Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettoman vanhuus - kuka hoitaa

Vierailija
25.02.2025 |

Hesarissa oli juttu Siljasta, 57, joka oli tahattomasti lapseton ja pohti millainen vanhuus on kun ei ole lapsia huoltamassa. Olen itse vapaaehtoisesti lapseton, 57 v enkä pätkääkään huolehdi tuollaisesta. Eihän lapset ole mikään tae siitä, että he olisivat välittäivä aikuisia ja olisivat hoitamassa vanhempiaan näiden vanhennuttua.

Molemmat vanhempani sairastuivat Alzheimeriin ja heitä seuratessani tajusin, että kun muisti menee, ei sillä ole väliä onk hoitokodissa yksin vai hoitokodissa lasten seurassa. Ei ihminen tunne siinä tilassa muita. Oletan, että kun vanhenen ja/tai iskee muistisairaus, päädyn jossain vaiheessa johonkin katon alle. Mutta kun en tunnista ketään enkä mitään, en myöskään välitä mistään. Toki toivon, että ei paskaisissa vaipoissa tarvitse maata.. mutta sellaisessa tilanteessa ei taida lasten oleminenkaan auttaa huikeasti..

Kommentit (205)

Vierailija
201/205 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne lapset hoida sinua kuitenkaan, vaikka asuisivat naapurissa. T. Ikäihmisten kanssa työskentelevä hoitaja

Miten onnistuisi, kun on pakko käydä töissäkin. Mikä vie ison osan ajasta. On myös omat asiat hoidettavana perheellisillä. Joskus pitäisi myö levätä ja pitää kuntoa yllä.

Vierailija
202/205 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä niiden lasten velvollisuus ole hoitaa, ja niillähän on ihan oma kiireinen elämä. Kyllä nyt kahvittelemassa voi käydä kerran pari kuussa (itse käyn useammin koska asun lähellä). Esim minun sisko muutti ulkomaille ja siellä pysynyt, vuosien välein käy täällä Suomessa.  Lapset voi muuttaa minne sattuu koska voivat.

1960-luvulle saakka lapset joutui huolehtimaan vanhemmistaan. Kyllä se onnistuu siis, jos on pakko. Esim yksi isomummoni oli vuoden kerrallaan aina yhden lapsensa luona. Esim itärajan läheisyydestä hän siirtyi mun mummoni kotiin Turun lähelle vuodeksi. 

Yksi lapsensa oli muuttanut Amerikkaan. Hän osallistui rahalla.

Yks isopappani eli vanhuksena täysihoitopaikassa, jonka lapsensa kustansivat. Jne. 

Keinoja löytyy, jos on pakko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/205 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta hoitaa. Sitä vartenhan me maksamme veroja. Eivät lapset osaa hoitaa vanhuksia, ellei heillä ole hoitoalan koulutusta. Koti ei ole laitos.

Varaudu sitten siihen, että  ns. hoito voi olla sitä, että makaat omissa jätöksissä. Hoitajat käy hoitamassa sekuntti kello kaulassa. On varmaan hyviäkin paikkoja.

Vierailija
204/205 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vika jos tarvii vielä vanhana muiden apuja.

Ei lapset mitään vanhuksia huolla - sitä varten on hoitohenkilökunta.

Vierailija
205/205 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin itsekin monenlaista, mutta onko miettiminen aika turhaa. Vaikuttaa siltä, että on tulossa sota-aika ja nää suunnitelmat ei toteudu  mitä kaikki nyt tekee. 

Jos tulee, niin silloin Kyllä vanhukset ainakin kotiutetaan perheisiin. Hoitajia tarvitaan auttamaan sotavammoissa.