kanssa. Käytös on hillittyä ja kohteliasta, puheenaiheet ei lopu, on yleissivistystä.  Viimeistään ruokapöydässä sen näkee, miten istutaan, miten syödään, tunnetaanko ruokalajit jne. Voihan näitä aikuisenakin opetella, mutta sivistynyt ihminen käyttäytyy luontevasti hyvin 

Mitä haet tällä takaa? Mies on huono-osaisemmasta perheestä lähtöisin, kuin minä. Minä olin meistä varakkaampi suhteen alussa. Noh, roposista puhuttiin tuolloin, mutta ostin esimerkiksi enemmän ruokaa ja aj

Minusta vaikuttaa siltä, että olette ihan samalta viivalta lähteneet. 

Vierailija
242/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mies ei halua matkustaa sinun kanssa, eikö tämä ole nyt ihan päivänselvää?

Sinä matkustat yksin tai ystäviesi kanssa. Ei puolisoa voi pakottaa matkustamaan vapaa-ajalla. 

Niin. Ja se kertonee parisuhteen tilanteesta riittävästi.

En itse jatkaisi tuossa liitossa. Joku kommentoikin, että ap on asuinkuluja maksava kodinhoitaja, ja miehen mielenkiintoinen elämä on sitten ihan muualla.

Kyllä ap:n mies vaikuttaa ihan siltä, että yhdessäolo kiinnostaa. Molemmat vaan jostain syystä pelkäävät tehdä päätöksiä ja toisaalta odottavat toiselta liikoja. Mies ehdottelee niin Puolaa, Ahvenanmaata kuin ravintolaa, ja odottaa, että ap puolestaan veisi asiaa eteenpäin. Ap puolestaan odottaa, että mies pystyisi tekemään päätöksiä ja ylipäätään suunnittelemaan jotain.. 

Onko se liikaa vaadittu, että vaikka avaisi ne linkit niistä hotelleista ja sanoisi edes mielipiteensä?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteletteko oikein asioista vai miten te kommunikoitte? Kuulostaa siltä, että te odotatte toisiltanne asioita osaamatta sanoa sitä ääneen. Ja samalla pelkäätte tehdä päätöksiä, kun pelkäätte toisen reagtiota. Koet syyllisyyttä, että teet päätöksiä miehen puolesta rahojen kulutuksen suhteen on myös hassua, jos todellista tarvetta säästää ei ole.

Vierailija
244/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako miestä pakottaa matkustamaan, kun hän ei siitä ilmiselvästi pidä? Oma mieheni oli alusta alkaen sellainen, että hän lähti suht mielellään matkoille, mutta stressaantui matkoilla tosi paljon. Monesti ajattelin, etten enää ikinä matkusta hänen kanssaan, koska mikään ei ollut hyvin ja hän selvästi ahdistui. Esimerkiksi rantalomalla hän saattoi kieltäytyä tulemasta altaalle. Lukemani perusteella ap:n mies vaikuttaa samanlaiselta. Se yhdistettynä tarkkaan rahankäyttöön tekee lomamatkoista erittäin epätoivottuja.

Työmatkat ovat erilaisia, koska silloin on päällä työrooli. Ei työkavereille voi valittaa samoin kuin vaimolle, että olipa surkea ravintola tai huono sänky. Lisäksi työmatkat ovat pakollisia eikä niitä tarvitse maksaa itse.

Miksi hän sitten näyttää kuvia nähtävyyksistä ja kertoo mielenkiintoisia tarinoita matkoiltaan? Ei ole selvästikä

Tuo on nykymiehille todella yleistä. Perjantaina pämpätään poikakavereiden kanssa ja lauantain ajellaan tyttöystävän luokse "hoitoon", käyttämään tätä seksuaalisesti hyväksi, jne. Arvostus naiseutta kohtaan on 0, ja kiinnostus niissä poikien jutuissa

Ei tuollaisten miesten kannattaisi antaa pariutua ollenkaan. Naisen on parempi elää yksin ja lapsetta, kuin hyväksikäyttösuhteessa, missä häntä kohdellaan kuin piikaa

Vierailija
245/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kaikilla on ihan samat mahdollisuudet edetä työurallaan, joten ap voi katsoa peliin. Kannattaa naiset oppia vaatimaan omasta osaamisesta kunnon palkkaa, niin ei tarvitse ihmetellä, kuinka mies tienaa yleensä teitä enemmän.

Jaahas, ja kun nainen siihen uraan täysillä keskittyy "samalla lailla kuin mies", niin eipä ole naisella ketään, joka siinä sivussa pyöräyttäisi mukulan tai pari, ja saisi yhtaikaa sen haluamansa perheenkin. Niin kuin ap:n mieskin on tehnyt. Jos ap olisi tehnyt samalla tavalla kuin miehensä, niin heillä ei perhettä edes olisi. Että katoppa itse ihan niitä faktoja, et tarvi edes peiliä siihen.

Eikä tarvi tuollaisella suhtautumisella sitten miestenkään ihmetellä, kun perhettä ei saa, jos asenne ja realiteetit on noin ikävästi vääristyneet.

Sun mukaan naisen pitää tehdä siis sama kuin miehen, plus sitten toinen mokoma päälle (lasten teko) siinä sivussa. Ja ongema tässä on mielestäsi vain siinä, että naiset ei osaa "vaatia omasta osaamisestaan kunnon palkkaa"? No totta ehkä osin sinänsä, että siitä lapsenteosta voisi etukäteen mieheltä vaatia kunnon "palkan". Tosin kunnon miehet, joiden kanssa kannattaa sitä perhettä perustaa, älyää tuota lastentekohommaakin ja kaikkia sen vaatimuksia naiselle, arvostaa suuresti.

Eri asia sitten, jos lapsia ei ollenkaan halua. Tosin todellisesta kumpanuudesta itsekkään miehen kanssa ei kannata haaveilla muutenkaan, siis sellaisesta kumppanuudesta, jossa ilot ja surut jaetaan ja toisiaan tuetaan puolin ja toisin tarvittaessa, eikä eletä esim. eri elintasoilla. Elämän ytimessä kun kyse on paljon muustakin kuin rahasta, mm. aidosta rakkaudesta ja välittämisestä.

Vierailija
246/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se liikaa vaadittu, että vaikka avaisi ne linkit niistä hotelleista ja sanoisi edes mielipiteensä?

Ap

Kokeile rauhassa odottaa. Hoidat lapsen hoidon ja lennot heti tänään, ja sitten laitat ne linkit muutamista hotelleista esim. Stalinin hampaan läheltä. Matkan lähestyessä mies kyllä heränneet jossain vaiheessa asiaan. Molemmilta Varsovan kentiltä saa Uberin eli kulku on helppo hoitaa. Myös kaupungissa matkustus helppoa ja halpaa noilla. Itse matkalla sitten vaikka menette kaljakuppilaan tai kahvilaan ja yhdessä selaatte ravintoloita ja nähtävyyksiä puhelimesta, jos mies ei ole aiemmin asiaa miettinyt. Ja reagoit, jos mies jotain ehdottaa varaamalla sen ravintolan. 

Vierailija
247/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen ei koskaan pariudu miehen kanssa joka kuuluu alempaan yhteiskuntaluokkaan mitä nainen itse on. Jos mies on duunari se voi pairutua korkeintaan duunarin kanssa mutta jos mies on lääkäri tai lentäjä niin mies voi valita naisen kuin naisen parisuhteeseen. 

Mitäs jos katsoisit tosimaailmassa realistisesti vähän ympärillesi joskus. Teoria ei ole mitään, jos se ei vastaa todellisuutta isolta osalta.

Pieni korrelaatio keskimäärin on vain pieni korrelaatio keskimäärin, ei muuta. Toki hyvä koulutus tai työpaikka miehellä on yksi vetovoimatekijä muiden muassa yleisesti ottaen, mutta ei sitä nyt pidä paisutella ihan valheellisiin mittasuhteisiin unohtaen kaikki monet muut oleelliset tekijät, jotka pariutumiseen tai rakastumiseen vaikuttaa, jotka vaihtelevat paljonkin eri ihmisillä ja ihmisryhmillä. 

Vierailija
248/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista kuunnella kärpäsenä katossa teidän keskusteluita, jos toisaalta sanot, ettei mies mitään ehdota, mutta samalla sanot, että juuri tänään mies puhui Puolasta? Mies varmaan odottaa, että hänen puheiden perusteella sinä etenisit konkretiaan ja toisaalta sinä odotat häneltä konkretisia päätöksiä. Oletko kysynyt häneltä suoraan, miksei sitten tee selkeää esitystä tai katso lentoja valmiiksi, mitä hän vastaa? 

Vierailija
249/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta alkaa tuntua, että mies taitaa olla naimisissa firmansa kanssa, eikä minun. 

Yritin kerran herätellä arvokeskustelua kysymällä hänen arvoistaan. Hän luetteli tyyliin "innovatiivisuus, luovuus, yhteistyö". 

Arvatkaa kaksi kertaa, mitä arvoja nuo olivat.

Ap

Vierailija
250/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä järjestämistä on siinä, että kun mies tästä puhuu, niin kaivat sen puhelimen ja teet varauksen? Ja totta kai mies maksaa, jos näin tuossa

Otan kyllä tästä neuvosta kiinni ja varaan sen Puolan matkan, koska mies puhui siitä viimeksi juuri tänään. En vaan ymmärrä, jos nimenomaan hän haluaa Puolaan, niin miksei voi sitten katsoa jotakin valmiiksi"

Tämä on ihan toisenlainen ongelma. Mun mies ei ole koskaan järjestänyt yhtään mitään. Hän tosin maksaa suurimman osan reissuista. En edes odota hänen järkkäävän JA maksavan.

Jos haluat saada asian ratkeamaan, niin sitten alat itse hoitamaan asioita ja pyydät vain rahat mieheltä. Jos haluat miehen hoitavan jotain, niin sun pitää sanoa se ääneen. Eli esim. se sinun Puolan matkan idea oli hyvä, varaatko meille matkan sinne silloin ja silloin?

Älä hyvä nainen enää maksa mitään 50-50 vaan suhteessa tuloihin tai mies maksaa, olethan sinä nyt vuosia sponsoroinut häntä vähistä rahoistasi. 

Vierailija
251/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei pidä matkustamisesta vapaa-aikana?  Pitäisikö sinun hyväksyä, ettette pidä samoista asioista?

Onko sinulla siskoa tai ystävää, jonka kanssa voisit matkustaa?

Vierailija
252/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta alkaa tuntua, että mies taitaa olla naimisissa firmansa kanssa, eikä minun. 

Yritin kerran herätellä arvokeskustelua kysymällä hänen arvoistaan. Hän luetteli tyyliin "innovatiivisuus, luovuus, yhteistyö". 

Arvatkaa kaksi kertaa, mitä arvoja nuo olivat.

Ap

"Arvokeskustelu" on nykyään pitkälti työelämäjargonia, hän vastasi diskurssin mukaisesti.

Vierailija
253/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja puhuu siis tuloeroista, kuten on moneen kertaan sanottu. Mutta jos puhutaan luokkaeroista, se näkyy käytöksessä. Korkeammissa sosiaaliluokissa lapset opetetaan pienestä pitäen esittäytymään, pukeutumaan, ruokailemaan ja seurustelemaan. Hyvin kasvatettu ihminen pyyhkii jalkineet mennessään sisälle, ripustaa vaatteet henkariin ja osaa keskustella erilaisten ihmisten kanssa. Käytös on hillittyä ja kohteliasta, puheenaiheet ei lopu, on yleissivistystä.  Viimeistään ruokapöydässä sen näkee, miten istutaan, miten syödään, tunnetaanko ruokalajit jne. Voihan näitä aikuisenakin opetella, mutta sivistynyt ihminen käyttäytyy luontevasti hyvin 

Kyllä ja näihin kuuluvat myös perinteiset sukupuoliroolit, eli mies elättää, lahjoo, tarjoaa, jne. Tämä on 50/50 liitto eli kyseessä on vaurastunut köyhä

No kyllä musta tuntuu, että mies on myös tavallaan siirtynyt ylempään yhteiskuntaluokkaan. Syö finedining ravintoloissa ja maistelee viskejä tms. Tosin ei menisi niihin, jos joutuisi itse maksamaan ne. Minulla ei taas ole mitään kokemusta tuollaisesta. Ehkä mä varaan itelleni pöydän jostain ravintolasta.

Ap

Vierailija
254/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut oleellinen kysymys kuuluu, miksi olet vielä miehen kanssa? Teillä ei ole vain erilaiset tulot vaan kokonaan erilliset elämät. Kuulostaa siltä, ettei mies ole juurikaan sinusta kiinnostunut. Olet oletettavasti pelkkä inkubaattori, lastenvahti, sisäkkö, siivooja, pyykkäri, kokki, mitänäitänyton. Mies elää omaa elämäänsä ja sinä mahdollista miehen elämän ja jopa vielä maksat puolet kuluista. Huippu diili, miehelle. 

Vierailija
255/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kateellinen hän työmatkoistaan? Yritä päästää kateudesta irti. Varmasti sinun ammatissasi ja työssäsi on hyviä puolia, joita hänellä ei ole.

Olen itse tehnyt aikanaan työssä paljon työmatkoja enkä kaipaa niitä ollenkaan. Tuntuu että muut piti niitä silloin epärealistisen hohdokkaina.

Vierailija
256/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista kuunnella kärpäsenä katossa teidän keskusteluita, jos toisaalta sanot, ettei mies mitään ehdota, mutta samalla sanot, että juuri tänään mies puhui Puolasta? Mies varmaan odottaa, että hänen puheiden perusteella sinä etenisit konkretiaan ja toisaalta sinä odotat häneltä konkretisia päätöksiä. Oletko kysynyt häneltä suoraan, miksei sitten tee selkeää esitystä tai katso lentoja valmiiksi, mitä hän vastaa? 

Ongelma taitaa olla siinä että mies ei ehdota niitä kohteita mihin nainen haluaisi niin tämän takia nainen valehtelee että mies ei koskaan ehdota mitään. Taitaa lopulta kyse olla siittä että nainen haluaisi kohteeseen missä mies on järjestänyt kaiken, maksanut kaiken että nainen vaan tulee paikanpäälle nauttimaan kohteesta mihin yksin nainen haluaa matkustaa. Ensin valittaa että mies vaikka ehdottaisi jotain että naisnen voisi järjestää mutta kun mies ehdottaa niin mitään ei tapahdu siis muuta kun naisen valehtelu että mies ei koskaan ehdota edes

Vierailija
257/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä järjestämistä on siinä, että kun mies tästä puhuu, niin kaivat sen puhelimen ja teet varauksen? Ja totta kai mies maksaa, jos näin tuossa

Otan kyllä tästä neuvosta kiinni ja varaan sen Puolan matkan, koska mies puhui siitä viimeksi juuri tänään. En vaan ymmärrä, jos nimenomaan hän haluaa Puolaan, niin miksei voi sitten katsoa jotakin valmiiksi"

Tämä on ihan toisenlainen ongelma. Mun mies ei ole koskaan järjestänyt yhtään mitään. Hän tosin maksaa suurimman osan reissuista. En edes odota hänen järkkäävän JA maksavan.

Jos haluat saada asian ratkeamaan, niin sitten alat itse hoitamaan asioita ja pyydät vain rahat mieheltä. Jos haluat miehen hoitavan jotain, niin sun pitää sanoa se ääneen. Eli esim. se sinun Puolan matkan idea oli hyvä, varaatko meille matkan sinne silloin ja silloin?

Älä hyvä nainen enää maksa mitään 50-50 vaan suhteessa tuloihin tai mies maksaa, olethan sinä n

Tässäkin tuntuu niin hölmöltä vaan se, kun mies on puhunut Puolasta juuri siksi, että on itse käynyt siellä useammankin kerran työmatkalla ja "haluaisi viedä minutkin katsomaan paikkoja". Niin haluaa vai ei halua?

Ap

Vierailija
258/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hyvä nainen enää maksa mitään 50-50 vaan suhteessa tuloihin tai mies maksaa, olethan sinä n

Lopettamaa nyt hyvät naiset sitten valehtelu että haluatte tasa-arvoa kun selvästikin se ei kelpaa!!! Naiset haluaa tasa-arvoa mutta naisille ei koskaan kelpaa 50/50 suhde. Tulot johtuu ihan itse tekemistä koulutusvalinnoista. Ei se ole miesten vikaa että nainen haluaa kouluttautua matalapalkka alalle niin ei siittä naisen valinnasta saa miestä rangaista!

Vierailija
259/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ongelma taitaa olla siinä että mies ei ehdota niitä kohteita mihin nainen haluaisi niin tämän takia nainen valehtelee että mies ei koskaan ehdota mitään. Taitaa lopulta kyse olla siittä että nainen haluaisi kohteeseen missä mies on järjestänyt kaiken, maksanut kaiken että nainen vaan tulee paikanpäälle nauttimaan kohteesta mihin yksin nainen haluaa matkustaa. Ensin valittaa että mies vaikka ehdottaisi jotain että naisnen voisi järjestää mutta kun mies ehdottaa niin mitään ei tapahdu siis muuta kun naisen valehtelu että mies ei koskaan ehdota edes"

Kyllä mies joskus tosiaan ehdottaa jotakin. Mutta sitten kun alan katsella ja suunnitella matkaa, ei ota kantaa edes kohdekaupunkiin. Ei hotelliin. Ei budjettiin. En minä tiedä kai minä tässä sitten olen se saamaton.

Ap

Vierailija
260/742 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa vai ei halua? Ei tässä muu auta,  kuin kysyä mieheltä itseltään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan