Luokkaero parisuhteessa
Vähän kärjistetty otsikko, mutta kertoo olennaisen aiheesta.
Me ollaan siis 30 vuotiaita 10 vuotta avioliitossa ollut pariskunta, jossa miehen urakehitys on johtanut jonkinnäköiseen "kastieroon" suhteessa.
Ollaan alettu seurustelemaan lukion jälkeen 20-vuotiaina opiskelijoina. Muutaman vuoden jälkeen syntyi lapsi ja mentiin naimisiin.
Hölmönä opiskelin ensin naisvaltaiselle alalle, jossa palkkakehitys hinkkasi paikoillaan. Mentiin samana vuonna työelämään ja viiden vuoden aikana mun palkka oli noussut 50€/kk ja miehen 1000€/kk. Vaihdoin sitten alaa ja nyt mulla pari vuotta työkokemusta ja suomalaisen mediaanipalkka. Olen asiantuntijatyössä, mutta työhöni kuuluu myös "käsienlikaamista". Toistaiseksi ei matkustelua.
Mies on kuitenkin samalla edennyt urallaan todella nopeasti ja tienaa nyt melkein tuplasti sen, mitä minä.
Meillä on molemmilla omat rahat ja maksetaan kaikki 50/50. Tämä ei sinällään haittaa, ei minulla ole miehen rahoihin mitään oikeutta, eikä omakaan palkkani huono ole.
Mutta se mikä painaa... Koska mies on edennyt jonkin sortin johtajaksi, hän käy kerran pari vuodessa ulkomaanmatkoilla ja käyvät reissuissaan katsomassa nähtävyyksiä ja syömässä 5 ruokalajin illallisia yms..
Yritän aina välillä ehdottaa, josko lähdettäisiin yhdessä ulkomaanmatkalle. Miestä vaan ei kiinnosta hiukkaakaan katsoa kanssani mitään matkakohteita tms. vaan jos reissun haluan, saan sen yksin varata. Mies lähtee kyllä mukaan järjestämälleni reissulle ja oletettavasti maksaa siitä puolet myös. Olen kerran järjestänyt meille matkan Espanjaan. Jostain "tavallisisen tason" ravintoloista mies saattaa todeta, että eipä ollut ihmeellistä. Minä taas totean, että tämän paremmassa minä en ole koskaan käynytkään.
Jotenkin harmittaa, että mies näkee maailmaa ja kulttuuria ja hienoja ravintoloita "firman piikkiin", mutta ei ole yhtään kiinnostunut suunnittelemaan reissua minun kanssani. Minun pitäisi huolehtia matka, jos sellaisen haluan. Katsoa yksikseni mielenkiintoinen matkakohde, varata hotellit, lentoliput ja kuljetukset. Toimia siis matkanjärjestäjänä.
Tai sitten järjestän matkan ihan itselleni ja jätän miehen kotiin.
Mitä ajattelette?
Kommentit (742)
Vierailija kirjoitti:
No jos työn puolesta jo matkustelee paljon niin ei ehkä jaksa matkustaa vapaa-ajalla tai ei muuten vaan kiinnosta. Lähde kaverin kanssa reissuun sitten.
Itse en kyllä kestä jos toiselle nousee "ura" päähän, ja alkaa ylimieliseksi, en tästä kirjoituksesta ihan saa selvää onko näin käynyt.
Ei se oikein normaalilta perheeltä kuulosta, jos täytyy lähteä yksin reissuun.
Vierailija kirjoitti:
No jos työn puolesta jo matkustelee paljon niin ei ehkä jaksa matkustaa vapaa-ajalla tai ei muuten vaan kiinnosta. Lähde kaverin kanssa reissuun sitten.
Itse en kyllä kestä jos toiselle nousee "ura" päähän, ja alkaa ylimieliseksi, en tästä kirjoituksesta ihan saa selvää onko näin käynyt.
Ei tässä tapauksessa matkoja ollut paljon, vain 1-2 vuodessa. En kyllä ymmärrä, miksei ap ole koskaan edes Suomessa käynyt missään kunnon ravintolassa, jos asia kiinnostaa ja rahaa olisi. Mitä oikein pelkäät? Käytkö muutenkaan missä kulttuuririennoissa, kauneushoitoloissa yms.?
No kyllä musta tuntuu, että mies on myös tavallaan siirtynyt ylempään yhteiskuntaluokkaan. Syö finedining ravintoloissa ja maistelee viskejä tms. Tosin ei menisi niihin, jos joutuisi itse maksamaan ne. Minulla ei taas ole mitään kokemusta tuollaisesta. Ehkä mä varaan itelleni pöydän jostain ravintolasta.
Ap
Eihän nämä ole millään tavalla sinun ulottumattomissa, jos kerran itsekin olet keskituloinen? Jos sinä nyt varaisit teille pöydän jostain fine dinig - ravintolasta, niin uskotko, että sinä silloin joutuisit maksamaan? Vai miten te ravintolalaskut yleensä jaatte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kaikilla on ihan samat mahdollisuudet edetä työurallaan, joten ap voi katsoa peliin. Kannattaa naiset oppia vaatimaan omasta osaamisesta kunnon palkkaa, niin ei tarvitse ihmetellä, kuinka mies tienaa yleensä teitä enemmän.
Jaahas, ja kun nainen siihen uraan täysillä keskittyy "samalla lailla kuin mies", niin eipä ole naisella ketään, joka siinä sivussa pyöräyttäisi mukulan tai pari, ja saisi yhtaikaa sen haluamansa perheenkin. Niin kuin ap:n mieskin on tehnyt. Jos ap olisi tehnyt samalla tavalla kuin miehensä, niin heillä ei perhettä edes olisi. Että katoppa itse ihan niitä faktoja, et tarvi edes peiliä siihen.
Eikä tarvi tuollaisella suhtautumisella sitten miestenkään ihmetellä, kun perhettä ei saa, jos asenne ja realiteetit on noin ikävästi vääristyneet.
Sun mukaan naisen pitää tehdä siis sama kuin miehen, plus sitten toinen mokoma päälle (lasten teko) siinä sivussa. Ja ongema tässä on mielestäsi vain siinä, että naiset ei osaa "vaatia omasta osaamisestaan kunnon palkkaa"? No totta ehkä osin sinänsä, että siitä lapsenteosta voisi etukäteen mieheltä vaatia kunnon "palkan". Tosin kunnon miehet, joiden kanssa kannattaa sitä perhettä perustaa, älyää tuota lastentekohommaakin ja kaikkia sen vaatimuksia naiselle, arvostaa suuresti.
Eri asia sitten, jos lapsia ei ollenkaan halua. Tosin todellisesta kumpanuudesta itsekkään miehen kanssa ei kannata haaveilla muutenkaan, siis sellaisesta kumppanuudesta, jossa ilot ja surut jaetaan ja toisiaan tuetaan puolin ja toisin tarvittaessa, eikä eletä esim. eri elintasoilla. Elämän ytimessä kun kyse on paljon muustakin kuin rahasta, mm. aidosta rakkaudesta ja välittämisestä.
Rahojen jakaminen naisen kanssa on "rakkautta ja välittämistä" silloin kun mies tienaa enemmän, ja törkeää taloudellista hyväksikäyttöä silloin kun mies tienaa vähemmän.
Kerrohan itse, kuinka mielestäsi esim. juuri lapsiperheessä tulot käytetään reilusti?
Aito rakkaus ja välittäminen näkyy tietenkin useilla elämän osa-alueilla, taloudellinen osiokin yhtenä, ja tämä kulkee silloin molempiin suuntiin, eri elämäntilanteiden mukaan. Toinen huomioidaan ja halutaan kumpikin toisillee eri tavoin hyvää, ja haetaan myös sitä yhteistä hyvää. Tottakai taloudelliset seikat ovat osa kokonaisuutta yhteisessä elämässä, ei sinällään mikään täysin erillinen asia kaikesta muusta. Ja kyllä rahallisenkin hyvinvoinnin jakaminen elämänkuppanin ja oman perheen kanssa, jos siihen on onnellisesti mahdollisuus, on myös yksi osa sitä rakkautta ja välittämistä, eikö sinusta?
Sinustako olisi ok elää eri elitasoja lapsiperheessä? Tai minkä arvon annat sille, että nainen on panostanut kehonsa ja terveytensä ja energiansa, pistänyt työuransa sivuun, yhteisen jälkikasvun kantamisen ja huoltamisen takia? Turha tulla länkyttämään ja vielä argumentoimaan keksityin olkiukoin, jos ei pysty (tai kehtaa?) kertoa edes omaa mielipidettän asiaan.
Törkeää taloudellista hyväksikäyttöä tai huijaamista voivat harrastaa niin miehet kuin naisetkin. Tavallinen rakkaistaan molemminpuolinen huolehtiminen perheessä eri tavoin, kumpikin kykyjensä mukaan, ei sitä tietenkään ole.
Meillä on miehen kanssa aika sama palkkataso ja pistetään kaikki rahat meidän perheen elämiseen ja hyvinvointiin (toki siis säästetään myös). Ei tulisi kuuloonkaan, että toinen eläisi erilaista elämää omilla rahoillaan. Suunnitellaan lomamatkat yhdessä. Lapsuuden perheessäni isä tienasi 8000e+/kk ja äiti n. 2000e. Ihan samaa elintasoa kaikki elivät, koska vanhemmillani oli yhteiset tilit. Äiti ja isä yhdessä päättivät mitä tehdään. Isäni oli reissannut työnsä takia paljon ja on aina ollut nihkeämpi lähtemään ulkomaanmatkoille, mutta on kuitenkin aina lähtenyt ja järkännyt niitä. Pidän kummallisena parisuhdetta, jossa ihmiset elää erillisiä elämiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni perheessä saa olla eri kiinnostuksen kohteita eikä kaikkea tarvitse tehdä yhdessä puolison kanssa. Emme matkusta miehen kanssa kaksin, koska meillä on lapset mutta olen mennyt ystävien kanssa reissuille, heilläkin miehet ja lapset kotona. Mutta määritelmäsi mukaan ei siis olla normaaleita perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä tapauksessa matkoja ollut paljon, vain 1-2 vuodessa. En kyllä ymmärrä, miksei ap ole koskaan edes Suomessa käynyt missään kunnon ravintolassa, jos asia kiinnostaa ja rahaa olisi. Mitä oikein pelkäät? Käytkö muutenkaan missä kulttuuririennoissa, kauneushoitoloissa yms.?
No ei kaikki jaksa, ja mikä nyt on paljon, 1-2 vuodessa on mielestäni jo aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni perheessä saa olla eri kiinnostuksen kohteita eikä kaikkea tarvitse tehdä yhdessä puolison kanssa. Emme matkusta miehen kanssa kaksin, koska meillä on lapset mutta olen mennyt ystävien kanssa reissuille, heilläkin miehet ja lapset kotona. Mutta määritelmäsi mukaan ei siis olla normaaleita perheitä.
Siis "jos täytyy lähteä yksin reissuun" on eri tilanne kuin että "saa lähteä yksin reissuun".
Meillä reissataan välillä yksin ja välillä yhdessä. Usein on mahdollista myös reissata perheenä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on miehen kanssa aika sama palkkataso ja pistetään kaikki rahat meidän perheen elämiseen ja hyvinvointiin (toki siis säästetään myös). Ei tulisi kuuloonkaan, että toinen eläisi erilaista elämää omilla rahoillaan. Suunnitellaan lomamatkat yhdessä. Lapsuuden perheessäni isä tienasi 8000e+/kk ja äiti n. 2000e. Ihan samaa elintasoa kaikki elivät, koska vanhemmillani oli yhteiset tilit. Äiti ja isä yhdessä päättivät mitä tehdään. Isäni oli reissannut työnsä takia paljon ja on aina ollut nihkeämpi lähtemään ulkomaanmatkoille, mutta on kuitenkin aina lähtenyt ja järkännyt niitä. Pidän kummallisena parisuhdetta, jossa ihmiset elää erillisiä elämiä.
Meillä taas äiti matkusti sekä työnsä takia että tykkäsi matkustaa lomallakin. Hän järjesti toisinaan reissun koko perheelle. Tietenkään kaikki eivät tykkää matkustaa, mutta suurempituloinen voisi ehkä joskus viedä puolisonsa "hyvätasoiseen" ravintolaan, jos tietää, mistä sellainen löytyy? Näin kuvittelisin. Se voisi olla hyvä yhteinen kokemus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kaikki jaksa, ja mikä nyt on paljon, 1-2 vuodessa on mielestäni jo aika hyvin.
Ap nimenomaan haluaisi käydä ja kokee olevansa eri luokkaa miehensä kanssa, koska mies on näissä käynyt. Ja mikään ei estäisi, että ap itse myös ravintolaan menisi? Siksi kiinnostaa, käykö ap esim. jossain Day spa - jutuissa, koska nämä usein liitetään samaan tasoon finedining - ravintoloiden kanssa, mutta näissä toki muutenkin käydään yksin.
Meillä taas äiti matkusti sekä työnsä takia että tykkäsi matkustaa lomallakin. Hän järjesti toisinaan reissun koko perheelle. Tietenkään kaikki eivät tykkää matkustaa, mutta suurempituloinen voisi ehkä joskus viedä puolisonsa "hyvätasoiseen" ravintolaan, jos tietää, mistä sellainen löytyy? Näin kuvittelisin. Se voisi olla hyvä yhteinen kokemus?
Eiköhän jokainen lukutaitoinen löydä hyvätasoisen ravintolan ja kykenee tekemään varauksen. Ongelma kai ap:n tapauksessa on se, että mies ei syystä tai toisesta saa aikaiseksi varausta.
Vierailija kirjoitti:
Haluaa vai ei halua? Ei tässä muu auta, kuin kysyä mieheltä itseltään.
Juttelin miehen kanssa ja nyt hän sanoi suoraan, ettei halua matkustaa. Ei kuulemma saa siitä mitään. Ei ole tottunut matkustelemaan, kun ei heidän perheessäänkään koskaan matkusteltu. Stressaantuu vieraalla kielellä puhumisesta ja siirtymistä. Eli ei auta, vaikka minä järjestän kaiken, hän stressaa matkaa ilmeisesti silti.
Ystäväni ovat perheellisiä ja käyttävät tietysti omat lomabudjettinsa perheen kanssa matkusteluun. Eli jos haluan matkustaa, lähden yksin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelin miehen kanssa ja nyt hän sanoi suoraan, ettei halua matkustaa. Ei kuulemma saa siitä mitään. Ei ole tottunut matkustelemaan, kun ei heidän perheessäänkään koskaan matkusteltu. Stressaantuu vieraalla kielellä puhumisesta ja siirtymistä. Eli ei auta, vaikka minä järjestän kaiken, hän stressaa matkaa ilmeisesti silti.
Ystäväni ovat perheellisiä ja käyttävät tietysti omat lomabudjettinsa perheen kanssa matkusteluun. Eli jos haluan matkustaa, lähden yksin.
Ap
Kyllähän parisuhteessa tehdään asioita myös toisen mieliksi. Sano miehelle, että stressi kyllä helpottaa, kun kokemus karttuu. Oletko ap itse kuinka kokenut ja strrssaatko kuinka paljon? Toki esim. Tallinna voisi olla hyvä kohde, kun siellä puhutaan jopa suomea monessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko siis kysynyt asiaa ystäviltösi vai kuvitteletko vaan, etteivät olisi kiinnostuneita? Kyllähän monet tekevät omia reissuja ystävien kanssa perhe matkojen lisäksi.
Ri parisuhteessa kuulu olla luokkaeroja. Jos toinen luo uraa, se tapahtuu toisen kustannuksella, mikä pitäisi kummankin ymmärtää. Tämän ei tarvitse olla ongelma, mutta jos tämä ei mene jakeluun, ala sinäkin opiskelemaan. Lapset eivät oile este, vaaan korkeintaan hidaste
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa tulotaso nyt liity asiaan mitenkään. Meilläkin puoliso on yleensä se, joka tällaiset matkat varaa. Kyllä mä niihin mielipiteeni annan, mutta hän sitten on järjestelyt hoitanut.
Ja toinen juttu: ihan sama onko palkka noussut 1000e/kk. Tässä maassa on niin jääääätävän kova veroprogressio, että siitä sitten kans verot nousee. Ja vaikka toi tonttu tulis lapaseenkin kuukaudessa, niin ei sillä nyt kovin kroisostella kuitenkaan ja mitään Elon Muskia leikitä. Kyllä se tontun kuussa enemmän käsiinsä saavakin syö ihan samalla tavalla makaronilaatikkoa ja pyyhkii perseensä pirkan vessapaperilla.
niinkö? Mää taas käsitin, että nainen tienaa nyt mediaanin eli noin 3200 ja mies melkein tuplat. Eli se tonni oli menneisyydessä ja nyt ollaan 6 tonnissa. Kyllä tossa noin 3 tontun ero on.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa tulotaso nyt liity asiaan mitenkään. Meilläkin puoliso on yleensä se, joka tällaiset matkat varaa. Kyllä mä niihin mielipiteeni annan, mutta hän sitten on järjestelyt hoitanut.
Ja toinen juttu: ihan sama onko palkka noussut 1000e/kk. Tässä maassa on niin jääääätävän kova veroprogressio, että siitä sitten kans verot nousee. Ja vaikka toi tonttu tulis lapaseenkin kuukaudessa, niin ei sillä nyt kovin kroisostella kuitenkaan ja mitään Elon Muskia leikitä. Kyllä se tontun kuussa enemmän käsiinsä saavakin syö ihan samalla tavalla makaronilaatikkoa ja pyyhkii perseensä pirkan vessapaperilla.
Joo mutta aloittajan miehellä se oli noussut enemmän kuin 1000e. Aloittaja sanoi että hänellä itsellään on nyt hyvä palkka mutta miehellä lähes tuplat siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niinkö? Mää taas käsitin, että nainen tienaa nyt mediaanin eli noin 3200 ja mies melkein tuplat. Eli se tonni oli menneisyydessä ja nyt ollaan 6 tonnissa. Kyllä tossa noin 3 tontun ero on.
Kyllä näin on. Opiskeltiin aikanaan yhtä aikaa, minä naisvaltaiselle alalle ja mies miesvaltaiselle alalle. Se, miksi naiset opiskelevat naisvaltaiselle alalle onkin sitten toisen aloituksen paikka.
Päästiin saman vuonna töihin ja aloitettiin melko samalla palkalla: mun 2500€/kk ja miehen 3000€/kk.
Nyt kymmenen vuoden jälkeen minun 3400€ ja miehen 6200€.
Ei tietenkään nököttänyt hotellilla, koska työmatkalla täytyy pitää työrooli päällä.