Luokkaero parisuhteessa
Vähän kärjistetty otsikko, mutta kertoo olennaisen aiheesta.
Me ollaan siis 30 vuotiaita 10 vuotta avioliitossa ollut pariskunta, jossa miehen urakehitys on johtanut jonkinnäköiseen "kastieroon" suhteessa.
Ollaan alettu seurustelemaan lukion jälkeen 20-vuotiaina opiskelijoina. Muutaman vuoden jälkeen syntyi lapsi ja mentiin naimisiin.
Hölmönä opiskelin ensin naisvaltaiselle alalle, jossa palkkakehitys hinkkasi paikoillaan. Mentiin samana vuonna työelämään ja viiden vuoden aikana mun palkka oli noussut 50€/kk ja miehen 1000€/kk. Vaihdoin sitten alaa ja nyt mulla pari vuotta työkokemusta ja suomalaisen mediaanipalkka. Olen asiantuntijatyössä, mutta työhöni kuuluu myös "käsienlikaamista". Toistaiseksi ei matkustelua.
Mies on kuitenkin samalla edennyt urallaan todella nopeasti ja tienaa nyt melkein tuplasti sen, mitä minä.
Meillä on molemmilla omat rahat ja maksetaan kaikki 50/50. Tämä ei sinällään haittaa, ei minulla ole miehen rahoihin mitään oikeutta, eikä omakaan palkkani huono ole.
Mutta se mikä painaa... Koska mies on edennyt jonkin sortin johtajaksi, hän käy kerran pari vuodessa ulkomaanmatkoilla ja käyvät reissuissaan katsomassa nähtävyyksiä ja syömässä 5 ruokalajin illallisia yms..
Yritän aina välillä ehdottaa, josko lähdettäisiin yhdessä ulkomaanmatkalle. Miestä vaan ei kiinnosta hiukkaakaan katsoa kanssani mitään matkakohteita tms. vaan jos reissun haluan, saan sen yksin varata. Mies lähtee kyllä mukaan järjestämälleni reissulle ja oletettavasti maksaa siitä puolet myös. Olen kerran järjestänyt meille matkan Espanjaan. Jostain "tavallisisen tason" ravintoloista mies saattaa todeta, että eipä ollut ihmeellistä. Minä taas totean, että tämän paremmassa minä en ole koskaan käynytkään.
Jotenkin harmittaa, että mies näkee maailmaa ja kulttuuria ja hienoja ravintoloita "firman piikkiin", mutta ei ole yhtään kiinnostunut suunnittelemaan reissua minun kanssani. Minun pitäisi huolehtia matka, jos sellaisen haluan. Katsoa yksikseni mielenkiintoinen matkakohde, varata hotellit, lentoliput ja kuljetukset. Toimia siis matkanjärjestäjänä.
Tai sitten järjestän matkan ihan itselleni ja jätän miehen kotiin.
Mitä ajattelette?
Kommentit (742)
Tuo ravintola tapaus, miksi ihmeessä te ette siinä samalla sitä ravintolaa varanneet, jos miehelläsi oli jo viikonloppukin ajatuksissa? Eli kun mies tätä sinulle esitti, niin saman tien olisit ja kaivanut puhelimen esille ja tehnyt varauksen? Mies ei selkeästi oikein osaa asioita syystä tai toisesta hoitaa, mutta selkeästi haluaa viettää kanssasi aikaa, jos kerran noin pitkälle suunnittelee.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ravintola tapaus, miksi ihmeessä te ette siinä samalla sitä ravintolaa varanneet, jos miehelläsi oli jo viikonloppukin ajatuksissa? Eli kun mies tätä sinulle esitti, niin saman tien olisit ja kaivanut puhelimen esille ja tehnyt varauksen? Mies ei selkeästi oikein osaa asioita syystä tai toisesta hoitaa, mutta selkeästi haluaa viettää kanssasi aikaa, jos kerran noin pitkälle suunnittelee.
Musta taas tuntuu, että haluaa antaa vaan turhia toiveita.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kyllä lasiperheessä tiukasti 50-50 kulujen jakoa, jos toisella on tuplasti paremmat tulot.
Perhe kun on myös yksikkö. Ja esim. lapsentekokin naisen osalta on iso panos yhteiseen elämään, eikä sekään mennyt 50-50.
Ja yleisesti ottan, jos ollaan tosissaan elämänkumppaneita, niin silloin niin hyvä kuin huonokin jaetaan keskenään aika pitkälle, sitähän se kumppanuus on.
Erityisesti, jos ollaan naimisissa. Mikäli avioehtoa ei ole, kyllä ne puolisonkin rahat ovat aloittajan rahat erotilanteessa. Ja avioliitossa on elatusvelvollisuus, mikä tarkoittaa sitä, että molemmilla tulee olla suunnilleen sama elintaso. Tässä tapauksessa mies siis maksaa enemmän, kun tienaakin enemmän.
Jos aloittajalla on kavereita, joiden kanssa lähteä reissuun niin ilman muuta tekee näin, kun miestä ei tunnu kiinnostavan. Sinänsä yksi tai kaksi työmatkaa vuodessa on vielä vähän. Siinä ei ole kadehdittavaa. Tökeröä on kehuskella niillä illallisilla. Oma puoliso käy ajoittain useinkin juhlatilaisuuksissa. Ei kadehdituta, kun tiedän ettei erityisesti niistä nauti. Joskus myös sovitaan, että niinä iltoina lapsen kanssa tilaamme kotiin jotain herkkua, kun puoliso istuu valmiilla illallisilla.
Vierailija kirjoitti:
Sanot sille miehellesi, että nyt riittää tämä soutaminen ja huopaaminen. Sanot, että haluat matkalle hänen kanssaan ja nyt heti varataan matka Lontooseen tai Roomaan tai minne ikinä sinä haluatkin. Miehesi on matkustanut tarpeeksi eikä ole suostunut matkustamaan kanssasi, joten sinä päätät kohteen. Istutte yhdessä tietokoneen ääreen, varaatte lennot, jotka maksatte miehesi luottokortilla. Sen jälkeen varaatte hotellin ja senkin maksatte miehen luottokortilla. Perillä syötte hyvin ja maksatte vuorotellen. Kunnon mies suostuu tähän.
Kunnon nainen ei lokkeile miehen rahapussilla vaan maksaa oman osuutensa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain selityksiä, että pitää varmistaa ensin töistä sitä ja tätä ja lapsen hoitokin ensin.
Ap
Varmistat toki lapsen hoidon ennakkoon ja tuskin miehelläkään töitä on pääsiäisen pyhinä. Vaikea uskoa, että mies jäisi kotiin, jos lennot on ostettu.
Joo tuskin hän jäisi kotiin. Joku siinä ajatuksessa vaan tökkii, kun mies tavallaan vaan tulee perässä. Olis ihan eri asia lähteä ihmisen kanssa, joka myöskin innostus silmissään olisi mukana joskus.
Ap
Luuletko, että hän innostuu sitten kohteessa? Kokeilet nyt vaan rohkeasti varata vaikka heti illalla lennot, niin matka on varattuna. Sitten vaikka whatsupilla laitat kolme hotellivaihtoehtoa ja kysymyksen, että mikä näistä? Nähtävyydet ja ravintolat sitten paikan päällä. Mies oikeasti voi myös itse pelätä, että sinä arvostelet hänen valintojaan tai sitten muuten hänelle on kotona vaikea tehdä päätöksiä. Silloin valitettavasti se olet sinä, jos yhdessä haluatte olla ja elää. Pariterapia olisi oikeasti teille hyvä paikka selvittää näitä juuri syitä tai sitten otatte parisuhdekirjan yms materiaalia tuonne matkalle mukaan. Nyt rohkeasti reissuun ap!
Vierailija kirjoitti:
Eli mies puhuu vievänsä minut ravintolaan ja minun pitäisi se sitten järjestää ja olettaa, että mies edelleen sen maksaa? Toiminko samoin noiden lahjojen kanssa, joista hän puhuu? Että ostan ne itte ja sitten pyydän mieheltä rahat niihin? Vaikka puolet!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot sille miehellesi, että nyt riittää tämä soutaminen ja huopaaminen. Sanot, että haluat matkalle hänen kanssaan ja nyt heti varataan matka Lontooseen tai Roomaan tai minne ikinä sinä haluatkin. Miehesi on matkustanut tarpeeksi eikä ole suostunut matkustamaan kanssasi, joten sinä päätät kohteen. Istutte yhdessä tietokoneen ääreen, varaatte lennot, jotka maksatte miehesi luottokortilla. Sen jälkeen varaatte hotellin ja senkin maksatte miehen luottokortilla. Perillä syötte hyvin ja maksatte vuorotellen. Kunnon mies suostuu tähän.
Kunnon nainen ei lokkeile miehen rahapussilla vaan maksaa oman osuutensa...
Miksi kukaan haluaisi olla kunnon nainen ja mitä se edes tarkoittaa? Yhteiskunnan luoma ihannekuva naisesta joka kärsii muiden vuoksi, omastaan välittämättä, huithait semmoselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain selityksiä, että pitää varmistaa ensin töistä sitä ja tätä ja lapsen hoitokin ensin.
Ap
Varmistat toki lapsen hoidon ennakkoon ja tuskin miehelläkään töitä on pääsiäisen pyhinä. Vaikea uskoa, että mies jäisi kotiin, jos lennot on ostettu.
Joo tuskin hän jäisi kotiin. Joku siinä ajatuksessa vaan tökkii, kun mies tavallaan vaan tulee perässä. Olis ihan eri asia lähteä ihmisen kanssa, joka myöskin innostus silmissään olisi mukana joskus.
Ap
Luuletko, että hän innostuu sitten kohteessa? Kokeilet nyt vaan rohkeasti varata vaikka heti illalla lennot, niin matka on varattuna. Sitten vaikka whatsupilla laitat kolme hotellivaihtoehtoa ja kysymyksen, että mikä näistä? Nähtävyydet ja ravintolat sitten paikan päällä. Mies oikeasti voi myös itse pelätä
Jos laitan linkit johonkin hotelleihin niin hän ei kyllä edes avaa niitä. Kuten sanoin, jos haluan matkalle, mun pitää päättää ja järjestää kaikki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Niin. Minkäänlainen reissu tuostakin tulisi. Valittaisiko mies taas kaikesta hotellista ruokiin? Mukavaa yhdessäoloa ehkä luvassa.
"Jos laitan linkit johonkin hotelleihin niin hän ei kyllä edes avaa niitä. Kuten sanoin, jos haluan matkalle, mun pitää päättää ja järjestää kaikki."
Ja varmaan samalla maksaakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Luuletko, että hän innostuu sitten kohteessa? Kokeilet nyt vaan rohkeasti varata vaikka heti illalla lennot, niin matka on varattuna. Sitten vaikka whatsupilla laitat kolme hotellivaihtoehtoa ja kysymyksen, että mikä näistä? Nähtävyydet ja ravintolat sitten pai
MIes ei välitä eikä arvosta.
Vierailija kirjoitti:
"Jos laitan linkit johonkin hotelleihin niin hän ei kyllä edes avaa niitä. Kuten sanoin, jos haluan matkalle, mun pitää päättää ja järjestää kaikki."
Tätä mä vähän välillä pelkään. Että kun mies ei osallistu mitenkään päätöksen tekoon, niin voi sitten vedota mun varanneen matkan ominpäin, eikä aio maksaa osuuttaan.
Kai se sitten pitäs olla ok, kun mies kerran näkee maailmaa firman piikkiin eikä hänen tosiaan tarvitsisi siitä maksaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin, eli taas ap olisi ollut vastuussa kaiken järjestämisestä.
Kyllä on elämä vaikeaa joillekin. Toivon, ettei sulle tule todellisia ongelmia.
Mistä näitä prinsessoja sikiää?
N
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä vähän välillä pelkään. Että kun mies ei osallistu mitenkään päätöksen tekoon, niin voi sitten vedota mun varanneen matkan ominpäin, eikä aio maksaa osuuttaan.
Kai se sitten pitäs olla ok, kun mies kerran näkee maailmaa firman piikkiin eikä hänen tosiaan tarvitsisi siitä maksaa.
Ap
Siis onko joskus näin käynyt, ettei mies ole maksanut osuuttaan? Ja kai hän nyt hotelliin ottaa kantaa, jos hermostuu siitä ettei jotain ole ajoissa valmiina? Kuulostaa vähän siltä, ettei ap itse uskalla tehdä päätöstä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eli taas ap olisi ollut vastuussa kaiken järjestämisestä.
Niin ja kun mies kerran on niin tarkka rahasta, niin jos mä järjestän jotain hänen puolestaan, niin sitten mulla olis syyllinen olo.
Enhän mä kavereillekaan varaile matkoja odottamatta heidän päätöstään asiasta. Ilmottaisin vaan, että tässä nyt olis tämmönen matka ja odotan, että maksat puolet.
Mies kun päättää itse omista rahoistaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nyt keskustelette asian perusteellisesti läpi. Ei pelkästään matka-asioita vaan myös raha-asiat ja oikeudenmukaisemman osallistumisen yhteisiin mehoihin. Jos ei halua keskustella tai lopputuloksena ei mikään muutu, niin sitten on vakavamman pohdinnan paikka suhteen jatkosta.
No mies ei halua matkustaa sinun kanssa, eikö tämä ole nyt ihan päivänselvää?
Sinä matkustat yksin tai ystäviesi kanssa. Ei puolisoa voi pakottaa matkustamaan vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mies puhuu vievänsä minut ravintolaan ja minun pitäisi se sitten järjestää ja olettaa, että mies edelleen sen maksaa? Toiminko samoin noiden lahjojen kanssa, joista hän puhuu? Että ostan ne itte ja sitten pyydän mieheltä rahat niihin? Vaikka puolet!
Ap
Mitä järjestämistä on siinä, että kun mies tästä puhuu, niin kaivat sen puhelimen ja teet varauksen? Ja totta kai mies maksaa, jos näin tuossa hetkessä sanoo.
"Niillä korteilla pelataan mitkä on jaettu. Sinä olet siis sitä mieltä että pienempituloisen pitää päästä lokkeilemaan isompituloisen rahoilla?"
Ei se ole mitään lokkeilua vaan normaalia perhe-elämää. Onko vastuunottaminen perheestä ja omasta jakaminen ihan vieraita käsitteitä?