Kommentti: Nämä ovat Pisa-romahduksen syyt, joista ei uskalleta puhua
hyvä kirjoitus, ihme homma kun on tiedetty missä vika ja silti ajettu päin puuta
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f878852a-42bf-4253-96dc-4a7ed7bb3…
Kommentit (128)
Epämuodikas ajatus, mutta apukoulut pitää saada takaisin. Siellä nämä heikosti menestyvät ja häiriköt olisivat myös onnellisempia, kun ei olisi koko ajan verrattava itseään niihin parempiin. Opettajatkin keskittyisivät siihen kerto- ja jakolaskuun eivätkä sönkkäisi mitään derivaattoja, jotka kuitenkin menisivät yli hilseen.
Kouluja on vähennetty, koulujen budjeteista säästetään, nytkin leikataan taas koulutuksesta iloisesti. Riehuvat kuzimutterit tungetaan avotiloihin ja loputtomia määräaikaisuuksia tekevät opettajat harkitsevat junan alle hyppäämistä koska ovat niin loppu sekä oppilaisiin että näiden kuzipäisiin vanhempiin. Romahdus on tulossa eikä sillä ole paljoakaan tekemistä ulkomaalaistaustaisten kanssa.
Tasoryhmät takaisin, samoin pien/erityisluokat.
On naurettavaa, että lahjakkaimmat tylsistyvät kuoliaaksi tunnilla samaan aikaan kun heikoin aines takeltelee kahden vuoden takaisia juttuja.
Ja koska henkilökohtaisia avustajia ei kouluun enää meinaa saada, vaan ne ovat ryhmäkohtaisia, saisi sen yhdenkin avustajan työllistettyä tehokkaasti jos kaikki avuntarvitsijat olisivat samalla luokalla.
Nykykoulun tasosta kertoo jotain se, että oma lapseni, jolla on kehitysviivettä ym. nepsyhaasteita, pärjää oikein hyvin koulussa tavisluokalla. Katselin hänen kirjojaan, monisteita jne. viimeksi eilen ja ne olivat nyt neljännellä luokalla suunnilleen samaa tasoa kuin itselläni aikoinaan toisella luokalla. Läksyjä tulee hyvin harvoin, kokeita on äärimmäisen vähän. Läksyissä saa usein valita, minkä tehtävän/tehtävät tekee. Jne.
Selvimmät syyt:
tietokoneet monessa mielessä (kännykät ohi opetuksen, sähköiset kirjat (ei voi näkömuistsa sivuja , eikö ottaa nopeasti esille ilman moninkertaista kirjautumista)
Avotilat, ei tarvinne selittää avokonttori yhdistettynä lapsiin/ nuoriin
kaikki samalla luokalla (vaikka esim. yksi jonottaa koko ajan ympäri luokkaa, toinen ryhmä huutelee toisilleen yli luoksn, kolmas ahdistelee) Tukitoimia ei vaan ole kirjauksists huolimatta.
Nykyinen opetussuunnitelma ( oppilas joutuu periaatteessa tarpomaan ilman opetusta, jos ope noudattaa opsia. Ihminen on luontaisesti laiska, joten alimmalta mahdolliselta tietty menee)
t. Ope
Piti olla yksi konttaa ei jonottaa
Kyllä kaikenlaiset häiriötekijät ovat lisääntyneet luokkahuoneissa, välitunneilla ja koulumatkoilla. Pisa-tuloksiin vaikuttavat myöskin ne ulkoiset tekijät ja paineet opettajia kohtaan joilla osa vanhemmista vaatii henkilökunnalta lapsilleen erityishuomiota pahimmillaan monta kertaa päivässä.
Vertti ei ole saanut tänään riittävästi kasvisruokaa tai siinä on ollut vääränlaisia raaka-aineita ja lapsi pahoitti myös mielensä kun opettaja kertoi, että enää ei ole pelkästään tyttöjä tai poikia tai että joulupukki ei ole tonttujen isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen idea oli ettei saa jättää luokalle?
Olisi räsismiä jättää se lukutaidoton nekke luokalleen.
No, miksei jonnet jää sitten
Vielä jokunen vuosi sitten tuota ei saanut sanoa ääneen, vaikka kaikki ymmärsi, keitä ne on, ketkä tulee peruskoulusta ulos lukutaidottomina. Ihan käsittämätöntä, ettei silloin tehty asialle mitään (eikä taida nytkään olla esityksiä kenenkään pöydällä?).
Onhan se selvää, että jos joku luokalla ei opiskele, ei siellä muutkaan saa rauhaa opiskella. Ehdottomasti tarvitaan tarkkikset (jonne siirto muutaman varoituksen jälkeen) ja apukoulut takaisin.
Käsittämätöntä ettei tästä saa puhua! Telkkarissa esiintynyt asiantuntija oli täysi vitsi!
Li ratkaisi on lappaa rahaa pohjattomaan kaivoon.
Ei Iltalehti omassa normiuutisoinnissaan ole tuonut esille ko. pääkirjoituksen näkökohtia. Päinvastoin on ollut edikstämässä osaltaan tätä "rikkautta", jota osaksemme olemme saaneet.
Vahinko on jo peruuttamaton, eipä silti. Siinä mielessä ihan sama.
Yläasteelta pääsee nykyään läpi vaikka ei osaisi lukea!
Nykyään oppilaat saavat parempia arvosanoja kuin ennen, vaikka siis taso laskee koko ajan.
Tämähän on ollut odotettavissa. Kaikki oppilaat on integroitu samalle luokalle, ja opettajan aika menee jonkinlaisen rauhan saamiseen.
Tähän auttaisi, jos häiriköt laitettaisiin omalle luokalleen, erityistä tukea oppimishäiriöihin tarvitsevat omalle luokalleen ja tavikset omalleen. Suurempi osa olisi varmasti nykyistä tyytyväisempiä.
Joku konsultti on saanut suuret rahat, jotta on saanut vietyä läpi susipaskat ideat integraatiosta, avoimista valtavista luokista, ylipitkistä yhtäjaksoisista oppitunneista, numeron seitsemän muuttamisesta lähes ykköseksi (onneksi palattiin vanhaan), kaunokirjoituksen alasajosta ja lukuisista oppikirjoista, joita ei ehditä käydä lukuvuoden aikana kunnolla läpi. Mistä nämä ideat oikein tulevat? Vanhassa vara parempi.
Vierailija kirjoitti:
Yläasteelta pääsee nykyään läpi vaikka ei osaisi lukea!
Miten se voi mahdollista, pitäisi jäädä luokallalleen kunnes oppii, eihän lapsille voi opettaa noin,että ei haittaa vaikka et tee mitään pääset silti läpi.
Suomesta on kovaa vauhtia tulossa kehitysmaa
Kyllä paljon oli Sanni G-L ansiota ollessaan opetusministeri ja teki leikkauksia. Nyt puuhailee sosiaalipuolella, mitähän siitä seuraa?
Kenen idea oli ettei saa jättää luokalle?