Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kannatat perintöveroa?

Vierailija
27.02.2025 |

Miksi perheen sisällä siirtyvästä varallisuudesta kuuluisi osa perheen ulkopuolisille?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siksi kun se on paljon pienempi kuin luovutusvoittovero

Luovutusvoittovero tarkoittaa, että lähes kaikki maksavat tuon 30% veron perimänsä asunnon tai mökin tai jonkun muun omaisuuserän myydessään. Ja vero maksetaan myyntihinnasta.

Nyt suuri osa perijöistä ei maksa mitään tai vain vähän.

Vierailija
22/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

perintöveroa ei edes mene 110 000e perinnöstä esim lapsettomalta leskeltä, mutta luovutusvoittoveto samasta summasta on 34% tekee 37400e

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laiska viherkommari ja muiden pitää maksaa minun eläminen. 

Vierailija
24/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mä en saa perintöä, niin ihan kostoksi vaan kannatan perintöveroa.

Vierailija
25/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata. 

Olen kyllä köyhän puolella noin muuten. Pienituloinen köyhimys olen itsekin ja kuulun väliinputoajaikäluokkaan. Ainoa mahdollisuuteni vaurastua ja auttaa seuraavia sukupolvia vaurastumaan on enää perintö. Sen on edellinen sukupolvi osin ansainnut ja osin saanut helpolla, verot siitä on jo maksettu, osasta moneen kertaan.

Miksi se kuuluisi valtion pohjattomaan kirstuun, josta sen pistää taskuihinsa kiertoteitse joku rikas? Minun kauttani sekin raha hyödyttää monen ihmisen elämää. 

Vierailija
26/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nostaisin tuota verotettavan perinnön rajaa. On ihan eri asia jos perii 100 000 arvoisen rintamamiestalon, kun jos perii miljoonia.

Vierailija
27/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempien perintöjen verot voisi poistaa ja isoimpien veroprosenttia nostaa.

Hallituksen suunnittelemat tulevat veronkevennyksetkin kohdistuvat vain suurituloisiin.

Kuvittelevatko ne, että jo kymmeniä vuosia sitten huuhaaksi todistettu trickle down economy muka toimii?

Vierailija
28/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovutusvoittovero tarkoittaa, että lähes kaikki maksavat tuon 30% veron perimänsä asunnon tai mökin tai jonkun muun omaisuuserän myydessään. Ja vero maksetaan myyntihinnasta.

Nyt suuri osa perijöistä ei maksa mitään tai vain vähän.

ei siitä tarvi maksaakaan jos ilmoittaa perukirjaan sen oikean summan minkä myydesssään arvio saavansa. Mikäli myyntihinta ja perukirja arvo täsmää niin veroa ei mene kun myyt sen perimäsi, koska maksat sen perintöveron joka on pienempi.

Vierailija
29/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

valtaosa perinnöistä menee siihen 20 000e luokkaan josta ei veroa edes mene

Vierailija
30/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi perintövero, en tarvitsisi maksaa kuin tuhansia tulevista kahdesta omakotitalosta. Kun tulee luovutusvoittovero, maksan kymmeniätuhansia luovutusvoittoveroa.

Vierailija
31/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nostaisin tuota verotettavan perinnön rajaa. On ihan eri asia jos perii 100 000 arvoisen rintamamiestalon, kun jos perii miljoonia.

kyllähän siitä eri vero menee nytkin

Vierailija
32/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi perheen sisällä siirtyvästä varallisuudesta kuuluisi osa perheen ulkopuolisille?"

Jos kaikille perheille olisi jaettu samankokoinen maapläntti yhtä hyvää maata vilijeltäväksi ja ainoa elinkeino olisi maatalous, tuo kysymys voisi olla relevantti.

Suomi ja suomalaiset on sosialisteja.

Vierailija
33/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei vissiin tosi moni ymmärrä. Jos perintöverosta luovutaan niin tulevaisuudessa tavalliset keskimääräisen kokoisen perinnön saavat joutuvat maksamaan ENEMMÄN veroja.

Hyöty perintöveron poistamisesta menee niille jotka saavat miljoonaperintöjä.

Ne jotka saa perintönä tyyliin vanhempiensa omakotitalon joutuvat maksamaan enemmän veroa.

Vierailija
34/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei vissiin tosi moni ymmärrä. Jos perintöverosta luovutaan niin tulevaisuudessa tavalliset keskimääräisen kokoisen perinnön saavat joutuvat maksamaan ENEMMÄN veroja.

Hyöty perintöveron poistamisesta menee niille jotka saavat miljoonaperintöjä.

Ne jotka saa perintönä tyyliin vanhempiensa omakotitalon joutuvat maksamaan enemmän veroa.

Juuri näin. Ne, joiden ei tarvitse myydä, eivät maksa verojakaan. Mutta kun suurimmalla osalla pienempien perintöjen saajista se koostuu vanhempien asunnosta, jolle ei itsellä ole käyttöä.

Minimivero luovutusvoittomallissa on 30% ja perinnöksi saadun omaisuuden hankintahinta on 0€. Joten vero myydessä on väh.30%.

Vierailija
35/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero pitäisi poistaa välittömästi. 

Vierailija
36/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se korvattaisiin kireämmällä luovutusvoittoverolla, joka suosii varakkaita.

Vierailija
37/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan lisää valtiolle velkaa jotta rikkaat saa verottomana perintönsä.

Tämä on ihan suora tulonsiirto köyhiltä ja keskituloisilta kansalaisilta rikkaalle porvarissäädylle.

Vierailija
38/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi perintövero, en tarvitsisi maksaa kuin tuhansia tulevista kahdesta omakotitalosta. Kun tulee luovutusvoittovero, maksan kymmeniätuhansia luovutusvoittoveroa.

Se on tarkoitus, rahat pois keskiluokalta ja rikkaille lisää helpotuksia.

Vierailija
39/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska perintöveron ei makseta pienistä perinnöistä lainkaan, jatkossa nekin menevät verolle. Eli se luovutusvoittovero menee pienemmistäkin perinnöistä. Tavallisen kansan verorasitus nousee, kun perintöverosta luovutaan ja kaikista perinnöistä maksetaan luovutusvoittoveroa. 

Lisäksi peritty omaisuus saatetaan myydä vasta 20 vuoden kuluttua, ja silloin esim. kiinteistön hinta on paljon korkeampi kuin perinnön saannin hetkellä. Kun perinnön hankintahinta on nolla (tai jos saa vähentää hankintaolettaman), luovutusvoiton vero voi olla moninkertainen verrattuna perintöveroon. 

Tällä hetkellä myyntitappiokunnasta sisarusten kesken peritty talo on usein perintöverosta vapaa, koska perinnön verotusarvo on alle 20.000 per nuppi. Jatkossa sellaisesta summasta menee veroa 6.000 per nuppi. 

Perintöveron poistosta hyötyvät vain kaikkein rikkaimmat.

Vierailija
40/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska siitä maksettava vero hyödyttää myös vähäosaisia. Se on yhteistä hyvää. 

Ei kuule paljon kiinnosta.Itse köyhästä kodista täysin tyhjin käsin maailmalle lähteneenä ja raskaalla työllä omaisuutta hankkineena ,haluan sen jättää omille lapsille.Ei ole minun ongelma jos terveet ihmiset ovat köyhiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi