Perintövero poistuu ja rikkaat rikastuvat
Taas tavallista ihmistä kusetetaan. Jos perintövero poistuu, joutuu maksamaan korkeampaa luovutusvoittoveroa. Yleensä vanhemmilta peritään heidän asunto. Asunto yleensä myydään, kun sillä ei ole muutakaan käyttöä. Silloin joutuu maksamaan luovutusvoittoveron, joka on korkeampi kuin nykyinen perintövero. Varakkaat ihmiset perivät monesti perintotilan tai yrityksen vanhemmiltaan ja jatkavat sen toimintaa. Uuden lakiehdotuksen mukaan tuo olisi verovapaata perintöä. Siis rikkaita taas suositaan ja tavis maksaa enemmän.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Sitten nostetaan taas muita veroja ihan pilviin asti niin ettei köyhimmät elä täällä enää ollenkaan. Onneksi pääsen pois tästä yhteiskunnasta katselemasta sitä eikä jää tänne jälkipolveakaan kärsimään tästä SAIRAASTA yhteikunnasta kun yheiskunnan sisällis sota tänne tulee varmasti kuin muu sota tai ne yhtäaikaa.
Ei köyhimmiltä voida kuristaa ja viedä ihan kaikkea loputtomiin kunnes joku naru alkaa katkeamaan lopulta mutta sitä yritetään. Näiden päättäjien rahan jako itselleen ja rikkaille alkaa pikku hiljaa nyppimään niitä joilta viedään ihan kaikki vähäkin pois. Juuri siksi niillä on ihan eri työttömyyskorvaukset ja kaikki edut etteivät ne itse joudu koskaan köyhyysloukkuun eikä siten tarvitse köyhien etuja ajakkaan. Näin ollen köyhillä ei ole ketään joka niiden asioista välittäisi pätkääkään.
Kauanko tämmöistä kansa kestää katsella niin että kamelinselkä alkaa katkeamaan.
Mikä ihmeen rahan jako rikkaille? Kyllä se on niin, että rikkaiden rahaa jaetaan köyhille ja työttömille. Eihän se raha puussa kasva, joku sen ansaitsee ja siitä veroja maksaa ja näistä verorahoista ne työttömyyspäivärahatkin maksetaan.
Jos jollakin on omaisuutta, hän on sen itse hankkinut ja tienannut, ehkä perinyt. Jos perillinen tämän omaisuuden saa, niin sehän menee niin kuin laki sen määrää. Ei se ole kenenkään muun rahaa kuin hänen, jonka sen sillä hetkellä saa. Miksi siitä nyt pitäisi yhtään sen enempää ottaa veroina kuin otetaan pienemmistä perinnöistä, tietyn prosentin verran.
Järkyttävää lukea kuinka kadehditaan ihmisiä, joilla menee paremmin, ihan sen takia, että ovat onnistuneet elämässään ja tienanneet ja itse ovat itsensä elättäneet.
Heitä pitää kiittää veroista joita maksavat sitä enemmän mitä enemmän tienaavat. Perinnöstä ei pitäisi kenenkään joutua veroja maksamamaan.
T. Köyhä eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi niin, että isäni kuoli ja leski jäi heidän yhteiseen kotiin asumaan. Minulle kaatui 80 000€ perintövero maksettavaksi, jouduin myymään oman asuntoni jotta sain sen maksettua... Todellakin olisi tervetullut tämä muutos! Hyvä että kuitenkin sain pidettyä luottotiedot, mutta kamala tilanne tämä muuten on ollut.
Miten voi olla noin tyhmiä vanhempia?
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi niin, että isäni kuoli ja leski jäi heidän yhteiseen kotiin asumaan. Minulle kaatui 80 000€ perintövero maksettavaksi, jouduin myymään oman asuntoni jotta sain sen maksettua... Todellakin olisi tervetullut tämä muutos! Hyvä että kuitenkin sain pidettyä luottotiedot, mutta kamala tilanne tämä muuten on ollut.
Tosi kamalaa saada yli miljoonan euron perintö!
Toivottavasti minulle käy yhtä huonosti 😀
Pakko olla tavallaan tyytyväinen, että sain jo perinnön, vaikka perintövero vi tuttikin. Se oli kuitenkin lähemmäs 300 000€.
Mutta nyt oon vapaa myymään omaisuuttani miten haluan ja jos tää uusi järjestely tulee, pitää miettiä todellakin, että myyn perinnössä tulleet sijoitusasunnot ja ostan niillä kultaa.
Kullan kehitys 2024: +35%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla mikään miltsin perintö toi.
Vierailija kirjoitti:
Kokkarepersu paskojen touhuja taas! Kuka vttu näitä tampioita äänestää vuodesta toiseen!
Äänestetään jatkossakin,varsinkin nyt kun perintövero poistuu.
Miksi nämä keskustelut aina, AINA ovat kiistelyä 'veronkevennys rikkaille on sama summa pois köyhiltä'. Jokseenkin kaikki tutkimukset osoittavat, että liian kireä verotus on haitaksi verokertymälle ja verotus jonka enemmistö kokee kohtuulliseksi on yhteiskunnan kannalta paras eli tuottoisin. Ruotsissa tämä on jopa demarien (!) ymmärtämä ja hyväksymä ajatus. Suomessa sen sijaan vasen laita on sitä mieltä että ns Rikkaat eli kaikki jotka tienaavat enemmän kuin itse tulee kuristusverottaa kuoliaaksi ja antaa rahat 'köyhille'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol ihan itsellesi vaan.
Olen perinyt vanhemmiltani omistusasunnon Helsingistä, missä itse asun. Luovuin perinnöstä ja lapseni sai sen. Nyt hänellä on asunto valmiina, kun muuttaa omilleen. Siitä perinnöstä meni iso summa perintöveroa, mikä oli 18-vuotiaalle kallis maksettava. Jos perintövero olisi poistettu, hänen ei olisi tarvinnut ottaa lainaa perintöveron maksuun.
Lol vaan sullekin
Lapsesi olis joutunut maksamaan luovutusvoittoveron eli 34%, eli tosi paljon enemmän kuin perintövero 8%
Häh? Tuossa esimerkissähän asuntoa ei myydä. Miten tyhmiä kommentoijia täällä oikein on?
Oletat siis, että lapsenlapsi pitää asunnon itsellän koko elämän ajan? Se mahdollinen luovutusvoitto maksetaan vuosikymmeniä myöhemminkin kun yleensä hmiset haluaa vaihtaa asuinpaikkaa ja asunnon arvo halutaan hyödyntää uuden asunnon hankintaan. Se 8 %:a on huomattavasti vähemmän kuin 30 %:a.
Tuo perintöveroehdotus hyödyntää vain rikkaita, koska keskivertosuomalainen joutuu kuitenkin luopumaan perimästään omaisuudesta. Nykyäänhän palkkaa oletetaan täydennettävän toimeentulotuella, joten omaisuus on kuitenkin myytävä... ellei perintö ole todella merkittävä.
Jos perintövero poistetaan, niin seuraavat hallitukset palauttakoot sen takaisin jyrkemmällä verokäyrällä. Suurin osa veronmaksajista muuten kärsii perintöveron poistamisesta, koska menetettävät verotulot otetaan jälleen kerran palkkaa saavilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla mikään miltsin perintö toi.
Onhan se. Jos perintöveroa on tullut 80 000 € maksettavaksi rintaperilliselle.
Ei ihme, että kokoomus kannattaa. Myin perintönä saamani talon heti kun sain sen nimiini. Meni vain perintövero. Myyntivoittoveroa siitä ei mennyt, kun ei syntynyt myyntivoittoa. Myin sen perukirjassa arvostetulla hinnalla. Nyt aiotaan verottaa myyntihinta-hankintahinta olettama.
Vierailija kirjoitti:
Palstan köyhät eivät halua ilmaista perintöasuntoa, eivätkä he halua periä ilmaiseksi lapsuutensa kesämökkiä. He haluavat maksaa niistä perintöveroa. Sitä se kateus teettää.
Mieluummin luovutaan itse jostain, kunhan vaan joku muu ei saa mitään enempää. Palstavasurit ottavat itse mieluummin 50 euroa, jos naapuri saisi vain 30 euroa. He vastustavat ankarasti ajatusta, että he itse saisivat 100 euroa, jos samalla naapuri saisi 140 euroa. Pääasia on, että kukaan muu ei saa enemmän kuin itse saa.
Juuri noin. Kateus näyttää olevan suurin voima mikä heitä kannattelee.
Kiitän omaa äitiäni siitä, ettei hän opettanut lapsiaan kateellisiksi, vaan tekemään töitä ja pärjäämään. Hän ei pahaa ihmisistä puhunut eikä naapureita kadehtinut.
Vierailija kirjoitti:
Lol ihan itsellesi vaan.
Olen perinyt vanhemmiltani omistusasunnon Helsingistä, missä itse asun. Luovuin perinnöstä ja lapseni sai sen. Nyt hänellä on asunto valmiina, kun muuttaa omilleen. Siitä perinnöstä meni iso summa perintöveroa, mikä oli 18-vuotiaalle kallis maksettava. Jos perintövero olisi poistettu, hänen ei olisi tarvinnut ottaa lainaa perintöveron maksuun.
Lol vaan sullekin
Lapsesi olis joutunut maksamaan luovutusvoittoveron eli 34%, eli tosi paljon enemmän kuin perintövero 8%
Ei joudu maksamaan jos lapsi asuu siellä eikä myy.-eri-
Vierailija kirjoitti:
Paljon hedelmällisempää ja itsellekin tuottavampaa olisi, jos olisi paljon rikkaita, jotka sijoittaisivat vaikka yrityksiin ja työllistäisivät ihmisiä.
Mutta ei kelpaa, pitää kadehtia, vaikka itsellekin olisi hyötyä jos rikkaat riskeeraisivat rahansa sijoittamalla.
Mutta lämmittäähän se omiin housuihin kuseminenkin,
Tätä mantraa jaksetaan hokea, mutta onko niin tapahtunut käytännössä? Koskaan ei ole ollut Suomessa rikkaimmat yhtä rikkaita kuin tänä päivänä ja miljonäärejäkin on enemmän kuin koskaan.
Miksi meillä ei siis ole asiat paremmin kuin koskaan aikaisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sai kesämökin perintönä. Oli itsellään asuntolainaa taloonsa reilusti kun äskettäin osti. Laittoi mökin heti myyntiin kun ei olisi lisälainasta selvinnyt perintövero on. Hinnasta en tiedä mutta viikossa sai kaupat tehtyä, todennäköisesti reilusti alihintaan.
Niin ja uudessa mallissa olisi mennyt 30 % mökin arvosta verokarhun taskuun. Enemmän nyt jäi sille sun kaverille euroja omaan taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla tavallaan tyytyväinen, että sain jo perinnön, vaikka perintövero vi tuttikin. Se oli kuitenkin lähemmäs 300 000€.
Mutta nyt oon vapaa myymään omaisuuttani miten haluan ja jos tää uusi järjestely tulee, pitää miettiä todellakin, että myyn perinnössä tulleet sijoitusasunnot ja ostan niillä kultaa.
Kullan kehitys 2024: +35%
Oon meinaan liikutellut perinnöstä asuntoja ja osakkeita jo noin 600-700 000 euron arvosta. (vaihtanut muuksi omaisuuslajiksi esim. En joutunut myymään perintöveroa varten, vaan siihen otin lainan. Sen korko on sidottu 2,25%:iin tai alle, riippuen korkojen laskusta) Kaikkien asuntojen hankinnoista niin kauan, että arvo ollut murto-osa nykyisestä. Verotettava myyntivoitto ois helposti ollut jo jotain 300-400 000€, siitä nykyistä (30-34%) ISOMPI prosentti, niin hyi olkoon!
Ja aina kun möisi jotain, ois sama edessä.
Niin, niistä sukutiloista kannattaa pitää huolta, eikä vaan antaa olla oman onnen nojassa homehtumassa, jos haluaa niitä siirtää seuraavalle sukupolvelle.
Pieni fakta, ME rikkaat kyllä rikastumme muutenkin, ja ME rikkaat osaamme kyllä järjestää perintöasiat niin, että ei ole ennenkään pahemmin veroja niistä makseltu. Anna köyhälle 1000€ hän tuhlaa sen, anna rikkaalle 1000€ hän saa sen tuottamaan voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol ihan itsellesi vaan.
Lol vaan sullekin
Häh? Tuossa esimerkissähän asuntoa ei myydä. Miten tyhmiä kommentoijia täällä oikein on?
Oletat siis, että lapsenlapsi pitää asunnon itsellän koko elämän ajan? Se mahdollinen luovutusvoitto maksetaan vuosikymmeniä myöhemminkin kun yleensä hm
Keskivertosuomalainen ei saa toimeentulotukea.
Jännä maailmankuva noilla sosiaalituilla eläjillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol ihan itsellesi vaan.
Lol vaan sullekin
Oletat siis, että lapsenlapsi pitää asunnon itsellän koko elämän ajan? Se mahdollinen luovutusvoitto maksetaan vuosikymmeniä myöhemminkin kun yleensä hm
No miksei pitäisi? Hän voi pistää sen vuokralle.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruotsalainen-ei-joudu-maksamaan-peri…