Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta lopetetaan

Vierailija
22.02.2025 |

Sosiaalihuollosta tehtävänä säästökeinona, tosin aikataulu vielä epäselvä. 

Hyvä vai huono juttu?

Itse olen ollut työttömänä, ei se terveen ihmisen paikka ole mutta vissiin joillekin tärkeä. 

Kommentit (525)

Vierailija
121/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa jotain iloisiakin uutisia!🤗

Vierailija
122/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ällistynyt, että jotkut ovat ihan halunneet käydä siellä aikuisten päiväkodissa!😲

Olet selkeästi hyväosainen kun et tajua että se 9e ja muut edut on oikeasti elintärkeitä.

Mä oon ainakin aivan kauhuissaan kun muistan miten huonona olin vaan kotona oleskellessa.

Ja edelleenkin se toimii vain niille, joille se 9€ päivässä on oikeasti tuloa. Monille kuitenkin matkoihin palaa niin paljon rahaa, että se ylittää saadun hyödyn.

No mulla on yli 30 000 säästössä ja käyn mielelläni kuntouttavassa koska tykkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuntouttavassa työtoiminnassa ja tykkään. Olen oppinut maalaamaan tauluja, tunnistamaan sienet. paljon kalatietoutta. 

Sanoisin että ne kaikkein laiskimmat puuttuu sieltä. 

Saan ruuan, matkalipun niin eipä ole valittamista.

En muuten ole edes köyhäkään.

Varmasti supistetaan mutta ei lopeteta täysin.

Siis onko se niin kuin päiväkoti? Tehdään kaikkia kivoja juttuja, eikä mitään orjatyötä? Toihan kuulostaa hauskalta.

Vierailija
124/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ällistynyt, että jotkut ovat ihan halunneet käydä siellä aikuisten päiväkodissa!😲

Jos asut isossa kaupungissa, jossa on kattava julkinen liikenne, niin kyllä kuntouttavassa käyminen kannattaa. Saat luultavasti kunnalta maksarin julkisten kuukausilippuun, että pystyt käymään kuntouttavassa. Silloin se 9€ päivässä on kokonaan verotonta tuloa, jota kela ei kuitenkaan laske tuloksi ja pystyt vielä kulkemaan KAIKKI matkasi ilmaiseksi julkisilla. Hyöty kuukaudessa lasketaan useissa satasissa.

Sitten eri asut jos asut jonkun kuntaliitoskyhäelmän persehikiässä.

Asun maaseudulla.😅

Vierailija
125/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen sakkomaksu meni, kun oli 300 päivää työmarkkinatuella. Nyt sakkomaksu menee jo 100 päivän ansiosidonnaisella olon jälkeen tai työmarkkinatuella olon jälkeen. 

Eikä kuntouttava työtoiminta eikä työkokeilu enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä. Vain tes-palkkatyö kelpaa. 

Siksi voi olla, että kaupunki tekee kuukauden työsopimuksia. 

Yksi kaupunki haki jo laitoshuoltajia kuukauden työsopimuksilla. 

Tuollaiseen hakisin heti. Kuukausi jotain puuhastelua (ammattitaitoa ei monella ole) uudessa paikassa olisi mielenkiintoista vaihteeksi ja jos siitä oikein palkkaakin saisi... Voisi ehkä käydä jossain lounaspaikassa syömässä pitkästä aikaa. Olen hakenutkin aikaisemmin kaikkiin kaupungin avoimiin paikkoihin paitsi lasten ja vanhusten hoitoon. Ei vaan ole pariin vuoteen ollut yhtään mitään tarjolla.

Vierailija
126/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet selkeästi hyväosainen kun et tajua että se 9e ja muut edut on oikeasti elintärkeitä.

Mä oon ainakin aivan kauhuissaan kun muistan miten huonona olin vaan kotona oleskellessa.

En ole hyväosainen, mutta mun mielestä on nöyryyttävää laittaa ihmiset 9e päiväpalkalle.Ja sen väitetään sitten kuntouttavan ihmistä, kun kohdellaan kuin vajaaälyistä. Hyväksikäyttöä se on heikommassa asemassa olevia kohtaan. Itse olen mieluummin kotona ja teen täällä vaikka pihatöitä.

Se 9 € ei ole palkka. Itse hain kuntouttavaan kunnalle, oikeisiin töihin, tosin tähtäimessä oli se palkkatukityö, koska tilanteeni alkoi olla se, ettei oikeisiin töihin pääse, jollei nöyrry vähintään työkokeiluun. Hyvin viihtyi kun työkaverit kohtelivat ihan täysipäisenä, mitä toki ajattelen itsekin olevani. Jätän sen kuitenkin muiden päätettäväksi. 😎

Oli hyvä päästä kotonurkista ihmisten pariin edes arkipäiviksi. Vaikutus ajatuksiin oli valtava, vaikka ensimmäiset pari kuukautta töihin mennessä mietin mitä järkee tässä on.

Vierailija
127/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asut isossa kaupungissa, jossa on kattava julkinen liikenne, niin kyllä kuntouttavassa käyminen kannattaa. Saat luultavasti kunnalta maksarin julkisten kuukausilippuun, että pystyt käymään kuntouttavassa. Silloin se 9€ päivässä on kokonaan verotonta tuloa, jota kela ei kuitenkaan laske tuloksi ja pystyt vielä kulkemaan KAIKKI matkasi ilmaiseksi julkisilla. Hyöty kuukaudessa lasketaan useissa satasissa.

Sitten eri asut jos asut jonkun kuntaliitoskyhäelmän persehikiässä.

Asun maaseudulla.😅

Sitten on ihan ymmärrättävää, että et tiedä ketään, joka siellä haluaa käydä. Ei siitä mitään maaseudulla hyödy. Sekin on jo hyvin jos pysyy nollan yläpuolella.

Isoissa kaupungeissa kuntouttavaan on kuukausien jonot. Kaikille ei riitä paikkoja. Varmaan jo kertoo onko kannattavaa.

Vierailija
128/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuntouttavassa työtoiminnassa ja tykkään. Olen oppinut maalaamaan tauluja, tunnistamaan sienet. paljon kalatietoutta. 

Siis onko se niin kuin päiväkoti? Tehdään kaikkia kivoja juttuja, eikä mitään orjatyötä? Toihan kuulostaa hauskalta.

Kyllä niissä töitä tehdään, kummoista tahtia ei vaan edellytetä kun palkka on 0e. Aina silti joukossa joku joka ahertaa niin että kelpaisi hyvin oikeisiin töihin jos niitä vain olisi.

Vierailija
129/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palveluja tyrkytetään ehkä eri nimellä. Kannattaa olla tarkkana. Eli systeemi näyttää loppuvan, mutta onko vielä konnankoukkuja. Ellei tosiaan etiikka tule. On varmasti vielä paljon enemmän lopetettavaa.

Toimeentulotukeen tulee työvelvoite. 

https://yle.fi/a/74-20043998

Sano suoraan orjatöitä ilman palkkaa. Vahva ja orjia välittävä suomi.

Vierailija
130/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kutsuisi päiväkodiksi. Maalaan tauluja ihan taiteilijatarvikkeilla. Ostan omat maalauspohjat että saan viedä taulut kotiin. Nautin täysillä.  Myös paikka on ihanalla alueella. Käytän öljyvärejä. Voi maalata myös akryyli tai akvarelliväreillä. Siellä on vielä hyvä ruoka ja kerrankin se en ole minä joka sen ruuan tekee.

Eri kaupungeissa eri mahdollisuudet. 

Vierailija
131/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palveluja tyrkytetään ehkä eri nimellä. Kannattaa olla tarkkana. Eli systeemi näyttää loppuvan, mutta onko vielä konnankoukkuja. Ellei tosiaan etiikka tule. On varmasti vielä paljon enemmän lopetettavaa.

Toimeentulotukeen tulee työvelvoite. 

https://yle.fi/a/74-20043998

Toimeentulotukityöt tulevat julkisen yksikköihin.

Työkokeilua 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä oli myös yrityksissä. 

Näin sitä vaihdetaan palkkatyöt ilmaisiin orjiin.

Vierailija
132/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aivan väärä säästökohde. Todella halvalla järjestettyä toimintaa jolla on pieni yleishyödyllinen mutta valtava merkitys syrjäytyneille tai syrjään jäämisen vaarassa olevalle.

Vierailija
133/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungin yksikön kuntouttavassa työtoiminnassa toimistotöissä työttömät näki asiakkaiden tiedot esim. nimi, osoite, henkilötunnus jne. toki työttömillä on myös vaitiolovelvollisuus. 

Toimistotöitä ei pysty tekemään ilman, että näkee asiakkaiden tiedot. 

Vierailija
134/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kutsuisi päiväkodiksi. Maalaan tauluja ihan taiteilijatarvikkeilla. Ostan omat maalauspohjat että saan viedä taulut kotiin. Nautin täysillä.  Myös paikka on ihanalla alueella. Käytän öljyvärejä. Voi maalata myös akryyli tai akvarelliväreillä. Siellä on vielä hyvä ruoka ja kerrankin se en ole minä joka sen ruuan tekee.

Mikä tuon tavoite on? Keitä siellä on ja kauanko se kestää? 

Vierailija
135/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niissä töitä tehdään, kummoista tahtia ei vaan edellytetä kun palkka on 0e. Aina silti joukossa joku joka ahertaa niin että kelpaisi hyvin oikeisiin töihin jos niitä vain olisi.

Ei tehdä kaikissa ryhmissä. Ryhmiä on niin erilaisia.

Vierailija
136/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no tietysti päihteiden käyttäjiä ei voinut laittaa mihinkään toimistotöihin, he olivat pajoilla. 

Muita työttömiä on ollut sitten kaupan yksiköissä toimistotöissä sekä esim. ulkoiluttamassa vanhuksia hoitokodeissa eli lykkäämässä ulkona pyörätuolia. 

Vierailija
137/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkästä aikaa jotain iloisiakin uutisia!🤗

Kenelle?

Näitä paikkoja ei saisi viedä niiltä joita se pitää kiinni elämässä ja nostaa elämänlaatua.

Vierailija
138/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hallitus on esittänyt 23.9.2024, että palkkatukea kohdennettaisiin pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille."

https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/hallituksen-esitys-palkkatuen-kohd…

Mitä vain ettei yrittäjien tarvitse maksaa palkkaa.

Vierailija
139/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, no tietysti päihteiden käyttäjiä ei voinut laittaa mihinkään toimistotöihin, he olivat pajoilla. 

Muita työttömiä on ollut sitten kaupan yksiköissä toimistotöissä sekä esim. ulkoiluttamassa vanhuksia hoitokodeissa eli lykkäämässä ulkona pyörätuolia. 

Siis kaupungin yksiköissä. 

Vierailija
140/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No silloin kuuluisi saada palkkaa, jos jotain toimistotöitä tekee. Tai on vastuussa jostain vanhuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän