Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entinen koulukiusaaja ei ole automaattisesti hirveä ihminen aikuisenakin

Vierailija
23.02.2025 |

Täälläkin oli keskusteluketju jossa lueteltiin lapsena kiusaamista harrastaneiden nykyisiä ammatteja. Kauhisteltiin miten entinen kiusaaja voi olla vaikkapa opettaja tai sairaanhoitaja. Tietenkin osa koulukiusaajista on oikeasti niin häiriintyneitä, että jatkavat samaa aikuisenakin. Mutta ihminen voi myös muuttua todella paljon, katua ja oppia virheistään. Ei ole automaattista, että entinen kiusaaja on aikuisenakin samanlainen. Moni saattaa haluta myös myöhemmässä elämässään saada jotain hyvää aikaan ja pystyä vaikuttamaan asioihin esimerkiksi työn kautta.

Ja ei en ole itse ollut koulukiusaaja, olen ollut enemmänkin kiusattu. En vain ole samaa mieltä siitä, että menneisyys määrittää automaattisesti nykyhetken.

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun luokan ainoasta kiusaaja-oppilaasta, naispuolisesta, tuli ala-asteen opettaja!!! Kannustaa lapsia riitelemään ja nauttii siitä, painostaa urheilukisoihin ja paremmin pärjääviä nolaamaan kaikki ne huonommin pärjäävät ja kuvaamaan häpäisyt someen.

Vierailija
122/145 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes muista suurinta osaa koulukavereistani. Lapset on lapsia ja nuoret nuoria. Päästäkää irti

kas itse kiusaaja osui sopivasti mestoille........

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes muista suurinta osaa koulukavereistani. Lapset on lapsia ja nuoret nuoria. Päästäkää irti

kas itse kiusaaja osui sopivasti mestoille........

Jep. Kiusaajamarkojen valkopesut käynnissä. Mistä tunnet narsistin: 

- mene eteenpäin

- päästä irti

Vierailija
124/145 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun luokan ainoasta kiusaaja-oppilaasta, naispuolisesta, tuli ala-asteen opettaja!!! Kannustaa lapsia riitelemään ja nauttii siitä, painostaa urheilukisoihin ja paremmin pärjääviä nolaamaan kaikki ne huonommin pärjäävät ja kuvaamaan häpäisyt someen.

Minä tiedän eritysopettajan, joka oli aivan jäätävä yläasteella. Varmasti vetoaa *kotioloihin*, mutta aivan normaali sisko ja veli hänellä oli. Kuspää mikä kuspää.

Vierailija
125/145 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dr Philistä jäi aikoinaan mieleen se, että ihminen tekee alinomaa asiota, jotka toimivat hänelle. Jos ja kun kiusaaminen on kiusaajalle ollut toimivaa, niin mitäpä muuta hän tekee jatkossakaan?

Vierailija
126/145 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dr Philistä jäi aikoinaan mieleen se, että ihminen tekee alinomaa asiota, jotka toimivat hänelle. Jos ja kun kiusaaminen on kiusaajalle ollut toimivaa, niin mitäpä muuta hän tekee jatkossakaan?

Eikä kiusaajat opi, eivätkä halua parantaa tapansa. Se niiden harjoittama kiusaaminen ja toisten kärsimään laittaminen on heidän sairaassa dna:ssa. Sellaiset syntyy sitten tätä elämää p ---skempaan elämään seuraavan kerran. Koska karma.

Vierailija
127/145 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen pahimmasta kiusaajabimbosta tuli dippainssi ja on nyt johtoasemassa isossa tehtaassa. Hänellä on täydellinen perhe: täydellinen puoliso ja lapset + hieno uusi omakotitalo. Ei yllättänyt tämä tieto, hän on tyypillinen psykopaatti. Oli sitä jo lapsena. Pääasiassa satutti verbaalisesti ja lopulta käänsi koko koulun ja opettajatkin minua vastaan. Muutaman kerran hän kuristi. Tämä kympin tyttö oli opettajien lellikki, suoranainen enkeli. Hän oli joko ilmeetön tai sitten nauroi hysteerisesti, kun pääsi satuttamaan minua. Ja minä nimenomaan olin hänen ainoa uhrinsa reilun 1000 oppilaan ala-asteella. Edelleen 20 vuotta myöhemmin mietin, että miksi. Mentiin myöhemmin samalle yläasteelle, mutta eri luokille, ja kiusaamineni loppui kuin seinään. No, siitä vaan alkoi sitten erään toisen ujon ja aran tytön helvetti. 

Epäilen vahvasti, että tämä bimbo on tätä nykyä työpaikkakiusaaja. Ei tuollaisia ihmisiä voida parantaa, koska he ovat olleet pahoja syntymästään asti.

Vierailija
128/145 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ovat. Fiksuimmat vaan oppivat käyttämään kyynärpäätaktiikkaa paremmin, kalluimmat on sitten kakolaosastoa.

Vierailija
129/145 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteen pahimmasta kiusaajabimbosta tuli dippainssi ja on nyt johtoasemassa isossa tehtaassa. Hänellä on täydellinen perhe: täydellinen puoliso ja lapset + hieno uusi omakotitalo. Ei yllättänyt tämä tieto, hän on tyypillinen psykopaatti. Oli sitä jo lapsena. Pääasiassa satutti verbaalisesti ja lopulta käänsi koko koulun ja opettajatkin minua vastaan. Muutaman kerran hän kuristi. Tämä kympin tyttö oli opettajien lellikki, suoranainen enkeli. Hän oli joko ilmeetön tai sitten nauroi hysteerisesti, kun pääsi satuttamaan minua. Ja minä nimenomaan olin hänen ainoa uhrinsa reilun 1000 oppilaan ala-asteella. Edelleen 20 vuotta myöhemmin mietin, että miksi. Mentiin myöhemmin samalle yläasteelle, mutta eri luokille, ja kiusaamineni loppui kuin seinään. No, siitä vaan alkoi sitten erään toisen ujon ja aran tytön helvetti. 

Epäilen vahvasti, että tämä bimbo on tätä nykyä työpaikkakiusaaja. Ei tuollaisia ihmisiä voida parantaa, koska h

1000 oppilaan ala-aste? Tainnut olla aikansa isoin koulu, jos kyse Suomesta

Vierailija
130/145 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
131/145 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi saanut katumaan? Eiköhän sitä ole kyynärpäätaktiikkaa jatkettu jatkokoulutuksissakin.

Vierailija
132/145 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut yhden koulukiusaajistani aikuisena. On nykyään ihan mukava ihminen. Meni mukaan rikkaan perheen sadistilapsen pyörittämään kiusausrinkiin, kun kaikki muutkin oli siinä mukana. Ja minä satuin olemaan sopiva uhri, kun olin sopivan ujo, pieni ja lapsellinen.

Vierailija
133/145 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen vahvasti, että tämä bimbo on tätä nykyä työpaikkakiusaaja. Ei tuollaisia ihmisiä voida parantaa, koska h

Kosta. 

Vierailija
134/145 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 oppilaan ala-aste? Tainnut olla aikansa isoin koulu, jos kyse Suomesta

On näitä muutama Suomessa. Itseä kiusattiin Oulun seudulla olevassa jättikoulussa.

Ja mitä tulee ketjun otsikkoon, niin mielestäni koulukiusaaja on automaattisesti hirveä ihminen vielä aikuisenakin. Ei niiden persoona muutu miksikään, mutta kiusaamisen tavat muuttuvat.

Vierailija
135/145 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tavannut yhden koulukiusaajistani aikuisena. On nykyään ihan mukava ihminen. Meni mukaan rikkaan perheen sadistilapsen pyörittämään kiusausrinkiin, kun kaikki muutkin oli siinä mukana. Ja minä satuin olemaan sopiva uhri, kun olin sopivan ujo, pieni ja lapsellinen.

Veikkaan, että teeskentelee olevansa "ihan mukava". On oikeasti samanlainen sadistinen kieroilija kuin kouluvuosina. Kyllä se vaatii pieneltä lapseltakin luonnetta, että pystyy katsomaan sivusta ja nauttimaan toisten kärsimyksestä, vaikka ei itse siihen tuskan tuottamiseen aktiivisesti osallistuisi.

Aikuiset osaavat teeskentelyn ja hienovaraisen kiusaamisen paremmin.

Vierailija
136/145 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa edes lukea ketjua läpi, mutta arvaan että täällä katkeroituneet ihmiset pitävät kiinni lapsuutensa ja nuoruutensa traumoista. Oikeasti jokainen voi muuttua, kiusaaja, kiusattu, sivusta katsoja. Jokainen voi vapautua menneestä ja saada ymmärrystä toisia ja itseään kohtaan, mutta se vaatii rohkeutta.

t. Entinen kiusattu.

Vierailija
137/145 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Kiusaajissa on kolmea tyyppiä: 1. hyvän perheen psykopaatti-lapset, 2 brutaalit wt-amikset ja 3. tavalliset typerät lapset jotka aikuistuessaan ymmärtävät tehneensä väärin kun ovat menneet porukan mukana hölmöilyihin.

Kahteen ensimmäiseen ei toimi mikään, kolmas ryhmä sen sijaan usein muuttuu ja hämmästelee itsekin miten typerästi ja väärin toimi. Heitä ei pidä leimata kahteen ensimmäiseen, ovat ihan eri porukkaa.

Samaa mieltä! 

Vierailija
138/145 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on sma ihminen, ja kusipäät tekevät kusipäitä. Mopojonnen pojasta tulee mopojonne.

Ei mene ihan noin. Hauskinta - tai pikemminkin surullista - on se, että tutkimusten mukaan samoilla henkilöillä on taipumus joutua sekä kiusatuksi että kiusaajaksi. Eli nämä roolit voivat vaihtua jopa ihan yhteisön vaihtuessa. Se, joka oli alakoulussa kiusattu, onkin yläkoulussa kiusaaja. Tai toisinpäin. Jos pystymme vähentämään kiusattujen määrää, voimme vähentää myös kiusaamista.

Vierailija
139/145 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa edes lukea ketjua läpi, mutta arvaan että täällä katkeroituneet ihmiset pitävät kiinni lapsuutensa ja nuoruutensa traumoista. Oikeasti jokainen voi muuttua, kiusaaja, kiusattu, sivusta katsoja. Jokainen voi vapautua menneestä ja saada ymmärrystä toisia ja itseään kohtaan, mutta se vaatii rohkeutta.

t. Entinen kiusattu.

Siellä alapeukuttajat jo hyökkäsivätkin paikalle. Vinkki teille: jos onnistuu objektiivisesti pohtimaan syitä, miksi joutui kiusatuksi, on jo aika pitkällä. Itselläni oli sellaisia ominaisuuksia, jotka selkeästi ärsyttivät yhteisössäni, ja näiden työstäminen on auttanut elämässä. Lisäksi olen ymmärtänyt myös, että aikuisten jättämä valtatyhjiö kiihdytti kiusaamista. 

- Entinen kiusattu.

Vierailija
140/145 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapasin erään koulukiusaajan kun olimme jo 23-24-vuotiaita ja se aloitti tasan saman lapsellisen vittuilun jota se harrasti teininäkin. Muistan miten katsoin sitä säälinsekaisella virneellä alaspäin. Menetetty tapaus, vinoon kasvanut ihminen. 

Itse olen pyytänyt anteeksi kun nähnyt ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän