Lapsettoman vanhuus - kuka hoitaa
Hesarissa oli juttu Siljasta, 57, joka oli tahattomasti lapseton ja pohti millainen vanhuus on kun ei ole lapsia huoltamassa. Olen itse vapaaehtoisesti lapseton, 57 v enkä pätkääkään huolehdi tuollaisesta. Eihän lapset ole mikään tae siitä, että he olisivat välittäivä aikuisia ja olisivat hoitamassa vanhempiaan näiden vanhennuttua.
Molemmat vanhempani sairastuivat Alzheimeriin ja heitä seuratessani tajusin, että kun muisti menee, ei sillä ole väliä onk hoitokodissa yksin vai hoitokodissa lasten seurassa. Ei ihminen tunne siinä tilassa muita. Oletan, että kun vanhenen ja/tai iskee muistisairaus, päädyn jossain vaiheessa johonkin katon alle. Mutta kun en tunnista ketään enkä mitään, en myöskään välitä mistään. Toki toivon, että ei paskaisissa vaipoissa tarvitse maata.. mutta sellaisessa tilanteessa ei taida lasten oleminenkaan auttaa huikeasti..
Kommentit (205)
Lasten hankkiminen on yhteisen elämän kokemista, ei pelkästään läheisen hoitamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pää pelaa mutta liikkuminen huonoa, kannattaa muuttaa aina talveksi rospuuttoajaksi etelään. Pääsee ulos liikkumaan ehkä ole kotinsa vanki. Ihan matkatoimistoiltakin saa kuukausien reissuja. Voi ajella ravintoloihin illalla syömään ja yömyssylle, nauttia auringosta ja lämmöstä ja hyvästä hoidosta.
Kuulostaa normaali vanhenemiselta.
Talvella on hankala Suomessa liikkua, nuoremmatkin, kun tiet on peilijäässä, saatat viettää väkisin sisällä viikkoja. Itse en mikään vanhus ja kaaduin ennen vuodenvaihdetta pahasti lyöden pääni. Kyllä pysyttelin sisällä muuta kuin pakolliset. Ne kuljin autolla, jos pääsin autollekaan.
Ymmärrän hyvin. Suosittelisin ostamaan tulevia talvia varten nastakengät. Ilman niitä e
Joo, kyllä oli piikit kengissä. Ilman niitä ei pääse edes postilaatikolle.
Klo 13:55 alkaa Yle 1:ltä suora lähetys Eduskunnan välikysymys vanhusten palveluista. Jos jotakuta kiinnostaa. Mä ajattelin katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ulkkishoitsu meidät hoitaa lopulta kaikki, lapselliset ja lapsettomat.
Lapsettomilta hän vie ensin rahat, mutta lapselliset pystyvät edes vaihtamaan hoitopaikkaa, jos hoito on huonoa. Yhtään kukaan ei valvo lapsettoman etua.
Millähän taikatempulla se hoitopaikan vaihto onnistuu, kun sinne hoitopaikkaankin on lähes mahdoton päästä?
Ymmärrän, että lapsettomia kiukuttaa oma kohtalonsa, mutta niin se vaan menee, että perheetön on vanhan täysin muiden vieraiden ihmisten armoilla.
Eihän tässä kukaan lapseton kiukuttele, vaan päinvastoin. Lapsettomat ymmärtävät vanhenemisen realiteetit, ja järjestävät elinolosuhteensa ja sosiaaliset kuvionsa niin, että asiat hoituvat vanhanakin.
Moni lapsia hankkinut sen sijaan laskee vanhana pärjäämisen niiden lastensa varaan, vaikka lapset saattavat asua toisella puolella maailmaa, tai olla muuten kykenemättömiä hoitamaan vanhempiensa asioita. Sitten voikin tulla yllätys, kun kukaan ei olekaan auttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Harvase ilta TV:ssä, yms valitetaan sitä, että vanhuksia ei hoideta. Tuohtuneet lapset valittavat vanhempiensa huonosta kohtelusta hoitokodeissa ja avohuollossa, joskus varmaan ihan asiasta. Koskaan ei kuitenkaan kysytä, miksi lapset eivät itse hoida vanhempiaan. Sehän oli sentään maan tapa sata vuotta sitten. Mutta kukapa niin tekisi, kun hyvinvointivaltio on luvannut hoitaa vanhemmat. Ja vielä ilmaiseksi. Riittää kun mummille vie äitienpäivänä ja jouluna marketin alennushyllyltä siepatun nahistuneen kukan.
Olen tänään kuunnellut 2 tuntia muistisairaan äitini höpinöitä. Silti tämä kommentti yllä on tyhjänpäiväisintä hälinää, mitä olen vähään aikaan kuullut.
Luulen että osalla voi olla vanhuudessa avustaja jos kunnilla on, jos iäkkään pitää mennä ulos tai auttaa asioilla. Muutenhan se ei toimi. Kaikilla tosiaan ei vain ole lapsia, ehkei rahaakaan. Ja laitos ei ole aina se paras ratkaisu, ellei siellä viihdy jotkut, tuskinpa.
Nythän on yleistymässä se, että ikääntyvät ystävät auttelevat toisiaan. Jos ei ihan sänkykunnossa ole, niin hyvä juttu.
Tämä ongelma on vaan kehäkolmosen ulkopuolella. Rahalla saa hoitajia.
Sydäntä särkevä juttu. Olkaa lkiitollisia lapsista ja lapsenlapsista
Vierailija kirjoitti:
Sydäntä särkevä juttu. Olkaa lkiitollisia lapsista ja lapsenlapsista
Mulla on muuten jo edunvalvontavaltuutukseenkin kirjattu (sen hoitotahtooni liittyvän asian lisäksi) , että sinä päivänä, kun edunvalvontaa joudutaan hakemaan eli se valtuutus ottamaan käyttöön, mun koko omaisuuteni pitää antaa ennakkoperintönä mun lapsilleni. Juristin kanssa pitkään keskusteltiin tästä asiasta ja lopulta hän totesi, että ihan lain - ainakin nykyisen - mukainen päätös. Ja puolivitsillä olen lapsilleni sanonut, että sitten realisoivat mun omaisuuteeni, siirtävät rahat jonnekin Panamaan ja ostavat pelkät menoliput jonnekin maapallon toiselle puolelle sellaiseen maahan, jolla ei ole Suomen kanssa rikollisten palautussopimusta. Ja juuri ennen lentokentälle lähtöä köyttävät mut tiiliskivien kanssa kottikärryihin ja käyvät kippaamassa tonne läheiseen lampeen. Mun lapseni tietävät, että sitten, jos en enää pysty itse päättämään yhtään mistään enkä huolehtimaan mistään asioista, en myöskään halua enää elää. OIlen laatinut hoitotahdtonikin siten, että jos mun lapseni sitten olisivatkin jostauin syystä sitä mieltä, että mä en saa kuolla, niin heidän mielipi9teillään ei ole mitään merkitystä. Selvittelin jokin aika sitten hoitotahdon lainmukaisuutta ja lain mukaan hoitotahtoa pitää noudattaa. Ongelma vaan on, että hoitotahdot on usein tehty niin ympäripyöreiksi, että lääkäreiden on aika mahdotonta niitä noudattaa. Siksi mun hoitotahtoni on hyvin yksiselitteinen. Edes kandin ei tarvitse miettiä, mitähän mä oikein tarkoitin. En osaa pelätä kuolemaa (jokainen meistä kuolee) vaan ainoastaan kuolinhetken mahdollisia kipuja. Ja senkin olen hoitotahtooni laittanut, että vain kipulääkitys sallittu.
Vierailija kirjoitti:
"Kukaan ei hoida satojen kilometrien päästä"
Voi hoitaa monia asioita vanhuksen puolesta. Ei ne kaverit ja kylänmiehet sitä tee.
Niin.
Minä: Äiti olisi hyvä kun luonasi kävisi edes kerran päivässä kotihoito
Äiti: Ei olisi
Minä: Tai sitten yritettäisiin hoitopaikkaa
Äiti: En halua (suuttuu ihan tosissaan ja kiljuu puhelimessa)
Minä: Tai ruokapalvelua
Äiti: En halua
Sitten hän taas valittaa tunnin miten kaikki on väärin ja on aina ollut ja tulee aina olemaan. Kummallisia harhaluuloja ties mistä jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään takeita että lapset hoitais vanhempiaan kun sen aika on.
Ei ole, mutta se on varmaa, että lapsettoman lapset eivät ainakaan hoida.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lapset hoida sinua kuitenkaan, vaikka asuisivat naapurissa. T. Ikäihmisten kanssa työskentelevä hoitaja
Älä höpötä. Äitimme on 94 v ja asuu kotona. Meillä neljän sisaruksen rinki hoitaa häntä ja kodin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ulkkishoitsu meidät hoitaa lopulta kaikki, lapselliset ja lapsettomat.
Lapsettomilta hän vie ensin rahat, mutta lapselliset pystyvät edes vaihtamaan hoitopaikkaa, jos hoito on huonoa. Yhtään kukaan ei valvo lapsettoman etua.
Millähän taikatempulla se hoitopaikan vaihto onnistuu, kun sinne hoitopaikkaankin on lähes mahdoton päästä?
Ymmärrän, että lapsettomia kiukuttaa oma kohtalonsa, mutta niin se vaan menee, että perheetön on vanhan täysin muiden vieraiden ihmisten armoilla.
Monella lapsettomalla on itseasiassa aktiivinen ja laaja ystävä
Miksi hoitokodissa 70 vuotiaan lapsen pitäisi käydä omaisen vaippoja vaihtamassa ja tekemässä ala pesuja.
Sitä varten olemme me työntekijät
AP, miten ajattelit päätyä jonnekin "katon alle" muistisairaana tai muuten apua tarvitsevana? Luuletko että pystyt silloin taistelemaan oikeudestasi saada hoivapaikka?
Niitä hoivapaikkoja on vaikea saada vaikka lapset olisivat niitä apuna hakemassa. Yksinäiset vanhukset ovat nykyään sen varassa tekevätkö naapurit heistä tarpeeksi huoli-ilmoituksia. Hyvällä tuurilla paikka saattaa löytyä jos naapurit ilmoittelevat vanhuksesta ahkerasti.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miks porukka miettii et kuka huolehtii. Ei se et on lapsia mitään huolenpitoa takaa. Jos en kuole äkillisesti johkin niin itse aion vanhoilla päivillä lähteä jonnekkin lämpimään ja rällätä kaikki rahat ja lopuks onnellisena päättää päiväni. Ei mitään mielenkiinto koskaan päätyä hoitoa tarvitsevaks asti
Tämä olis haaveena itselläkin. Toivottavaati ei joudu huonoon kuntoon liian aikaisin. Haluan päättää itse asioistani ja myös siitä, milloin kuolen.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisista lapsista voi olla iloa ja apua vanhoille vanhemmilleen. Kuitenkin useimmat vanhat haluavat hoitaa itse itsensä niin pitkään kuin pystyvät. Lisäksi on niin, että kun vaivat ja sairaudet toden teolla alkavat, niin ei siinä omaiset hirveän pitkään pärjää hoitajina. Varsinkin muistisairaus on hyvin raskas minkään perheen hoitaa. Eikä potilaan ole mukava olla ahdistuneiden ja kyllästyneiden omaistensa, varsinkin jos osa hommista, kuten esim.peseytyminen menee riidaksi. Joissain perheissä hyvin iäkkäiksi elävät vanhemmat saattavat ehtiä kokemaan oman niinikään iäkkään lapsensa kuoleman.
Juuri näin. Hoitajat valittaa, kun lapset ei käy hoitamassa omaisia tehpassa.
No ne omat lapset on usein 70 vuotiaita ja heillä on omat sairaudet. Kyllä se on hoitajan tehtävä Vaippa vaihtaa, eikä sen 70 vuotiaan lapsen
Samat mitkä lapsellisiakin. Ei kai kukaan tee lapsia hoitajikseen? Lapsi ei saa muuttaa pois omalta kylältä vaan hänen täytyy asua siellä vanhempiensa takia. Perheen voi perustaa kunhan muistaa, että omat vanhemmat ovat etusijalla.
Suurin osa suomalaisista kannattaa eutanasiaa, mutta sitä ei jostain syystä saada meille lailliseksi.
Toivottavasti meillä on mahdollisuus eutanasiaan edes tulevaisuudessa niin ei tarvitse lähteä oman käden kautta 🙏
"Kukaan ei hoida satojen kilometrien päästä"
Voi hoitaa monia asioita vanhuksen puolesta. Ei ne kaverit ja kylänmiehet sitä tee.