Jimi, 21, ei ollut koskaan käynyt ulkomailla
https://www.is.fi/matkat/art-2000011029024.html
Onko se oikeasti joku juttu ettei joku ole tuohon ikään mennessä käynyt ulkomailla?
Kommentit (454)
Minusta toi oli sympaattinen artikkeli ja kunnioitan äitiä joka oli opetettu siihen että käyhä ei matkusta mutta oli kuitenkin päättänyt säästää niin että lapset pääsee ulkomaille.
Kun olin pieni ja elettiin 60-lukua äitini teki juuri samoin. Lapset vietiin vuorotellen ulkomaille, ensimmäinen kohde oli ruusujen ja vanhojen kirkkojen Visby ja se teki syvän vaikutuksen. Muistaakseni laiva oli Finnpartner.
Isoveli pääsi Tukholmaan ja minä sain tuliaisiksi NK:lta pienen nuken.
Elintaso muuttui meidänkin perheessä ja aikuisena olen käynyt joka mantereella joko opiskeluvaihdossa, töissä tai töiden takia tai ihan lomalla. Lapsenikin ovat käyneet lomamatkoilla ulkomailla.
Nyt ei huvita enää paskoa ilmastoa lentelemällä sinne tänne niin seuraava matkakohteemme on taas Visby. Pohjoismaissa ja Baltiassa on paljonkin nähtävää ja niin myös Suomessa.
Yhä useamman talous on kireällä laman runtelemassa Suomessa niinkuin vissiin tälläkin artikkelin perheellä ja siksi nostan hattua perheen äidille joka jaksoi säästää. Kaikkea hyvää heille.
Vierailija kirjoitti:
Toimittaja on kirjoittanut jutun mikä kuulosta pikkulasten kirjalta. Jimin ja äidin matkasta olisi voinut kirjoittaa asiallisemmalla tyylillä niin juttu olisi kuulostanut paremmalta eikä näin alistavalta.
Näkökulma on selkeästi ylhäältä alaspäin
Säälin sitä, joka joutui yli kuuden tunnin lennon istumaan Jimin vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Ei, arvostelin vain laukomisiasi selvästi vajavaisen kokemuksesi pohjalta, perusarkkityyppi nettiasiantuntijasta, joka tulee esiin kertomaan miten asiat ovat.
Teen samaa, mutta selkeästi laajalta kokemuspohjalta.
Et tiedä muiden tätä lukevien matkustamisesta yhtään mitään. 'Selkeästi laaja kokemuspohjasi' näkyy lähinnä itsekehuna ja muiden ihmisten matkustustapojen vähättelynä. Maileilla kehuminen on jo typeryyden huippu, olisi ehkä mennyt läpi Esson baarissa1960-luvulla, mutta tuskin edes silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä nykypäivän versio sadusta "Tynnyrissä kasvatettu poika"?
Yksinhuoltaja äidin lapsena voi sanoa, että meidän elämä oli aika tynnyrissä elämistä. Mitä äidin olisi sitten pitänyt tehdä? Elää ylivarojen ja pikavipeillä lennättää pitkin maailmaa?
Et ymmärtänyt kommenttia. Kyse ei pllut pelkistä matkoista vaan esim. siitä että ymmärtää miksi aurinkorasvaa käytetään.
Marika-äiti oli se joka yllättyi auringon voimakkuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mua säälittää tää äitiraukka! Tekee töitä melkein vuorokauden ympäri. Joutuukohan elättämään molemmat aikuiset lapset? Mitä sitten kun äitiä ei enää ole?
Kyllä yhteiskunta hoitaa tällaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva juttu. Ainoa mikä ihmetytti ollut se että tytär pääsee reissun vasta ensi vuonna. Millä tavalla olisi tullut kalliimmaksi mennä kolmestaan? Nythän äiti maksetaan reissuun kaksi kertaa. Eikö tytär olisi tullut mukaan sillä hinnalla? Tai jos rahaa ei vielä ollut tarpeeksi niin olisivat säästäneet vielä yhden vuoden.
Täysi- ikäiset lapset voivat myös itse rahoittaa reissunsa tai sitten pysyä kotona. En tajua miksi äiti joutui nytkään maksajaksi.
Miten niin joutui ?
No korjataan, että miksi äiti halusi maksaa 21- vuotiaan matkan, eikä maksanut sitten myös 19- vuotiaan matkaa. Miksi äiti ylipäätään maksaa aikuisen ihmisen matkaa? Jos haluaa maksaa, niin pienemmällä
Jos et olisi pystynyt matkustamaan lasten kanssa heidän ollessa pieniä, niin etkö haluaisi tarjota sitä sitten myöhemmin, kun on mahdollisuus?
Haluan tarjota heille jotain kestävämpää päivittäiseen arkeen.
- edelleen pienituloinen äiti
Vierailija kirjoitti:
Sukulaistyttö reppureissasi juuri lukion jälkeen välivuoden maailmalla. Ei ole mikään pakko käydä yksin yöelämässä jossain hämärissä paikoissa. Hän tutustui nähtävyyksiin ja kulttuurikohteisiin. Ei ollut vaaratilanteita, paitsi kerran kohtasi taskuvarkaan.
Näitä lukion jälkeen nuoria reppureissajia jaksan aina ihmetellä. Kuka maksaa näiden vuoden riekkumisen ulkomailla. Ei se ilmaista ole se reppureissaaminenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Juttu oli ehkä häiritsevä siksi että äiti raataa kahdessa työssä jotta aikuiset lapset pääsee matkalle. Ei kerrota yhtään että miksi lapset ei itse tienaa rahoja, ohimennen mainitaan ettei 21 v ole työelämässä. Eiköhän hänkin pääsisi esim. äitinsä tapaan postia jakamaan jos haluaisi?
Jos minä houkuttelen aikuiset lapseni (20 & 23 v) reissuun, kyllä minä silloin sen reissun heille maksan. Saavat omat ansiot säästää itseään ja opiskeluja varten. Mielelläni ja vapaaehtoisesti sen teen vaikka vaatii panostusta kyllä minultakin.
Siihen en nyt ota kantaa miksi ei töissä ole, ehkä siihen on jokin sellainen syy, mitä meidän ei tarvitse tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oikein tarkoituksella aurinkovoiteet jätettiin ostamatta." Tsiisus mikä siinä palamisessa/ruskettumisessa on hienoa. Miksi ihon pitää olla oranssi. En vaan ymmärrä. Kuvista päätellen onnistunut tuossa palamisessa.
Tuo on kyllä aivan käsittämätöntä. Molemmilla heistä näyttää olevan erittäin vaalea ihotyyppi, joka palaa äärimmäisen herkästi. Tuollainen ihotyyppi vaatii vähintään 30 SPF. Tällainen iho ei rusketu yleensä kuumassa auringossa, vaan palaa. Aurinkovoiteen avulla saisi nimenomaan tasaisemman rusketuksen ja välttäisi palamisen.
Itse kuulun helposti palaviin. vaaleat, peittävät vaatteet ja lierihattu kuuluvat kesävarustukseeni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näkeekin ettei ole käynyt ulkomailla ennen... havaijinpaita päällä... kas kun ei vielä kireä vyölaukku.
Paita sopi oikein hyvin asuun ja pojalla on selvästi tyyliä. Lisäksi monikäyttöinen vaate tuossa ilmastossa.
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä muiden tätä lukevien matkustamisesta yhtään mitään. 'Selkeästi laaja kokemuspohjasi' näkyy lähinnä itsekehuna ja muiden ihmisten matkustustapojen vähättelynä. Maileilla kehuminen on jo typeryyden huippu, olisi ehkä mennyt läpi Esson baarissa1960-luvulla, mutta tuskin edes silloinkaan.
Hei, olit vain väärässä väitteessäsi... ja koville ottaa sen myöntäminen. Asia oli pieni, joten luulisi olleen helpompi kuitata sillä.
Voimme jatkaa, ja mailit ovat edelleen hallussani, kokemuksistani puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
21-vuotias ei ole käynyt ulkomailla ja siitä pitää tehdä uutinen. Pitääkin soittaa lehdistölle koska pistän vielä paremmaksi. 😂
N47
Mulla olisi myös antaa jutun juurta yhtä ansiokkaaseen artikkeliin. n63
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nyt kovin erikoista ole. Mä olen köyhästä yksinhuoltajaperheestä ja ulkomaanmatkat olivat vain kaukainen unelma. Oikeastaan en edes osannut niistä unelmoida kun rahaa ei kertakaikkiaan ollut. Köyhyydestä ja sen lieveilmiöistä eroonpääsy vei todella paljon aikaa, mutta opintojen kautta tein luokkanousun. Pääsin vasta vähän alle 30-vuotiaana ensimmäisen kerran ulkomaille ja tasan 30-vuotiaana ensimmäisen kerran lentokoneeseen. Näitä aiemmin olin käynyt vain Ruotsin laivalla. Tätä nykyä olen käynyt jo kymmenissä eri maissa ja tulotasolta ylempää keskiluokkaa. Lapset on otettu kaikille matkoille mukaan eli he ovat saaneet pienestä asti käydä kaukomailla. 70-luvulla syntynyt olen.
Toi oli kuin mun kynästä. Tosin olen syntynyt 60-luvulla. M58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaistyttö reppureissasi juuri lukion jälkeen välivuoden maailmalla. Ei ole mikään pakko käydä yksin yöelämässä jossain hämärissä paikoissa. Hän tutustui nähtävyyksiin ja kulttuurikohteisiin. Ei ollut vaaratilanteita, paitsi kerran kohtasi taskuvarkaan.
Näitä lukion jälkeen nuoria reppureissajia jaksan aina ihmetellä. Kuka maksaa näiden vuoden riekkumisen ulkomailla. Ei se ilmaista ole se reppureissaaminenkaan.
Varakkaat vanhemmat. Köyhät viettävät välivuoden töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastosyistä tulevaisuudessa on paljon aikuisia, jotka eivät ole koskaan käyneet ulkomailla.
Poliittinen spämmijä bongattu palstalta. Voisit huomata että noin ideologiaan seonneita ei juurikaan ole taviskansassa ollenkaan. Kuplassasi et tietenkään näe muita kuin täsmälleen kaltaisiasi ympärilläsi mutta se on sinun häpeäsi.
Tottahan tuo on. Välimeren alue kuumenee sellaista vauhtia ettei sielä voi enää loputtomiin lomailla. Menee kotomaan matkailuksi tulevilla nuorilla. Pohjoisen suunnalla tulee taas meri vastaan. Lappiin päästään lomille junallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuilla pystyy nykyään elämään leveästi.
Vierailija kirjoitti:
Aivan karmea juttu, ja nuo kuvat Jimistä..voi surkeus :( ja miksi tämä juttu on yleensä tehty ?? Nolataan tarkoituksella
Jimi on nuori mies..ne tykkää et niitä kuvataan
Mikä sinua vaivaa?
Jimi pääsee sairaseläkkeelle täytettyään 23
1400 eurol käy jo keikoilla, kertoo eläkelläinen mirriam 23v
Mua säälittää tää äitiraukka! Tekee töitä melkein vuorokauden ympäri. Joutuukohan elättämään molemmat aikuiset lapset? Mitä sitten kun äitiä ei enää ole?