Lapsettoman vanhuus - kuka hoitaa
Hesarissa oli juttu Siljasta, 57, joka oli tahattomasti lapseton ja pohti millainen vanhuus on kun ei ole lapsia huoltamassa. Olen itse vapaaehtoisesti lapseton, 57 v enkä pätkääkään huolehdi tuollaisesta. Eihän lapset ole mikään tae siitä, että he olisivat välittäivä aikuisia ja olisivat hoitamassa vanhempiaan näiden vanhennuttua.
Molemmat vanhempani sairastuivat Alzheimeriin ja heitä seuratessani tajusin, että kun muisti menee, ei sillä ole väliä onk hoitokodissa yksin vai hoitokodissa lasten seurassa. Ei ihminen tunne siinä tilassa muita. Oletan, että kun vanhenen ja/tai iskee muistisairaus, päädyn jossain vaiheessa johonkin katon alle. Mutta kun en tunnista ketään enkä mitään, en myöskään välitä mistään. Toki toivon, että ei paskaisissa vaipoissa tarvitse maata.. mutta sellaisessa tilanteessa ei taida lasten oleminenkaan auttaa huikeasti..
Kommentit (205)
Juu, ei kaikki hoida mut monet hoitaa. Äidilläni meni jalka poikki ja me 3 sisarusta käytiin auttamassa suihkussa käymisessä ym. Kyllä niistä lapsista voi ollq apua vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Harvase ilta TV:ssä, yms valitetaan sitä, että vanhuksia ei hoideta. Tuohtuneet lapset valittavat vanhempiensa huonosta kohtelusta hoitokodeissa ja avohuollossa, joskus varmaan ihan asiasta. Koskaan ei kuitenkaan kysytä, miksi lapset eivät itse hoida vanhempiaan. Sehän oli sentään maan tapa sata vuotta sitten. Mutta kukapa niin tekisi, kun hyvinvointivaltio on luvannut hoitaa vanhemmat. Ja vielä ilmaiseksi. Riittää kun mummille vie äitienpäivänä ja jouluna marketin alennushyllyltä siepatun nahistuneen kukan.
Miksi luulet sen olevan ilmaista? Kotihoidon käynnit maksaa meillä n. 13 euroa kerta. Itse asun 400 km päässä työn vuoksi. Eikä se kotihoito paljon tee. Siivouksen tilaan kerran kk ja käymme vuorotellen myös kaukana asuvansa siskon kanssa toisen kerran. Kesällä ja joulun yhteydessä ollaan pitempiä aikoja. Ilman meidän apua ei siivottaisi ollenkaan kun raha ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään takeita että lapset hoitais vanhempiaan kun sen aika on.
Ei ole, mutta se on varmaa, että lapsettoman lapset eivät ainakaan hoida.
Ja sekin on varmaa, että lapseton ei kaipaa lapsiaan käymään katsomassa. Sen sijaan se, jolla on lapsia, kaipaa.
Ja oikeesti...voihan olla, että sinunkin lapsesi aikanaan hoitaa ihan työkseen jotain lapsetonta vanhusta sen sijaan, että iretisanoutuisi hoitajanhommistaan ja ryhtyisi hoitamaan sinua.
143 lisää että hoitomaksu kyllä alenee mutta nyt on kokeilujakso.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista kannattaa eutanasiaa, mutta sitä ei jostain syystä saada meille lailliseksi.
Toivottavasti meillä on mahdollisuus eutanasiaan edes tulevaisuudessa niin ei tarvitse lähteä oman käden kautta 🙏
Tulevaisuudessa aivot saadaan kytkettyä virtuaalimaailmoihin joten seuraa ja viihdettä riittää loputtomasti. Siihen kylkeen vielä eutanasia mahdollisuus, niin mikäs siinä vapaaehtoisesti lapsettomilla viettäessä viimeisiä vuosia.
Tekoäly-ystävät/kumppanit/sukulaiset on aina seurana ja lystiä riittää 😊
Vierailija kirjoitti:
Samat mitkä lapsellisiakin. Ei kai kukaan tee lapsia hoitajikseen? Lapsi ei saa muuttaa pois omalta kylältä vaan hänen täytyy asua siellä vanhempiensa takia. Perheen voi perustaa kunhan muistaa, että omat vanhemmat ovat etusijalla.
Palstamamma tekee. Lapset ovat hänelle vain hoitajia ja avustajia. Kukaan ei saa tulla hänen ja lapsien väliin. Ei kukaan.
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."
Vierailija kirjoitti:
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."
Odottaa saa mitä vain. Odottaahan jotkut Jeesuksen palaamistakin. Miksei siis tuotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottaa saa mitä vain. Odottaahan jotkut Jeesuksen palaamistakin. Miksei siis tuotakin.
Jos omaiset ei hoida niin apua ei välttämättä saa.
Valtion rahat on loppu.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan työnantajan irtisanomisoikeutta on helpotettu. Eli koitapa lähteä kesken työpäivän nostamaan kaatunutta vanhempaasi ylös, niin yhden kerran työnantaja saattaa vielä antaa anteksikin, mutta toisella kerralla tulee jo kenkää. Ja mihinkään äidin tai isän lääkärikäynteihinhän ei työnantajan nytkään tarvitse antaa työntekijälle vapaata. Vain alaikäisten lasten asioihin.
Ihan hullun hommaa, että samaan aikaan, kun työntekijän pitää olla 100% mielinkielin ja joustava työnantajaa kohtaan välttääkseen irtisanomisen, pitäisi sitten työntekijän hoitaa ne vanhuksetkin. MIssä välissä? Ei mun muistisairas äitini ainakaan ikinä soittanut mulle, että oisko nyt hyvä aika hänen lähteä hortoilemaan pakkaseen vai onko mulla joku palaveri tms menossa. Sehän lähti, kun sille päälle sattui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omaiset ei hoida niin apua ei välttämättä saa.
Valtion rahat on loppu.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
En minä odota enkä halua, että lapseni tuhlaavat elämänsä minun hoitamiseeni. Heidän kuuluu hoitaa omia lapsiaan ja pitäää huolta itsestään ja heistä.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia hoitaa minut.
Samaa toivon minäkin. Jos se siitten aikanaan on Suomessa mahdollista. Tosin sitäkin olen joskus miettinyt, että millä summalla joku moottoripyöräkerholainen tai vastaava pistäisi mut pois päiviltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosalla ne lapset asuvat ihan eri kaupungissa ja toisella puolella maata, että ei siinä Helsingin kiireiden keskellä missään Oulussa ehditä käymään mummoa silittelemässä.
Jatkossa näyttää siltä, että ikääntyvien vanhemmat eivät asu edes samassa maassa, joten ei tuo tilanne ole ainakaan korjaantumassa, päin vastoin.
Kyllä taitaa suurella osalla vanhemmat asua aika lähellä lapsia. Suuret muuttoaallot ovat kaukana takanapäin.
Et ilmeisesti ymmärrä yhtään mitään. Suuri osa lapsista on muuttanut opiskeluiden ja töiden perässä jonnekin ihan muualle kuin lapsuuden kotipaikkakunnalle. Osalla ovat muuttaneet ulkomaille.
Minä muutin lapsen
Tuskin, ainakaan minun elinaikanani kun talon ostivat vaimon kotipaikkakunnalta ja molempien vakituiset työt on siellä. Itse muutin naapurikuntaan, muutama km välimatkaa.
Jumala hoitaa,uskokaa vaan Jumalaan..
Miten käytännössä toteutuu Suomessa se, että jos on vaikkapa kotonq asuva muistisairas vanhempi, niin miten se lapsi sitä vanhempaansa käytännössä siis hoitaa ja huolehtii? Ottaa kotiinsa asumaan, jättäytyy töistä, hoitaa lapsien ohella sen vanhempansa? Myönnän, ei oo vielä kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Okei. Vanhemmilla on varmastikin tarjota keskikokoinen maatila tai muu vastaava elinvoimaiseksi kasvatettu yritys, jolla voi tienata mukavasti, vastineeksi hoitoavusta 👍 Jos ei ole, niin mikseivät ajatelleet yhtään pitkäjännitteisemmin? Ei aina voi odottaa että joku muu tulee siivoamaan pullamössöjen itse itselleen aiheuttamansa ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään takeita että lapset hoitais vanhempiaan kun sen aika on.
Ei ole myöskään mitään takeita, että vanhemmat suostuvat lastensa hoidettaviksi. Omat vanhempani ovat muun muassa tällaisia. Hoitivat itse omat vanhempansa oman elämänsä kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Miten käytännössä toteutuu Suomessa se, että jos on vaikkapa kotonq asuva muistisairas vanhempi, niin miten se lapsi sitä vanhempaansa käytännössä siis hoitaa ja huolehtii? Ottaa kotiinsa asumaan, jättäytyy töistä, hoitaa lapsien ohella sen vanhempansa? Myönnän, ei oo vielä kokemusta.
Näin juuri. Siinä ei sitten itse töissä käydä.
Asioita voi hoitaa, mutta ei sitä vanhusta.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/