"Ei voi erota taloudellisista syistä"
Tuon lauseen saa lukea täällä aika usein. Ihmettelen, kuinka ihmiset ajavat itsensä aluperinkin taloudellisesti toisistaan riippuvaiseksi. Yhteistä omaisuutta hankitaan isolla velkarahalla, eletään kädestä suuhun. Ei mietitä yhtään sitä, että elämässä voi tulla eteen niitä katastrofeja, muitakin kuin eroja. Vai mitä mieltä olette?
Kommentit (90)
Yleensä tuon lauseen kuulee naisen suusta. Miksiköhän....
Jos haluaa ylläpitää lapsilleen kulisseja, moni ihminen joutuu jatkamaan huonossa liitossa. Tosin pas*iimmat liitot päättyy, vaikka joutuisi sitten taivasalle.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut yhdenkään naisen sanovan näin. Mutta amerikkalaisessa viihteessä toki näin.
Minä ihmettelen samaa. Siis oikeasti rahan ja materian takia juuttuu paskaan suhteeseen. Ei tulisi itsellä mieleenkään toimia noin. Kai aikuisen ihmisen kuuluu pärjätä omillaankin?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sairauksien ja oppimisvaikeuksien takia miehestä riippuvainen. En olisi halunnut tällaista elämää.
Siis mitä? Etköhän sä ole ihan itse vastuussa sun töistäsi ja elintasostasi? Oppimisvaikeudet ovat tekosyy sille, että olet laiska ja odotat toisten nostavan sinut paremmalle elintasolle. Mitä jos miehesi päättää yksi kaunispäivä myös kehittää jonkun tekosyyn sille, ettei naposta ylläpitää sun elämääsi?
Nuoret. Köyhät. Sairaat. Kiristetyt. Ei ole riittäviä tukia kaikille. Se on todellisuutta. Osalla taas lapset vaikuttavat asiaan.
Ilman lapsia ero on yleensä aika helppo myös taloudellisesti. Mutta jos on vaikka 2-3 lasta ja he ja vanhemmat ovat vaikka tottuneet omiin huoneisiin niin ainakin elintaso muuttuu aika paljon kun yhtäkkiä pitäisi olla kaksi kertaa enemmän laittaa rahaa pelkkään asumiseen kuin aiemmin tai sitten asua selvästi ahtaammin kuin ennen. Monille tämäkin voi olla kynnyskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen samaa. Siis oikeasti rahan ja materian takia juuttuu paskaan suhteeseen. Ei tulisi itsellä mieleenkään toimia noin. Kai aikuisen ihmisen kuuluu pärjätä omillaankin?
Ei kai tuo välttämättä tarkoita sitä, etteikö pärjäisi omillaan lainkaan, vaan että pariskuntana elää rikkaampana kuin yksin. Eli esim. yhdessä on varaa pitää mökkiä tai käydä enemmän lomilla. Yksinelävä maksaa hotelleista useimmiten enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen. Eronnut sellainen. Elintaso laski ja velkaa oli sitten asunnosta yksinään. Mutta kummasti sitä pärjättiin. Ehkä se elintason lasku on monille kynnyskysymys. Itse kyllä en sellaista miettinyt, koska halu eroon oli niin voimakas. Silloin ja aina sen jälkeen pitänyt huolen, että velkaa on vähemmän kuin omaisuus. Ja tehnyt asumismuodossa muutoksia tilanteen mukaan. Lasten muuttaessa pois, muutin pienempään jne. Omaisuuteni realisoin rahaksi, kun jäin työkyvyttömyyseläkkeelle reilu 50-vuotiaana. Helppoa ja vapaata asumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sairauksien ja oppimisvaikeuksien takia miehestä riippuvainen. En olisi halunnut tällaista elämää.
Siis mitä? Etköhän sä ole ihan itse vastuussa sun töistäsi ja elintasostasi? Oppimisvaikeudet ovat tekosyy sille, että olet laiska ja odotat toisten nostavan sinut paremmalle elintasolle. Mitä jos miehesi päättää yksi kaunispäivä myös kehittää jonkun tekosyyn sille, ettei naposta ylläpitää sun elämääsi?
En ole laiska. Olen yrittänyt opiskella vaikka kuinka. Enkä pysty sairauksien takia fyysisiin töihin joten näin on vaan elämä mennyt. Jos mies lähtee, niin sitten lähtee.
No sehän on se niin sanottu järkiavioliitto, mitä nyt taas kovasti pidetään tapetilla. Jos puolison kanssa ei tapella ja kyetään kuitenkin syömään samassa pöydässä, niin miksi erota.
Raha ratkaisee kaikessa!
Vierailija kirjoitti:
https://nettiturvakoti.fi/nain-haet-apua/
Taloudellinenkin väkivalta on väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska miehet on kovia manipuloimaan ja alistamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut yhdenkään naisen sanovan näin. Mutta amerikkalaisessa viihteessä toki näin.
Oletko kuullut tuon miehen suusta?
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen sivuilta löydät vastaukset. Naiset pariutuvat ylöspäin.
Lapsettomien pariskuntien tuloerot ovat huomattavasti suuremmat kuin yksinelävien. Itse asiassa, vaikka miehet tienaavat keskimäärin enemmän kuin naiset, nuoremmissa sinkuissa naiset tienaavat hieman miehiä enemmän.
Kun nainen tienaa 2500 eur/kk ja mies 5500 eur/kk, nainen on tottunut parempaan elintasoon, eikä häntä hotsita muuttaa kaupungin laidalla sijaitsevasta modernista omakotitalosta lähiöön vuokrakämppään. Jos tuloerot ovat tuotakin suuremmat, nainen pitää entistä vahvemmin kiinni nykyisestä elintasosta.
Naisten mielestä ratkaisu on se, että miehen pitäisi maksaa naiselle säästötilille rahaa, jotta naisen elintaso eron jälkeen ei olisi se, jonka nainen omilla tuloillaan ansaitsee. Tietysti asunnon omistus puoliksi vaikka mies maksaisi lainanlyhennykset. Kun nainen pariutuu parempituloisen miehen kanssa, tämä elintaso pitäisi "lukita" naiselle ikuisiksi ajoiksi.
Johtuu siitä, etteivät ihmiset osaa taloudenpitoa eivät niin yhtään ja kilpavarustelusta. Koska kaverilla on jotain kallista, itsekin pitää saada vähintään yhtä kallista tai mielellään vielä kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska miehet on kovia manipuloimaan ja alistamaan?
Miehet nyt esittävät ulkopuolisille "elättäjää", vaikka olisivat pitkäaikaistyöttömiä naisen rahoilla ja kotitöillä loisijoita. Esim. ex-mieheni halusi aina esittää ravintolassa maksavansa yksin laskun, rahat toki oli pyytänyt etukäteen minulta ja usein Suomessa tippasi reteästi vielä tarjoilijalle kuin todellinen "rahamies".
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista teidän elämä on? Viihtyykö miehesi kanssasi?
Tavallinen perusmuija tarvitsee miehen rahoja. Jos naisella on kykyä tienata itse, hän ei ota miestä, minkä todistaa tilastokeskuskin.
Ohessa yhdessä asuvat lapsettomat aikuiset, miehet vs naiset ja yksin asuvat lapsettomat aikuiset, miehet vs naiset:
https://stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2021/miehet-ja-naiset-tuloluokk
Eli naiset ovat miesten kanssa elintason vuoksi. Jos nainen osaa hankkia sen itse, hän ei ota miestä.