Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloudellinen eriarvoisuus suhteessa, mikä on reilu ratkaisu?

Vierailija
25.02.2025 |

Parisuhdettamme on lähiaikoina alkanut hiertämään se että mies on katkera siitä että on laittanut enemmän rahaa kiinni yhteiseen kotitaloomme. Ostimme joitain vuosia sitten yhteisen talon joka vaati mittavia remontteja. Miesystäväni on minua vanhempi (eli ehtinyt käydä töissä kauemmin kuin minä) sekä saanut vanhemmiltaan sijoitussalkun sekä tehnyt voittoa myydessään asuntonsa aikaisemmin. Tästä syystä mies maksoi sekä käsirahan että leijonanosan näistä remonteista ja minä maksoin oman maksukykyni mukaan. En ole itse saanut ikinä rahaa vanhemmiltani, perintöä ei ole tiedossa ja kaikki rahani on palkkatyön kautta ansaittua. Olemme kuitenkin sopineet että myydessämme talon miesystävä saa takaisin käsirahansa sekä isoimpiin remontteihin sijoittamansa rahat, oletuksella että jäämme voitolle.

Nykyisin tienaamme molemmat saman verran, mutta meillä on huomattava varallisuusero. Mies tulee varakkaammasta perheestä, tulee perimään omaisuutta ja omaa sijoituksia kun taas itselläni on kasassa melko vaatimattomat säästöt jotka vastaavat muutaman kuukauden bruttopalkkaani. Säästän kuitenkin säännöllisesti, maksan laskut puoliksi eikä minulla ole muita velkoja kuin opinto- ja asuntolainat. Mies on kuitenkin sitä mieltä että "on maksanut kaiken" ja että minun tulisi hakea pankista lainaa jonka avulla olisimme taloon sijoitetun rahan osin tasoissa. Teoriassa voisin kai niin tehdäkin, mutta miehen tapa lähestyä asiaa tuntuu hyvin aggressiiviselta ja toisaalta, mies maksoi enemmän sillä hänellä oli rahaa ja on edelleenkin. Olen itse auttamattomalla takaa-ajomatkalla mitä tulee säästöjen kartuttamiseen. Mies on myös sisällyttänyt perheensä ja olenkin saanut appivanhemmiltani puhuttelun miten minun tulee muistaa että kyseessä on heidän pojalleen säästämänsä rahat ja että heillä on aina ollut omat rahat ja lainat ja kaikki tasan. Hauska juttu on kuitenkin se että tiedän että anoppini kieltäytyi kirjoittamasta avioehtoa, oli rahattomana kotiäitinä vuosikymmenen ja on muutenkin elänyt miehensä siivellä. Koin loukkauksena rahankäyttöni kyseenalaistamisen, vaikkakin näin hieman alle 30-vuotiaana olen ollut työelämässä täyspäiväisesti vasta alle 5v ja aloin tienaamaan keskivertoa enemmän vasta vuosi sitten. Anoppini myös vihjaili minun olevan huono rahankäyttäjä ja puhui kuin olisin ulosoton vakioasiakas. 

Mikä tällaisessa tilanteessa on reilua ja oikein kaikkien osapuolien kannalta? En ole miesystävän rahojen perässä eikä talossa ole mitään tuhottomia summia kiinni. Kaikki miehen puolet vierailut ovat nykyään kireitä ja appivanhempien hampaita tilanne kiristää selvästi. 

Kommentit (186)

Vierailija
1/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on sijoittanut taloon enemmän rahaa, ja vuosien myötä se ero voi myös kasvaa huomattavasti, jos esimerkiksi sinä hoidat enemmän lapsia tai kotia, ja miehellä on mahdollisuus panostaa uraansa. 

Kysyisin ensimmäisenä mieheltä, mikä on muuttunut siitä, kun teitte alun perin sopimuksen talon hankinnasta? Lähtötilannehan oli molemmilla silloin tiedossa, ja se sopi silloin. Miksi se ei sovi enää? Onko tässä nyt kyse miehesi vanhempien halusta pitää omaisuus "suvun hallussa" vai onko kyse miehesi omasta mielipiteestä? Jos miehesi vanhemmat ovat lahjoittaneet miehellesi sijoitussalkun, heidän olisi pitänyt silloin alun perin lahjakirjassa rajata se avio-oikeuden ulkopuolelle. Jos eivät ole sitä tehneet, niin voivat lopettaa kiukuttelun asiasta, joka ei ole sinun vikasi. 

Älä allekirjoita mitään avioehtoa enää nyt jälkikäteen. 

Vierailija
2/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persaukiset naiset aina tätä samaa virttä veisaavat......huoh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen vielä. Tärkeä asia: ala sinäkin sijoittamaan! Ota vaikka yhteyttä omaan pankkiisi tai avaa verkossa tili Nordettiin. Vaikka et ole saanut sijoitussalkkua perintönä, niin nyt viimeistään on hyvä avata. Ehdit säästää vielä hyvän salkun itsellesi eläkepäiviksi. 

Vierailija
4/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on sijoittanut taloon enemmän rahaa, ja vuosien myötä se ero voi myös kasvaa huomattavasti, jos esimerkiksi sinä hoidat enemmän lapsia tai kotia, ja miehellä on mahdollisuus panostaa uraansa. 

Kysyisin ensimmäisenä mieheltä, mikä on muuttunut siitä, kun teitte alun perin sopimuksen talon hankinnasta? Lähtötilannehan oli molemmilla silloin tiedossa, ja se sopi silloin. Miksi se ei sovi enää? Onko tässä nyt kyse miehesi vanhempien halusta pitää omaisuus "suvun hallussa" vai onko kyse miehesi omasta mielipiteestä? Jos miehesi vanhemmat ovat lahjoittaneet miehellesi sijoitussalkun, heidän olisi pitänyt silloin alun perin lahjakirjassa rajata se avio-oikeuden ulkopuolelle. Jos eivät ole sitä tehneet, niin voivat lopettaa kiukuttelun asiasta, joka ei ole sinun vikasi. 

Emme siis ole naimisissa ttai menossa naimisiin, vaan kyseessä on avosuhde joten ainoa omaisuus josta tässä on kyse on talo josta maksan joka kuukausi puolet, mutta johon mies sijoitti enemmän alkupääomaa kuin minä.

En siis ole appivanhempien rahojen perässä tai edes asemassa jossa olisin niihin etuoikeutettu. Kyse on vaan siitä että mieheni haluaisi sijoittaa enemmän ja haluaisi että hankin jostain "omaa osuuttani" vastaavan summan jotta voisimme olla täysin tasa-arvoisia. ap

Vierailija
5/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin haiskahtaa. Miehesi tunteet ovat muuttuneet, ja tuskin taloasia on se alkuperäinen ongelma, vaan oire. 

Vierailija
6/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu ratkaisu on ero

Vierailija
7/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5. Yleisenä neuvona puoliso samasta sosioekonomisesta tasosta niin ei tarvitse jälkeenpäin valittaa.

Vierailija
8/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto. Miehellä elatusvelvollisuus.

Vierailija
9/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko talon omistus teillä 50 ja 50% tai omistaako miehesi enemmän, kun on maksanut enemmän?

Jos on puoliksi niin ymmärrän, että mies haluaisi, että olisit maksanut talosta/sen rempoista puolet. Se on reilua. Vaihtoehtoisesti miehelle suurempi omistusosuus.

Vierailija
10/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilu ratkaisu on ero

Näin on. Jos tilanne on tuo jo alussa, niin tosta se nillitys vaan pahenee.

Oletteko lapsia suunnitelleet?

Vierailija
11/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko talon omistus teillä 50 ja 50% tai omistaako miehesi enemmän, kun on maksanut enemmän?

Jos on puoliksi niin ymmärrän, että mies haluaisi, että olisit maksanut talosta/sen rempoista puolet. Se on reilua. Vaihtoehtoisesti miehelle suurempi omistusosuus.

Talo on molempien nimissä puoliksi. 

Vierailija
12/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme siis ole na

Noin ne rikkaat rikastuu. Nyhtää nyt sinulta lisää rahaa, jotta voi laittaa omansa sijoituksiin ja kasvattaakseen jo valmiiksi isoa omaisuuttaan. Olin myös varakkaamman miehen kanssa vuosikymmenen ajan, ja hän ainakin osasi imeä naisen kukkaron tyhjäksi. Omia säästöjä ja mitään omaisuutta en saanut kerrytettyä sinä aikana, vaan lähdin suhteesta köyhempänä kuin siihen menin. 

Vierailija
13/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskotte saavanne myynnistä rahat takaisin, niin kehoitan myymään talon. Tuollainen epäsuhta taloudessa on hankalaa. En itsekkään olisi ikä suostunut tuollaiseen, että toinen käyttää enemmän rahaa yhteiseen kotiin. Katsotaan kuinka paljon kummallakin on varaa, ja sen mukaan mennään. Ei ole varmaa saatko edes lainaa pankista, jos pankki näkee talon riskinä lainalle. Entä jos ehdotan miehelle että hän ostaa sinun pienen osuutesi pois itselleen, ja itse muuta muualle?

Vierailija
14/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran on avoliitto, niin ole hyvin tarkkana siitä, mitä maksat. Pidä huoli ettet maksa yhtään enempää kuin mikä on omistusosuutesi paperilla. Ja mitä yhteisiin menoihin tulee, niin on kohtuullista, että miehesi on aiemmin maksanut niistä enemmän, koska suuremmat tulot. Älä ihmeessä suostu ottamaan mitään lainaa. Ja kuten jo aiemmin joku kysyi: mikä on muuttunut, miksi tämä on nyt ongelma kun ei aiemmin ollut?

Vierailija
15/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran on avoliitto, niin ole hyvin tarkkana siitä, mitä maksat. Pidä huoli ettet maksa yhtään enempää kuin mikä on omistusosuutesi paperilla. Ja mitä yhteisiin menoihin tulee, niin on kohtuullista, että miehesi on aiemmin maksanut niistä enemmän, koska suuremmat tulot. Älä ihmeessä suostu ottamaan mitään lainaa. Ja kuten jo aiemmin joku kysyi: mikä on muuttunut, miksi tämä on nyt ongelma kun ei aiemmin ollut?

Ongelma taitaa olla ne vanhemmat ja se, että mies on heissä kiinni, siis vanhempien tossun alla. Onko miehellä sisaruksia?

Vierailija
16/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti peli on jo aika lailla menetetty. Mies ja hänen vanhemmat ovat jo kääntyneet sinua vastaan eikä tuosta ole enää mitään paluuta entiseen vaikka mitä tekisit. Olet heille jatkossakin se taloudellinen riippakivi joka ei muka koskaan hoida osuuttaan. Lopulta päädyt maksamaan lähes kaiken eikä sekään riitä.

Vierailija
17/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet päästänyt miehen vanhemmat komentelemaan itseäsi. Valtava virhe. Tuota asetelmaa et saa purettua enää ilman vuosien taistelua. Heillä ei ole mitään oikeutta kommentoida sinun eikä teidän yhteisiä raha-asioita. Ei kuulu heille yhtään.

Miksi maksat laskut puoliksi? Mies syö tuplasti sen mitä sinä. Jos yhteiset ruokakulunne ovat esimerkiksi 500 kuukaudessa, lahjoitat miehelle joka vuosi yli tuhat euroa.

Vierailija
18/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilu ratkaisu on ero

Halusin kyllä lapsia aikaisemmin ja se oli aktiivisesti puheenaiheena, mutta nykyinen tilanne ja riidat rahasta ovat saaneet minut vetämään nuo ajatukset takaisin. Olen aina ollut töissä, maksanut kuuliaisesti puolet kaikesta ja ollut hyvin antelias mitä tulee sukulaisten kestittämiseen ja lahjomiseenkin. Ja jos olisimme naimisissa, olen sanonut että avioehto sopii minulle oikein hyvin sillä en ajattele olevani oikeutettu miehen suvun rahoihin. Siltikin, mies on pihi ja vaikka en odota mitään lahjoja tai usein niitä tarvitsekaan, on minun pitäminen jonkinlaisena kullankaivajana loukkaavaa. Olen ollut hyvin avoin ja rehellinen raha-asioistani ja siitä että tulen köyhästä perheestä. Miehen perhe on varakas, muttei mikään miljonääriperhe ja kaikki tuntuu pyörivän rahan haalimisen ympärillä. Siinä missä oma perheeni pitää minua ahkerana, miehen perheen ääni muuttui heti kun mies kertoi heille että jo siis useita vuosia sitten ostamamme talon alkuinvestoinnit tulivat hänen taskustaan. ap

Vierailija
19/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menette naimisiin ja teette avioehdon, niin pidä huoli, että talo on edelleen puoliksi sinun, jos se on sitä nytkin. Jos tuosta rahasta tulee enemmänkin vääntöä ja välit miehen vanhempiin menevät vielä huonommiksi sen takia, niin ei auta kuin nostaa kytkintä. Tilanne tuskin koskaan muuttuu paremmaksi, jos on jo nyt tuollainen ymmärtääkseni kuitenkin suhteellisen tuoreessa suhteessa.

Vierailija
20/186 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilu ratkaisu on ero

Halusin kyllä lapsia aikaisemmin ja se oli aktiivisesti puheenaiheena, mutta nykyinen tilanne ja riidat rahasta ovat saaneet minut vetämään nuo ajatukset takaisin. Olen aina ollut töissä, maksanut kuuliaisesti puolet kaikesta ja ollut hyvin antelias mitä tulee sukulaisten kestittämiseen ja lahjomiseenkin. Ja jos olisimme naimisissa, olen sanonut että avioehto sopii minulle oikein hyvin sillä en ajattele olevani oikeutettu miehen suvun rahoihin. Siltikin, mies on pihi ja vaikka en odota mitään lahjoja tai usein niitä tarvitsekaan, on minun pitäminen jonkinlaisena kullankaivajana loukkaavaa. Olen ollut hyvin avoin ja rehellinen raha-asioistani ja siitä että tulen köyhästä perhe

Kumpi sinulle on tärkeämpää, tuo suhde riitoineen vai lapsihaaveet? Ainakin vielä tällä hetkellä näyttäisi olevan suhde? Oletko nyt ihan varma)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme