Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: "Influenssa kaataa nyt väkeä sänkyihin suomalaiset kertovat kammottavista oireista." 😱 !!!! Onko sinulta vielä sairastamatta?

Vierailija
26.02.2025 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011057595.html

Influenssan on raportoitu olevan raju ja pitkäkestoinen, jopa kolme viikkoa. Oksentelua, liikkumiskyvyttömyyttä ja keuhkokuumetta. Sairaalahoitoa tarvitaan.

Onhan se elämän ensimmäinen oikea influenssa aikamoinen jysäys.

Oletko jo sairastanut influenssan vai onko tämä kammotus vielä sinullakin edessä? 😱

Kommentit (233)

Vierailija
1/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut rokotuksen ainakin viimeiset 10 vuotta

Vierailija
2/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona sairaslomalla. sairaalasta kotoiduin viikko sitten. tauti on täyttä painajaista, en todellakaan ole kunnossa vieläkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut influenssan 20 vuotta sitten. Rokotuksia en ole ottanut.

Vierailija
4/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole hyvin pitkään aikaan sairastanut influenssaa, mutta useamman kerran elämäni aikana kuitenkin. Ikävä tauti, mutta eipä ole kammoa jäänyt enkä ole ottanut siihen rokotuksia ikinä. Tulee jos on tullakseen, koronakin vielä sairastamatta (otin rokotukset).

Vierailija
5/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tiedät että influenssa tulee rajuna toisenkin kerran? Itsekin luotin nuorempana kärsittyyn influenssaan ja nauroin rokotuksille. Vaan sitten 2016 influenssa vei minut sairaalaosastolle lisähapelle. Sen jälkeen olen aina ottanut rokotuksen.

Vierailija
6/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen sairastanut enkä ole ottanut rokotuksia koskaan. On kyllä kauhea tauti

Vierailija
7/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin 10% väestöstä tuon sairastaa vuosittain, eli kerran kymmenessä vuodessa pitäisi osua omalle kohdalle.

Vierailija
8/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvisin covidistakin sairastumatta mutta en tästä. Aivan kamalan ärhäkkä, aivastelin kymmeniä kertoja päivässä ja nenä valui solkenaan, kolme päivää, sitten loppui yhtäkkiä ja meni muhimaan keuhkoihin. 

Vierailija
9/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan sairastanut. En kyllä sairastele muutenkaan vaikka muut ympärillä olisivat kipeitä. Mikä lie teräsimmuunipuolustus minullekkin on syntynyt.

Vierailija
10/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotuksen otin, toivottavasti suojaa pahimmalta. Olen lapsena ja nuorena sairastanut pari influenssaa ja kovia tauteja olivat. Pahinta oli silloin, kun esikoinen oli vauva ja vielä pelkällä rintaruokinnalla, minä influenssassa monta päivää liki 40 asteen kuumeessa. Siitäkin selvisin. Olin niin fanaattinen rintaruokinnan suhteen, ettei puhettakaan korvikkeeseen siirtymisestä.

Vierailija
11/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotan rokotuksen voimaan. Jos saan taudin, niin toivottavasti lievempänä.

Vierailija
12/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v sitten lentsu meinasi tappaa sen jälkeen olen ottanut joka vuosi rokotuksen ja eipä ole tautia tullut.

Vierailija
13/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tiedät että influenssa tulee rajuna toisenkin kerran? Itsekin luotin nuorempana kärsittyyn influenssaan ja nauroin rokotuksille. Vaan sitten 2016 influenssa vei minut sairaalaosastolle lisähapelle. Sen jälkeen olen aina ottanut rokotuksen.

Joskus vanhuksena voin ottaa näitä rokotteita sitten. Sairasteletko muuten paljon hengitystieinfektioita?

Vierailija
14/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran sairastanut oikein kunnolla parikymmentävuotta sitten. Sen jälkeen olen ottanut rokotuksen. Toivon mukaan rokotus suojaa ainakin edes pahimmalta.

Tunnen nyt tänä vuonna sairastuneita, sekä rokotettuja että ei-rokotettuja. Rokotuksen ottajilla kestänyt muutaman päivän, rokottamattomilla parikin viikkoa.

Vierailija
15/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin 10% väestöstä tuon sairastaa vuosittain, eli kerran kymmenessä vuodessa pitäisi osua omalle kohdalle.

Ei jakaudu tasaisesti nämä sairastamiset. Jotkut sairastaa useasti ja toiset ei ollenkaan.

Vierailija
16/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10v sitten lentsu meinasi tappaa sen jälkeen olen ottanut joka vuosi rokotuksen ja eipä ole tautia tullut.

Tämä on just sellainen mitä oli liikkeellä joskus parikymmentä vuotta sitten. Rokotus ei suojaa tältä. 

Vierailija
17/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin rokotuksen, tällä kertaa ei saanut yhdellä kertaa influensseri- ja koronarokotetta mutta hain ne erikseen. 

Hirvee flunssa oli, sama nyt paremmalla puolisolla. OIkein räkäinen, yskää vieläkin vaikka 3 viikkoa sitten sairastin. Oli pakko olla töistä poissa mitä en yleensä ole. 

Vierailija
18/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin hakemassa syksyllä sekä influenssa että koronarokotuksen - koko talvena ei ole ollut yhtään mitään ja hyvä näin sillä duunia riittää.

Vierailija
19/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tähän vaikuttaa koronaviruksen immuunijärjestelmää heikentävä vastaus. Tämä lisää alttiutta sairastua tauteihin, jotka immuunijärjestelmä olisi aiemmin voinut hoitaa helposti päiviltä. Tämän takia moni sairaus voi iskeä rajumpana, kuten nyt influenssa. Suosittelen käyttämään vähintään FFP2-tasoisia hengityssuojaimia kun käy vaikka kaupassa, sairaalassa tai ylipäänsä julkisissa sisätiloissa, joissa on paljon ihmisiä.

Vierailija
20/233 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toki, jos joillekin tauti tulee niin vaikeana, että tarvitaan sairaalahoitoa, mutta ihmettelen silti tätä uutisointia/ pelottelua. 

Itse olen astmaatikko, ja tunnen useita astmaatikkoja, joilla on ollut influenssa, ja ollaan ihan kotioloissa selvitty. Eihän se kiva tauti ole, 5 vrk korkea kuume ym. oireet. Mutta ihan normaali perustauti se on, ja on turha pelotella ihmisiä.