Opettajana näin jo ala-asteikäisistä elämässä epäonnistujat
Kyllä sen opettajana aistii, että tuo pyrkii elämässään eteenpäin ja tuo on täysi ressukka. Olen sosiaalisesta mediasta seurannut entisiä oppilaita jo useamman vuosikymmenen ja niillä keillä ajattelinkin on omat kodit ja perheet, hyvät työt ja autot. Sitten ne ressukat elelevät yhteiskunnan tui'illa. Onpa jokunen päivänsäkin jo päättänyt. Kyllä minä silloin olen aina joutunut toteamaan: ei yllättänyt. Tätä se opettajuus on.
Kommentit (226)
Täällä esiintyy hyvin usein lause, hyvien perheiden lellityt?
Onko se joku perkele, jos tahtoo pitää huolta lapsistaan?
Eivät kaikki halua lapsiaan hylätä, raitille roistoamaan ja yhteiskunnan hoteisiin.
50-luvulla pyrin oppikouluun ja opettaja antoi silloin kirjallisen lausunnon, että en tule pärjäämään oppikoulussa. No pääsin sitten kouluun toiseksi parhaalla pistemäärällä ja koko ajan ysin kieppeissä keskiarvo ja ylppäreistä yleisarvosana Laudatur.
Sitten keskiasteen tutkinto( ei ollut varaa yliopistoon), myöh ammattikorkeakoulu ja toisen alan korkeakoulu.
Koskaan en ole tuon jälkeen uskonut opettajien tietämykseen ihmisistä. Onneksi omista lapsista en ole ole opettajilta ennusteita kuullut, vaikka en olisi niitä pitänyt missään arvossa.🤨
Vierailija kirjoitti:
On tutkittu että syrjäytymisen voi ennustaa/nähdä jo 4-vuotiaasta, tai siitä 4-vuotiaan käytöksestä, eli kauan ennen ala-astetta. Ei se mitään fakiirin kykyjä tarvitse. Tai opettajankaan. Sinkkonen tästä tutkimuksesta taisi jossan puhua, linkkejä varmasti netistä löytyy jos jotakuta kiinnostaa.
Ennustajia on maailma täynnä, harva osuu oikeaan. Ja jos 4 v lasta arvioidaan tuolla tavalla, se TAATUSTI aiheuttaa aikuisten käytöksessä tapoja, jotka johtaa lapsen syrjäytymiseen. Kaikenlainen ennustaminen pitäisi lopettaa ja keskittyä lapsen oppimiseen ja kannustamiseen. Leimaaminen jo päiväkodissa on aika natsimeininkiä. Tyhmien aikuisten huonoja kasvatusmetodeja.
Jotkut ihmiset päätyvät aina kouluihin missä on huonot opettajat jotka osaavat vaan viedä veronmaksajien rahat.
Koulukiusaajista tuli menestyjiä. Miksi? Ihmiset antaa narsistien pyörittää yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin varmaan sun mielestä ollut se ressukka. Olin hiljainen ja arka lapsi. Tarvitsin tukiopetusta lukemiseen koska oppiminen takkusi. Kun opin lukemaan, niin sen jälkeen olen lukenut monta kirjaa.
On perhe, omakotitalo ja olen vakituisessa työssä. En ole enää niin arka ja hiljainen, mutta en ole myöskään se joka haluaa olla huomion keskipisteenä. Työelämässä kuitenkin osaan pitää puoleni ja kertoa jos joku mättää töissä. Olen hoitoalalla töissä, joten ei siellä voi arkailla. Koulutuksia mulla on lukio, kokki, lähihoitaja ja sairaanhoitaja. Harkitsen vielä jos hakisi yliopistoon.
Hae sinne yliopistoon. Olet loistava esimerkki pärjäämisestä.
T. Tuo 50-lukulainen kirjoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et ainakaan mitään vuoden opettaja palkintoa saa. Ja voin sanoa suoraan että kannattaisiko miettiä ammatinvaihtoa narsismin kitkemiseksi
Yksi entinen koulukiusaajistani (Sanna) opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta!, huudahti ekaluokan openi takuuvarmasti luettuaan lehdestä minun kirjoittaneen 6 ällää. Hän tulikin miehensä kanssa ihmettä kotiini katsomaan juhlapäivänä. Ehei, ei sitä tulevaisuutta lapsista heti näe. Ala-asteella en koulua arvostanut ja vasta yläasteella aloin panostaa opiskeluun. Olen maisteri ja sain viran jo nuorena.
Ei sinusta ainakaan mikään akateemisuus hohkaa. Mitä helvettiä tarkoittaa että sait "viran" nuorena. Työpaikanko? Oliko se jotenkin poikkeuksellista saada työpaikka nuorena valnistumisen jälkeen?
Kaikki on suhteellista. Monet kunnianhimoiset akateemiset vanhemmat pitäisivät opettajaksi kouluttautumista epäonnistumisena. Pitäisi olla menestyvä lääkäri tai juristi tai businessmies.
No, totta puhuen, aika moni koulussa alisuorittanut on menestynyt. Lukihäiriö ja edes opettajien harrastama kiusaaminen ei kaikkia lannista. Rikoshan tuo viimeksi mainittu on.
Se miten kirjoitat kertoo jo sen että et ole opettaja. Kirjoitustyyli on kuin suoraan ylikseltä
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ikävää, jos opettaja jaottelee jo lapset onnistujiin ja epäonnistujiin ja suhtautuu ihmisiin sellaisen kautta lähtökohtaisesti.
Tämä oli 50-60 luvuilla yleistä. Köyhien kakarat arvioitiin aina huonoiten menestyviksi, vaikka kuinka hyviä todistuksia olis saanut. Pelättiin, että sieltä se proletariaatti nousee vielä valtaan.😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta!, huudahti ekaluokan openi takuuvarmasti luettuaan lehdestä minun kirjoittaneen 6 ällää. Hän tulikin miehensä kanssa ihmettä kotiini katsomaan juhlapäivänä. Ehei, ei sitä tulevaisuutta lapsista heti näe. Ala-asteella en koulua arvostanut ja vasta yläasteella aloin panostaa opiskeluun. Olen maisteri ja sain viran jo nuorena.
Ei sinusta ainakaan mikään akateemisuus hohkaa. Mitä helvettiä tarkoittaa että sait "viran" nuorena. Työpaikanko? Oliko se jotenkin poikkeuksellista saada työpaikka nuorena valnistumisen jälkeen?
Oletko kuullut viranomaisista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on provo. Ei kukaan opettaja ehdi eikä ole kiinnostunut seuraamaan entisten oppilaidensa aikuiselämää.
Tottakai jokainen seuraa kättensä töitä, kuinka se meni. Jokainen kirjailija seuraa luetaanko hänen kirjoittamaansa kirjaa ja somesyttyrät seuraavat minuutti minuutilta tykkäyksiä.
Minä seuraan kuinka lasteni opiskelukaverit ovat menestyneet.
Opettajilla on uransa aikana helposti tuhansia oppilaita. Tuskin seuraavat kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on provo. Ei kukaan opettaja ehdi eikä ole kiinnostunut seuraamaan entisten oppilaidensa aikuiselämää.
Tottakai jokainen seuraa kättensä töitä, kuinka se meni. Jokainen kirjailija seuraa luetaanko hänen kirjoittamaansa kirjaa ja somesyttyrät seuraavat minuutti minuutilta tykkäyksiä.
Opettajilla on uransa aikana helposti tuhansia oppilaita. Tuskin seuraavat kaikkia.
Tietynlaiset seuraa. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Täällä esiintyy hyvin usein lause, hyvien perheiden lellityt?
Onko se joku perkele, jos tahtoo pitää huolta lapsistaan?
Eivät kaikki halua lapsiaan hylätä, raitille roistoamaan ja yhteiskunnan hoteisiin.
Siis tuohan on normaali. Miksi siitä suutut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut viranomaisista?
Anteeksi mutta vieläkään en ymmärrä. Hän sai siis työpaikan viranomaisena? Viranomainen on erittäin laaja käsite, voisi sanoa hiukan tarkemmin jos hän haluaa leveillä hyvällä työpaikallaan. Viranomainen ei Suomessa ole mikään eliittityö
Vierailija kirjoitti:
Tuttu opettaja sanoi samaa. Kolmannen luokan jälkeen pystyy kuulemma aika hyvin ennustamaan kuka menee lukioon ja kuka joutuu amikseen.
Mitä sitten. Se lukioon mennyt on kaupan kassalla 1500 e liksalla ja se amikseen mennyt sähkäri tekee duunia 4000 e liksalla. Kummalla menee paremmin? Tämä on muuten tositarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki ole tuollaisia elämäntapakyttääjiä. Yläkoulussa opettaja kertoi miten opettaja on paljon enemmän oppilaiden mielessä kuin toisinpäin. Suurimmalla osalla luulisi mielenkiinnon oppilaihin jäävän työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ikävää, jos opettaja jaottelee jo lapset onnistujiin ja epäonnistujiin ja suhtautuu ihmisiin sellaisen kautta lähtökohtaisesti.
Tämä oli 50-60 luvuilla yleistä. Köyhien kakarat arvioitiin aina huonoiten menestyviksi, vaikka kuinka hyviä todistuksia olis saanut. Pelättiin, että sieltä se proletariaatti nousee vielä valtaan.😅
No nyt on tarinat kuultu :D
Et ilmeisesti huomannut, että opettajan aika meni suurimmaksi osaksi häiriköiden touhujen selvittämiseen.