Ihan ihme touhua täällä päivystyksessä. Eikö prosessia voi nopeuttaa?
Ensin jonotaan hoitajan arviointii.
sitten jonotetaan tutkimuksiin.
sitten jonotetaan lääkärille.
sitten jonotetaan uusiin tutkimuksiin.
sitten pitää mennä uudestaan päivystykseen. Nyt jonotetaan hoitajan arviointiin. Sen jälkeen varmaan taas lääkärille.
ihan oikeesti? Kuka tämän on suunnitellut?
Kommentit (310)
Vierailija kirjoitti:
Hypokondrikoille oma päivystysluukku, joku robotti mille voivat luetella sen päivän vaivoja kun on taas luettu wikipediaa yö ja oireita riittää.
Voi kunpa terveydenhuollon ammattilaiset muistaisivat, että myös hypokondria on sairaus, joka voi äärimmillään lamauttaa ihmisen toimintakyvyn täysin. Hypokondrikot tarvitsevat diagnoosin ja hoitoa siinä missä muutkin sairaat, mutta mielenterveysongelmien hoitohan on Suomessa tunnetusti retuperällä.
Sivusta.. Monissa sairaaloissa on päivystysyksikössä oma, erillinen röntgenvastaanotto. Siellä kuvataan vain päivystyspotilaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"=> hmm. Okei. Mutta millä perusteella jonohoitaja laittaa umpilisäkepotilaan odottamaan, ja laittaa ultraan terveen näköiset ihmiset ensin? (Terveen näköisellä tarkoitan ihmistä, joka kävelee normaalisti, on ihan hyväntuulisen näköinen, ei tarvitse saattajaa, eikä ole tuskanhikinen - vrt. Umpilisäkkeen ultraukseen tuleva). - jos siis periaatteena on hoitaa kiireellisem,ät ensin."
Taikasana on lääkärin lähete. Joskus myös pyytävä yksikkö määrittää kiireellisyysluokan.
Eli jononhoitaja ei päätäkään mitään? Sittenhän lääkäri voisi suoraan siirtää potilaan lääkäriltä lääkärille.
Niin tarkotatko nyt, että siellä tutkivassa yksikössä (rtg esimerkiksi), tutkimuksen tekee lääkäri? Miten se muuttaa ilmoittautumista yksikköön, tekeekö tutkimuksen hoitaja vai lääkäri?
Vierailija kirjoitti:
Siksi en käykkään lääkärissä. Ajan kanssa ne vaivat poistuu ja jos ei poistu niin hitaasti hautaan.
Olen itse sh ja omalla kohdallani olen alkanut ajatella tähän suuntaan.
Ehkä olen burn outin partaalla, mutta päivystysosastolla, jossa olen töissä näen ihan liikaa vaativia ihmisiä, jotka haluavat sitä, tätä ja tuota, ikään kuin olisivat ravintolassa, jossa voivat tilata mitä haluavat. Ja jokaisesta pikkuvarpaan kutinasta tullaan päivystykseen.
Päivystyksiä ja osastoja ruuhkauttaa myös nykyisten vanhenevien ikäluokkien ymmärryksen puute siitä, että elämä on rajallinen. Tulee vaivoja, tulee sairauksia, on kolotuksia ja tuntemuksia. So what? Jokaista ohimenevää tuntemusta ei tarvitse tulla päivystykseen esittelemään ja siitä sitten mennäänkin helposti jatkohoitoon osastolle epäselvänä infektiona. Moni on kovin vaativa ja lääkäri valitsee kiireessä pienemmän riesan eli pannaan valittajat eteen päin. Sitten osastolla tutkitaan lisää ja empiirisesti aloitetaan suonensisäinen antibiootti jne. Ja kun tutkitaan lisää, löydetään lisää. Ja taas hoidetaan.
Ylihoidetut ja ilmeisesti ikuisesti elävät vanhukset/ikääntyvät tukkivat näissä kierteissään niin päivystykset kuin osastotkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, umpisuoli leikataan jos siihen on tarve, mutta et ole edelleenkään hengenhädässä, pääset leikkaukseen kun sen aika on, ei siellä umpisuolen takia koko sairaalaa laiteta sinua palvelemaan, niin kuin sanoin, aina löytyy akuutimpia kuin sinä. Odota.
Mä olin ilmeisesti akuutti kun ambulanssilla tuotiin Tayssiin murtuneen olkapään takia. Odotusaika vain 5 tuntia....
5 tuntia on Acutassa on kohtuullista. Ja kyllä siellä tapahtuu paljon kaikenlaista, mikä ei siihen odotusaulaan näy. Ruuhkamittari näkyy osastoille, ja osastojen tyhjiä paikkoja käytetään myös Acutan potilaille. Itse potilaana istuin reikä kädessä odottamassa käsikirurgin konsultaatiota 10 h, koska samana iltana oli autokolari. Sellaista se on, päivystys. Kiireisemmät hoidetaan ensin.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta.. Monissa sairaaloissa on päivystysyksikössä oma, erillinen röntgenvastaanotto. Siellä kuvataan vain päivystyspotilaat.
Kyllä, mutta ei sinnekkään suoraan päikyn ovelta pääse, vaan lääkärin pitää ensin todeta tutkimus aiheelliseksi. Eli lähete joka tapauksessa tarvitaan. Tosin hätätilanteessa röntgen saattaa pelmahtaa paikalle ennen lähetettä, mutta oletan, että lähete tulee kuitenkin. Tällä tavoin ainakin labra toimii. Tosin sama labra yleensä hoitaa sekä kiireelliset, että kiireettömät tutkimukset kiireellisyys järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turussa julkinen suun terveydenhuolto. Odotushuoneessa noin 15 asiakasta, suurin osa maahan muuttaja taustaisia. Kaikilla aika klo.10.00. Kello on 10.15 ketään ei kutsutaan sisään, henkilökuntaa ei näy missään. Julkinen terveydenhuolto on täysin tehotonta ollut jo monta kymmentä vuotta.
Läheiselläni on sairaus, joka vaatii tarkan suuhygieniasta huolehtimisen ja vuosittaiset suuterveystarkastukset.
Hän on aiemmin hoitanut asian yksityisellä hammaslääkärillä, nyt eläkeläisenä tiedusteli julkiselta puolelta aikaa.
Kiireettömiä aikoja hammastarkastukseen olisi saanut keväälle 2026. Näin Mikkelissä.
niin. Se johtuu siitä, että hän on hoidattanut itseään yksityisellä. Hän on siis julkisella puolella uusi potilas. Sik
mummos syyllisti kun sinua teki...
sillei se vaan menee, ihan ilman syyllistämistä: kun on uusi potilas, niin on uusi potilas. Potilaan pitää tajuta itse kulkea systeemin mukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"=> hmm. Okei. Mutta millä perusteella jonohoitaja laittaa umpilisäkepotilaan odottamaan, ja laittaa ultraan terveen näköiset ihmiset ensin? (Terveen näköisellä tarkoitan ihmistä, joka kävelee normaalisti, on ihan hyväntuulisen näköinen, ei tarvitse saattajaa, eikä ole tuskanhikinen - vrt. Umpilisäkkeen ultraukseen tuleva). - jos siis periaatteena on hoitaa kiireellisem,ät ensin."
Taikasana on lääkärin lähete. Joskus myös pyytävä yksikkö määrittää kiireellisyysluokan.
Eli jononhoitaja ei päätäkään mitään? Sittenhän lääkäri voisi suoraan siirtää potilaan lääkäriltä lääkärille.Niin tarkotatko nyt, että siellä tutkivassa yksikössä (rtg esimerkiksi), tutkimuksen tekee lääkäri? Miten se muuttaa ilmoittautumista yksikköön, tekeekö tutkimuksen hoitaja vai
Yksi jonotusvaihe vähemmän.
Meidät siis pistettiin röntgenistä takaisin jonottamaan päivystyksen sisäänkäyntiin hoidon arviointiin hoitajalle. Tätä en ymmärrä: Miksi röntgenlääkäri ei laittanut suoraan yleislääkärille. Ihan kuin hoitaja olisi kykenevänpi arvioimaan hoidon kiireellisyyttä kuin röntgenlääkäri, joka näkee tulehtuneen umpilisäkkeen ja kirjoittanut lausunnon hoitajan nähtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Sekin on nykyään kummallista, että jos satut pääsemään lääkärille asti, hän vähettelee vaivojasi, ei tutkimuksia.
Vaiva ei sillä poistu ja asiakas joutuu menemään uudestaan vastaanotolle. Jos vaiva, jonka takia ihminen hakeutuu lääkäriin, hoidettaisiin heti, jäisi monta vaihetta pois.
Kokoomus haluaa tehdä julkisen käyttämisestä mahdollisimman vaikeaa, että kaikki kynnelle kykenevät hakeutuisivat yksityiselle. Sitten voikin ajaa julkisen puolen kokonaan alas...Ja tadaa, olemme pikku-Amerikka ja ne köyhät ja pienituloiset, joilla ei ole työterveyshuoltoa eikä terveysvakuutusta tai varaa yksityiselle, kuolevat sairauksiinsa. Kokoomuksen märkä uni <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hypokondrikoille oma päivystysluukku, joku robotti mille voivat luetella sen päivän vaivoja kun on taas luettu wikipediaa yö ja oireita riittää.
Voi kunpa terveydenhuollon ammattilaiset muistaisivat, että myös hypokondria on sairaus, joka voi äärimmillään lamauttaa ihmisen toimintakyvyn täysin. Hypokondrikot tarvitsevat diagnoosin ja hoitoa siinä missä muutkin sairaat, mutta mielenterveysongelmien hoitohan on Suomessa tunnetusti retuperällä.
Minulla on keskivaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö, jonka yksi oire on syövän pelko. Olen viimeiset puoli vuotta ollut täysin lamaantunut ja kuvitellut kuolevani.
Minua auttoi uusi mielialalääke, joka toimii vaikkakin vähän hassusti: ajattelen edelleen että minulla on syöpä, mutta enää se ei ahdista ja olen pysynyt toiminta- ja työkykyisenä.
Kiitokset hyvälle työterveyslääkärille, joka osasi nähdä todellisen sairauteni sen syövän pelon takana. Halveksiva näsäviisastelu olisi ajanut minut entistä syvemmälle ahdistukseen ja lamaannukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi en käykkään lääkärissä. Ajan kanssa ne vaivat poistuu ja jos ei poistu niin hitaasti hautaan.
Ehkä olen burn outin partaalla, mutta päivystysosastolla, jossa olen töissä näen ihan liikaa vaativia ihmisiä, jotka haluavat sitä, tätä ja tuota, ikään kuin olisivat ravintolassa, jossa voivat tilata mitä haluavat. Ja jokaisesta pikkuvarpaan kutinasta tullaan päivystykseen.
Päivystyksiä ja osastoja ruuhkauttaa myös nykyisten vanhenevien ikäluokkien ymmärryksen puute siitä, että elämä on rajallinen. Tulee vaivoja, tulee sairauksia, on kolotuksia ja tuntemuksia. So what? Jokaista ohimenevää tuntemusta ei tarvitse tulla päivystykseen esittelemään ja siitä sitten mennäänkin helposti jatkohoitoon osastolle epäselvänä infektiona. Moni on kovin vaativa ja lääkäri valit
Mä taas olen siellä osastolla, en hoitaja vaan sairaalahuoltaja, pitkän uran tehnyt. Ja muutoksen tosiaan näkee: potilaat ovat entistä vaativampia ja monella menee iha oikeasti hotelli ja sairaala sekaisin. Käytännön esimerkki mun ammatistani, varsin rajallisella veronmaksajien kustantamalla iltapalavalikoimalla multa on viime vuosina kysytty toistuvasti mm croissantteja, pensaasmustikoita, pastaa ja omelettia, ihan tosissaan ja ihan täysivaltaiset aikuiset. Toki tuon ikäluokkien eronkin huomaa: tietty porukka on tottunut paljon parempaan kuin mitä meillä on enää tarjota, sekä konkreettisesti että kuvaannollisesti. Odotusten ja todellisuuden ristiriita ei tule pienenemään jatkuvien (ja viimeiset 15 v yhtäjaksoisina jatkuneiden) säästöjen myötä.
Myös sen tajuaminen, ettei ole osaston ainoa potilas, on himmenemässä. Jonkunlainen yleinen kärsimättömyys tulee esiin ihan joka käänteessä. Joka toiminnolle pitäisi antaa tarkka kellonaika, ja se nyt on täysin mahdotonta. Ehkä sairaalasta pitäisi tehdä joku joka kodin infopläjäys, tämä on kuin tehdas, mutta hihnalla ei mene koneenosia vaan ihmisiä. Toisesta päästä sisään, toisesta ulos, välissä on sata mutkaa, joista kymmenen näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen virhe, että eniten huutava potilas olisi kaikkein kiireisin. Asiahan on yleensä täysin päinvastoin. Hiljaisella se hätä vasta onkin.
Juuri näin. Tämä on vähän sama juttu, kun vuosia sitten täälä joku mamma oli pahoittanut mielensä, kun ihan selvästi terveen näköinen ihminen käytti rautatieaseman hissiä portaiden sijaan, että eikö voi ajatella huonokulkuisia potilaita ja terveet mennä portaita pitkin. Kun ihmisen ulkonäön tai liikkumisen perusteella ei vaan voi päätellä suoraan, että onko terve tai ei-kirellinen tapaus.
Tai sitten, kun selvästi hyvin liikkuva ihminen käyttää invapaikkaa. Siis ihan pakosti siinä on joku huijaus kyseessä. Kun se vain on niin, että kaikkia ihmsien sairaustiloja tai niiden vakavuuksia ei aina näy päällepäin.
"Yksi jonotusvaihe vähemmän.
Meidät siis pistettiin röntgenistä takaisin jonottamaan päivystyksen sisäänkäyntiin hoidon arviointiin hoitajalle. Tätä en ymmärrä: Miksi röntgenlääkäri ei laittanut suoraan yleislääkärille. Ihan kuin hoitaja olisi kykenevänpi arvioimaan hoidon kiireellisyyttä kuin röntgenlääkäri, joka näkee tulehtuneen umpilisäkkeen ja kirjoittanut lausunnon hoitajan nähtäväksi."
Päivystyksen lääkäri on tehnyt teille lähetteen röntgentutkimukseen. Röntgen tekee tutkimukset ja tutkimuksen tilaajayksikkö hoitaa edelleen hoidon, joten palasitte takaisin tilaavaan yksikköön.
Vierailija kirjoitti:
"Yksi jonotusvaihe vähemmän.
Lisäksi röntgenlääkäri ei välttämättä lausu kuvaa sillä sekunnilla, kun kuvassa käyt. Muitakin kuvia saattaa olla jonossa lausuttavaksi. Jos on tuollainen tutkimus, missä rtg lääkäri lausuu rtg hoitajan ottaman kuvan näin esimerkkinä.
Myös sen tajuaminen, ettei ole osaston ainoa potilas, on himmenemässä. Jonkunlainen yleinen kärsimättömyys tulee esiin ihan joka käänteessä. Joka toiminnolle pitäisi antaa tarkka kellonaika, ja se nyt on täysin mahdotonta. Ehkä sairaalasta pitäisi tehdä joku joka kodin infopläjäys, tämä on kuin tehdas, mutta hihnalla ei mene koneenosia vaan ihmisiä. Toisesta päästä sisään, toisesta ulos, välissä on sata mutkaa, joista kymmenen näkyy.
=> eli kyseessä on prosessi. Sitä voi kehittää Lean-menetelmin. Tehtaissa hiottu, mutta sote ei osaa. Ehkä tällä viitataan siihen, että terveydenhuolto on huonosti johdettu. Prosessien kehittäminen on yksi johtamisen ulottuvuus.
=> ja miksi sairaala ei voisi tarjota niitä omeletteja? Kai aina joku yrittäjä löytyy pitämään kojua pihalla. Sairaala voisi ottaa provikan välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksiä ja osastoja ruuhkauttaa myös nykyisten vanhenevien ikäluokkien ymmärryksen puute siitä, että elämä on rajallinen. Tulee vaivoja, tulee sairauksia, on kolotuksia ja tuntemuksia. So what? Jokaista ohimenevää tuntemusta ei tarvitse tulla päivystykseen esittelemään ja siitä sitten mennäänkin helposti jatkohoitoon osastolle epäselvänä infektiona. Moni on kovin vaativa ja lääkäri valit
En tiedä missä olet töissä, mutta oman hyvinvointialueeni päivystykseen ei "kolotusten takia" pääse. Triagehoitaja pitää kyllä siitä huolen. Ikäihmiset, jotka sinne tulevat, tuodaan lanssilla joko kotihoidon tai asumisyksikön hoitajan arvion perusteella. Ei pääse nuiret, eikä vanhat läpi, ellei ole oikeasti henkeä uhkaava tilanne.
Tunnen useita sydänkohtauksen tmv saaneita, jotka on käännytetty ovelta, kunnes ovat sitten tuupertuneet kotiinsa tmv ja lanssilla sitten viety sinne.
Ehkä eri paikoissa on vielä erilaiset käytänteet.
Joku tuolla aiemmin sanoi, että "päivystykseen pitäisi olla 2 kaistaa, henkeä uhkaavat ja muut. Joo, ennen muinoin olikin, kun oli tehokas virka-ajan terv. asemien päivystys, näitä oli myös ilta ja yöaikaan. Terv. aseman päivystykseen menivät ne, joilla oli perusinfektio tmv. Ja henkeä uhkaavat menivät sairaalan päivystykseen, lanssilla tai ilman. Terv. aseman päivystäjä ohjasi tarvittaessa sairaalaan.
Nyt kaikki joutuvat menemään sinne sairaalan päivystykseen, koska perusterveydenhuollon palveluita on supistettu, ja ilta/ vkl/ yöpäivystykset lakkautettu. Esim. keuhkokuume, vti, epäselvät infektiot, akuutti vatsakipu, lasten rajummat oireilut, ikäihmisten sekavuus, paha migreenikohtaus, rintakipu (joka voi olla rankaperäinen, närästys jne) ym. ym. Kaikki joutuvat nyt jonottamaan "erikoissairaanhoidon" päivystyspotilaiden kanssa samassa jonossa.
Kiitti vaan "pahoinvointi" alueista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko suonensisäistä antibioottia todellakin määrätä ilman selkeästi koholla olevia tulehdusarvoja?
Olin antibioottitiputuksessa ja piti käydä 3/vrk päivystyksessä tiputettavana. Olisi pitänyt joka kerta ottaa vuoronumero ja jonottaa hoidon tarpeen arviointiin. Eka kerralla jonotin 3,5h. Antibiootti kuitenkin piti antaa säännöllisin väliajoin ja hyvin sairaana(molemminpuolinen keuhkonkuume), oli raskasta maata käytävän sohvalla viemässä tilaa muilta sairailta ja mahdollisesti tartuttamassa. Riideltyäni aikani sen helvetin portinvartijan kanssa, minun tarvitsi enää ilmoittautua ja haettiin tiputukseen. Tiloja ei kuitenkaan ollut niin siinä ruuhkaisessa odotustilassa tiputettiin.
Mielessä kävi että eiköhän nykyaikana jo voisi tekniikka mahdollistaa vaikka että tulisi viesti oman ajan lähestyessä niin voisi maata vaikka autossa odottamassa. Kerran meni tunti ettei mennyt kukaan sisälle mihinkään huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksiä ja osastoja ruuhkauttaa myös nykyisten vanhenevien ikäluokkien ymmärryksen puute siitä, että elämä on rajallinen. Tulee vaivoja, tulee sairauksia, on kolotuksia ja tuntemuksia. So what? Jokaista ohimenevää tuntemusta ei tarvitse tulla päivystykseen esittelemään ja siitä sitten mennäänkin helposti jatkohoitoon osastolle epäselvänä i
Ehdotan että alat tarjoamaan extrapalveluna jotain herkkuja maksua vastaan. On toki joskus nähty potilaiden tilaavan pizzaa jne. ja mikäs siinä jos itse maksavat eikä ole leikkaus vaikka aamulla.
Piti sitten alkaa näsäviisastella.