Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entinen koulukiusaaja ei ole automaattisesti hirveä ihminen aikuisenakin

Vierailija
23.02.2025 |

Täälläkin oli keskusteluketju jossa lueteltiin lapsena kiusaamista harrastaneiden nykyisiä ammatteja. Kauhisteltiin miten entinen kiusaaja voi olla vaikkapa opettaja tai sairaanhoitaja. Tietenkin osa koulukiusaajista on oikeasti niin häiriintyneitä, että jatkavat samaa aikuisenakin. Mutta ihminen voi myös muuttua todella paljon, katua ja oppia virheistään. Ei ole automaattista, että entinen kiusaaja on aikuisenakin samanlainen. Moni saattaa haluta myös myöhemmässä elämässään saada jotain hyvää aikaan ja pystyä vaikuttamaan asioihin esimerkiksi työn kautta.

Ja ei en ole itse ollut koulukiusaaja, olen ollut enemmänkin kiusattu. En vain ole samaa mieltä siitä, että menneisyys määrittää automaattisesti nykyhetken.

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmaan samaa settiä kuin "kerran pettäjä, aina pettäjä ".

Itsekin ollut kohta 30 vuotta uskollinen miehelleni, mutta koska teininä petin silloista poikaystävää niin eihän tuo tietenkään mitään merkitse 😂

Se kerran pettäjä aina pettäjä nyt on ihan totuus. Kyseessä on kuitenkin aikuiset, jotka pettää toisiaan.

jos joku 10v Piia kiusaa lapsena, niin silloin se voi johtua esim pahasta olosta, mikä sitten purkautuu tuolla tavalla. Tosin jos Piia kiusaa vielä yli 18v ikäsenä, niin silloin pätee se "kerran pettäjä aina pettäjä" häneenkin

Vierailija
82/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yks koulukiusaaja on nykyisin yrittäjä. Käyn antamassa paskaa palautetta somekanavissa jne.

Vau. Pitäiskö jo päästä yli? 

Tyyppi ollut paska pentuna mutta sinä teet tuollaista aikuisena. Olet siis pahempi kiusaaja. 

Olen eri tyyppi, mutta tämä on se todellisuus jonka se mulk-ku halusi. Se kohtalo jota pas-ki-ai-nen jahtaamalla jahtasi ja haki itselleen. 

7-vuotiaana? 

Tarpeeksi vanha on tajuamaan tekojensa seuraukset. Ei tuon ikäisellä ole enää mitään tekosyytä. 

Kantaako joku aikuinen kaunaa seitsemän vuotiaalle ja pitää häntä vastuussa itsestää

Tämä aikuinenkin oli kiusaamisen aikaan 7-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Silloin raivostuin ja huusin sille että onko miehellä ymmärryksessä vai motivaatiossa vika, tämä loppui tähän."

Onko tämä sinusta asiallista käytöstä työpaikalla. Ei ole. En näe mitään subjektiivista tuossa. Sinun olisi pitänyt olla esimieheesi yhteydessä jo paljon aikaisemmin ja hän olisi hoitanut tilanteen. Ilman asiatonta raivoamista.

Vierailija
84/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yks koulukiusaaja on nykyisin yrittäjä. Käyn antamassa paskaa palautetta somekanavissa jne.

Vau. Pitäiskö jo päästä yli? 

Tyyppi ollut paska pentuna mutta sinä teet tuollaista aikuisena. Olet siis pahempi kiusaaja. 

Olen eri tyyppi, mutta tämä on se todellisuus jonka se mulk-ku halusi. Se kohtalo jota pas-ki-ai-nen jahtaamalla jahtasi ja haki itselleen. 

7-vuotiaana? 

Tarpeeksi vanha on tajuamaan tekojensa seuraukset. Ei tuon ikäisellä ole enää mitään tekosyytä. 

Kantaako joku aikuinen kaunaa seitsemän vuotiaalle ja pitää häntä vastuussa itsestää

Vierailija
85/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli, että tähänKIN keskusteluun tuli henkilö trollaamaan ja ilkeilemään.

Vierailija
86/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiusaaminen aina tarkoita mitään luonnehäiriötä tai surkeita kotioloja tai kateutta tai mitään sellaista. Osa kiusaa, koska on tylsää. Nämä nuoret on usein fiksuja, pärjääviä, hyvistä perheistä ja heistä tulee oikein kelvollisia aikuisia. Silti voivat teini-iässä "pilailla" itseään heikomman kannun kustannuksella. 

Vierailija
87/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Silti voivat teini-iässä "pilailla" itseään heikomman kannun kustannuksella." Kyllä se heistä paljon kertoo kaikissa tapauksissa. Siis kertoo siitä, millaisia ihmisiä ovat perimmiltään. Eikä se muuksi muutu koskaan.

Vierailija
88/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entiset koulukiusatut tms. voivat olla todella murhanhimoisia. Jouduin häirikön parina työskentelemään ja hän ilmeisesti toivoi työkaveria kuolleen hieronta-asiakkaan tilalle. Itse hän sekoili kummallisella käytöksellä esittäen jotain outoa performanssia työpisteellään. Kerran jopa kontillaan pyllisti ohikulkeville 🥲 Ehkä tuttu asento?

Vierailija
89/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 90% ihmisistä on kiusaajia sillä se ettei puutu kiusaamiseen on myös kiusaamista   

Vierailija
90/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mua on kiusattu kaikkialla mihin menen (kyllä, jopa kotona omien vanhempien toimesta) ja olen itse ollut kiusaaja/väkivaltainen ja mun mukamas koulukaverit kanssa nälvivät mua. Nykyään mielenterveyskuntoutuja ja ahdistusklusterin persoonahäiriö epäily herännyt muiden elämää lyhentävien sairauksien kanssa. Löysin feminiinisen yhteyden itseeni vasta aikuisiällä.

Vierailija
91/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiusaaminen aina tarkoita mitään luonnehäiriötä tai surkeita kotioloja tai kateutta tai mitään sellaista. Osa kiusaa, koska on tylsää. Nämä nuoret on usein fiksuja, pärjääviä, hyvistä perheistä ja heistä tulee oikein kelvollisia aikuisia. Silti voivat teini-iässä "pilailla" itseään heikomman kannun kustannuksella. 

Ja pitäisikö tätä huvin vuoksi kiusaamista siis vielä ymmärtää ja vähätellä? Tiedän tällaisia tyyppejä ja toivottavasti heille ja jälkeläisilleen käy huonosti hyvistä taustoistaan huolimatta. Sen heikomman elämä on saattanut mennä pilalle.

Vierailija
92/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat eivät muutu aikuisinakaan, vaikka teeskentelevät kuinka. Keskenään kerskailevat somessa, jollakin rikosrekisteri.

Vierailija
93/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikanaan eräässä turvallisuusalan työpaikassa, jossa meillä oli kohteita. Sain parikseni nuoren miehen, joka ei millään suostunut käsittämään turvallisuusnäkökohtia vaan alkoi sooloilemaan ja aiheutti vaaratilanteita. Ihan turhaan, koska ne olisi olleet vältettävissä. Yritin perehdyttää tyyppiä hyvin tarkasti, koska monet yritykset ja heidän asiakkaansa olivat meidän vastuullamme. Kerroin miksi teemme näin, kerroin riskianalyysit, kaikki. Mutta ei. Lopulta menetin hermoni kun siellä oli taas ovia unohdettu auki ja menty ihan omaa hölmöyttään toimimaan niin että saatiin aikaan turha väkivaltatilanne.

Silloin raivostuin ja huusin sille että onko miehellä ymmärryksessä vai motivaatiossa vika, tämä loppui tähän.

Viikon päästä tulee joku liiton tyyppi ja sanoo että toistuvaa kiusaamista, eli olen työpaikkakiusaaja. Tilanne selvisi kun selitin ja näytin miten olin hänet perehdyttänyt ja miten hän ei ollut ollenkaan toi

Minä taas olin töissä isossa kauppakeskuksessa kassalla. Oli alkuiltapäivä, joten ruuhka-aika oli pian alkamassa. Meitä oli kassoilla kolme ja ruuhkaa ei vielä ollut, joten sanoin näille kahdelle muulle että menisin hyllyttämään ison lavan tavaraa myymälän puolelle, mikä toki sopi heille.

Olin kuitenkin melko uusi talossa, joten tyhmänä unohdin radiopuhelimeni kassalle. Myös hyllyttäminen ei amatöörinä sujunut niin nopeasti, kuin aluksi luulin, enkä hahmottanut vielä kunnolla myöskään myymälässä kiertävän lisääntyvän ihmispaljouden määrän ja kassoille syntyneen jonon suhdetta toisiinsa. 

Olin tyhmä. Olin ajattelematon. En osannut laskea yksplusyks. Myönnetään.

No, palasin hyllytyksen jälkeen takaisin kassoille ja siellä oli räjähdys. Jonot oli kilometrin mittaiset. Toinen kollegoistani räyhäsi että oli koittanut ottaa yhteyttä radiopuhelimella, mutta en ollut vastannut, joten hänen oli pitänyt kutsua apuun ihan muissa hommissa ollut työntekijä. Pahoittelin ja menin kassalle.

Herne, jonka tämä kollega mokailustani ymmärrettävästi nenäänsä veti, ei lähtenyt sieltä pois sen puolen vuoden aikana, kun tuossa puljussa työskentelin. Totta kai tuossa tilanteessa häntä otti päähän, mutta minusta oli kohtuutonta, että vielä kuukausia tapahtuneen jälkeen hän ei missään tapauksessa halunnut antaa anteeksi. Tiuski, kettuili, puhui pahaa selän takana ja koitti sulkea ulos porukasta. Muille oli mukava. Minusta hänen käytöksensä meni jo henkisen väkivallan puolelle, mutta varmaankin hänen mielestä tuo hänen puoli vuotta kestänyt pitkävihaisuus oli kokonaisuudessaan vain opetus ja normaali ärtymyksen osoitus.

Subjektiivista on, joo.

Vierailija
94/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Silloin raivostuin ja huusin sille että onko miehellä ymmärryksessä vai motivaatiossa vika, tämä loppui tähän."

Onko tämä sinusta asiallista käytöstä työpaikalla. Ei ole. En näe mitään subjektiivista tuossa. Sinun olisi pitänyt olla esimieheesi yhteydessä jo paljon aikaisemmin ja hän olisi hoitanut tilanteen. Ilman asiatonta raivoamista.

Jos toiminnallaan vaarantaa turvallisuuden niin silloin on jonneille voitava sanoa, että nyt turpa kiinni ja loppuu

- eri

Vierailija
95/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, mua on kiusattu kaikkialla mihin menen (kyllä, jopa kotona omien vanhempien toimesta) ja olen itse ollut kiusaaja/väkivaltainen ja mun mukamas koulukaverit kanssa nälvivät mua. Nykyään mielenterveyskuntoutuja ja ahdistusklusterin persoonahäiriö epäily herännyt muiden elämää lyhentävien sairauksien kanssa. Löysin feminiinisen yhteyden itseeni vasta aikuisiällä.

Oiskohan suakin pitänyt vaan kerralla turpaan vetää, niin olisit oppinut olemaan, ja kaikelta tuolta olisi vältytty

Vierailija
96/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuohan ON luonnehäiriö. 

Vierailija
97/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulussa muita kiusannut osasi yläkoulussa esittää opettajille ja suosituille oppilaille kivaa mutta takana päin puhui toisista pahaa. Hän osasi manipuloida ihmisiä paremmin iän myötä ja menestyi koulussa ja myöhemmin työelämässä hyvin. En usko että hän on muuttunut parempaan suuntaan mutta osaa varmasti esittää hyvää tyyppiä työelämässä. 

Vierailija
98/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on opittu käyttäytymismalli. Eivätkä ihmisen lapsena oppimat käyttäytymismallit juuri muutu.

Vierailija
99/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pskaa lapsena, pskaa aikuisena.

Ei se siitä mihinkään muutu.

Vierailija
100/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti tarvitsevat opetuksen siltä kiusatulta. Parempi antaa opetus myöhään kuin ei milloinkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme