IS: "Influenssa kaataa nyt väkeä sänkyihin suomalaiset kertovat kammottavista oireista." 😱 !!!! Onko sinulta vielä sairastamatta?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011057595.html
Influenssan on raportoitu olevan raju ja pitkäkestoinen, jopa kolme viikkoa. Oksentelua, liikkumiskyvyttömyyttä ja keuhkokuumetta. Sairaalahoitoa tarvitaan.
Onhan se elämän ensimmäinen oikea influenssa aikamoinen jysäys.
Oletko jo sairastanut influenssan vai onko tämä kammotus vielä sinullakin edessä? 😱
Kommentit (233)
En ole koskaan sairastanut influenssaa enkä muutenkaan ole koskaan missään räkätaudissa. Peskää ihmiset niitä käsiä. Jos kaikki maailman ihmiset pesisivät käsiä niin maailmassa olisi puolet vähemmän kaikkia tauteja.
Vierailija kirjoitti:
Otin rokotuksen, tällä kertaa ei saanut yhdellä kertaa influensseri- ja koronarokotetta mutta hain ne erikseen.
Hirvee flunssa oli, sama nyt paremmalla puolisolla. OIkein räkäinen, yskää vieläkin vaikka 3 viikkoa sitten sairastin. Oli pakko olla töistä poissa mitä en yleensä ole.
Mäkin haluan influensserirokotteen.
En ole koskaan sairastanut. En myöskään ottanut rokotetta.
Miten te voitte olla koko ajan kipeinä?
Valitettavasti korona ajasta ei opittu mitään. Peskää niitä käsiä.
Lapsilla on rokotukset, vanhemmilla ei. Just oltiin kumpikin vanhemmista vuoronperään ja ihan sänkytavaraa. Kurkku oli ensimmäisenä päivänä niin kipeä ettei koskaan ole ollut, seuraavana päivänä tosi kova kuiva yskä ja jäätävä lihas- ja keuhkosärky, sitten kolmantena päivänä +40'C ihan sormia napsauttamalla pari päivää. Ja sitten vielä räkää alkaa tunkemaan kun kuume laskee. Viikko meni. Lapset onneksi säästyneet ja meilläkin viimeksi noin 5-7v sitten.
Suomalaiset on nykyään tosi saastaisia. Ei pestä käsiä, ei pestä itseään eikä vaatteita. Oksettavaa ja vastenmielistä.
Iikinä en ole influenssaa sairastanut enkä rokotusta ottanut. Viime viikon olin kipeä, sairaslomalla 1,5 päivää ja poikkeksellisen korkea kuume 38,5 yhtenä iltana. Mutta ihan perusflunssa tämä ollut, en tällaista vastaan ainakaan rokotusta kaipaa. Viimeksi olin kipeä 5 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt voisi olla ainoa mikä suojaa, maskin lisäksi. Eikä ole tavallista influenssaa vaan jotain muuta.
Luulen että sairastin influenssan. Pahin tauti kesti muutaman päivän, mutta yskää ja nuhaa on edelleen, 10 päivää sairastumisesta.
Minulla on rokotus, mutta olen ollut tekemisissä influenssaa sairastavien kanssa. Eikä se rokotuskaan ole 1% varma.
Influenssarokote on hakuammuntaa. Se valmistetaan jo ennen kauden alkua, joten siinä oleva virus on sellainen mihin suuntaan viruksen uskotaan muuntautuneen. Jos arvaus menee pieleen niin tulee paha influenssavuosi, jos taas edes sinnepäin niin tulee helppo vuosi. Kerta influenssa jyllää pahana niin rokote on tuo pieleen mennyt arvaus, eli vaikka olisitte sen hakeneet niin tauti voi olla pahalaatuinen.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että sairastin influenssan. Pahin tauti kesti muutaman päivän, mutta yskää ja nuhaa on edelleen, 10 päivää sairastumisesta.
Minulla on rokotus, mutta olen ollut tekemisissä influenssaa sairastavien kanssa. Eikä se rokotuskaan ole 1% varma.
Siis 100% varma eikä 1%
Vierailija kirjoitti:
Koronan myötä on löytynyt laajempaa tietoa virusten leviämisestä, niistä moni leviää ilmassa aerosoleina. Käsien pesu on toki hyvä, mutta sen lisäksi kannattaa käyttää hengityssuojaimia julkisissa sisätiloissa, joissa on paljon ihmisiä. Esimerkiksi kaupoissa ja sairaaloissa.
Koronavirus heikentää immuunijärjestelmän toimintaa, joten varmasti nyt influenssan raju sairastaminen johtuu osittain siitä.
Sairastuin a-influenssaan loppuvuodesta. Tartunnan sain lapselta, jonka luokalla tauti kiersi.
Jouduin alkuvaiheessa sairaalaan, kuumetta viikko, oireita kuukausi.
Kamala tauti, toipuminen vieläkin käynnissä.
Olin ottanut rokotteen, samoin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tähän vaikuttaa koronaviruksen immuunijärjestelmää heikentävä vastaus. Tämä lisää alttiutta sairastua tauteihin, jotka immuunijärjestelmä olisi aiemmin voinut hoitaa helposti päiviltä. Tämän takia moni sairaus voi iskeä rajumpana, kuten nyt influenssa. Suosittelen käyttämään vähintään FFP2-tasoisia hengityssuojaimia kun käy vaikka kaupassa, sairaalassa tai ylipäänsä julkisissa sisätiloissa, joissa on paljon ihmisiä.
Mietin tuota, kun koronarokotusten jälkeen sairastuin iriittiin. Näitä alkoi tulla sitten sitä tahtia, että estolääkitys on pian alkamassa. Iriitti on autoimmuunisairaus eli on se kai ainakin mahdollista, että koronarokotuksella on osuutta tähän sairauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tähän vaikuttaa koronaviruksen immuunijärjestelmää heikentävä vastaus. Tämä lisää alttiutta sairastua tauteihin, jotka immuunijärjestelmä olisi aiemmin voinut hoitaa helposti päiviltä. Tämän takia moni sairaus voi iskeä rajumpana, kuten nyt influenssa. Suosittelen käyttämään vähintään FFP2-tasoisia hengityssuojaimia kun käy vaikka kaupassa, sairaalassa tai ylipäänsä julkisissa sisätiloissa, joissa on paljon ihmisiä.
Mietin tuota, kun koronarokotusten jälkeen sairastuin iriittiin. Näitä alkoi tulla sitten sitä tahtia, että estolääkitys on pian alkamassa. Iriitti on autoimmuunisairaus eli on se kai ainakin mahdollista, että koronarokotuksella on osuutta tähän sairauteen.
Luulisi että ennemminkin sillä koronalla itsellään, on enempi tehoja kuin rokotteessa.
FFP2 ja FFP3 vähentävät tehokkaasti myös influenssatartunnan riskiä.
Kaikki kovat kuumetautini on testattu työterveyslääkärissä ja ei koskaan olleet influenssaa. Mutta sitten seitsemän vuotta sitten tulin ihan käsittämättömän sairaaksi. Olo kuin kuolema ja kahden viikon sairastamisen jälkeen tarvitsin sairaalahoitoa ja lisähapen tarve kävi lähellä tehohoitorajaa. Se oli ainoa kerta kun testi näytti influenssaa. Kumma ettei ifluenssassa ollut yhtään nuhaa mutta yksin verta ja sitä valui nieluun. Aivan kamala tauti ja jatkui jälkitautina.
En ole ikinä sairastanut influenssaa, otan rokotuksen vuosittain.
Onko tämä sarssi, lehmä-, sika- vai lintuinfluenssa, korona-tupakkayskä, mummokuume vai vaarin yöhätä?