Ihan ihme touhua täällä päivystyksessä. Eikö prosessia voi nopeuttaa?
Ensin jonotaan hoitajan arviointii.
sitten jonotetaan tutkimuksiin.
sitten jonotetaan lääkärille.
sitten jonotetaan uusiin tutkimuksiin.
sitten pitää mennä uudestaan päivystykseen. Nyt jonotetaan hoitajan arviointiin. Sen jälkeen varmaan taas lääkärille.
ihan oikeesti? Kuka tämän on suunnitellut?
Kommentit (310)
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka paikkaan on jonoa päivystyksessä koska resurssit ovat rajalliset. Työvoiman palkkaaminen maksaa ja siksi yritetään pärjätä pienemmällä henkilömäärällä ja potilaat eivät toki tule tasaisesti. Vuosia on yritetty paukuttaa että päivystykseen ei pidä tulla jos ei oikesti ole syytä mutta ei se aina mene perille kun pitää saada saikkulappu työnantajaa varten.
Soitin päivystykseen aamuyöllä. Puhelimessa arviovat, että voin odottaa pari tuntia ja antoivat ajan jolloin tulla jonottamaan. Oikein arvioivat. Paikalla oli vain muutama ihminen. Silti sama jonotus, hoitajall, lääkäriin, tutkimukseen erikseen. Hoitaja ja lääkäri kysyvät samat kysymykset.
Siinä välissä, kun odottelit kotona ja sitten matkustit päivystykseen, sinne oli voinut tulla useampi ambulanssi paljon hoitoaika
Mä ihmettelen näitä korvatulehdusta aliarvioijia. Teille ilmeisesti ei koskaan ole ollut kunnon korvatulehdusta joka iskee päälle tunnissa. Hoitoon pääsyn pitkittyessä kallo alkaa turpoamaan ja korva roikkua. Kipu on asteikolla sellainen ettei synnytys ilman kipulääkkeitä eikä jalan kääntyminen polven kohdalta ympäri yllä samalle tasolle. Kun tulehdus pääsee pahaksi tällaisten vähättelyyn vuoksi niin siihen ei tepsi enää mitkään kipulääkkeetkään.
Eli kyllä, tarvitsen hoidon todella nopeasti ensimmäisistä oireista enkä pysty odottamaan. Tämä on minulla kroonisen joten toinen vaihtoehto olisi kirjoittaa minulle lääkkeet korvaan reseptillä niin että niitä olisi siellä aina ja voisin itse tuntemuksiani mukaan hakea lääkkeen apteekista kun alkaa tuntua että tulehdus iskee päälle. Tämä ei kuitenkaan suurelle osalle lääkäreitä käy sillä he haluavat ensin varmistaa että kyseessä on varmasti korvatulehdus eikä antibiootti tippaa käytetä turhaan. Tässäkin siis hukataan aikaa rahaa ja resursseja ja olen joutunut jäämään välittömästi hoitamattoman korvani vuoksi myös kahdeksi viikoksi sairaslomalle. Korvatulehdus ei siis todellakaan ole mikään pikkujuttu.
Itsellä on se moneen kertaan kokemus, että kipua aina aliarvioidaan.
olen ap. Päivystyksen hoitaja, joka piti ohittaa ennen kuin pääsee sisään, antoi potilaalle buranaa ja panadolia ja sanoi, että mene kotiin. Vaikka toisella on selkeö tuskanhiki.
Olin siis saattaja ja sanoin, että ei mennä. Poika ei ole ikinä ennen herättänyt minua keskellä yötä, eli nyt on ihan oikeasti tosi kyseessä.
Lopun tiedättekin aikaisemmista viesteistäni: kellään ei ollut kiire missään prosessin vaiheessa ja umpisuoli pääsi puhkeamaan.
Vierailija kirjoitti:
"Et tainnut ymmärtää aloituksen pointtia. Eihän jonoa olisi, jos logistiikka toimisi! Tai sitä olisi ainakin vähemmän. Miksi hoitaja ei voisi pyytää lääkäriltä lähetettä tarpeellisiin kuviin ja kokeisiin jo ensimmäisellä vastaanotolla. Niistä ainakin osa olisi alustavasti katsottavissa ensimmäisellä lääkäritapaamisella."
Koska lääkäri ei voi tietää, mitä tutkimuksia ja kuvia potilaasta pitäisi ottaa tutkimatta ensin potilasta. Tästä seuraisi vaan se, että ensin otettaisiin vääriä ja turhia tutkimuksia ja sitten otetaan uudestaan, että saadaan oikeat. Ja aikaa ja rahaa palaa huomattavasti enemmän, kun ei ole kohdennettu tutkimuksia kunnolla.
Sulta jäi huomaamatta että lääkäri oli käden jo tutkinut. Nyt tarvittiin toinen tutkimus samalle kohteelle samaan vaivaan ennen röntgeniä, eli yhden käden tutkimiseen on menee 3x lääkäri 3xhoitaja ja röntgen. Yksityinen saa enemmän voittoja siksi etteivät toimi noin typerästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Et tainnut ymmärtää aloituksen pointtia. Eihän jonoa olisi, jos logistiikka toimisi! Tai sitä olisi ainakin vähemmän. Miksi hoitaja ei voisi pyytää lääkäriltä lähetettä tarpeellisiin kuviin ja kokeisiin jo ensimmäisellä vastaanotolla. Niistä ainakin osa olisi alustavasti katsottavissa ensimmäisellä lääkäritapaamisella."
Koska lääkäri ei voi tietää, mitä tutkimuksia ja kuvia potilaasta pitäisi ottaa tutkimatta ensin potilasta. Tästä seuraisi vaan se, että ensin otettaisiin vääriä ja turhia tutkimuksia ja sitten otetaan uudestaan, että saadaan oikeat. Ja aikaa ja rahaa palaa huomattavasti enemmän, kun ei ole kohdennettu tutkimuksia kunnolla.
Sulta jäi huomaamatta että lääkäri oli käden jo tutkinut. Nyt tarvittiin toinen tutkimus samalle kohteelle samaan vaivaan ennen röntgeniä, eli yhden käden tutkimiseen on menee 3x lääkäri 3xhoitaja ja röntgen. Y
Tuossa lainaamassani kommentissa kyllä lukee, että "eikö sairaanhoitaja voisi pyytää lähetettä tarpeellisiin kuviin jo ensimmäisellä vastaanotolla ". Ymmärsin tämän niin, että hoitaja on ensimmäinen kontakti ja tekisi lähetteet jotta tutkimustulokset olisivat valmiina, kun vihdoin pääset lääkäriin.
Minä iskin pikkuvarpaan syöttötuoliin,varvas kääntyi täysin vaakatasoon sivulle ja kävely oli vaikeaa.
Sh puhelimessa jankutti että jos teippaat sen kiinni viereiseen varpaaseen ja koetin vääntää ratakiskosta miten se on taipunut. Lopulta sain armeliaasti luvan tulla päivystykseen. Lokakuu ja mulla miehen koon 47 crocsi paljaassa jalassa.
Odotin 6h ja sitten sh vilkaisi varvasta,myönsi että pahalta näyttää ja lähetti takaisi aulaan odottamaan lääkäriä. En saanut kipulääkettä,en kävelykeppejä en mitään,
Automaatti josta sai välipalaa oli rikki. Soitin miehelleni että tuo pillimehun ja myslipatukan tai jotain.
Selän takana haisi juoppo jolla sormi veressä.
3h lisää odotusta ja sitten alkoi tapahtua kun lääkärille pääsin.
Vierailija kirjoitti:
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerää, eikä ihme että rahaa palaa. Soitin kädestäni tk:een. Syksyllä kävin näyttämässä samaa vaivaa siellä. Tämä näkyi papereissa. Syksyllä sanottiin että syö Buranaa. Söin, ei apua. Nyt uudelleen aikaa varatessa menen ensin hoitajalle, jonka luo lekuri tulee arvioimaan tilanteen. Sitten röntgeniin. Sitten hoitajalle, jonka luo lekuri tulee taas..Ei missään nimessä siis ensin rtg, ja sitten lääkärille, jolloin tarvittaisiin yksi lekuriaika ja 1 rtg. Nyt tarvitaan 2x hoitajakäynti ja 2x lekuri+ rtg. 🤷
Siitähän ne kustannukset nousisivat ja huuto yltäisi, jos hoitaja lähettäisi röntgeniin tai muihin tutkimuksiin ilman lääkärin lähetettä, mitä tutkitaan ja onko ylipäänsä tarvetta kuvaamiseen. Röntgensäteilyä ei hyvä saada yhtään pakollista enempää. Kuvista röntgenlääkäri, käsitykseni mukaan alalle erikoist
275 ! Siis hoitaja pyytäisi samantien lääkäriltä lähetteen röntgeniin, jos vaikuttaisi sitä tarvittavan???
Sairaanhoitajia haukutaan jo näistä päivystykseen tulevien alkuhaastatteluista ja hoidontarpeen kiireellisyysarvioista, joihin potilaat joutuvat, päivystykseen tullessaan. Miten haukuttaisiinkaan, kun hoitajat arvioisivat vielä lääkärinkoulutukseen kuuluvia tutkimustarpeita. Olen joutunut paljon istumaan näissä odotustiloissa ja nähnyt oikeasti sairaita kaikenlaisia kitisijöitä. Äänekkäimpiä tuntuvat olevan kitisijät.
Ei hoitajalla ole pätevyyttä arvioida röntgenkuvauksen tarvetta, eikä lääkäri voi hoitajan mutu-tunteen perusteella kirjoittaa lähetettä kuvantamisiin! Kyllä lääkärin pitää tehdä tutkimus ja selvittää onko- ja minkälaisiin kuviin on tarve. Vaikka se muljahdus olisi aikaisemmin käyty näyttämässä ja lukisi papereissa. Ei edellisten käyntien perusteella pelkästään voi tuosta vaan kirjoitella lähetteitä. Välissä on voinut tapahtua mitä hyvänsä.
En sekoita mitään terveyskeskuksia ja keskus-sairaalapäivystyksiä. Terveyskeskuspäivystys, jossa ei ole röntgeniä, laittaa potilaan tarpeen mukaan keskussairaalapäivystykseen heti kuvattavaksi. Vaihtoehtoisesti, tilanteen salliessa, odottamaan aamua, röntgenin avautumista ja tarvittaessa röntgenlääkärin lausuntoa. ellei vamma ole selvää pässinlihaa tai siisti murtuma, jonka lääkäri pystyy tulkitsemaan. Kaikki röntgenkuvaukset eivät ole vain nilkan tai ranteen muljahduksesta johtuvia.Logiikka kustannusten nousuun: Sairaanhoitaja pyytää lääkäriä lähettämään mutu-tuntumalla 10 potilasta röntgeniin, joista kahdelle se olisi ollut tarpeellinen. Kahdeksan muuta jonottavat ja menevät röntgeniin turhaan. Todella röntgeniä tarvitsevat joutuvat odottamaan kauemmin. Laitteiden käyttö, röntgenhoitajien ja röntgenlääkärien tarve, palkkakustannukset, nousevat kuvausten lisääntymisellä mutu-kuvauspyyntöjen takia. Potilaat saavat turhaan säteilyä.
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerää, eikä ihme että rahaa palaa. Soitin kädestäni tk:een. Syksyllä kävin näyttämässä samaa vaivaa siellä. Tämä näkyi papereissa. Syksyllä sanottiin että syö Buranaa. Söin, ei apua. Nyt uudelleen aikaa varatessa menen ensin hoitajalle, jonka luo lekuri tulee arvioimaan tilanteen. Sitten röntgeniin. Sitten hoitajalle, jonka luo lekuri tulee taas..Ei missään nimessä siis ensin rtg, ja sitten lääkärille, jolloin tarvittaisiin yksi lekuriaika ja 1 rtg. Nyt tarvitaan 2x hoitajakäynti ja 2x lekuri+ rtg. 🤷
Siitähän ne kustannukset nousisivat ja huuto yltäisi, jos hoitaja lähettäisi röntgeniin tai muihin tutkimuksiin ilman lääkärin lähetettä, mitä tutkitaan ja onko ylipäänsä tarvetta kuvaamiseen. Röntgensäteilyä ei hyvä saada yhtään pakollista enempää. Kuvista rö
minä jotenkin arvostan sairanhoitajia enemmän. Kokenut hoitaja on parempi kuin vastavalmistunut lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se on. Lääkäri lähettää keuhkokuvaan, joka otetaan parin metrin päässä hänen huoneestaan; sen sijaan että esim. joku tulisi soitosta noutamaan potilaan ja kuvaisi heti, pitää jonottaa uudestaan ilmoittautumaan röntgeniin (jossa ei ketään jonossa). Otetaan kuva, taas jonottamaan lääkärille että mitä sieltä paljastui. Jne.
Tyhmä, lääkäreitä 10, röntgeneitä 1.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Digi, digi. Päivystykseen pitäisi voida ilmoittautua kotona. Saisi jonotusnumeron ja arvioidun kellonajan jolloin pitää olla päivystyksessä. Kaikki muukin olisi helppo jonoututtaa sitten.
Mitä ihmettä? Päivystykseen kun soittaa, saa sen kellonajan. Se on viitteellinen aika. Kun menet kutsuttuna esim. klo 15.30, sinut saatetaan kutsua sisään klo 18.10. Näin juuri kävi puolisolleni. Ei siinä kellonajat auta silloin, kun tulee tilanteita, jolloin joku menee ohitse kiireellisyyden vuoksi, esim. amppari saapuu pihaan tai lääkäri ei vaan kutsu ketään sisälle (pitäisikö taukoa tms.?).
Päivystyksessä ei vastata. Minä hölmö kuvittelin, että olen seuraavana jonossa ja minulle vastataan heti kun edellinen puhelu loppuu. Vastaaja kuin ilmoitti "olet seuraavana jonossa ..." Odotin sisukkaasti tunnin
Kaisahan sanoi, että soittakaa 112, kun hoitoon ei muuten pääse. Sieltä saa aina apua! Sitten tekivät uudet kriteerit, kun soitettiin. Nyt ei saa sitten enää ambulanssiakaan tulemaan. Mihin nyt soitetaan? Pyhän Pietarin ovikelloa?
"minä jotenkin arvostan sairanhoitajia enemmän. Kokenut hoitaja on parempi kuin vastavalmistunut lääkäri."
Kannattaa muistaa, että kyseessä on kahden eri erikoisalan asiantuntija. Näiden tarkoitus on täydentää toisiaan, ei kilpailla toisiaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
"minä jotenkin arvostan sairanhoitajia enemmän. Kokenut hoitaja on parempi kuin vastavalmistunut lääkäri."
Kannattaa muistaa, että kyseessä on kahden eri erikoisalan asiantuntija. Näiden tarkoitus on täydentää toisiaan, ei kilpailla toisiaan vastaan.
Silti olen useasti ollut tilanteessa, jossa hoitaja antanut apua, lääkäri ei. Esim kerran olin ihottumakierteesså ja allergiasairaalassa tutkittavana. Lääkäri sanoi, ettei tutkimukset osoita mitään allergioita, eikä mitään voi tehdä, heippa. Sitten vanha perushoitaja rapsutteli ihoani ja sanoi, että näyttää savipuolelta, osta jotain nizoralia. Ostin ja käytin, ja sen koommin ei ole ihottumaa näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastin kovan flunssan jonka seurauksena korvassa oli ongelmia, kävin 2 kertaa tk:ssa, korvatippoja määrättiin ekalla kerralla, toisella kerralla lähete Kirralle, puhkaistiin korva jossa olikin eritettä. Sitten uusi aika putkitusta varten, opiskeleva korvalääkäri ei saanut sitä paikalleen, oli kivuliasta,, sain uuden ajan ja sitten putkitus onnistui. Sen jälkeen vielä uusi aika erikoissairaanhoitoon jälkitarkastukseen. Tuliko halvaksi? Kaikki olisi ollut ohi kun ekalla tk käynnillä olisi kirjoitettu antibioottikuuri
Antibiootteja ei kirjoiteta lieviin tulehduksiin, jotka voivat parantua tulehduskipulääkkeillä. Mitä useammin antibioottikuureja syö, sitä vahvempia kuureja tarvitsee tulevaisuudessa. Turhien antibioottien syömisen takia bakteerit tottuvat niihin ja kehittävät yhä pahempia muotoja, joihin ei sitten antibiootit enää tehoakaan. Ystäväni kuoli verenmyrkytykseen, johon mikään kuuri ei auttanut.
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastin kovan flunssan jonka seurauksena korvassa oli ongelmia, kävin 2 kertaa tk:ssa, korvatippoja määrättiin ekalla kerralla, toisella kerralla lähete Kirralle, puhkaistiin korva jossa olikin eritettä. Sitten uusi aika putkitusta varten, opiskeleva korvalääkäri ei saanut sitä paikalleen, oli kivuliasta,, sain uuden ajan ja sitten putkitus onnistui. Sen jälkeen vielä uusi aika erikoissairaanhoitoon jälkitarkastukseen. Tuliko halvaksi? Kaikki olisi ollut ohi kun ekalla tk käynnillä olisi kirjoitettu antibioottikuuri
Antibiootteja ei kirjoiteta lieviin tulehduksiin, jotka voivat parantua tulehduskipulääkkeillä. Mitä useammin antibioottikuureja syö, sitä vahvempia kuureja tarvitsee tulevaisuudessa. Turhien antibioottien syömisen takia bakteerit tottuvat niihin ja kehittävät yhä pahempia muotoja, joihin ei sitten antibiootit enää tehoakaan. Ystäväni kuoli verenmy
Turhaan perustelet täällä. Nämä ihmiset haluaa Drive in -röntgenit ja antibiootit lähikauppaan. Kustannustehokasta katsos, kun ei tarvittu sen koommin hoitajaa, eikä lääkäriäkään. Googlettivat diagnoosin itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Niin," maailman" onnellisin maa..entä kysyttiinkö ihmisiltä?
Ei ainakaan suomalaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet vanhukset ja vajaakuntoiset käyttävät päivystystä tk:n tavoin; sinne mennään, jos tulee joku akuutti (mikä tahansa) vaiva. Ei heitä tosin voi syyttää, sillä he saattavat kokea sen hyvin merkittäväksi ja se saattaa pelästyttää. Tällaiset ihmiset eivät osaa edes soittaa terveyskeskukseen ja valita niiden lukuisten vaihtoehtojen välillä, että pääsisivät soittojonoon.
Mitä sinä tarkoitat tk:lla ja mitä päivystyksellä?
Tässä näyttää olevan suloisesti sekaisin se tavallinen entisvanhojen paikallisten terveyskeskusten päivystys ja keskussairaalapäivystys, johon mennään silloin, kun oma tk (?) on suljettu eli öisin ja viikonloppuisin.
Kyllä se vaan noin *suloisesti* toimii. Usean kunnan alueella täällä Etelä-Suomessa omat terveysasemat päivystävät vaihtelevin ajoin klo 16-22 ta:sta riippuen. Sen jälkeen me kaikki monen kunnan asukkaat menemme suloisesti sen yhden HUS:in päivystävän sairaalan hoidettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitähän ne kustannukset nousisivat ja huuto yltäisi, jos hoitaja lähettäisi röntgeniin tai muihin tutkimuksiin ilman lääkärin lähetettä, mitä tutkitaan ja onko ylipäänsä tarvetta kuvaamiseen. Röntgensäteilyä ei hyvä saada yhtään pakollista enempää. Kuvista röntgenlääkäri, käsitykseni mukaan alalle erikoist
**Älä viitsi spleinata, kun et edes lukenut lainaamassa viestiä.Kaltaisesi vidiootit jne.**
Kirjoituksessasi ei lukenut, että kätesi olisi röntgenkuvattu syksyllä. Nyt (tänäänkö vai eilen?) käsi kuvattiin *oikeen turhaan lääkärin viedessä kallista aikaasi, vaikka hoitaja olisi voinut lähetteen kirjoittaa* Haloo! Syksystä on aikaa ja vaikka kätesi lisäksi pääsikin olisi kuvattu, muutoksia on tapahtunut syksystä kevääseen kuluneena aikana, että lääkärin arvio uusintakuvauksesta on varmasti ollut tarpeen. Sairaanhoitajalla e i o l e koulutusta arvioida eikä oikeutta päättää potilaan lähettämisestä röntgeniin, vaikka kuinka olisi puoli vuotta tai viikon vanhat kuvat käytettävissä. Nimitteleminen ei tee sinua yhtään fiksummaksi.
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitähän ne kustannukset nousisivat ja huuto yltäisi, jos hoitaja lähettäisi röntgeniin tai muihin tutkimuksiin ilman lääkärin lähetettä, mitä tutkitaan ja onko ylipäänsä tarvetta kuvaamiseen. Röntgensäteilyä ei hyvä saada yhtään pakollista enempää. Kuvista rö
Joo mullakin otettiin verikokeita 2020, kun olin päivystyksessä. Kattoisivat niistä tulokset, mitä turhaan uudestaan ottamaan kun on jo kerran otettu! Röntgenkuvatkin voitais kaikista ottaa valmiiksi jo synnärillä, ei tarvitse sitte moneen kertaan kuvata.
Otettiinko laboratoriokokeetkin netissä? Se minulla on vielä jäänyt näkemättä.