Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen lapsi joka vkl kotona

Vierailija
23.02.2025 |

Olemme uusperhe ja alaikäiset lapset edellisistä liitoistamme asuvat kanssamme joka toinen viikko. Meillä on molemmilla myös aikuiset lapset, jotka asuvat omillaan. Yhteisiä lapsia ei ole. Rakastan syvästi myös mieheni lapsia, mutta nyt on alkanut ärsyttämään se, että mieheni aikuinen tytär tulee luoksemme joka ikinen vkl pe-su ajaksi täysihoitoon. Oma aikuinen lapseni ei tule, vaan näemme häntä muuten. 

Onko yleistäkin, että aikuinen lapsi tulee joka ikiseksi viikonlopuksi vanhempansa luo? Tytör asuu toisessa kaupungissa omasta halustaan eli ymmärrän, että hän tulee välillä myös kotikaupunkiinsa. Minä haluaisin kuitenkin välillä viettää viikonloppuisin ihan aikuisten aikaa mieheni kanssa kahdestaan. Miehenkin haluaisi samaa, mutta ei aio sanoa lapselleen mitään. Toki ymmärrän sen, mutta mietin kuinka kauan tämä systeemi jatkuu? Tyttären äiti ei ota häntä luokseen kuin pari kertaa vuodessa. 

Tyttäreltä on aina rahat loppu, vaikka syö meillä aina pe-su välillä. Vanhemmat maksavat hänelle asumisen ja elämisen, vaikka saakin opintotukea, asumistukea jne. Siltikään rahat eivät riitä. Asia ei sinällään minulle kuulu, mutta tuokin ärsyttää vaikkei saisi. Oma lapseni pärjää oikein hyvin opiskelustaan huolimatta. Neuvoja? 

Kommentit (232)

Vierailija
81/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun teema:  lapset ovat vain ido haitta olivatpa omia tai puolison tai yhteisiä.

Lapsivapaus olkoon tavoitteemme, yhtykää kaikki ihmiset ja pitäkäämme puolemme lapsia vastaan. Noita loisia ja hyötyjiä kohtaa .

Vierailija
82/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otaopa asia puheeksi ihan suoraan mutta rauhallisesti ja rakentavasti. Aloita vaikka sillä että teillä on taloudellisesti tiukkaa joten olisiko jänen nyt jo syyyä osallistua omalta osaltaan viikonloppuruokien kustantamiseen. Sitten kun jän on lähdössä, niin sano jänelle vähän vitsaillen hymy huulilla, että ensi viikonloppuna "tämä hotelli on sitten ensi viikonlopun suljettu, tule sitten joku toinen kerta". Ala esittää sunnuntaiaamusta erittäin väsynyttä ja sano hänelle että "tämä piika on nyt niin loppu, että otatko sinä aikuisena kiitos vähän koppia noista keittiöhommista, anteeksi kamalasti mutta minä en jaksa passata aina muita". Tällä tavalla pikkuhiljaa vihjaamalla alat saada käymään hänet joka toinen vk loppu, sitten enää 1x kuussa ja sitten siitäkin vähemmän.

Näin tein itse omille lapsilleni jotka tuntui ettei oikein osanneet alussa olla omillaan vaan täysylöspito pe-su ruokineen, pyykkäyksineen ym veti heitä molempia va

Tässä oli nyt heti alkuunsa aikamoista ristiriitaa neuvoissa: "Otapa asia puheeksi ihan suoraan mutta rauhallisesti ja rakentavasti". Ja sen jälkeen tukku neuvoja miten voi "esittää, vitsaillen ja vihjaillen" että viesti menisi pikkuhiljaa perille. Morjens vaan! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tytön ikä ap, niin osataan vastata sulle. 

Vierailija
84/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän tuo käy teillä juuri siksi, että mahdollistaa rahan säästämisen ja sitten tuhlaamisen kaikkeen muuhun kivaan. Teiltä saa ilmaiset ruoat ainakin 12pv kuukaudessa? Säästää kivasti, että voi sitten ostella mitä huvittaa. Hieman on vaikea opettaa enää tuossa iässä vastuullista rahankäyttöä. Niin kauan, kun hänen vanhempansa mahdollistavat tuollaisen toiminnan, se jatkuu. Siihen ei sinulla oikeastaan ole mitään sanottavaa.

Kyllä on sanottavaa. Koti on aloittajan ja miehensä, sinne ei aikuiset lapset enää kuulu 

Vierailija
85/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelun teema:  lapset ovat vain ido haitta olivatpa omia tai puolison tai yhteisiä.

Lapsivapaus olkoon tavoitteemme, yhtykää kaikki ihmiset ja pitäkäämme puolemme lapsia vastaan. Noita loisia ja hyötyjiä kohtaa .

Aikuinen lapsi on kuitenkin aikuinen, ja aivan eri asia kuin alaikäinen lapsi. Minkä ikäinen sinä olet? Ovatko vanhempasi elossa? Jos ovat, niin menetkö joka viikonloppu heidän elätettäväksi? Vai asutko vanhempien luona koko ajan?

Vierailija
86/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen lapsi on kuitenkin aikuinen, ja aivan eri asia kuin alaikäinen lapsi. Minkä ikäinen sinä olet? Ovatko vanhempasi elossa? Jos ovat, niin menetkö joka viikonloppu heidän elätettäväksi? Vai asutko vanhempien luona koko ajan?

Olen vanhempi joka yritti tukea lapsia vielä opiskeluajankin ja aina olivat tervetulleita ja ovat vieläkin.  Yhden lapseni teini oli pari päivää hiihtolomallaan ja vuorostaan "piti huolta" minusta.   Niin toimivat normaalit perhesuhteet, ei ole lapsipuolia minulla eikä puolisisaruksia tai muita semmoisia lapsillani.

Monihan täällä kaipaa lapsivapaita alaikäisistäkin. Kertoo hyvi  näiden uusioliitosta uusioliittoon kulkevien ihmisten mielenmaisem

Vierailija
87/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein vanhemnat itse mahdollistavat tuollaista. Jos nuori ei itse osa alkaa elää omaa elämää niin siihen on tuupattava. Jos nuorta avustaa liikaa kaikin tavoin niin esim viikonloppu- ja kesätöiden saamiseen ei ole mitään motivaatiota.

Olisin huolissani tuosta, mutta myös siitä ettei ilmeisesti ole kavereita ja miten opiskelutkaan sujuvat. Usein viikonloppuisin on tehtävä kaikenmoisia tehtäviä, jos kyseessä on korkeakouluopiskelija. Mitä nuori siis tekee luonanne? 

Vierailija
88/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole saanut uudelta paikkakunnalta kavereita?

Vierailija
89/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sitä alapeukkujen määrää, mitä olen saanut kommentoidessani uusperhettä harkitsevaa. Usein siis näkee pohdintaa siitä, että jos muuttaisi yhteen vasta kun lapset on aikuistuneet.

Minä vastaan aina, että miten sitten vietätte joulut, sukujuhlat ym. Oletetaan vaan että kyllä nyt aikuiset osaa sitten olla. Ei se aikuisen lapsenkaan mielestä ole kivaa tulla joulunviettoon, kun joku itselle vieras sukankuluttaja on siellä.

Vierailija
90/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan kahdelta aikuiselta veljeltäni tuo käytös.

Joka viikonloppu äitin kotiin täysihoitoon, ryyppäämään ja saunomaan.

Kerran äitin mies soitti minulle(asun kaukana), ja avautui, että äitini ei jaksaisi niitä täysi-ikäisiä poikia. Pojilla oli vieläpä omat pojatkin mukana(teinit).

Että sellainen revohka syötettävänä.

Kun ei nuorena vitsaa väännetty noille, niin mitä muuta oli odotettavissakaan.

Vierailija
91/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän tuo käy teillä juuri siksi, että mahdollistaa rahan säästämisen ja sitten tuhlaamisen kaikkeen muuhun kivaan. Teiltä saa ilmaiset ruoat ainakin 12pv kuukaudessa? Säästää kivasti, että voi sitten ostella mitä huvittaa. Hieman on vaikea opettaa enää tuossa iässä vastuullista rahankäyttöä. Niin kauan, kun hänen vanhempansa mahdollistavat tuollaisen toiminnan, se jatkuu. Siihen ei sinulla oikeastaan ole mitään sanottavaa.

Kyllä on sanottavaa. Koti on aloittajan ja miehensä, sinne ei aikuiset lapset enää kuulu 

Koti on myös miehen.  Jos hän ei elä uusiovaimonsa rahoilla kyllä hänen lapsillaan on myös oikeus käydä isällään.

Toki tiedän yhden tapauksen, miehellä 6 ja 1 vuotiaat.  Muutti uuden  vaimonsa, joka oli erossa saanut uuden omakotitalon ja varallisuutta yrittäjämieheltään, kotirouvana ollut konttoristi,  luokse.  Vaimo kielsi ehdottomasti tuomasta lapsia kotiinsa.  Mies vieraantui lapsistaan.

Sukulaismies taas jätti avovaimonsa joka yritti kieltää teinitytön 14 v käymistä jA vi..noili teinille koko ajan.

Vierailija
92/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä siis opiskelija, ei aikuinen. Taitaa olla nykyään aika yleistä, että opiskelijat viettävät viikonloppuja vanhempien luona. Silti näkisin, että puolisosi pitäisi opiskelijaa tukea taloudellisesti, ei sinun.  Millaisista summasta puhutaan kk-tasolla?

Vierailija
93/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä siis opiskelija, ei aikuinen. Taitaa olla nykyään aika yleistä, että opiskelijat viettävät viikonloppuja vanhempien luona. Silti näkisin, että puolisosi pitäisi opiskelijaa tukea taloudellisesti, ei sinun.  Millaisista summasta puhutaan kk-tasolla?

Opiskelija voi ihan hyvin olla minkä ikäinen vain. Oletko oikeasti siinä luulossa, että vain nuoret opiskelevat?

Vierailija
94/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen neuvo että tilanne ei tuosta parane.

Oma siskopuoli on 50v ja tulee edelleen joka kesä ja joulu jopa useaksi kuukaudeksi 70v vanhempiensa hoivattavaksi. Vihaa tietenkin isäpuoltaan edelleen, ihan kuten silloin teininäkin, vaikka tämä passaa minkä ehtii ja toimii ilmaisena taksikuskina. 

Vierailija
95/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lasta, käyvät tiheimmilläänkin 2kk välein. 3 opiskelee, yksi jo työelämässä. 

joka viikonloppu olis melko tiheästi.

Vierailija
96/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä alapeukkujen määrää, mitä olen saanut kommentoidessani uusperhettä harkitsevaa. Usein siis näkee pohdintaa siitä, että jos muuttaisi yhteen vasta kun lapset on aikuistuneet.

Minä vastaan aina, että miten sitten vietätte joulut, sukujuhlat ym. Oletetaan vaan että kyllä nyt aikuiset osaa sitten olla. Ei se aikuisen lapsenkaan mielestä ole kivaa tulla joulunviettoon, kun joku itselle vieras sukankuluttaja on siellä.

Mutta se on vaan sen mustasukkaisen lapsen hyväksyttävä, että se vanhempi on valinnut puolisonsa ja tätä rakastaa, ja haluaa tämän elämänkumppanikseen. Tämä puoliso kuuluu nyt sen hänen vanhempansa elämään ihan yhtä lailla kuin hänkin.

Vierailija
97/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rouva rahoittaa edellisen liiton 26 v.n höpö opiskeluja, viime kesänä n. 5000 €:a. Eihän prinsessan sovi töihin mennä. Eikä ole ikinä ollutkaan.

Vierailija
98/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin opiskelijana usein kotona, koska oli niin vähän rahaa. Kotona sai ruokaa.

No siitä tässä tuskin on kysymys, jos kerran hänelle maksetaan niin asunto kuin muutkin kulut.

Ja teille, jotka ehdottelette, että menkää vaikka hotelliin karkuun viikonlopuksi. Miksi ihmeessä? Miksi heidän pitäisi kotoaan poistua saadakseen olla rauhassa? Kyllä se pitäisi olla ihmisellä ihan oikeus saada olla kotonaan ilman ulkopuolisia. 

Minä tein lapsilleni selväksi jo ennen kuin muuttivat pois kotoa, että tulen myymään sen asunnon sitten, kun he lähtevät kotoa, etten tarvitse sitten enää niin paljon tilaa. Puheeksi tämä tuli siis siinä vaiheessa, kun tuntui, että he eivät olleet valmiita luopumaan vanhoista tarpeettomiksi käyneistä tavaroista vaan alkoi näyttää siltä, että ne ovat jäämässä minun varastoitavikseni. Tytär kun lähti opiskelemaan, teki juuri

Itse taas olen iloinen kun aikuiset lapseni haluavat viettää kanssani aikaa.

Vierailija
99/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se on vaan sen mustasukkaisen lapsen hyväksyttävä, että se vanhempi on valinnut puolisonsa ja tätä rakastaa, ja haluaa tämän elämänkumppanikseen. Tämä puoliso kuuluu nyt sen hänen vanhempansa elämään ihan yhtä lailla kuin hänkin.

Mitäs sitten kun ei hyväksykään, vaan myrkyllinen riidankylväminen, solvaaminen ja muu asiattomuus jatkuu vuosikymmeniä? Vuodet vierii ja ikää tulee, mutta (yksipuolinen) viha ei laannu. 

Vierailija
100/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sinä sille tyttärelle että maksaa ruokarahaa jos isänsä ei siihen pysty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi