Lapsettoman vanhuus - kuka hoitaa
Hesarissa oli juttu Siljasta, 57, joka oli tahattomasti lapseton ja pohti millainen vanhuus on kun ei ole lapsia huoltamassa. Olen itse vapaaehtoisesti lapseton, 57 v enkä pätkääkään huolehdi tuollaisesta. Eihän lapset ole mikään tae siitä, että he olisivat välittäivä aikuisia ja olisivat hoitamassa vanhempiaan näiden vanhennuttua.
Molemmat vanhempani sairastuivat Alzheimeriin ja heitä seuratessani tajusin, että kun muisti menee, ei sillä ole väliä onk hoitokodissa yksin vai hoitokodissa lasten seurassa. Ei ihminen tunne siinä tilassa muita. Oletan, että kun vanhenen ja/tai iskee muistisairaus, päädyn jossain vaiheessa johonkin katon alle. Mutta kun en tunnista ketään enkä mitään, en myöskään välitä mistään. Toki toivon, että ei paskaisissa vaipoissa tarvitse maata.. mutta sellaisessa tilanteessa ei taida lasten oleminenkaan auttaa huikeasti..
Kommentit (205)
Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa.
Eläkemaksu palkasta on niin iso, että veroja ei voida nostaa.
Joten rahaa ei tule riittämään kaikkien eläkeläisten hoitoon.
Eläkeläiset ei suostu laskemaan eläkkeitä korkeimmasta päästä eli suurimpia eläkkeitä joten kaikkea ei voi saada.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mistä tällanen oletus edes kumpuaa, että aikuisilla lapsilla olisi mitään velvollisuutta huolehtia vanhemmistaan. Kyllä jokainen aikuinen on itsestään vastuussa kuten myös ne lapset, kun täysi-ikäisyys on saavutettu. Yhtä lailla kaikille nuorille sitten vaan arvotaan joku sukulainen tai random naapuri hoidokiksi.
Totta. Sama pätee myös isovanhempien velvollisuuteen huolehtia lapsenlapsistaan. Jossain maissa ja kulttuureissa on ehkä vielä enemmän ihmisyyttä ja arvostusta lähimmäisiä kohtaan jäljellä, kuin meillä.
Lapsi voi myös syntyä enempi vähempi vammaisena, tai kuolla ennen kuin vanhemmat ovat avun tarvitsijoita, joten vähän typerä ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lapset hoida sinua kuitenkaan, vaikka asuisivat naapurissa. T. Ikäihmisten kanssa työskentelevä hoitaja
No meillä oli tilanne että minulla olisi ollut aikaa hoitaa omaista ja olisin sen tehnyt jos olisin voinut alkaa omaishoitajaksi ja siis saanut edes jotain korvausta vaivannäöstäni. Ei olisi tarvinnut edes joka päivä käydä mutta usein. Vaan olisi katkennut työttömyyspäiväraha. Joten sitten kävi muutama ruuantuoja ja tekijä, pesijä, siivoaja, hoitaja ja ketä vieläkelan kustannuksella. Kaiken olisin voinut hoitaa mutta en ihan ilmaiseksi koska kuluja tulee jonkun verran koska en asu ihan lähellä. Lapsia ei ollut. Eikä lapsia voi velvoittaa huolehtimaan vanhemmistaan, siksihän maksetaan verojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lapset hoida sinua kuitenkaan, vaikka asuisivat naapurissa. T. Ikäihmisten kanssa työskentelevä hoitaja
Älä höpötä. Äitimme on 94 v ja asuu kotona. Meillä neljän sisaruksen rinki hoitaa häntä ja kodin
Tilanteita on erilaisia. Omaisemme sairastui psyykkisesti 35 vuotta sitten. Hän pystyy käymään kaupassa mutta ei osaa laittaa ruokaa, huolehtia hygieniastaan ja on muutaman kerran kaatunut pahasti jonkun kohtauksen takia. Lapsia tai puolisoa ei ole. Meillä ei ole mahdollista auttaa muuta kuin vaatia hoitoapua ja sitä on saatukin lopulta. Maksaahan se mutta ei mahdottomia. Sossu vai kela osallistuu myös jotenkin. Kun ollaan kaikki työelämässä ja on perheet ja omat menot niin ei onnistu helposti auttaminen. Jos on joutilas eikä muuta tekemistä niin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä kyllä oleta enkä vaadi omilta lapsilta mitään huolenpitoa. Vanhempien tehtävä on huolehtia lapsista, ei toisinpäin. Toki jos haluavat auttaa sen saavat tehdä, mutta mitään en ole vaatimassa.
Pikemminkin jos alan olla ongelma niin hankkiutukaa eroon minusta.
Niin miten hankkiudutaan eroon? Et ilmeisesti edes ymmärrä, mistä puhut. Suomessa eutanasiaa ei ole sallittu.
Vielä. Mulla on kyllä hoitotahdossani jo kohta "mikäli eutanasia on jo sallittu, niin...".
Eutanasiaan tullaan silloinkin kyllä pomminvarmasti vaatimaan ihmisen oma tahdonilmaisu eli on järjissään oloa eutanasian tapahtuessa. Kukaan ei voi laillisesti "hankkiutua eroon" toisesta eutanasialla, ei vaikka hoitotah
Alankomaissa oli oikeustapaus, jossa omaiset pitelivät kiinni huutavaa ja rimpuilevaa muistisairasta sillä välin kun lääkäri antoi lopetuspiikin. Oikeus vapautti lääkärin kaikista syytteistä, koska dementikko oli kirjannut hoitotahtoonsa että haluaa eutanasian. Tämä vuonna 2019.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydäntä särkevä juttu. Olkaa lkiitollisia lapsista ja lapsenlapsista
Mulla on muuten jo edunvalvontavaltuutukseenkin kirjattu (sen hoitotahtooni liittyvän asian lisäksi) , että sinä päivänä, kun edunvalvontaa joudutaan hakemaan eli se valtuutus ottamaan käyttöön, mun koko omaisuuteni pitää antaa ennakkoperintönä mun lapsilleni. Juristin kanssa pitkään keskusteltiin tästä asiasta ja lopulta hän totesi, että ihan lain - ainakin nykyisen - mukainen päätös. Ja puolivitsillä olen lapsilleni sanonut, että sitten realisoivat mun omaisuuteeni, siirtävät rahat jonnekin Panamaan ja ostavat pelkät menoliput jonnekin maapallon toiselle puolelle sellaiseen maahan, jolla ei ole Suomen kanssa rikollisten palautussopimusta. Ja juuri ennen lentokentälle lähtöä köyttävät mut tiiliskivien kanssa kottikärryihin ja käyvät kippaamassa tonne läheiseen lampeen. Mun lapseni tietävät, ett
Huono homma, jos olet tosiaan kirjannut että saattohoidossa sinulle saa antaa vain kipulääkkeitä. Mites rauhoittavat, kuolevilla on monesti kovaa ahdistusta jollaista en ainakaan itse haluaisi joutua kokemaan. Ja etkö halua hengitysvaikeuksiinkaan mitään, kuoletko mieluummin tukehtumalla kuin rauhallisesti nukkumalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä. Äitimme on 94 v ja asuu kotona. Meillä neljän sisaruksen rinki hoitaa häntä ja kodin
Tilanteita on erilaisia. Omaisemme sairastui psyykkisesti 35 vuotta sitten. Hän pystyy käymään kaupassa mutta ei osaa laittaa ruokaa, huolehtia hygieniastaan ja on muutaman kerran kaatunut pahasti jonkun kohtauksen takia. Lapsia tai puolisoa ei ole. Meillä ei ole mahdollista auttaa muuta kuin vaatia hoitoapua ja sitä on saatukin lopulta. Maksaahan se mutta ei mahdottomia. Sossu vai kela osallistuu myös jotenkin. Kun ollaan kaikki työelämässä ja on perheet ja omat menot niin ei onnistu helposti auttaminen. Jos on joutilas eikä muuta tekemistä niin sitten.
Meillä samantyyppinen tilanne. Lisäksi kyseessä on 150 kg painava iso mies. Minä olen lähes 100 kg kevyempi ja 35 cm lyhyempi. Käytin lääkärissä. Yleensä kulkee rollaattorin kanssa mutta tuolla välimatkat takia pyörätuolissa. En jaksanut työntää sitä juuri ollenkaan. Sain apua hänen tutulta joka sattui samaan aikaan sinne. Eikä hän halua muuttaa talostaan. Minulle ei ole siellä töitä. Sitten on toinen laoseton tuleva avun tarvitsija eri puolella maata. Kuka hoitaa? Jälkeläisiä on vain minun kaksi lastani joista onnen lievästi vammainen. Toinen lapsi hoitaa siis meidät, veljensä, lapsettoman enonsa ja muut sukulaiset, eri puolilla maata? Hommataan iso tila johon minään kaikki? Entä jos lapsi sairastuu? Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vika jos tarvii vielä vanhana muiden apuja.
Mitä tarkoitat?
Elää terveellisesti niin ei tarvitse sairastaa vanhana (eri)
Vierailija kirjoitti:
On siinäkin fantasia.
Mikä tässä on fantasiaa? Kenen fantasiaa?
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa.
Eläkemaksu palkasta on niin iso, että veroja ei voida nostaa.
Joten rahaa ei tule riittämään kaikkien eläkeläisten hoitoon.
Eläkeläiset ei suostu laskemaan eläkkeitä korkeimmasta päästä eli suurimpia eläkkeitä joten kaikkea ei voi saada.
Kaikki eivät onneksi tarvitse hoitoa koskaan.
Joskus näin tilaston, että vanhuksista 25% tarvitsee apuja. Olisikohan uutta tilastoa asiasta?
Kyllä Suomen talvi hoitaa kotihoidon varaan jätetyt dementikot. Kotihoito kun ei saa lukita vanhusta sisään kotiinsa eivätkä he myöskään ryhdy etsimään ketään.
Pitäisi saada joku laki, että ensimmäisen karkureissun jälkeen muistisairaalle joko laitetaan GPS-paikannin tai sitten häntä ei seuraavalla kerralla aktiivisesti etsitä.
Vierailija kirjoitti:
Ostan tarvittavat palvelut kun se aika koittaa.
Oletko varma, että rahasi riittävät? Kotiapulainen maksaa vähintään 30e/h, samoin henkilökohtainen avustaja. Kotihoidon käynnit ne vasta kalliita ovatkin.
Nykyvanhukset saavat apua julkiselta puolelta veronmaksajien tarjoamaan alennushintaan, mutta tulevaisuudessa kaikki pitää ostaa omalla rahalla yksityiseltä tai olla ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapset tosiaan ole tae. Joillekin jopa riippa vielä vanhoinakin.
Näinhän se on. Vanhemmat nakataan hoivakotiin ja heidän rahoja hallitaan, jotta perintöä jäisi mahdollisimman paljon.
No sitten kannattaisi hoitaa vanhus itse kotona jos halvalla haluaa päästä.
Ei kannata. Hoivakoti maksaa keskituloiselle vanhukselle n. 1500e/kk koska yhteiskunta maksaa suurimman osan kustannuksista.
Jos itse jää pois töistä niin ansionmenetys on melko varmasti enemmän. Eikä yksi omainen edes riitä hoitamaan ympärivuorokautista hoitoa tarvitsevaa vanhusta, vaan hoitoringissä pitää olla vähintään neljä (yksi aamussa, toinen illassa, kolmas yössä ja neljäs vapaalla).
Luulisi että kohtalo yksin eläjillä huolettaa jo ennen vanhuutta. Minua ainakin. Taloustilanne mm. Tai terveys.
"Eihän lapset ole mikään tae siitä, että he olisivat välittäivä aikuisia ja olisivat hoitamassa vanhempiaan näiden vanhennuttua."
Kyllä ne lapset todennäköisesti huolehtii sinusta, jos vaan teet niitä normaalin määrän. Tietysti jos tekee vain kolme lasta, kuten monet nykyajan ihmiset tekee, se vähentää mahdollisuuksia, mutta luonnollinen määrä lapsia on 10, joten siitä helposti riittää varmaan muutama joka voi hoitaa.
Lähihoitaja
Sairaanhoitaja
Lääkäri
Kotihoito
Samat kuin vanhemmillakin.
ja kuten niin lukemattomia kertoja täälläkin on todettu, että kaikki hoiva/vanhainkodeissa yms työtä tekevät tietävät ,että missään ei ole niin paljon yksinäisiä vanhuksia kuin juurikin nämä ,joilla on lapsia, koska nämä vanhukset odottavat koko ajan , päivästä päivään , koska se tytär/poika/lapsenlapsi tulee käymään. Kun suurin osa niistä "lapsista" käy juurikin ehkä sen kaksi kertaa vuodessa, toiset eivät koskaan. Ne valmiiksi yksinäiset eivät osaa ketään odottaa, kun ovat koko ikänsä eläneet ja selvinneet elämästään ihan itse.
Sinustahan ei koskaan tulee vanhaa. Sinä et myöskään sairastu. Hieno homma kun voit päättää niin.