Lapsettoman vanhuus - kuka hoitaa
Hesarissa oli juttu Siljasta, 57, joka oli tahattomasti lapseton ja pohti millainen vanhuus on kun ei ole lapsia huoltamassa. Olen itse vapaaehtoisesti lapseton, 57 v enkä pätkääkään huolehdi tuollaisesta. Eihän lapset ole mikään tae siitä, että he olisivat välittäivä aikuisia ja olisivat hoitamassa vanhempiaan näiden vanhennuttua.
Molemmat vanhempani sairastuivat Alzheimeriin ja heitä seuratessani tajusin, että kun muisti menee, ei sillä ole väliä onk hoitokodissa yksin vai hoitokodissa lasten seurassa. Ei ihminen tunne siinä tilassa muita. Oletan, että kun vanhenen ja/tai iskee muistisairaus, päädyn jossain vaiheessa johonkin katon alle. Mutta kun en tunnista ketään enkä mitään, en myöskään välitä mistään. Toki toivon, että ei paskaisissa vaipoissa tarvitse maata.. mutta sellaisessa tilanteessa ei taida lasten oleminenkaan auttaa huikeasti..
Kommentit (205)
Vanha aloitus.
Kaverini äiti oli azheimerin vaivaama ja kuoli lopulta sikiöasennossa ollen.
Hän tunsi tyttärensä loppuun saakka. Ainakin siihen saakka, kun pystyi puhumaan ja eleistä päätellen ilmeisesti loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miks porukka miettii et kuka huolehtii. Ei se et on lapsia mitään huolenpitoa takaa. Jos en kuole äkillisesti johkin niin itse aion vanhoilla päivillä lähteä jonnekkin lämpimään ja rällätä kaikki rahat ja lopuks onnellisena päättää päiväni. Ei mitään mielenkiinto koskaan päätyä hoitoa tarvitsevaks asti
No kukapa hoitoon haluaisi. Mitäs jos saat jonkun sairauskohtauksen yhtäkkiä ja lopputulos on vaikka aivovamma. Sen kun tietäisi milloin niin käy niin päättäisi päivät ennen sitä.
Niinpä toivomme eutanasian laillistamista. En aikaan aio odottaa yksin kuolemaa.
USA:ssa puhutaan jonkin verran tästä aiheesta, käytetään termiä "elder orphans" eli iäkkäät orvot. Sillä viitataan iäkkäisiin tai senioreihin, joilla ei ole lapsia tai omaisia, joilta saisi apua tai joiden läheiset ovat ns. vieraantuneet heistä.
Kyse ei ole siis pelkästään jonkin dementikon sairaanhoidosta, kuten monet yllä tuntuivat ymmärtävän, vaan iäkäs tässä merkityksessä voi olla kuka tahansa seniori eli 55+ ikäinen, jolla ei ole ketään läheistä, jota merkitä hätätilan sattuessa lähiomaiseksi. Tai ei ole ketään, johon luottaa jos joutuu sairaalaan ja jonkun pitäisi hoitaa jotain pankkiasioita, yms. Tai jos vain tarvitsee kotona apua johonkin asiaan, johon iäkkäänä ei enää pysty, vaikkapa ripustamaan verhot.
Siis puuttuu ihminen jolla olisi jokin laillinen oikeus toimia edunvalvojana, terveydenhoidon asioiden hoitajana, tai pystyisi tukemaan senioria vaikeissa elämäntilanteissa tai ihan vaan arkisissa askareissa.
Minusta Suomessakin olisi hyvä puhua tästä ongelmasta, koska meillä alkaa olla 55+ ikäisiä ihmisiä, joilla ei ole puolisoa tai lapsia tai puoliso on hoivakodissa tai edesmennyt, lapset voivat asua ulkomailla tai ovat katkoneet suhteen vanhempaansa tai eivät vaan välitä. Ja tämänkaltaisten kansalaisten määrä tulee vaan lisäntymään tulevaisuudessa.
Meistä jokainen voi joutua tähän asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lapset hoida sinua kuitenkaan, vaikka asuisivat naapurissa. T. Ikäihmisten kanssa työskentelevä hoitaja
Niin, koska lasten on käytävä töissä ja hoidettava omia lapsiaan.
Mäkin toivon tuota eutanasian lailistamista, luulis jo nyt että 10-20 vuodessa.
Huolehdimme sisarusten ja serkun kanssa 9-kymppisestä, maaseudulla kotona asuvasta sedästä, jonka lähin omainen on pari vuotta vanhempi veli. Hän asuu itsekseen, yksin vailla mitään paveluja. Onhan siinä vähän haasteita, kun esim. yritin tilata hänelle lääkärin, sain tehtäväksi mitata verenpaineen neljän päivän ajan 4 kertaa päivässä. Kun lähin sukulainen asuu 40 kilometrin päässä, olisi jo tuosta tullut ajamista 640km. Lisäksi kaikkien asioiden hoitaminen on hankalaa, kun tietoja ei voida antaa esim. terveydentilaa tai raha-asioita koskevissa asioisssa, eikä itse kykene käyttämään tietotekniikkaa asioidensa hoitamisessa. Kerran hänelle ehdotettiin/suunniteltiin jotakin hoitokotipaikkaa, kun hän oli osastolla, mutta hän tilasi välittömästi taksin kotipaikkakunnalta ja kotiutti itse itsensä.Onneksi meitä on useampi joutilas eläkeläinen huoltoporukassa.
Eipä niiden lasten velvollisuus ole hoitaa, ja niillähän on ihan oma kiireinen elämä. Kyllä nyt kahvittelemassa voi käydä kerran pari kuussa (itse käyn useammin koska asun lähellä). Esim minun sisko muutti ulkomaille ja siellä pysynyt, vuosien välein käy täällä Suomessa. Lapset voi muuttaa minne sattuu koska voivat.
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa puhutaan jonkin verran tästä aiheesta, käytetään termiä "elder orphans" eli iäkkäät orvot. Sillä viitataan iäkkäisiin tai senioreihin, joilla ei ole lapsia tai omaisia, joilta saisi apua tai joiden läheiset ovat ns. vieraantuneet heistä.
Kyse ei ole siis pelkästään jonkin dementikon sairaanhoidosta, kuten monet yllä tuntuivat ymmärtävän, vaan iäkäs tässä merkityksessä voi olla kuka tahansa seniori eli 55+ ikäinen, jolla ei ole ketään läheistä, jota merkitä hätätilan sattuessa lähiomaiseksi. Tai ei ole ketään, johon luottaa jos joutuu sairaalaan ja jonkun pitäisi hoitaa jotain pankkiasioita, yms. Tai jos vain tarvitsee kotona apua johonkin asiaan, johon iäkkäänä ei enää pysty, vaikkapa ripustamaan verhot.
Siis puuttuu ihminen jolla olisi jokin laillinen oikeus toimia edunvalvojana, terveydenhoidon asioiden hoitajana, tai pystyisi tukemaan senioria vaikeissa elämäntilanteissa tai ihan vaan arkisissa
Suurin osa +55 on vielä työelämässä täyttä päätä. Itselläkin vielä vajaa 10 vuotta töitä ennen eläkeikää. Ei minua huoleta pätkääkään mitä tapahtuu sitten kun olen eläke ikäinen. Elänkö edes sillon tai onko koko palloa olemassa.. Tulkoon se mikä on tullakseen ja otetaan se vastaan. Ehkä yhteiskunta alkaa jakamaan syanidikapseleita tietyn ikäisille, että pääsevät hoitovastuusta?
Yhteiskunta hoitaa. Sitä vartenhan me maksamme veroja. Eivät lapset osaa hoitaa vanhuksia, ellei heillä ole hoitoalan koulutusta. Koti ei ole laitos.
Vierailija kirjoitti:
Siis puuttuu ihminen jolla olisi jokin laillinen oikeus toimia edunvalvojana, terveydenhoidon asioiden hoitajana, tai pystyisi tukemaan senioria vaikeissa elämäntilanteissa tai ihan vaan arkisissa
Talonmies- ja kodinhoitopalveluja paljon nykyään. Juttuseuraa, kaupassakäynti apua, ulkoiluttamista yms. Ystäväpalvelua, myös ilmaisia SPR . Voi käyda hoitokodissakin.
Aika harvaa vanhusta nyky-Suomessa oma lapsi hoitaa kokonaisvaltaisesti. Mulla on 2 lasta, en todellakaan oleta että heidän tarvis auttaa mua ku vanhenen. He saavat olla sillä tavalla yhteyksissä ku heistä tuntuu hyvältä 😊 Monilla on työ ja harrastukset jotka vie aikaa. Aion itse säästää rahaa vanhuuden varalle ja toivon että eläkkeeni ja säästöjeni turvin pärjään vanhana.
On paljon heitä jotka työkseen hoitaa vanhuksia, ja minusta on oikein että jos ihminen käyttää aikaa ja vaivaa vanhuksesta huolehtimiseen, hän saa siitä kunnon palkan. On tietenkin lapsia jotka vapaaehtoisesti auttavat / hoitavat omia vanhempia, kun näillä kunto heikkenee. Se on arvokasta työtä ja heidän oma valinta 😊
Luin hiljattain netistä tätä koskettavan asian. Vanha leski mies, joka ei paljon nykyajan puhelimien päälle ymmärtänyt, vei uudehkon kännykkänsä korjaamoon, jotta tässä on jotakin vialla. Korjaaja ei siitä löytänyt mitään vikaa, vaan 4 lapsen ja 8 lapsen isoisä vaan oli vaan niin huolestunut siitä kun se ei koskaan soi.
Ok, juttu oli varmaan tekoälyn tekele, mutta silti niin sydäntä särkevää koska omassa työssänikin näitä olen kohdannut.
Miksi muistisairas ei välittäisi? Olethan sinäkin välittänyt jokaisessa elämäsi vaiheessa ja muistisairas mielessään hyppii eri kohdissa kokemaansa elämää ja reagoi muistamansa tiedon perusteella nykyhetkeen hämmentyneenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis puuttuu ihminen jolla olisi jokin laillinen oikeus toimia edunvalvojana, terveydenhoidon asioiden hoitajana, tai pystyisi tukemaan senioria va
Huh. Et vaan ymmärrä mistä on kyse. OLET JO TUOSSA TILANTEESSA. Huomaisit sen heti, jos sulle tulisi jokin pienikin haaveri.
Kyllä mä olen sitä mieltä että parempi on kehittää yhteiskunnan järjestelmiä näitä tilanteita varten ja lisätä tietoisuutta, että me kaikki voimme suunnittella etukäteen asioitamme. Niinhän järkevät ihmiset ja yhteiskunnat toimivat.
Toisaalta kun meillä on yksinäisyysepidemiakin käynnissä, niin eihän tämä koske vain senioreja vaan voi olla monen yksinelävän yksinäisen nuoren ihmisen ongelm myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis puuttuu ihminen jolla olisi jokin laillinen oikeus toimia edunvalvojana, terveydenhoidon asioiden hoitajana, tai pystyisi tukemaan senioria va
Et tainnut ymmärtää yhtään mistä on kyse. Ei ne ystävä- tai kodinhoitopalvelut voi toimia lähiomaisten korvikkeena.
Siitä tässä on kyse.
Toivottavasti seuraava hallitus laillistaa eutanasian. Kokoomus Orpon hallitus ei sitä tee koska KD eli kristilliset ja osa persuista vastustavat eutanasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muistisairas ei välittäisi? Olethan sinäkin välittänyt jokaisessa elämäsi vaiheessa ja muistisairas mielessään hyppii eri kohdissa kokemaansa elämää ja reagoi muistamansa tiedon perusteella nykyhetkeen hämmentyneenä.
Erittäin hyvin sanottu!
Vierailija kirjoitti:
Aika harvaa vanhusta nyky-Suomessa oma lapsi hoitaa kokonaisvaltaisesti. Mulla on 2 lasta, en todellakaan oleta että heidän tarvis auttaa mua ku vanhenen. He saavat olla sillä tavalla yhteyksissä ku heistä tuntuu hyvältä 😊 Monilla on työ ja harrastukset jotka vie aikaa. Aion itse säästää rahaa vanhuuden varalle ja toivon että eläkkeeni ja säästöjeni turvin pärjään vanhana.
On paljon heitä jotka työkseen hoitaa vanhuksia, ja minusta on oikein että jos ihminen käyttää aikaa ja vaivaa vanhuksesta huolehtimiseen, hän saa siitä kunnon palkan. On tietenkin lapsia jotka vapaaehtoisesti auttavat / hoitavat omia vanhempia, kun näillä kunto heikkenee. Se on arvokasta työtä ja heidän oma valinta 😊
Et voi jommata palveluja, jos sulla on muistisairaus.
Lapsilla on paljon työtä, että iäkkäät saa oikeaa palvelua ja hoivaa.
En aio hoitaa vanhus vanhempaa tai muutakaan papparaista tässä iässä. Tarpeeksi ongelmia ilman herjaajaa elämässä