Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen lapsi joka vkl kotona

Vierailija
23.02.2025 |

Olemme uusperhe ja alaikäiset lapset edellisistä liitoistamme asuvat kanssamme joka toinen viikko. Meillä on molemmilla myös aikuiset lapset, jotka asuvat omillaan. Yhteisiä lapsia ei ole. Rakastan syvästi myös mieheni lapsia, mutta nyt on alkanut ärsyttämään se, että mieheni aikuinen tytär tulee luoksemme joka ikinen vkl pe-su ajaksi täysihoitoon. Oma aikuinen lapseni ei tule, vaan näemme häntä muuten. 

Onko yleistäkin, että aikuinen lapsi tulee joka ikiseksi viikonlopuksi vanhempansa luo? Tytör asuu toisessa kaupungissa omasta halustaan eli ymmärrän, että hän tulee välillä myös kotikaupunkiinsa. Minä haluaisin kuitenkin välillä viettää viikonloppuisin ihan aikuisten aikaa mieheni kanssa kahdestaan. Miehenkin haluaisi samaa, mutta ei aio sanoa lapselleen mitään. Toki ymmärrän sen, mutta mietin kuinka kauan tämä systeemi jatkuu? Tyttären äiti ei ota häntä luokseen kuin pari kertaa vuodessa. 

Tyttäreltä on aina rahat loppu, vaikka syö meillä aina pe-su välillä. Vanhemmat maksavat hänelle asumisen ja elämisen, vaikka saakin opintotukea, asumistukea jne. Siltikään rahat eivät riitä. Asia ei sinällään minulle kuulu, mutta tuokin ärsyttää vaikkei saisi. Oma lapseni pärjää oikein hyvin opiskelustaan huolimatta. Neuvoja? 

Kommentit (232)

Vierailija
41/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ahdistavaa, jos ette koskaan saa viettää viikonloppua kahdestaan kodissanne!

Miksi niin monelle lapset on noin iso haitta?

Ne alaikäisensä voi kumpikin antaa toiselle vanhemmalle tai huostaan.  Täysi -ikäisiltä kieltää käymisen.  Saa olla kaksin.

Meille on lapset ja lapsenlapset aina tervetulleita. Jotain on varaa tarjotakin.  Emme ole sossuperheitä kuten apn uusperhe kai on.

Katsos kun uusromanssi ja ei-ne-omat-lapset vaivoina. Tulevaisuudessa tätä ap:ta sitten vaivaa ne ei omat lapsenlapset. 

Vierailija
42/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä, koskaan kehtaisi mennä vanhempien passattavaksi joka viikonloppu! Ja vielä koko viikonlopuksi...🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otaopa asia puheeksi ihan suoraan mutta rauhallisesti ja rakentavasti. Aloita vaikka sillä että teillä on taloudellisesti tiukkaa joten olisiko jänen nyt jo syyyä osallistua omalta osaltaan viikonloppuruokien kustantamiseen. Sitten kun jän on lähdössä, niin sano jänelle vähän vitsaillen hymy huulilla, että ensi viikonloppuna "tämä hotelli on sitten ensi viikonlopun suljettu, tule sitten joku toinen kerta". Ala esittää sunnuntaiaamusta erittäin väsynyttä ja sano hänelle että "tämä piika on nyt niin loppu, että otatko sinä aikuisena kiitos vähän koppia noista keittiöhommista, anteeksi kamalasti mutta minä en jaksa passata aina muita". Tällä tavalla pikkuhiljaa vihjaamalla alat saada käymään hänet joka toinen vk loppu, sitten enää 1x kuussa ja sitten siitäkin vähemmän.

Näin tein itse omille lapsilleni jotka tuntui ettei oikein osanneet alussa olla omillaan vaan täysylöspito pe-su ruokineen, pyykkäyksineen ym veti heitä molempia vaan kotiin.  Ostin myös molemmille omat pyykkikoneet ja olin jo aiemmin opettanut heidät pesemään vaatteensa joten se ei ollut ongelma. Sinne menivät omilleen ihan sujuvasti. 

Nyt meillä ongelmana mieheni pojan perhe (1 pieni lapsi) jotka tykkää käydä meillä vähintään joka kk yökyläilemässä jolloin kuulemma miniäni saa levätä kun me hoidamme lasta. Voi helvetti. Aluksi se oli ihan kiva, mutta nyt he eivät enää kysy voiko tulla, he vaan ilmottaa rttä tulevat mummolaan. Olen jo harkinnut että alan ehdottelemaan johonkin pikku kaksioon muuttamista ettei tarvitse aina olla vieraita kestittämässä. Aion sanoa heille seuraavan kerran että nyt ei sovi, meille tulee muita vieraita. Minulle riittäisi jos kävisivät päiväseltään (joka matkojen puitteissa mahdollista) 3-4x vuodessa. En yhtään tykkää siitä että en saa olla rauhassa omassa kodissani ja minun oletetaan / on pakko aina passata muita. 

Vierailija
44/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä siinä tekovaiheessa tule ajatelleeksi.

Vierailija
45/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihanaa kun aikuiset lapset käyvät, mutta kyllä huolestuisin, jos joku alkaisi joka viikonloppu olemaan täysihoidossa. Heräisi kyllä huoli, että onko jotain ongelmia. Meillä aikuiset lapset kutsuvat myös meitä kylään esim syömään.

Ja sinä niukilla tuilla elävältä opiskelijalta odotat viiden ruokalajin päivällisiä?

Lapseni ovat kaikki töissä. Tienaavat enemmän kuin minä. Miksi luulet, että he ovat köyhiä opiskelijoita? Itse he kutsuvat. Meillä on aina ollut vastavuoroisuutta. Emmekä me, tai he, kumpikaan tarjoa mitään luksusillallisia vaan simppeliä kotiruokaa vuorotellen toistemme kotona. Tärkeintä on se yhteinen aika ja se että ei aina yksi ja sama

Kommentti 21 nimitti puolison lasta loiseksi.

Se se on tosi rakkautta.  Omat penskat kun kuite kuitenkin asuu viikot puolison kestettävänä.

Vierailija
46/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisit uusperheeseen mennessäsi tietää, että miehen lapset tulevat mukana. Ihminen ei lakkaa olemasta vanhempansa lapsi, kun hän kasvaa aikuiseksi.

No normaalit aikuiset ihmiset eivät kyllä mene joka viikonloppuna täysihoitoon vanhempien luokse. Kyllä se oudolta kuulostaa. Ehkä tällä aikuisella lapsella on jotain ongelmia elämänhallinnan suhteen.

Säästää ainakin ruokakuluissa noin.

No varmasti, mutta kuka aikuinen normaali ihminen kehtaa toimia noin?

Onko 17-19v viel kovin aikuinen?

Missä sanotaan, että on sen ikäisestä kyse?

Vierailija
47/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä, koskaan kehtaisi mennä vanhempien passattavaksi joka viikonloppu! Ja vielä koko viikonlopuksi...🙄

Monella on oma huone. Ruokaa laitetaan kuitenkin viikonloppuna. Millaista erityistä passausta vaaditaan? 

Vierailija
48/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yli 21v, miettisin mikä on pielessä kun ei viihdy opiskelupaikkakunnalla (ei ystäviä? Miksei?) enkä olisi kiukkuinen.

Vierailija
49/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtekää puolison kanssa viikonlopuksi pois, kahdestaan viikonloppulomalle. 

Tämä ?

Vierailija
50/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otaopa asia puheeksi ihan suoraan mutta rauhallisesti ja rakentavasti. Aloita vaikka sillä että teillä on taloudellisesti tiukkaa joten olisiko jänen nyt jo syyyä osallistua omalta osaltaan viikonloppuruokien kustantamiseen. Sitten kun jän on lähdössä, niin sano jänelle vähän vitsaillen hymy huulilla, että ensi viikonloppuna "tämä hotelli on sitten ensi viikonlopun suljettu, tule sitten joku toinen kerta". Ala esittää sunnuntaiaamusta erittäin väsynyttä ja sano hänelle että "tämä piika on nyt niin loppu, että otatko sinä aikuisena kiitos vähän koppia noista keittiöhommista, anteeksi kamalasti mutta minä en jaksa passata aina muita". Tällä tavalla pikkuhiljaa vihjaamalla alat saada käymään hänet joka toinen vk loppu, sitten enää 1x kuussa ja sitten siitäkin vähemmän.

Näin tein itse omille lapsilleni jotka tuntui ettei oikein osanneet alussa olla omillaan vaan täysylöspito pe-su ruokineen, pyykkäyksineen ym veti heitä molempia va

Miksi menit käytetyn miehen kanssa naimisiin? Mikä on oma lapsilukusi?  Miksi teit lapsia jos et jaksa olla äiti?   Kaniemoja on näköjään paljon.

Vierailija
51/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä siinä tekovaiheessa tule ajatelleeksi.

Uusperheissä moni asia on toisin. Ei siinä tekovaiheessa vielä mieti uusperhettä ja uutta puolisoa, joka ei siedä lapsiasi.

Vierailija
52/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se, toisten mielestä.  Siskoni meni aina joka viikonloppu vanhempien luo.  Siksi toiset sisarukset ei käynyt kun suurinpiirtein jouluna tai arkena milloin pääsi.  Täysihoidossa ja oli kuin "kotonaan" vaikka hänellä oli omaakin perhettä. 

Vierailija
53/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSET PUHU ASIASTA miehen ja hänen lapsensa kanssa ?

Vierailija
54/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun tulee, tekeydy kipeäksi. 

Pyydä häntä laittamaan ruoka ja vaikka imuroimaan kun et vaan oo jaksanu. 

Sano myös hänelle että ens viikonloppuna teille on "ehkä" tulossa muita vieraita. Näin hän ymmärtää ettei voi tulla ja sitten kun teille ei tulekaan ketään niin et jää kiinni valehtelusta kun olet sanonut "ehkä". Keksi joku entinen työkaveri / entinen opiskelukaveri miehensä kanssa tms. 

Ja jos hän tajuaa sen tekosyyksi, niin mitä sitten, hän ymmärtää myös sen olevan VIHJE HÄNELLE. 

Muuten sulla ei ole muuta keinoa kuin sanoa suoraan että haluatte olla kahdestaan, että voisiko hän tulla jatkossa korkeintaan 2x kk

Vierailija
55/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei haittaisi vaikka kävisivät useamminkin, mutta ei vaan ole varaa  tarjota ruokia koko poppoolle ja eivät tunnu sitä ymmärtävän, enkä kehtaa siitä sanoakaan.🥺Hyvä kun pystyy omat menot maksamaan.

Siitä asiasta kannattaa puhua, järki hoi !

Vierailija
56/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin opiskelijana usein kotona, koska oli niin vähän rahaa. Kotona sai ruokaa.

Vierailija
57/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin opiskelijana usein kotona, koska oli niin vähän rahaa. Kotona sai ruokaa.

Siis tarkoitan lapsuudenkotia. Mielestäni tuo on melko yleistä nuorilla aikuisilla.

Vierailija
58/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäinenkin lapsi tarvitsee vielä aikuisten turvaa. Mainitsit että suhde biologiseen äitiin on etäinen, joten isä on ainoa aikuinen, jolta hän voi turvaa saada. Yritä keksiä yhteistä mukavaa tekemistä niin ettei lapsi tunnu rasitteelta. Jossain vaiheessa hän itsenäistyy.

Vierailija
59/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä käyn vanhempieni luona, olen yleensä yötä, koska asun kaukana. Käyn aina kaupan kautta ja sitten teen meille ruokaa. Nautin siitä kun on kunnolla tilaa ja saan kokata ja hemmotella heitä, kun oma kämppä ja keittokomero on niin ahdas.  Hekin tykkäävät.🥰 

Vierailija
60/232 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ahdistavaa, jos ette koskaan saa viettää viikonloppua kahdestaan kodissanne!

Ne alaikäisensä voi kumpikin antaa toiselle vanhemmalle tai huostaan.  Täysi -ikäisiltä kieltää käymisen.  Saa olla kaksin.

Meille on lapset ja lapsenlapset aina tervetulleita. Jotain on varaa tarjotakin.  Emme ole sossuperheitä kuten apn uusperhe kai on.

No minun mielestäni normaali aikuinen pariskunta viettää joskus myös viikonloppuja ihan kahdestaankin. Tottakai lapset ovat tervetulleita viikonloppuisin, mutta että aikuinen lapsi on joka viikonloppu koko viikonlopun? Kuulostaa oudolta.

Normaali perhe kantaa vastuunsa, ei tee lapsia sinne js tänne ja sitten ei kestä omiaan eikä puolisoiden lapsia.

Normaalit vanhemmat kantavat huolta myös aikuisista lapsistaan ja lapset perheineen tervetulleita. Nyt olen perheensä kanssa tukenut ja ollut seurana liki viiskymppiselle vakavasti sairaalle lapselleni.  

Mutta sehän ei lastensa ja puolison lapsien vihaajille sopisi vaan sairasta läheisriippuvuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi