Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: "Influenssa kaataa nyt väkeä sänkyihin suomalaiset kertovat kammottavista oireista." 😱 !!!! Onko sinulta vielä sairastamatta?

Vierailija
26.02.2025 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011057595.html

Influenssan on raportoitu olevan raju ja pitkäkestoinen, jopa kolme viikkoa. Oksentelua, liikkumiskyvyttömyyttä ja keuhkokuumetta. Sairaalahoitoa tarvitaan.

Onhan se elämän ensimmäinen oikea influenssa aikamoinen jysäys.

Oletko jo sairastanut influenssan vai onko tämä kammotus vielä sinullakin edessä? 😱

Kommentit (233)

Vierailija
41/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauti alkoi viluvärstyksillä. Samana päivänä nousi kuume 38.6'c ja alkoi raju oksentelu. Mikään, edes teeluskallinen vettä, ei pysynyt sisällä. 

Kun oksentelu 2 päivän päästä loppui, virus jatkoi piiskaamistaan koko keho sisältä tulehtunut, olo kivulias, ajatukset sekavia, kova,,heilahteleva kuume. Sain Tamiflu-lääkkeen kun olin tehnyt kotitestin jossa A-influenssa ilmenee. En tiedä, oliko apua, mutta kärsimykset olivat jatkuneet neljä päivää, jolloin sain lisäksi pahan poskiontelotulehduksen. Kova päänsärky, lihassärky, vaikeaa hengittää nenän kautta, ruokahaluttomuus.Onneksi kotona oli smoothieita, selvisin niillä 2-3 päivää. 

Ne onnekkaat, jotka eivät koskaan sairastu influenssaan, luulevat tätä hirvittävää A-influenssaa,,josta itse olen toipumassa, nuhakuumeeksi tyyliin:

"Ai sulla on ollut flunssa? No, niitä tulee ja menee. Mullakin on ollut pari flunssaa vuoden aikana, mutta kun juo kuumaa mehua ja ottaa buranan, niin kyllä se siitä parissa päivässä. Minä tein etätöitä, kun oli kurkku kipeä."

Ja tiedoksi: olin ottanut influenssarokotuksen, kuten joka vuosi, nyt ei estänyt tautia. 

Vierailija
42/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut influenssan 20 vuotta sitten. Rokotuksia en ole ottanut.

Kai tiedät että influenssa tulee rajuna toisenkin kerran? Itsekin luotin nuorempana kärsittyyn influenssaan ja nauroin rokotuksille. Vaan sitten 2016 influenssa vei minut sairaalaosastolle lisähapelle. Sen jälkeen olen aina ottanut rokotuksen.

Heikot sortuu elon tiellä, jätkä eikun porskuttaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin rokotuksen, tällä kertaa ei saanut yhdellä kertaa influensseri- ja koronarokotetta mutta hain ne erikseen. 

Hirvee flunssa oli, sama nyt paremmalla puolisolla. OIkein räkäinen, yskää vieläkin vaikka 3 viikkoa sitten sairastin. Oli pakko olla töistä poissa mitä en yleensä ole. 

Influensserirokote :D

Vierailija
44/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on nykyään tosi saastaisia. Ei pestä käsiä, ei pestä itseään eikä vaatteita. Oksettavaa ja vastenmielistä. 

Estoton yskiminen toisten keskellä on vastenmielistä, samoin rään vetäminen kuuluvasti päähän. Kaikki eivät pese käsiään vessassa asioidessaan. Kauppojen käsidesit ohitetaan välinpitämättömästi.

Vierailija
45/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on riskitekijä lähes kaikissa sairauksissa.

Vierailija
46/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tiedät että influenssa tulee rajuna toisenkin kerran? Itsekin luotin nuorempana kärsittyyn influenssaan ja nauroin rokotuksille. Vaan sitten 2016 influenssa vei minut sairaalaosastolle lisähapelle. Sen jälkeen olen aina ottanut rokotuksen.

Heikot sortuu elon tiellä, jätkä eikun porskuttaa...

Ikäänkuin puolet kansakunnasta olisi toinen jalka haudassa, vai miten täällä näin paljon sairaalaan joutuneita.

Vierailija
47/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotuksen ottanut joka vuosi ja silti aina sairastanut taudin, toki lievempänä. Lievempikin versio saattaa vaatia parin viikon saikun.

Vierailija
48/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauhea flunssa päällä. Ihokin tuntuu niin herkältä, ettei suihkua voi kuvitella ja ikeniä ja korviakin särkee.

Nenä vuotaa ja yskin keuhkojaan pihalle.

Vierailija
49/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka rokotus ei annakkaan täyttä suojaa niin tauti tulee kuitenkin lievempänä rokotuksen ansiosta.

Vierailija
50/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus vanhuksena voin ottaa näitä rokotteita sitten. Sairasteletko muuten paljon hengitystieinfektioita?

Terveenä kannattaa sairastaa ilman piikkkejä. On sitten vanhempana vastustuskykyä. Joskus vanhempana sitten influenssapiikille jos tulee uusia kovia tauteja.

Vierailija
51/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssarokotteen otin viime syksynä kuten aina. Kuukausi sitten väsytti ja jäseniä särki kovin pari viikkoa. Ei kuumetta. Kotitesti näytti negaa. Joten en ole sairastanut koskaan influenssaa ja olen hyvä työntekijä ollut, kun en saikuta. 

Vierailija
52/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus on riskitekijä lähes kaikissa sairauksissa.

Influenssa on influenssavirusten aiheuttama hengitystietulehdus, joka leviää pisaratartuntana ja kosketuksen kautta. Tautia esiintyy epidemioina joka talvi. Influenssan itämisaika on noin 13 päivää, ja tauti tarttuu helposti jo ennen oireiden ilmenemistä.

Rokotukset ovat tehokkain keino torjua influenssaa. Myös oikealla yskintätekniikalla ja käsihygienialla on merkitystä.

Vierailija
53/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotuksen ottanut joka vuosi ja silti aina sairastanut taudin, toki lievempänä. Lievempikin versio saattaa vaatia parin viikon saikun.

Ikinä en ole ottanut ja ikinä en sairasta. 1+1=2 ?

Vierailija
54/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin rokotuksen, tällä kertaa ei saanut yhdellä kertaa influensseri- ja koronarokotetta mutta hain ne erikseen. 

Hirvee flunssa oli, sama nyt paremmalla puolisolla. OIkein räkäinen, yskää vieläkin vaikka 3 viikkoa sitten sairastin. Oli pakko olla töistä poissa mitä en yleensä ole. 

Influensserirokote :D

Se tekee immuuniksi influenssaukselle, eli ei sorru mainoksiin jne

Vierailija
55/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on nykyään tosi saastaisia. Ei pestä käsiä, ei pestä itseään eikä vaatteita. Oksettavaa ja vastenmielistä. 

Estoton yskiminen toisten keskellä on vastenmielistä, samoin rään vetäminen kuuluvasti päähän. Kaikki eivät pese käsiään vessassa asioidessaan. Kauppojen käsidesit ohitetaan välinpitämättömästi.

Räkä kuuluukin vetää päähän. Nenän niistäminen maahan on ehkä oksettavinta mitä tiedän.

Vierailija
56/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influenssarokotteen otin viime syksynä kuten aina. Kuukausi sitten väsytti ja jäseniä särki kovin pari viikkoa. Ei kuumetta. Kotitesti näytti negaa. Joten en ole sairastanut koskaan influenssaa ja olen hyvä työntekijä ollut, kun en saikuta. 

Ja olen töissä koulussa, jossa joku on aina sairaana ja yskii. 

Vierailija
57/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä on. Gambiasta on tulossa jo seuraava tappava pandemia, katsokaapa vain, ei mene kauan.

Vierailija
58/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin 10% väestöstä tuon sairastaa vuosittain, eli kerran kymmenessä vuodessa pitäisi osua omalle kohdalle.

Viimeksi olen sairastanut influenssan vuonna 2000. Ei ole näkynyt tautia 25 vuoteen. 

Vierailija
59/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko mitalin?

Vierailija
60/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rokotuksia, enkä ole koskaan sairastanut influenssaa.