Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entinen koulukiusaaja ei ole automaattisesti hirveä ihminen aikuisenakin

Vierailija
23.02.2025 |

Täälläkin oli keskusteluketju jossa lueteltiin lapsena kiusaamista harrastaneiden nykyisiä ammatteja. Kauhisteltiin miten entinen kiusaaja voi olla vaikkapa opettaja tai sairaanhoitaja. Tietenkin osa koulukiusaajista on oikeasti niin häiriintyneitä, että jatkavat samaa aikuisenakin. Mutta ihminen voi myös muuttua todella paljon, katua ja oppia virheistään. Ei ole automaattista, että entinen kiusaaja on aikuisenakin samanlainen. Moni saattaa haluta myös myöhemmässä elämässään saada jotain hyvää aikaan ja pystyä vaikuttamaan asioihin esimerkiksi työn kautta.

Ja ei en ole itse ollut koulukiusaaja, olen ollut enemmänkin kiusattu. En vain ole samaa mieltä siitä, että menneisyys määrittää automaattisesti nykyhetken.

Kommentit (145)

Vierailija
101/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, mua on kiusattu kaikkialla mihin menen (kyllä, jopa kotona omien vanhempien toimesta) ja olen itse ollut kiusaaja/väkivaltainen ja mun mukamas koulukaverit kanssa nälvivät mua. Nykyään mielenterveyskuntoutuja ja ahdistusklusterin persoonahäiriö epäily herännyt muiden elämää lyhentävien sairauksien kanssa. Löysin feminiinisen yhteyden itseeni vasta aikuisiällä.

Oiskohan suakin pitänyt vaan kerralla turpaan vetää, niin olisit oppinut olemaan, ja kaikelta tuolta olisi vältytty

Kuulostaa Jussi Halla-ahon mietteiltä.

Vierailija
102/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat eivät muutu aikuisinakaan, vaikka teeskentelevät kuinka. Keskenään kerskailevat somessa, jollakin rikosrekisteri.

Jollakin tasolla uskon myös näin. Toki käytös muuttuu näennäisen sopivaksi, niin, että se istuu tarvittavaan yhteisöön, ympäristöön ja julkiseen kuvaan. Mutta aina näillä tyypeillä on potentiaali pahaan, ja uskon myös, ettei triggerin tarvitse olla iso, kun sadismi nostaa päätään, ja itsenä toteuttaminen käynnistyy - aina eri muotoja etsien. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi kaveri joka oli koulukiusaaja, sittemmin hän on käynyt pyytämässä anteeksi kaikilta joita aikoinaan kiusasi.

Tosin ei multa, koska me oltiin aina ystäviä ja mua ei sen takia paljon kiusattu vaikka olinkin raukkis koulussa, mutta kun naapurin poika oli luokan kovin kovis hän sanoi että mun kaveria ette kiusaa.

Tunnen toisenkin koulukiusaajan, josta on aikuisena tullut hyvä ihminen.

Vierailija
104/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: On iso ero kiusaako tyyliin 8v ikäsenä vaiko 18v ikäsenä lukiossa/ammattikorkeassa/yliopistossa. On totta, että se 8v voi varmasti vielä muuttua, mutta 18v ikäsenä harvoin se persoona enää muuttuu parempaan suuntaan. He oppivat vain esittämään olevansa kivoja, mutta sisimmästään ovat aina mätiä.

18 vuotias on vielä oikeasti kakara. Ihmisen aivot kehittyvät 30 vuotiaaksi asti. 

Vierailija
105/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Oma kiusaajani teki kiusaamisen niin systemaattisesti ja suunnitellen, että en jaksa uskoa hetkeäkään etteikö hänellä olisi jotain sisäsyntyistä vikaa päässä. Vakoili mm. koulun sähköpostiosoitteeni ja salasanani ja meni laittamaan häirikköviestejä koko luokalle, heittäytyi portaissa alas ja väitti minun tönäisseen. Varasteli myös muiden tavaroita ja tunki ne reppuuni. Tämä siis ala-asteella. Kuka tervepäinen lapsi murtaa kätensä ihan vain jotta pääsisi syyttämään siitä luokkakaveriaan?

Vierailija
106/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, useimmiten.

Olen nainen ja minun kouluaikainen ilkeä ja julma kiusaaja, palasi elämääni kiusaamaan aikuisena. Kouluaikoina oltiin 13-15 v ikäisiä ja opiskeluni kärsivät, ja kun tuo kohtelu oli tuolloin ajottain fyysistä. Nyt ollaan 44 ja kiusaaminen alkoi kun löysi minut muutama vuosi sitten, ja otti hampaisiinsa, vaikka asutaan eri kaupungeissa. Kuvitelkaa oikeasti miten naurettava on keski-ikäinen mies jolle on jäänyt kiusaaminen pääasialliseksi harrastuksekseen kolmeksi kymmeneksi vuodeksi!

Levittää minusta juoruja kaikille tutuille ja tuntemattomille. Kun kysyin nähdäänkö naamat vastatusten ja jutellaan asiat läpi, niin eipä uskalla. Raukkamainen.

Vierailija
107/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on sma ihminen, ja kusipäät tekevät kusipäitä. Mopojonnen pojasta tulee mopojonne.

Vierailija
108/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on ktm-tutkintoja tuntemillani koulukiusaajilla. Todnäk edelleen samoja ihmishirviöitä.

Vierailija
109/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakaan en ole armoton muita kohtaan sillä tiedän miltä tuntuu olla sekä kiusattu että kiusaaja. Nähnyt elämää molemmista vinkkeleistä. Elämässä ihminen on joko peto, saalis tai vahtikoira.

Vierailija
110/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, useimmiten.

Olen nainen ja minun kouluaikainen ilkeä ja julma kiusaaja, palasi elämääni kiusaamaan aikuisena. Kouluaikoina oltiin 13-15 v ikäisiä ja opiskeluni kärsivät, ja kun tuo kohtelu oli tuolloin ajottain fyysistä. Nyt ollaan 44 ja kiusaaminen alkoi kun löysi minut muutama vuosi sitten, ja otti hampaisiinsa, vaikka asutaan eri kaupungeissa. Kuvitelkaa oikeasti miten naurettava on keski-ikäinen mies jolle on jäänyt kiusaaminen pääasialliseksi harrastuksekseen kolmeksi kymmeneksi vuodeksi!

Levittää minusta juoruja kaikille tutuille ja tuntemattomille. Kun kysyin nähdäänkö naamat vastatusten ja jutellaan asiat läpi, niin eipä uskalla. Raukkamainen.

Kuulostaa tutulta. Minullakin tuollainen keski-ikäinen mies kiusana.

Vierailija
111/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaippa kiusaaminen on vaan opetus. Etsitään rajoja?

Kyllä se sitä on. Maailmahan muuttuu koko ajan raskaammaksi, valoja

Vierailija
112/145 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olisi heille itselleenkin jos olisivat oppineet jotain. Helpompi itselle olla jis kohtelee muita hyvin ja helpommin saa samaa takaisinkin.  Itse pidän enemmän entisistä kiusatuista kuin kiusaajista. Joku syy heillä siihen ilkeyteen on ollut.

Vierailija
113/145 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, useimmiten.

Kuulostaa tutulta. Minullakin tuollainen keski-ikäinen mies kiusana.

Mikä noissa tuon ikäluokan miehissä noin pahasti vikana?

Minun vanhemman siskon ystävätär on 50plus, teki nuorempana mallin töitä joskus, ja on oikein hyvän näköinen edelleen. On vieläkin tehnyt muutamia kuvauksia lehtijuttuihin kuten naisten- ja terveyslehtiin, silloin kun vanhat tutut toimittajat ja kuvaajat ovat pyytäneet. Entinen luokallaan ollut kiusaaja mies joka oli kiusannut ja rääkännyt kaikkia luokkakavereita, oli käynyt eräässä netin lehtijutussa kirjoittamassa kuvansa alle kommenttikenttiin asiattomasti ja rumasti "heh heh olit sentään vielä kaunis 90-luvulla!" Ihan sairasta ulkonäköhäpäisyä, vielä julkisesti. Kännissä laittanut nimensä alle aamuyön tunteina, ja kommentti tosiaan sellaisen miehen toimesta joka kouluttamaton, työtön ja alkoholisoitunut! Ilmeisesti saanut pakit joskus nuorena aikuisena tuolta siskon kaverilta joten ollut erittäin katkera siitä lähtien. En tiedä kun en ole kuullut onko sillä jälkikasvua, mutta "mukavaa" naisen aikuisille lapsille lukea tuollaista, ja jos sillä kiusaajalla on tai olisi lapsia niin "mukavaa" myös heidän nähdä miten koulukiusaaja isänsä ei ole lopettanut kiusaamista vieläkään. :(

Vierailija
114/145 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin totta

Vierailija
115/145 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyshän on empatiakyvystä. Jos se on ollut aikoinaan huono, se ei ole siitä erinomaiseksi muuttunut. 

Vierailija
116/145 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se. Siinä ei selittely auta. Julma ihminen on aina julma. 

Vierailija
117/145 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes muista suurinta osaa koulukavereistani. Lapset on lapsia ja nuoret nuoria. Päästäkää irti

Vierailija
118/145 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljolti siitäkin, minkä kukakin kokee kiusaamisena. Olen ollut kiusattu suurimman osan kouluajoistani johtuen muun muassa uskonnollisesta kotitaustasta (lapsihan ei niille asioille voi mitään).

Eräs naapurin tyttö leikki kanssani toisinaan mutta minut jätettiin ulkopuolelle aina kun hänen paras kaverinsa oli maisemissa. Olin siis vaihtoehto b, c tai d koska en muuten kelvannut seuraksi. Minua sai sitten haukkua ja jättää ulkopuolelle leikeistä. 

Kerran sitten tämä kleptomaaniksi paljastunut tyttö varasti kotoamme rahaa ja jäi siitä jopa rysän päältä kiinni mutta ei myöntänyt tekoaan. Varasteli muutenkin kaikkea mahdollista esim koulukavereiden repuista. Kerran hän taas kiusasi minua ja suutuksissani sitten kutsuin häntä varkaaksi. Hänen tarinoissaan minä olen se kiusaaja, näin olen kuullut. Tuo oli ainoa kerta kun edes puolustauduin.

Hän harrastaa nykyään taas näitä kleptomaani keikkoja- käy naapurissa pöllimässä milloin mitäkin pientä kun kuvittelee ettei heidän kamerat ole toiminnassa. Ehkä tuo naapuri kerää tarpeeksi materiaalia julkaistakseen kuvakollaasin tästä.

Vierailija
119/145 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei muutu. Kerran kuspiä, aina kuspiä.

Vierailija
120/145 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes muista suurinta osaa koulukavereistani. Lapset on lapsia ja nuoret nuoria. Päästäkää irti

Monissa tapauksissa ovat palanneet aikuisina jatkamaan kiusaamista! Minun ala-asteen luokalla oli ilkeä poika joka kiusasi naisia vielä aikuisena 4-kymppisenä ja aikaansai erään naisen itsemurhan, eikä jäänyt siihen, vaan on kehuskellut tapauksella baarissa miten muija tappoi itsensä hänen takiaa, nauraen räkäisesti. Viimeksi kuulemma pikkujouluaikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan