Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintövero poistuu ja rikkaat rikastuvat

Vierailija
28.02.2025 |

Taas tavallista ihmistä kusetetaan. Jos perintövero poistuu, joutuu maksamaan korkeampaa luovutusvoittoveroa. Yleensä vanhemmilta peritään heidän asunto. Asunto yleensä myydään, kun sillä ei ole muutakaan käyttöä. Silloin joutuu maksamaan luovutusvoittoveron, joka on korkeampi kuin nykyinen perintövero. Varakkaat ihmiset perivät monesti perintotilan tai yrityksen vanhemmiltaan ja jatkavat sen toimintaa. Uuden lakiehdotuksen mukaan tuo olisi verovapaata perintöä. Siis rikkaita taas suositaan ja tavis maksaa enemmän.

Kommentit (179)

Vierailija
121/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokkarepersu paskojen touhuja taas! Kuka vttu näitä tampioita äänestää vuodesta toiseen!

Älä tukehdu omaan tyhmyyteesi vassari. Mene töihin ja ala itse elättää itseäsi, niin ei tarvitse täällä parkua. 

Ei ole töitä, minä olen töissä, minun työ on nykyään ottaa sinun oma ja usuttaa muut sinun kimppuun, kun muita töitä ei ole.

Tapellaan vaan, ei pelota.

Vierailija
122/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi niin, että isäni kuoli ja leski jäi heidän yhteiseen kotiin asumaan. Minulle kaatui 80 000€ perintövero maksettavaksi, jouduin myymään oman asuntoni jotta sain sen maksettua... Todellakin olisi tervetullut tämä muutos! Hyvä että kuitenkin sain pidettyä luottotiedot, mutta kamala tilanne tämä muuten on ollut. 

Tosi kamalaa saada yli miljoonan euron perintö!

Toivottavasti minulle käy yhtä huonosti 😀 

Tuon verran veroa maksaa noin 500 000-600 000€ arvoisesta perinnöstä, joka on aika normaali asunto Helsingissä. Ei mikään erityisen suuri perintö vaan aika tavallinen. Ja verot tuosta pois. Ja mistä sitä tietää saako niitä rahoja koskaan käyttöön jos äitipuoli elääkin todella pitkään... Sitten on pitänyt maksella 80 000€ aivan toisen ihmisen puolesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol ihan itsellesi vaan.

Olen perinyt vanhemmiltani omistusasunnon Helsingistä, missä itse asun. Luovuin perinnöstä ja lapseni sai sen. Nyt hänellä on asunto valmiina, kun muuttaa omilleen. Siitä perinnöstä meni iso summa perintöveroa, mikä oli 18-vuotiaalle kallis maksettava. Jos perintövero olisi poistettu, hänen ei olisi tarvinnut ottaa lainaa perintöveron maksuun.

Lol vaan sullekin

Lapsesi olis joutunut maksamaan luovutusvoittoveron eli 34%, eli tosi paljon enemmän kuin perintövero 8%

Häh? Tuossa esimerkissähän asuntoa ei myydä. Miten tyhmiä kommentoijia täällä oikein on? 

Oletat siis, että lapsenlapsi pitää asunnon itsellän koko elämän ajan? Se mahdollinen luovutusvoitto maksetaan vuosikymmeniä myöhemminkin kun yleensä hm

Siksi köyhät ovat täällä huutamassa kun eivät saa palkan päälle tukia jos on omaisuutta.Aivan tavalliset palkansaajat pystyy kyllä ne perinöt pitämään jos haluavat.Kaikki kun ei tarvitse tukia.

Vierailija
124/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi niin, että isäni kuoli ja leski jäi heidän yhteiseen kotiin asumaan. Minulle kaatui 80 000€ perintövero maksettavaksi, jouduin myymään oman asuntoni jotta sain sen maksettua... Todellakin olisi tervetullut tämä muutos! Hyvä että kuitenkin sain pidettyä luottotiedot, mutta kamala tilanne tämä muuten on ollut. 

Ei taida olla mikään miltsin perintö toi. 

Onhan se. Jos perintöveroa on tullut 80 000 € maksettavaksi rintaperilliselle.

No eihän oo, urpå. 560 000 oli, kun katsoin verolaskurilla. Lesken hallintaoikeus alentaa verotusarvoa kyllä, muttei puolta miljoonaa 😅

Vierailija
125/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol ihan itsellesi vaan.

Olen perinyt vanhemmiltani omistusasunnon Helsingistä, missä itse asun. Luovuin perinnöstä ja lapseni sai sen. Nyt hänellä on asunto valmiina, kun muuttaa omilleen. Siitä perinnöstä meni iso summa perintöveroa, mikä oli 18-vuotiaalle kallis maksettava. Jos perintövero olisi poistettu, hänen ei olisi tarvinnut ottaa lainaa perintöveron maksuun.

Lol vaan sullekin

Lapsesi olis joutunut maksamaan luovutusvoittoveron eli 34%, eli tosi paljon enemmän kuin perintövero 8%

Ei joudu maksamaan jos lapsi asuu siellä eikä myy.-eri-

Luuletko siis, että se perintö muuttuu perijän omaisuudeksi, josta ei myöhemmin myytäessä joudu maksamaan lainkaan luovutusvoittoveroa?

Vierailija
126/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ei osaa perintösuunnittelua

Vierailija
127/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla mikään miltsin perintö toi. 

Onhan se. Jos perintöveroa on tullut 80 000 € maksettavaksi rintaperilliselle.

Perinnön määrä on aika tarkkaan 560 000€, jos rintaperilliselle tulee 80 000€ maksettavaa.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perintoverolaskur…

Siellä voit tutkia asiaa. 

Vierailija
128/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapellaan vaan siitä voiko maanpetturuus olla ihan oikea poliittinen agenda, ihan turha sen jälkeen ihmetellä kuinka kurjasti menee.

Jos ei solidaarisuus maistu porvarille, niin minulla ei ole sen jälkeen mitään syytä pitää porvaria yhtenä meistä, kun hän ei ihan itse halua sitä enää.

Kuolema lohikäärmeille jotka hamstraa kaiken!

Vierailija
129/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol ihan itsellesi vaan.

Lol vaan sullekin

Luuletko siis, että se perintö muuttuu perijän omaisuudeksi, josta ei myöhemmin myytäessä joudu maksamaan lainkaan luovutusvoittoveroa?

Miksi hän möisi asunnon Helsingistä? Pistää vuokralle jos ei halua asua. 

Vierailija
130/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapellaan vaan siitä voiko maanpetturuus olla ihan oikea poliittinen agenda, ihan turha sen jälkeen ihmetellä kuinka kurjasti menee.

Jos ei solidaarisuus maistu porvarille, niin minulla ei ole sen jälkeen mitään syytä pitää porvaria yhtenä meistä, kun hän ei ihan itse halua sitä enää.

Minä olen aina pitänyt itseäni maltillisena ja isänmaallisena, se sama isänmaallisuus ajaa mut sanoon nyt: KUOLEMA LOHIKÄÄRMEILLE!

Aika hurjia aikoja eletään, minä ainakin olen valmis tappamaan selviytyäkseni tästä yli.

Vierailija
131/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon hedelmällisempää ja itsellekin tuottavampaa olisi, jos olisi paljon rikkaita, jotka sijoittaisivat vaikka yrityksiin ja työllistäisivät ihmisiä.

Mutta ei kelpaa, pitää kadehtia, vaikka  itsellekin olisi hyötyä jos rikkaat riskeeraisivat rahansa sijoittamalla.

Mutta lämmittäähän se omiin housuihin kuseminenkin,

Tätä mantraa jaksetaan hokea, mutta onko niin tapahtunut käytännössä? Koskaan ei ole ollut Suomessa rikkaimmat yhtä rikkaita kuin tänä päivänä ja miljonäärejäkin on enemmän kuin koskaan.

Miksi meillä ei siis ole asiat paremmin kuin koskaan aikaisemmin? 

Köyhät ja keskituloiset eivät myöskään ole koskaan aiemmin historiassa eläneet yhtä mukavasti. Hyvinvointi on Suomessa kohonnut kautta linjan ja tuloerot ovat pysyneet pieninä. 

Vierailija
132/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä perintöveron poisto hyödyttää nimenomaan köyhiä, joilla ei ole omistusasuntoa.

Kun he perivät asunnon, he voivat muuttaa siihen asumaan ilman veroa.

...

Perintöä tyypillisesti saadaan vasta yli 50 vuotiaana. Harvalla on mitään kiinnostusta muuttaa vanhempiensa asuntoon asumaan. Harva edes asuu samalla paikkakunnalla.

Ja sinä tiedät kaikkien puolesta missä he haluavat asua?

Vierailija
133/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saamassa mitään isoa perintöä mutta olen aina ihmetellyt miksi omaisuudesta josta on jo maksettu vero, pitää maksaa uudelleen kun sen luovuttaa eteenpäin. Ei mitään järkeä! Ajatella, että verottaja määrää sen paljonko joku saa antaa verottamana omille lapsillen, siis omaisuudesta josta on jo maksettu vero. Ihan kreisi ajatuskin. Ei ole minulta pois jos joku perii omaisuutta. 

Vierailija
134/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletat siis, että lapsenlapsi pitää asunnon itsellän koko elämän ajan? Se mahdollinen luovutusvoitto ma

"Siksi köyhät ovat täällä huutamassa kun eivät saa palkan päälle tukia jos on omaisuutta.Aivan tavalliset palkansaajat pystyy kyllä ne perinöt pitämään jos haluavat.Kaikki kun ei tarvitse tukia."

Nykyäänhän tilanne on mennyt sellaiseksi, että palkallaan ei tule toimeen. Politiikot on ihan suoraan sanonut, että palkallaan ei edes pidä tulla toimeen, koska sosiaaliturva täydentää välttämättömään elämiseen riittämättömiä palkkoja.

Eli ongelma on, että oletetaan palkansaajan tarvitsevan tukia, joita tietenkin saa kunhan anoo.

Vierailija
135/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol ihan itsellesi vaan.

Lol vaan sullekin

Mikä ihmeen myyntivimma teillä on?Miksi pitäisi myydä jos asuu samalla paikkakunnalla kun perittävä  ja haluaa hyväkuntoiset  perityt kiinteistöt vaikka lapsille.?

Vierailija
136/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan rikas ihminen halua myydä firmaa joka tuottaa valtavat voitot joten tää laki on tarkoitettu rikkaille

Firma ei tuota voittoa, jos ei sitä osaa pyörittää

Vierailija
137/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon verran veroa maksaa noin 500 000-600 000€ arvoisesta perinnöstä, joka on aika normaali asunto Helsingissä. Ei mikään erityisen suuri perintö vaan aika tavallinen. Ja verot tuosta pois. Ja mistä sitä tietää saako niitä rahoja koskaan käyttöön jos äitipuoli elääkin todella pitkään... Sitten on pitänyt maksella 80 000€ aivan toisen ihmisen puolesta. 

Valtaosa suomalaisten perinnöistä on suuruudeltaan kymmeniä tuhansia euroja. Tuollaiset yli puolen miljoonan menevät on harvinaisia.

Vierailija
138/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoo tyhjätasku joka ei itse ole saanut mitään aikaiseksi mutta on niin kiva kadehtia muita.

Vierailija
139/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä perintöveron poisto hyödyttää nimenomaan köyhiä, joilla ei ole omistusasuntoa.

Kun he perivät asunnon, he voivat muuttaa siihen asumaan ilman veroa.

...

Perintöä tyypillisesti saadaan vasta yli 50 vuotiaana. Harvalla on mitään kiinnostusta muuttaa vanhempiensa asuntoon asumaan. Harva edes asuu samalla paikkakunnalla.

Ja sinä tiedät kaikkien puolesta missä he haluavat asua?

Näkeehän sen tilastoista. Todella harva yli viisikymppinen muuttaa asumaan vanhempiensa entiseen kotiin.

Vierailija
140/179 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät on niitä ahneimpia mitä maa päällään kantaan! Kun sulla ei ole niin kellään ei ole oikeutta olla. VMP.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi