Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta lopetetaan

Vierailija
22.02.2025 |

Sosiaalihuollosta tehtävänä säästökeinona, tosin aikataulu vielä epäselvä. 

Hyvä vai huono juttu?

Itse olen ollut työttömänä, ei se terveen ihmisen paikka ole mutta vissiin joillekin tärkeä. 

Kommentit (525)

Vierailija
141/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Palkkatukeen tuli uudistus. Työtön saa olla yrityksessä 5-10 kuukautta ja saa olla toiset 10 kuukautta perään, kun vaihtaa yritystä. Valtio maksaa 50 % tai 70 % palkasta riippuen työkyvystä."

https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/palkkatuen-uudistus-voimaan-heinak…

Ei ole valtion tehtävä maksaa yritysten palkkoja. 

Vierailija
142/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin yksiköt eli nuorisotalo, museo, taidemuseo, sivistyskeskus, kansalaisopisto, vesilaitos, rakennusvalvonta, kaupungintalo, koulut, päiväkodit, sosiaalitoimisto, tekninen puoli eli kiinteistöjen hoito jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuntouttavassa työtoiminnassa ja tykkään. Olen oppinut maalaamaan tauluja, tunnistamaan sienet. paljon kalatietoutta. 

Sanoisin että ne kaikkein laiskimmat puuttuu sieltä. 

Saan ruuan, matkalipun niin eipä ole valittamista.

En muuten ole edes köyhäkään.

Varmasti supistetaan mutta ei lopeteta täysin.

Siis onko se niin kuin päiväkoti? Tehdään kaikkia kivoja juttuja, eikä mitään orjatyötä? Toihan kuulostaa hauskalta.

En kutsuisi päiväkodiksi. Maalaan tauluja ihan taiteilijatarvikkeilla. Ostan omat maalauspohjat että saan viedä taulut kotiin. Nautin täysillä.  Myös paikka on ihanalla alueella. Käytän öljyvärejä. Voi maalata myös akryyli tai akvarelliväreillä. Siellä on vielä hyvä ruoka ja kerra

Kuntouttavassa aina sama tavoite kohti työelämää. Kestää sen mitä työkkärissä annetaan lupa olla. Mulla loppuu kohta näiden säästöjen takia.

Aion hakea työkokeilupaikkaa tietyltä alalta. Olen jo vanha mutta nyt on kovat tulilla eli pakko vaan yrittää että saa työttömyystukea.

Vierailija
144/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli taas tehdään vaan köyhien elämästä vielä huonompaa? Miksi tätä ei vaan myönnetä ääneen.

Vierailija
145/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungin yksiköt eli nuorisotalo, museo, taidemuseo, sivistyskeskus, kansalaisopisto, vesilaitos, rakennusvalvonta, kaupungintalo, koulut, päiväkodit, sosiaalitoimisto, tekninen puoli eli kiinteistöjen hoito jne. 

Kirjasto 

Vierailija
146/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025

https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/mahdollisuudet-paikalliseen-sopimis…

Suomeksi paikallinen sanelu tuli voimaan.

Vierailija
147/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joistakin työehtosopimuksen määräyksistä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista voidaan poiketa paikallisella sopimisella."

https://valtioneuvosto.fi/-/arviointineuvosto-paikallisen-sopimisen-vai…

Vitosen tuntipalkat, ylitöistä ei makseta mitään ja lomia ei duunarit tarvitse.

Vierailija
148/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pajat ovat silti edelleen ja muut aikuisten päiväkerhot? Sama asia melkein.

Vierailija
149/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kaupan alalla oli myös lakko, että koittivat saada työehtosopimukseen, että tarvittaisiin jatkossakin painava syy irtisanomiselle. 

Mutta osa ihmisistä kävi kaupoissa ja vesitti lakkoa. 

Saada nähdä saadaanko tuota kirjausta työehtosopimukseen vai voiko jatkossa irtisanoa helposti liian pitkän kahvitauon perusteella. 

Vierailija
150/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä siis on ja miten sinne mennään?

Kuntouttavaa nimenomaan järjestetään työpajalla.

Vierailija
151/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ällistynyt, että jotkut ovat ihan halunneet käydä siellä aikuisten päiväkodissa!😲

Olet selkeästi hyväosainen kun et tajua että se 9e ja muut edut on oikeasti elintärkeitä.

Mä oon ainakin aivan kauhuissaan kun muistan miten huonona olin vaan kotona oleskellessa.

En ole hyväosainen, mutta mun mielestä on nöyryyttävää laittaa ihmiset 9e päiväpalkalle.Ja sen väitetään sitten kuntouttavan ihmistä, kun kohdellaan kuin vajaaälyistä. Hyväksikäyttöä se on heikommassa asemassa olevia kohtaan. Itse olen mieluummin kotona ja teen täällä vaikka pihatöitä.

Se 9 € ei ole palkka. Itse hain kuntouttavaan kunnalle, oikeisiin töihin, tosin tähtäimessä oli se palkkatukityö, koska til

Niin missä siis loppujen lopuksi olit? Puhut kuntouttavasta, palkkatukityöstä ja työkokeilusta. Ja sitten sanot että aamuisin töihin mennessä. Olit ilmeisesti palkkatukityössä. Nuo muuthan eivät ole töitä . Eikä palkkatukityökään siinä mielessä että eläkettä tai työssäoloehtoa siitä ei kerry.

Vierailija
152/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että voidaan irtisanoa helposti liian pitkän kahvitauon perusteella tai kun myöhöstyy kerran tai tekee yhden virheen on hankalaa asuntovelkaisille. 

Ehkä kirjausta, että saataisiin työehtosopimukseen kirjaus, että irtisanomiseen tarvittaisiin jatkossakin painava syy ei ehkä saada. 

Ja nyt kun hallitus laittaa lakiin ton irtisaomis heikennyksen niin toi painava syy irtisanomiselle pitää saada työehtosopimukseen uudelleen aina joka toinen vuosi. 

Vierailija
153/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kuntouttavaa ollut myös kaupungin yksiköissä esim. toimistötyötä.

Kaupungin yksiköissä ja hautausmaiden toimistoissa ja seurakuntien toimistoissa. 

Vierailija
154/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä nimen alla ne pajat ja päiväkerhot tulevat olemaan? Ovatko ne sitten vaan jotain työllistymistä edistäviä palveluja?

Vierailija
155/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut kelan kuntouttavassa työtoiminnassa erityisryhmälle ja siellä kyllä ihmiset jatkoivat pääosin opiskelemaan. Muutamasta tiesi heti ettei heistä ole työelämään ja luultavasti ovat eläkkeellä. Tämä kuntouttava ei ole tarkoitettu työttömille vaan mielenterveyskuntoutujille ja siinä pitää olla voimassa hoitosuhde. Joten kun puhutaan kuntouttavasta työtoiminnasta niin sitäkin on erilaista. Itse lähdin työkokeiluun ja sieltä opiskelemaan ja nyt olen ollut työelämässä yli 10 vuotta.

Vierailija
156/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä nimen alla ne pajat ja päiväkerhot tulevat olemaan? Ovatko ne sitten vaan jotain työllistymistä edistäviä palveluja?

Osa on lakkautettu. 

Vierailija
157/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut kelan kuntouttavassa työtoiminnassa erityisryhmälle ja siellä kyllä ihmiset jatkoivat pääosin opiskelemaan. Muutamasta tiesi heti ettei heistä ole työelämään ja luultavasti ovat eläkkeellä. Tämä kuntouttava ei ole tarkoitettu työttömille vaan mielenterveyskuntoutujille ja siinä pitää olla voimassa hoitosuhde. Joten kun puhutaan kuntouttavasta työtoiminnasta niin sitäkin on erilaista. Itse lähdin työkokeiluun ja sieltä opiskelemaan ja nyt olen ollut työelämässä yli 10 vuotta.

Kyllä kuntouttavassa on ollut ihan terveitäkin noiden sakkomaksujen takia. 

Vierailija
158/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdit kaupungin oman postin roudaamisen ympäri kyliä.

Vierailija
159/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä huono uutinen mt-potilaille. Enää edes työkkäri ei ole motivoimassa, ja varmaan kohta eläkkeetkin lakkautetaan ja käsketään olla hamaan tappiin työnhakijoina. Tuossa viimeistään moni täysin eristäytyy yhteiskunnasta. Ei hyvä.

Vierailija
160/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kuntouttavaa ollut myös kaupungin yksiköissä esim. toimistötyötä.

Kaupungin yksiköissä ja hautausmaiden toimistoissa ja seurakuntien toimistoissa. 

Eihän nää mitään päiväkerhoja ole vaan ns oikeita töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi